Viktig! Foretaksnummer/orgID blir inkludert i bankavstemmingsfiler. Les mer om endringen
Hjelp til ERP og integrasjoner
Her finner du det du trenger å vite om integrasjon mot et regnskapssystem.
Direkte integrasjon
Direkte integrasjon er når ERP systemet og nettbanken sender og mottar filer seg i mellom uten at du trenger å laste opp og ned filer manuelt.
Med en direkte integrasjon så kan man ha Regnskapsgodkjente betalinger eller ettergodkjenning i nettbank.
regnskapsgodkjente betalinger
Mange lurer på
DNB tilbyr Regnskapsgodkjente betalinger (RGB) som gjør det enkelt for deg å godkjenne betalingene direkte i regnskapssystemet på en sikker måte og etterlever de regulatoriske myndighetskrav.
Med RGB slipper du å godkjenne betalingsfilene i bedriftsnettbanken og de fleste regnskapssystemer har tilrettelagt for dette.
Her kan du se en kort film av konseptet:
DNB forklarer Regnskapsgodkjente betalinger (1:37 min)
Merk! For at utbetalingsfilene skal kunne godkjennes i regnskapssystemet, må ditt ERP-/økonomisystem støtte RGB.
Det er to ulike måter du kan gi tilgang til regnskapsføreren din:
- Regnskapsfører blir lagt til som ny bruker i bedriftsnettbanken din. Det er administrator i din bedriftsnettbank som må legge til ny bruker under Administrasjon - Ny, endre, slette bruker.
Merk! Her trenger administrator fødselsnummeret til den nye brukeren (regnskapsføreren). - Regnskapsfører søker om kontofullmakt slik at konto er tilgjengelig i regnskapsfører sin nettbank. Det kan både fullmaktsgiver og fullmaktshaver søke om fra sin bedriftsnettbank under Administrasjon - Gi/Få kontofullmakt.
Merk! For å bruke denne måten må regnskapsføreren allerede være kunde/ha bedriftsnettbank i DNB.
- Regnskapsfører blir lagt til som ny bruker i bedriftsnettbanken din. Det er administrator i din bedriftsnettbank som må legge til ny bruker under Administrasjon - Ny, endre, slette bruker.
For at RGB skal fungere må personen som godkjenner filen fra ERP-systemet også være en bruker i bedriftsnettbanken. Brukeren må ha rettigheter på konto til å registrere og godkjenne betalinger.
Dette kan en administrator sjekke i bedriftsnettbanken i menyvalget Administrasjon - Administrer - Bruker.
Før man kan ta i bruk RGB så er det noen kriterier som må være på plass.
Kontoene må være registrert på et bedriftskundeforhold i DNB.
Den som skal godkjenne må ha en bruker i en bedriftsnettbank og ha rettigheter på den kontoen.
Alle som skal godkjenne må ha BankID.
Tips: Det er ikke alle ERP systemer som har støtte for RGB når det er to godkjennere på konto. Om ditt system ikke har støtte for dette, se under på "ettergodkjenning i nettbank"
Dette trenger du for å ta i bruk RGB
Du kan bestille Regnskapsgodkjente betalinger (RGB) når du bestiller bankintegrasjon. Løsningen er klar til bruk etter kort tid.
1. Bestill bankintegrasjon
Bankintegrasjon og banktjenester er bestilt med noen få tastetrykk når du bestiller digitalt og du starter bestillingen fra ditt regnskapssystem.
Les mer og se hvilke regnskapssystem som tilbyr digital bestilling av bankintegrasjon
Hvis ikke ditt ERP-system er nevnt trenger du integrert nettbankløsning for å sende filer fra ditt regnskapssystem gjennom bedriftsnettbanken.
2. Bestill RGB
Disse leverandørene har tatt i bruk RGB, klikk for å komme i gang:
For regnskapsførere
Hvis du har klientenes kontoer i din nettbank, må du gjøre dette for hver klient (du velger klient underveis i bestillingen).
