Sender din bedrift fortsatt inn betalingsfiler i formatet Telepay? Snart skal alle betalingsfiler sendes i ISO 20022 XML-format. Les mer om hva du må gjøre.
Hjelp til filoverføring
Her forklarer vi hvordan du kan sende og hente filer gjennom bedriftsnettbanken
Manuell integrasjon
Manuell integrasjon er når filene må sendes eller hentes i nettbanken manuelt og får ikke direkte til og fra regnskapssystemet.
komme i gang
Integrert nettbank
For å kunne sende og hente filer gjennom bedriftsnettbanken må nettbanken være integrert.
En administrator eller bestiller kan sende oss en forespørsel via e-post eller chat i innlogget nettbank og be om denne oppgraderingen.
Integrert nettbank koster 0 kroner i etablering og 150 kroner per måned.
Divisjon
Du kan opprette en divisjon ved å trykke på Administrasjon - Administrer Divisjoner/Filsending - Ny divisjon.
Det er viktig å huske på at du oppretter divisjonen i samme filformat som filen du sender er. Er du usikker på hvilket filformat du bruker må du kontakte din systemleverandør.
Rettigheter
Når divisjonen er opprettet må du tildele rettigheter på den divisjonen til de brukerne som skal bruke divisjonen. Dette gjør du under Administrasjon - Rettigheter Divisjoner/Filsending.
Velg den divisjonen du vil tildele rettigheter på og trykk på Søk. Huk av for de rettighetene du ønsker og trykk på Lagre helt nederst.
Du er nå klar!
Får å sende filer går du til Filoverføring - Ny sende filer manuelt.
Om du har opprettet en divisjon for å hente filer må du ta kontakt med oss så vi kan legge opp at filene blir sendt til den divisjonen.
Integrert løsning
Dette er løsningen for deg som skal sende og hente filer gjennom nettbanken. Se "Dette trenger du for å sende og hente filer" på venstre side.
Bankintegrasjon
Bankintegrasjon er en løsning som gjør det mulig å sende filer direkte fra regnskapssystemet til bedriftsnettbanken.
Bestilling av bankintegrasjon gjøres gjennom hjemmesiden til din regnskapsleverandør.
Direkte remittering
Direkte remittering er en løsning hvor filene sendes direkte fra regnskapsprogrammet til Nets.
Merk: Per nå tillater DNB kun ERP-systemene Duett og UniMicro/Uni Økonomi i V3 til å fortsette med denne tjenesten.
Du kan remittere/sende filer til og fra nettbanken gjennom ditt regnskapsprogram med integrert løsning eller bankintegrasjon.
Les mer om:
En divisjon kan sammenlignes med en mappe i bedriftsnettbanken for å skille mellom filer. En divisjon setter man opp i et bestemt filformat.
Når trenger du forskjellige divisjoner?
Eksempel 1: Hvis du skal sende eller hente filer for to forskjellige selskaper så kan du ha en divisjon for Selskap A og en divisjon for Selskap B for å skille hvilke filer som gjelder for hvilket selskap.
Eksempel 2: Du bruker to forskjellige systemer, et til remittering og et til lønn. Da er det også å anbefale at man har forskjellige divisjoner.
Eksempel 3: Om du mottar innbetalingsfiler i et format, men remitterer i annet format så må du ha to forskjellige divisjoner.
XML
XML er et filformat som kan benyttes ved sending og mottak av filer.
P001 (pain001): Betalingsfil (innfil for innland og utland).
P002 (pain002): Mottaks- og avvisningsretur.
C54D (camt054d): Avregningsretur.
C54C (camt054c): Cremul-fil, innbetalinger (egiro innbetalinger).
C053 (camt053): Kontoinformasjon.
Dirrem
Dirrem er filformatet benyttet og utviklet av Nets.
Dette formatet blir primært brukt til OCR konteringsdata og AvtaleGiro-/eFaktura-filer, men kan også brukes til innsending av remitteringsfiler. Da bankens systemer ikke leser dette fullt ut, vil alle remitteringsfiler sendt i Dirrem bli konvertert til Telepay.
Edifact/Paymul
Edifact er en internasjonal standard for elektronisk betalingsformidling og er et kraftig og komplekst format.
Bedriftsnettbanken støtter transport av en rekke filtyper med ulike funksjoner. Hør med ditt regnskapsprogram om hvilke filformat de støtter.
Telepay opphører 31. mars 2024, og fra da må alle betalingsfiler sendes banken i XML-format.
Under finner du en oversikt over de vanligste formatene:
Camt053
Kontoinformasjonfiler i XML format.
