Gjør det selv
Vi har samlet våre beste tips til effektiv bruk av bedriftsnettbanken.
Har du administratortilgang i nettbanken, kan du selv opprette nye brukere.
Slik legger du til ny bruker (1:01 min)
Logg inn i bedriftsnettbanken
Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Ny, endre, slette bruker.
Her får du fire valg. Huk av for "Jeg er administrator og vil opprette en ny bruker".
Legg inn fødselsnummer, navn på brukeren og din kontaktinformasjon.
NB: Dersom brukeren du prøver å legge til ikke er legitimert i DNB får du beskjed om dette og vil bli rutet til et annet skjema for bestilling av legitimering.
Når brukeren har fullført legitimering, kan du følge stegene over.
Fullmakt er nødvendig hvis du skal gi eller få tilgang til en konto på et annet selskap. Du kan velge om det kun skal gis innsyn i konto, eller om kontoen skal være belastbar i en annen nettbank.
Slik gir du fullmakter i nettbanken (0:52 min)
Klikk på Konto i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Gi/Få kontofullmakt.
Fyll ut informasjon om fullmaktshaver eller fullmaktsgiver, kontoene selskapet skal ha fullmakt til og hvilke rettigheter som skal inngå i fullmakten.
Velg om avtalen skal signeres med eSignering eller manuelt. Vi anbefaler å eSignere med BankID for raskere prosess.
eSignering sendes ut etter en virkedag og fullmakten vil være klar en virkedag etter signeringen er fullført.
Når brukeren er opprettet kan du be om at personen skal få tilgang som administrator og/eller bestiller. Har du administratortilgang i nettbanken kan du selv endre brukere.
Slik endrer du bruker (1:27 min)
Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Ny, endre, slette bruker.
Huk deretter av for "Jeg vil at en bruker skal få administrator/bestiller tilgang (krever signatur)"
Skriv inn bruker-IDen til den du ønsker å endre.
Dersom du ikke vet hva bruker-IDen er, så kan du finne denne ved å klikke på Administrasjon i hovedmenyen og gå til Bruker under administrer.
Huk deretter av for signering med BankID for raskere prosess. Vi vil så sende ut en eSignering i løpet av neste virkedag.
Endringene vil være klare en virkedag etter signeringen er fullført.
Administrator kan i nettbanken tildele rettigheter til andre brukere på kontoene.
Slik tildeler du rettigheter i nettbanken (1:13 min)
Ønsker du å endre flere personer sine rettigheter på en konto?
- Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Rettigheter velger du Kontoer.
- Velg kontoen du ønsker å endre rettigheter for og klikk på Søk.
- Du vil så kunne endre rettighetene for alle brukere
Ønsker du kun å endre for en bruker?
- Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Rettigheter velger du Kontoer
- Skriv inn bruker-ID eller navn og klikk på Søk.
Tips: Hvis du ikke får endret på rettighetene til en bruker, sjekk om du har fjernet avhuking for "Alle brukere - Alle rettigheter".
For å gjøre dette, gå til menyvalget: "Administrasjon". Under fanen "Administrer" velg "Bruker". Her kan du fjerne haken for "Alle brukere – Alle rettigheter», klikk "Lagre".
Når denne haken er fjernet kan du tildele rettigheter til brukere.
Har du administratortilgang i nettbanken kan du selv slette brukere.
Slik sletter du bruker (1:28 min)
Slette bruker
- Velg Administrasjon i menyen og deretter Ny, endre, slette bruker
- Velg "Jeg er administrator og vil slette en bruker"
- Oppgi bruker-ID for brukeren du vil slette og klikk Fortsett
- Bekreft sletting ved å fullføre skjemaet
Slette en administrator
- Velg Administrasjon i menyen og deretter Ny, endre, slette bruker
- Velg "Jeg vil slette eller endre en administrator (krever signatur)"
- Oppgi bruker-ID for brukeren du vil slette og klikk Fortsett
- Når du har fullført skjemaet vil du motta en e-post skjemaet du fylte ut. Dette sender du inn til oss på e-post fra nettbanken. Dette gjør du ved å klikke på «Send e-post» når du er på forsiden i nettbanken
Tips: Hvis du ikke vet bruker-ID til den som skal slettes finner du en liste over brukere ved å klikke på Administrasjon, under Administrer og velg Bruker.