Løsningen er klar til bruk etter kort tid.
For å kunne bruke Regnskapsgodkjente betalinger må du ha bedriftsnettbank i DNB.
Du kan bestille nettbank uten kostnad.
Personer som skal godkjenne betalingsfiler må være registrert som brukere i bedriftsnettbanken.
Slik legger du til ny bruker:
En administrator i nettbanken kan legge til nye brukere under Administrasjon - Ny, endre, slette bruker.
I nettbanken kan man enten bli en administrator (alle rettigheter), en bestiller (kan bestille produkter digitalt) eller en vanlig bruker (en bruker får de tilgangene en administrator tildeler).
Personer som skal bli brukere i nettbanken må være registrert med gyldig legitimasjon hos oss. Du vil bli veiledet til bestilling av digital legitimering dersom personen du ønsker å opprette som nettbankbruker ikke er registrert med gyldig legitimasjon hos oss.
Slik tildeler du brukerrettigheter:
Brukere som skal godkjenne betalinger må gis rettigheter til kontoene det skal betales fra. Dette kan en administrator gjøre i nettbanken.
Rettighetene fjernes av administratoren når brukeren ikke lenger har bruk for dem.
Tips
Brukere av RGB må ha norsk fødselsnummer. Utenlandske brukere (D-nummer) må benytte "Godkjenne filer" i nettbanken.
Tilgang til bedriften din sin konto
Om regnskapsfører skal ha tilgang til kontoen din i regnskapskontoret sin egen nettbank, må det søkes om fullmakt til dette.
Dette søker du om i bedriftsnettbanken under Administrasjon - Gi/Få kontofullmakt.
Her kan enten du eller regnskapsfører gjøre bestillingen.
Om regnskapskontor skal bestille bankintegrasjon på vegne av din bedrift
Regnskapsfører trenger fullmakt til å bestille digitale tjenester på vegne av annet selskap for å kunne bestille integrasjon mellom regnskapssystemet og banken.
Dette må det hukes av for i bestillingsskjemaet for fullmakt. Signer med BankID for raskere behandling.
Om regnskapskontoret ikke er kunde i DNB må regnskapsfører legges til som bruker i din nettbank for å få tilgang til konto.
Tips til deg som er regnskapsfører
Vi har samlet veiledninger, aktuelle nyheter og råd. Her finner du også ditt kontaktpunkt mot oss i DNB.
For å kunne bestille bankintegrasjon på vegne av et annet selskap må du ha en bestillerfullmakt.
- Du kan få oversikt over regnskapskontoret sine fullmakter i bedriftsnettbanken under Administrasjon - Fullmaktsoversikt. Mangler du fullmakt til å bestille produkter for et annet selskap kan du endre dette under Administrasjon - Gi/Få kontofullmakt.
- Fyll ut skjemaet slik at du skal ha "Fullmakt til å åpne norske konto og bestille produkter/tjenester på vegne av selskap".
- Når dette er på plass kan du bestille bankintegrasjon på vegne av selskap.
Merk! Bestillingen av bankintegrasjon starter fra ERP-systemet sine sider. Les mer om bankintegrasjon
Mange lurer på
Med ettergodkjenning i nettbanken så blir filene sendt direkte fra regnskapssystemet til nettbanken og må godkjennes i nettbanken.
Integrasjonsavtalen er satt opp på ett organisasjonsnummer med en tilhørende nettbankavtale. Filene vil kun være tilgjengelig for godkjenning i den nettbanken. Det vil si at om avtalen er satt opp på kontoeier sitt organisasjonsnummer så vil ikke en fullmaktshaver kunne godkjenne i sin nettbank.
For å kunne godkjenne betalingsfiler så trenger man å ha rettigheter på belastningskontoen og divisjonen som filene sendes på.
Slik kan administrator tildele rettigheter på en divisjon:
Gå til Administrasjon - Rettigheter Divisjoner/filsending
Velg den divisjonen det gjelder og trykk "Søk"
Her vil alle brukerne i nettbanken komme opp og administrator kan velge mellom se, sende, hente og godkjenne. For ettergodkjenning er det kun nødvendig med "Se" og "Godkjenne".
Tildel rettigheter og trykk på "Lagre".
Når du har sendt filen fra regnskapssystemet skal det gå veldig kort tid før den blir synlig i nettbanken. Om den ikke kommer til godkjenning kan du se under Filoverføring - Status innsendte filer for å få status på filen. Her vil du se om filen er avvist eller mottatt OK.
Om du ikke finner filen der så kan det være at du er i feil nettbank eller at du ikke har rettigheter på den divisjonen filene sendes på.
Er det fortsatt feil ta gjerne kontakt med oss på telefon +47 915 04800 eller start en chat fra innlogget nettbank.
Det kan være flere grunner til å velge ettergodkjenning i nettbanken og dette er noen eksempler:
- Regnskapsfører skal utføre betalingene i regnskapssystemet, men du skal godkjenne.
- Når én eller flere av de som skal godkjenne ikke har BankID.
- Dere har to godkjennere på konto og regnskapssystemet har kun støtte for én godkjenner på RGB.
Disse systemene har ikke støtte for to godkjennere: 24SevenOffice, DNB Regnskap, Fiken, Tripletex og Zirius.
Dette trenger du for å ta i bruk ettergodkjenning
1. Bestill bankintegrasjon
Bankintegrasjon og banktjenester er bestilt med noen få tastetrykk når du bestiller digitalt og du starter bestillingen fra ditt regnskapssystem.
Les mer og se hvilke regnskapssystem som tilbyr digital bestilling av bankintegrasjon
Hvis ikke ditt ERP-system er nevnt trenger du integrert nettbankløsning for å sende filer fra ditt regnskapssystem gjennom bedriftsnettbanken.
2. Bestille ettergodkjenning
Når du er i bestillingsskjema så velger "Jeg vil godkjenne i nettbanken" på når du er på "Tilpass betalingsavtaler".
For regnskapsførere
Om det er du som bestiller så blir betalingsfilene sendt til din nettbank for ettergodkjenning. Om du ønsker at de skal bli sendt til klient sin nettbank kan du kopiere URL-lenken til skjema så klient kan logg seg inn å fullføre bestillingen.
3. Fullfør bestillingen
Når bestillingen er gjennomført vil løsningen være klar etter kort tid.
For å kunne bestille og bruke en direkte integrasjon med ettergodkjenning må du ha en bedriftsnettbank i DNB. Du kan bestille nettbank uten kostnad. Les mer og bestill nettbank
Personer som skal godkjenne betalingsfiler må være registrert som brukere i bedriftsnettbanken filene blir sendt til.
Slik legger du til ny bruker:
En administrator i nettbanken kan legge til nye brukere under Administrasjon - Ny, endre, slette bruker.
I nettbanken kan man enten bli en administrator (alle rettigheter), en bestiller (kan bestille produkter digitalt) eller en vanlig bruker (en bruker får de tilgangene en administrator tildeler).
Personer som skal bli brukere i nettbanken må være registrert med gyldig legitimasjon hos oss. Du vil bli veiledet til bestilling av digital legitimering dersom personen du ønsker å opprette som nettbankbruker ikke er registrert med gyldig legitimasjon hos oss.
Slik tildeler du brukerrettigheter:
Brukere som skal godkjenne betalinger må gis rettigheter til kontoene og divisjonen det skal betales fra. Dette kan en administrator gjøre i nettbanken.
Rettighetene fjernes av administratoren når brukeren ikke lenger har bruk for dem.
Skal regnskapsfører godkjenne betalinger i din nettbank? For å gjøre dette må regnskapsføreren din ha en egen bruker i din nettbank. Se over hvordan du legger til bruker i nettbanken.
Skal regnskapskontoret bestille bankintegrasjon på vegne av din bedrift? Regnskapsfører trenger fullmakt til å bestille digitale tjenester på vegne av annet selskap, for å kunne bestille integrasjon mellom regnskapssystemet og banken. Dette må det hukes av for i bestillingsskjemaet for fullmakt. Signer med BankID for raskere behandling.