Slik finner du bilag (2:43 min)
Klikk på Konto i hovedmenyen. Under fanen Kontoinformasjon velger du Ny kontoinformasjon/Siste transaksjoner
Velg aktuell konto og dato, og klikk på Vis oversikt
Finn den aktuelle betalingen og klikk på forstørrelseglasset under Bilag
Tips: I arkivet finner du også en rekke bilag. Du finner arkivet ved å klikke på Betaling i hovedmenyen. Under fanen Innbetalinger velger du Arkiv. Velg så meldingstype, kontonummer, periode og klikk på Hent meldinger.
EU-betaling benyttes når du skal betale i euro eller mottakerlandets valuta.
Slik registrerer du en EU-betaling (3:06 min)
- Velg Betaling i menyen, deretter Betale utland.
- Velg fanen EU-betaling.
- Legg inn mottakers IBAN, navn og adresse samt melding til mottaker.
- Informasjon om mottakers bank fylles automatisk ut etter at du har lagt inn IBAN.
Gjelder det beløp over 100 000 kroner?
For beløp over 100 000 kroner er det krav om informasjon for myndighetsrapportering. Du får da valg om å legge inn kode for betalingsart, og legge inn en kort tekst om hva beløpet gjelder.
Vær oppmerksom på at «Foreløpig kurs» forholder seg til DNB sin valutakalkulator som oppdateres én gang per bankdag kl 09:00. Kursen svinger hele tiden, og du vil ikke se gjeldende kurs før betalingen er vekslet og utført.
For at du skal kunne motta betalinger fra utlandet er det to ting du må oppgi til avsender: IBAN og BIC/Swift.
Du finner IBAN-nummeret med vår BIC/Swift-adresse på kontoutskriften.
Alternativt kan du bruke IBAN-kalkulatoren
Slik mottar du betalinger fra utlandet (0:59 min)
Hvis du har blitt bedt om å oppgi vår adresse kan du oppgi denne:
DNB Bank ASA
Dronning Eufemias gate 30
0191 Oslo
Dersom du ønsker å reklamere på en internasjonal betaling du har gjort, kan du enkelt gjøre dette fra nettbanken.
Betalingen må være bokført før du kan starte reklamasjon.
Slik reklamerer du på en internasjonal betaling (1:59 min)
- Velg Betaling i menyen og deretter Utførte betalinger.
- Søk opp aktuell betaling og klikk på detaljer.
- Velg Reklamasjon nederst på siden og les gjennom informasjonen.
- Velg årsak til reklamasjon og gi en kort beskrivelse av saken før du trykker deg videre og sender inn reklamasjonen.
Merk: Det vil påløpe et gebyr for reklamasjon som skyldes feil fra kunde, herunder stopp/tilbakekalling av betaling.
Velg det du lurer på:
Slik får du en samlet oversikt over transaksjoner på din konto.
Slik finner du siste transaksjoner (2:08 min)
- Velg Konto i menyen og trykk på Ny kontoinformasjon/Siste transaksjoner
- Velg aktuell konto og dato, og klikk på Vis oversikt
Her kan du søke opp transaksjoner fra inntil 2 år tilbake i tid, men maksimal søkeperiode er 1 år av gangen.
Tips: Hvis du ønsker å skrive ut eller eksportere informasjonen kan du gjøre dette ved å klikke på Utskrift, Til Excel eller Til CSV fil øverst på siden.
- Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv.
- Velg meldingstype Kontoutskrift/Årsoppgave.
- Velg kontonummer, periode og klikk på Hent meldinger.
Tips: I arkivet finner du årsoppgaver for inntil 10 år tilbake i tid.
Merk: Det er kun administrator som kan hente ut årsoppgave for lån.
- Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv.
- Velg meldingstype Årsoppgave.
- Velg organisasjonsnummer, periode og klikk på Hent meldinger.
Tips: I arkivet finner du årsoppgaver for inntil 10 år tilbake i tid.
Slik finner du årsoppgave (1:28 min)
Velg hvilken type årsoppgave:
Når du har registrert en utbetaling i nettbanken finner du disse ved å gå til menyvalget Betaling og velge Betalingsoversikt.
Her finner du registrerte betalinger som ligger til forfall.
- Velg konto fra nedtrekksliste
- Legg inn ønskede søkekriterier og klikk på Søk
Tips: Hvis du lar søkekriteriene stå blanke og klikker på Søk vil du få opp alle betalinger som ligger til forfall.
Når betalingen er utført vil disse legge seg under Historikk.
Alternativt kan du gå til menyvalget Betaling og velge Utførte betalinger.
Her finner du betalinger fra inntil 2 år tilbake i tid.
- Velg konto fra nedtrekksliste
- Legg inn ønskede søkekriterier og klikk på Søk
Tips: Ønsker du å søke for en lengre periode enn 1 måned? Velg avansert søk slik at du kan legge inn datointervall. Vær obs på at du kun kan søke på 3 måneder av gangen.
Slik finner du en oversikt over utbetalinger (2:35 min)
Velg det som gjelder din betaling:
Slik logger du inn i nettbanken (1:27 min)
Logg inn i bedriftsnettbanken
- Klikk i øverste høyre hjørne på Logg inn
- Skriv inn din bruker-ID og klikk Logg inn
- Velg ønsket innloggingsmetode
Bytte mellom nettbanker
Når du er logget inn kan du bytte mellom privat og bedriftsnettbank. Slik gjør du det:
- Klikk på DNB-logoen øverst til venstre (når du allerede er logget inn i privat/bedriftsnettbank).
- Velg Bytt nettbank til høyre på forsiden i nettbanken under navnet ditt.
Tips: For å kunne bytte mellom nettbanker må du være logget inn med BankID eller BankID. på mobil. Dersom du har BankID fra en annen bank vil du også kunne bruke denne hos oss.
Ved fakturering med KID lages det en fil med alle innbetalinger og KID-nummer. Slike filer kalles OCR-filer.
Slik fungerer innbetalinger med bankintegrasjon (3:40 min)
Innbetaling med KID (OCR):
- OCR-filer hentes i din nettbank eller blir sendt direkte til ditt regnskapsprogram
- Når OCR-filen er lest inn i regnskapsprogrammet, matches innbetalinger med fordringer og bokføring skjer automatisk
DIP/Cremul filer:
- Om dere har bestilt DIP/Cremul så innebærer det en fil som inkluderer alle innbetalinger, med og uten KID, som sendes til dere på fil
- Denne filen hentes i nettbanken eller sendes direkte til regnskapssystemet deres. Om dere har denne avtalen så legger ikke bilag seg i nettbanken da alle detaljer blir sendt i filen
Om du får melding om feil i sekvenskontroll må sekvenstelleren justeres før filen kan sendes på nytt.
Slik endrer du sekvensteller (2:09 min)
Endre sekvensteller:
Du kan endre på sekvenstelleren under Administrasjon - Administrer - Divisjoner. Klikk Endre på den aktuelle divisjonen og endre sekvensnummeret til et tall lavere enn det filen starter på.
Du kan nå sende filen på nytt
Får du fortsatt feil du starte en chat med rådgiver i nettbanken så hjelper vi deg.
Her forklarer vi hvordan du kan sende, godkjenne og hente filer gjennom bedriftsnettbanken.