Du kan sende bestilling om fullmakt i bedriftsnettbanken under Administrasjon - Gi/Få kontofullmakt. Det kan enten du eller regnskapsfører bestille.
Gå til skjema for å gi eller be om kontofullmakt og bestilling av digitale tjenester
Tips
Om det er regnskapsfører som bestiller ettergodkjenning i nettbanken så blir betalingsfilene sendt til regnskapsfører sin nettbank for ettergodkjenning.
Mange lurer på
Du må ha en innbetalingsavtale for å kunne fakturere med KID.
Innbetalingsavtalen kan du bestille i nettbanken under Filoverføring - Fakturere med KID eller digitalt fra ERP systemet om de har mulighet for det.
Forskjellige ERP systemer kan ha støtte for ulike avtaler og forskjellige måter å bestille på. Er du usikker på dette må du gjerne kontakte oss på chat eller på telefon.
Tips
For å vite hvor mange siffer du kan ha i KID nummeret og hvordan du får KID på faktura må du kontakte ditt ERP system.
Med en innbetalingavtale vil du oppleve at du ikke ser navn på avsender på kontoutskriften, kun sumposter. Informasjon om hvem som har innbetalt ligger i filen som du enten henter i nettbanken eller direkte i ditt ERP system. Finner du ikke informasjon om avsender kan du prøve dette:
Om du henter filer i nettbanken, importerer disse i et ERP system og har mistet filen, kan du bestille filen på nytt under Filoverføring - Bestille filer. Husk å velge riktig filformat.
Om filen blir sendt direkte til ERP systemet ditt og du ikke finner informasjon der, kan du ta kontakt med oss for hjelp til å sende filen på nytt. Om ERP systemet ditt har en liste over innbetalinger som ikke har blitt bilagsført kan du også sjekke denne.
Om du har opplysninger som hvilken KID som er brukt eller hvilket kontonummer det er betalt fra kan du bruke Arkiv Nets for å finne bilag. Se Arkiv Nets under for mer informasjon.
Tips
Vi kan ikke opplyse hvem som har betalt på telefon, chat eller e-post. Om du ikke finner informasjonen i nettbanken, kan du ta kontakt med oss for å bestille dette for 100 kr.
Med Arkiv Nets kan du søke opp bilag på betalinger som for eksempel har kommet inn med feil KID.
Du finner Arkiv Nets i nettbanken under Betaling - Innbetaling - Arkiv Nets.
Start en chat med oss når du er logget inn i bedriftsnettbanken så legger vi Arkiv Nets opp for deg om du ikke har tilgang fra før.
Tips
Det er ikke mulig å søke på beløpet på sumposten i Arkiv Nets fordi man må søke på en enkelt transaksjon med for eksempel KID nummer eller avsenders kontonummer. Har du ikke denne informasjonen kan du bestille en transaksjonsliste til 100 kr per måned ved å kontakte oss.
Med tvungen KID vil det ikke være mulig å betale til din konto uten at det blir brukt et KID nummer.
Ta kontakt med oss på chat eller e-post fra innlogget nettbank og be om tvungen KID.
Endringen vil være aktiv normalt etter 2-3 virkedager.
Tips
Om du har tvungen KID på en konto og skal motta en innbetaling uten KID kan du ta kontakt med oss på chat eller telefon for en løsning.
Innbetaling total
Dette en innbetalingsavtale i XML format som tar med innbetaling med og uten KID og bankinterne transaksjoner. Disse filene kan kun leveres til et ERP system og ikke i nettbanken. Med innbetaling total er det mulig å få OCR filer i tillegg til et annet system om du skulle ha behov for det.
Bankinterne transaksjoner er betalinger mellom to DNB kontoer uten KID.