Slik kan du sende, godkjenne og hente filer (3:56 min)
Sende filer:
- Funksjonen Sende filer brukes når filer skal sendes til nettbanken via filsti
- Når filen er sendt vil du finne status under Filoverføring - Status innsendte filer
- Filer som er merket "OK" vil ligge til godkjenning under Filoverføring - Godkjenne filer
Godkjenne filer:
- Filer må godkjennes før de legges i forfallsregisteret
- Under Filoverføring - Godkjenne filer kan man se sum og detaljer på innsendte filer og godkjenne filer ihht. brukertilganger og godkjenningsnivå brukeren har
- Man kan også slette enkeltbetalinger og endre forfallsdato i filen
Hente filer:
- Du kan for eksempel hente avregningsreturfiler fra banken som er kvitteringer på at filinnsendte oppdrag er utført
- Disse må hentes og leses inn i ERP-systemet for at betalingene skal oppdateres med riktig status der
- Filer til henting i nettbanken finner du ved å klikke på Filoverføring i hovedmenyen - Hente filer
- Huk av for filen som skal hentes og klikk på "Hent". Filen vil lagres i mappen på PCen din, som er definert som filsti
Gå til menyvalget Filoverføring - Filoppsett/Filsti.
Klikk på Legg til-knappen.
Fyll ut følgende verdier:
- Filtype: Telepay (med mindre det gjelder en annen filtype)
- Divisjon: HOVED (med mindre det gjelder en annen divisjon)
- Fil inn til banken: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tiltb.tbd, og klikker Åpne. Da blir filstien synlig i nettbanken.
- Mottaksretur: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbri.dat, og klikker på Åpne.
- Avregningsretur: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbai.dat, og klikker på Åpne.
- Avvisningsretur: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbai.dat, og klikker på Åpne.
Husk å lagre
Gå til menyvalget Filoverføring - Filoppsett/Filsti.
Klikk på Legg til-knappen.
Fyll ut følgende verdier:
- Filtype: OCR-Innbetaling
- Divisjon: HOVED (med mindre det gjelder en annen divisjon)
- Fil fra banken: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tboc.dat, og klikker på Åpne. Da blir filstien synlig i nettbanken.
Husk å lagre
Gå til menyvalget Filoverføring - Filoppsett/Filsti.
Klikk på Legg til-knappen.
Fyll ut følgende verdier:
- Filtype: Kontoinformasjon
- Divisjon: HOVED (med mindre det gjelder en annen divisjon)
- Fil fra banken: Klikk på piltasten og åpne mappen på din PC/Mac hvor du skal legge filen. Under siste steg i prosessen så lager du filnavn: tbwk.dat, og klikker på Åpne. Da blir filstien synlig i nettbanken
Husk å lagre
Filsti/filoppsettet forteller nettbanken hvor filer som skal sendes og hentes ligger.
Du lager og endrer filstier i nettbanken under Filoverføring - Filoppsett.
Slik oppretter du divisjon for å sende filer (4:13 min)
Les om de ulike filoppsettene:
En bruker med bestillertilgang kan enkelt åpne konto selv i nettbanken:
Slik åpner du konto (1:05 min)
- Velg Administrasjon i menyen, deretter Åpne konto
- Velg kontotypen du ønsker å åpne
- Under Tilknytning og navn velger du organisasjonsnummeret kontoen skal knyttes til
- Under Valgfritt kontonavn kan du gi kontoen et egendefinert navn som vil være synlig i nettbanken
- Sjekk at adressen som automatisk fremkommer er riktig, eventuelt endre denne dersom du ønsker en annen adresse
- Klikk på "Neste", huk av for at du aksepterer vilkårene og klikk på "Åpne konto"
Husk at du må tildele deg selv og andre brukere rettigheter til den nye kontoen før den er synlig og kan brukes.