Trenger du en innbetalingsavtale i XML format hvor du kan hente filene i nettbanken, se "eGiro" et steg tilbake.
eGiro
Dette en innbetalingsavtale i XML format som tar med innbetaling med og uten KID, men ikke bankinterne transaksjoner. Bilag på bankinterne transaksjoner må hentes i nettbanken.
OCR
Dette er en innbetalingsavtale i Telepay format som kun inneholder innbetalinger med KID.
Innbetalingsavtaler
Det finnes tre forskjellige innbetalingsavtaler du kan ha på din konto i DNB. Hvilken avtale som passer best for deg avhenger av ditt behov og hva ditt ERP system har støtte for.
OCR og eGiro
For å kunne motta innbetalingsfiler til to ulike mottakere må hver av mottakerne ha en egen Nets kundeenhets ID. For eksempel kan den ene mottakeren være bedriftsnettbanken med DNB sin kundeenhets ID, hvor du henter filen og importerer den manuelt inn i systemet ditt. Den andre mottakeren kan for eksempel være et faktureringssystem med faktureringssystemet sin egen kundeenhets ID.
Ta kontakt med ditt ERP system for å få deres kundeenhets ID.
DNB sin kundeenhets ID for OCR er: 118125
DNB sin kundeenhets ID for eGiro er: 041616
Innbetaling total
Det er mulig å få innbetalingsfilene til forskjellige systemer så lenge systemet har en direkte integrasjon med DNB. Det er mulig å få OCR filer (kun KID) til nettbanken eller til et annet system med Nets kundeenhets ID.
Ønsker du å bestille OCR i tillegg, kan administrator i nettbanken ta kontakt med oss på chat for å bestille dette. Husk å ha kundeenhets IDen klar dersom OCR filen skal sendes rett til et ERP system.
Hvis du bruker forskjellige systemer, for eksempel et regnskapssystem og et faktureringssystem, er det mulig å få innbetalingsfilene til begge systemer.
utvikler
Informasjon til deg som er utvikler
Fra og med 31. mars 2024 skal alle utbetalingsfiler sendes i ISO20022 XML-format.
Dette må du gjøre:
Hvis du fortsatt sender utbetalingsfiler i et annet format enn XML, er det viktig at du tar kontakt med systemleverandøren din så raskt som mulig for å avklare når du kan bytte til XML.
Hvis systemleverandøren din ikke støtter XML, anbefaler vi at du tar kontakt med aktører som kan hjelpe med konvertering fra eldre formater til XML. Aritma og Visual Banking er eksempler på slike leverandører.
Når du har fått nødvendig avklaring fra systemleverandøren eller konverteringsaktøren, ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 915 04800. Oppgi "filoverføring" eller "Telepay" for å komme i kontakt med de riktige rådgiverne.
Når overgangen til XML-formatet er fullført unngår du å måtte registrere betalinger manuelt i nettbanken.
Tips
Du kan også ta kontakt med din TM-rådgiver for å avklare tidslinjen for nødvendig endring.
Her har vi samlet teknisk dokumentasjon om løsningen Regnskapsgodkjente betalinger (RGB): RGB - Teknisk dokumentasjon (PDF)
Ønsker du support?
Vi har etablert et teknisk implementeringsteam for support. Send oss en e-post på tci@dnb.no
DFG (DNB File Gateway) - en SFTP-løsning via DNB. Løsningen er for bedrifter som ønsker å automatisere sin filoverføring. DFG gir deg mulighet til å sende og hente filer uten å logge deg inn i nettbanken.
All informasjon dere trenger finnes i dokumentet SFTP - How to get started (PDF) for spørsmål og implementering av dette.
Vi tilbyr følgende kommunikasjonsløsninger:
- SFTP
- Swiftnet Fileact
- EPeppol
For mer informasjon og skjema for etablering kan henvendelse sendes på e-post: betalingstjenester.bedrift@dnb.no
ISO20022 XML er en global standard for betalingsformidling. Den brukes både mellom kunde og bank, og mellom bankene både nasjonalt og internasjonalt. Denne nye standarden vil ta over for de gamle, lands-spesifikke standardene. For deg som kunde, og for leverandørene av ERP- og treasury-systemene dine, betyr dette en standard som er nesten lik fra bank til bank.