En bruker med bestillertilgang kan avslutte konto selv i nettbanken:
Slik avslutter du konto (1:15 min)
- Velg Konto i menyen, deretter Avslutte konto
- Velg foretak, konto, dato for avslutning og klikk på "Neste"
- Velg kontonummer som saldo og renter skal overføres til og klikk på "Neste"
- Bekreft avslutning ved å klikke på "Avslutt konto"
Husk å hente bilag og annen dokumentasjon før du avslutter en konto. De fleste bilagene blir slettet når kontoen avsluttes, og disse vil du trenge til regnskapet. Kontoutskrifter og årsoppgaver er derimot tilgjengelige i nettbanken i ett år etter avslutning.
Opprettelse av depositumskonto gjøres av utleier i leieforholdet. En bruker med bestillerrettigheter i utleiers nettbank kan gjøre dette ved å:
Slik oppretter du depositumskonto (1:05 min)
- Velg Konto i menyen, deretter Åpne konto
- Velg Depositumskonto og Åpne depositumskonto
- Fyll ut informasjon i skjemaet og klikk "Neste"
- Les gjennom oppsummeringen av bestillingen og vilkårene for depositumskonto.
- Huk av for at du har lest og forstått vilkårene og klikk på "Bekreft" for å for å fullføre opprettelsen
Vær oppmerksom på at begge parter i leieforholdet må være, eller bli kunde i DNB før kontoen opprettes.
Avslutning av depositumskonto kan startes av enten utleier eller leietaker og må gjøres av en bruker med bestillerrettigheter i nettbanken.
Slik avslutter du depositumskonto (2:18 min)
- Velg Konto i menyen, deretter Avslutte konto
- Velg Depositumskonto og Avslutt depositumskonto
- Fyll ut informasjon i skjemaet og klikk "Neste"
- Les gjennom oppsummeringen av avslutningen og klikk på "Bekreft" for å fullføre avslutning
- Vi kontakter den andre parten og informerer om at det er bedt om avslutning.
Tips: Hvis begge parter sender inn avslutningsskjema vil avslutningen gå raskere.
For utleier
Avslutning av depositumskonto kan startes av enten utleier eller leietaker og må gjøres av en bruker med bestillerrettigheter i nettbanken.
Slik avslutter du depositumskonto (2:04 min)
- Velg Konto i menyen, deretter Avslutte konto
- Velg Depositumskonto og Avslutt depositumskonto
- Fyll ut informasjon i skjemaet og klikk "Neste"
- Les gjennom oppsummeringen av avslutningen og klikk på "Bekreft" for å fullføre avslutning
- Vi kontakter den andre parten og informerer om at det er bedt om avslutning.
Tips: Hvis begge parter sender inn avslutningsskjema vil avslutningen gå raskere.
Gjelder det for:
Du kan tilpasse enkelte sider i nettbanken slik at det passer deg.
Slik tilpasser du nettbanken (2:30 min)
Sidene Kontooversikt og Siste transaksjoner/Ny kontoinformasjon kan du tilpasse ved å:
- Klikke deg inn på den aktuelle siden
- Velg Tilpass siden øverst i bildet. Her kan du fjerne, legge til og endre rekkefølge på kolonner.
Tips: Du får også gjort ulike tilpasninger i bedriftsnettbanken ved å velge Administrasjon i menyen, deretter Mine innstillinger.
kort
Kort
Slik sperrer du kort i DNB Bedrift.
Se også
Hjelp og veiledning
Står du fast eller lurer på noe? Vi har gjort det enkelt å løse det selv!
Bedriftsnettbank
Nyttige tips og triks for å få mest mulig ut av bedriftsnettbanken
Betaling
Finn svar på det du lurer på om innbetalinger, fil og betalingsløsninger
Konto
Det du trenger å vite om tilganger, bilag/arkiv, åpne og avslutte konto
ERP og integrasjon
Bankintegrasjon, regnskapsfører og regnskapsgodkjente betalinger
Innlogging og BankID
Alt du trenger å vite om pålogging i bedriftsnettbanken
Filoverføring
Feilmeldinger, sende og hente betalingsfiler i bedriftsnettbanken
Bedriftskort
Glemt PIN-kode? Her finner du svar på spørsmål om bedriftskort