Meldingsguider (MIG - Message Implementation Guides)
Bankintegrasjon med DNB og bruk av våre meldingsguider sikrer en god og fleksibel løsning.
Test format og betalingstyper
Vi tilbyr våre kunder å benytte et valideringsverktøy som heter XMLdation. Med dette verktøyet kan du som utvikler løpende teste det formatet og de betalingstypene du jobber med.
- Ta kontakt med oss på tci@dnb.no for å få tildelt bruker og passord. Vi svarer deg innen neste arbeidsdag.
Viktig! Foretaksnummer/orgID blir inkludert i bankavstemmingsfiler
Fra 15. november 2024 vil vi inkludere foretaksnummer/orgID for den juridiske kontoeieren i våre Camt.053 filer (for bankavstemming).
Dette er et tiltak for å forbedre våre digitale kontoinformasjons-tjenester. Endringen er i tråd med det som er tillatt innen ISO20022-standarden for camt.053 filer, og verdien vil bli inkludert som en del av statement block under overskriften ‘’<Ownr>’’.
Mer informasjon finner du i våre meldingsguider (MIG - Message Implementation Guides)
Vi i DNB jobber alltid for å forbedre tjenestene vi leverer, og imøtekomme kunders behov. Ved å legge til foretaksnummer/orgID i våre camt.053-filer, åpner vi opp for mer fleksibilitet for kundene våre. For mer informasjon om ISO20022 og implementering av camt.053 formatet, sjekk ut våre ISO20022-implementeringsretningslinjer
Selv om ny verdi alltid vil bli rapportert, er det et valg om dere vil bruke verdien eller bare ignorere den. For å være helt sikker på at bankavstemming går like enkelt som før, anbefaler vi at dere kontakter deres systemleverandør for å sjekke at denne endringen ikke vil skape noen problemer i deres system.
NB! Hvis dere bruker ett eller flere av de følgende systemene kan dere se bort fra denne informasjonen;
24Seven Office, Agendec, Booktech, Continia, DNB Regnskap, Fiken, KASA/Marathon, PowerOffuceStyreweb, Visma systemer (eAccounting, Business, Enterprice, NXT, Tripletex) og Xledger. De har bekreftet at denne endringen ikke vil påvirke bankavstemmingen deres.
Meldingsguider (MIG - Message Implementation Guides)
Våre meldingsguider dekker utbetalinger, innbetalinger og kontoinformasjon.
Last ned
MeldingsguiderFeilmeldinger
Hvis en fil blir avvist med «Initiating party ID must be numeric» er filen avvist enten som følge av feil kundenummer eller feil divisjonsnavn i filen. Dette må endres i regnskapssystemet før filen sendes på nytt.
Tips! Hvis du har en divisjon med Æ, Ø eller Å i divisjonsnavnet kan dette være årsaken til at du får feil på divisjonsnavnet. XML er et internasjonalt filformat og Æ, Ø og Å går som spesialtegn.
Hvis du får denne feilmeldingen kan det være tre grunner til det.
- Belastningskontoen er en skattetrekkskonto og mottaker er ikke et gyldig kontonummer hos Skatteetaten
- Du prøver å belaste en konto som ikke kan belastes, for eksempel et fastrenteinnskudd.
- Det mangler fullmakt til å belaste den kontoen du prøver å belaste.
Se også
Filoverføring
Feilmeldinger, sende og hente betalingsfiler i bedriftsnettbanken
Bedriftsnettbank
Nyttige tips og triks for å få mest mulig ut av bedriftsnettbanken
Betaling
Finn svar på det du lurer på om innbetalinger, fil og betalingsløsninger
Konto
Det du trenger å vite om tilganger, bilag/arkiv, åpne og avslutte konto
Utenlandsbetaling
Her er alt du trenger for å sende og motta utenlandsbetaling