Skal disse filene hentes i nettbanken må de rutes til en XML divisjon. Når en XML divisjon er opprettet kan en administrator eller bestiller sende oss en forespørsel via e-post eller chat i innlogget nettbank for å bestille Camt053.
Skal du ha dette levert direkte til regnskapsystem må du opprette avtale gjennom regnskapsprogrammet.
Det koster 60 kr i måneden per organisasjonsnummer å motta Camt053 filer.
CSV
En CSV er en fil du selv laster ned i nettbanken og importerer til ditt regnskapsystem.
Konto - Siste transaksjoner/Ny kontoinformasjon.
Her velger du konto og periode og trykker på Vis oversikt
Til CSV-Fil
Øverst i høyre hjørne vil det være en knapp "Til CSV-Fil". Når du trykker på denne vil filen lastes ned.
Importer i regnskapssystemet
Du kan nå importere filen inn i ditt regnskapssystem. Om du er usikker på hvordan dette gjøres eller om regnskapssystemet kan lese CSV-filer må du kontakte regnskapssystemet ditt.
TBWK
Hvis du ønsker fast levering av TBWK (kontoinformasjonsfiler) levert til nettbanken, kan du fra innlogget bedriftsnettbank sende oss en e-post eller starte en chat og be om dette.
Merk! Det er kun mulig å få dette levert daglig.
Kontoinformasjonsfiler er digitale kontoutskrifter som sendes eller lastes opp til deres regnskapssystem. Et annet ord for kontoinformasjonsfiler er bankavstemmingsfiler.
Under finner du en oversikt over de vanligste formatene:
feilmelding
De vanligste feilmeldingene
Om du får melding om feil i sekvenskontroll må seksvenstelleren justeres før filen kan sendes på nytt.
Slik endrer du sekvensteller (2:09 min)
Endre sekvensteller:
Du kan endre på sekvenstelleren under Administrasjon - Administrer - Divisjoner / Filsending. Klikk Endre på den aktuelle divisjonen og endre sekvensnummeret til et tall lavere enn det filen starter på.
Du kan nå sende filen på nytt.
Får du fortsatt feil kan du starte en chat med oss, så hjelper vi deg.
Det kan være to årsaker til at du får denne feilmeldingen.
Kontroller Format/Kunde:
- Når du får denne feilmeldingen er det feil kundenummer/organisasjonsnummer i filen som du har sendt
- Du skal alltid bruke kundenummeret/organisasjonsnummeret til bedriften som eier nettbanken du sender til, ikke eier av kontoen som skal belastes
- Du må endre kundenummeret/organisasjonsnummeret i regnskapssystemet ditt og produsere en ny fil
Kontroller Format/Divisjon:
- Når du får denne feilmeldingen er det feil divisjonsnavn i filen som du har sendt
- Det er viktig at divisjonsnavn er skrevet med store bokstaver i filen og at det stemmer overens med divisjonen som du skal sende på
- Du må endre divisjonsnavnet i regnskapssystemet ditt og produsere en ny fil
Om du fortsatt får feil etter å ha kontrollert og endret divisjonsnavnet i filen, så kan du starte en chat med oss, så hjelper vi deg.
Avvist fil
Om en fil ikke kommer frem under Filoverføring - Godkjenne filer, kan det være at filen har blitt avvist eller at du mangler rettigheter til å godkjenne filer.
Om en fil har blitt avvist vil dette fremkomme i nettbanken under Filoverføring - Status innsendte filer.
Mottaker krever gyldig kid
Denne feilmeldingen betyr at enten er det brukt feil KID eller kontoen det betales til ikke kan motta KID-innbetalinger eller krever KID.
Hvis feilmeldingen sier at det er brukt feil KID, kan du trykke videre på Detaljer får å se hvilket KID nummer som er lest inn fra filen. Kontroller at du har skrevet samme KID nummer som står på fakturaen du har mottatt.
Om mottakers konto krever KID og du ikke har fått et KID nummer på fakturaen, må du kontakte mottaker.
Om du har fått et KID nummer på fakturaen, men mottakers konto ikke kan motta betalinger med KID, må du kontakte mottaker.
Feil i myndighetsrapportering
Når man gjør en betaling til utlandet på over 100 000 kroner må man legge inn en omkostningskode og en melding til myndighetene.
Denne feilmeldingen får du om du prøver å betale fra en konto du ikke har fullmakt på. Om du mangler fullmakt må du be om det før du kan gjøre betalinger fra denne kontoen. Du ber om fullmakt under Administrasjon - Gi/få kontofullmakt.
Du vil også få denne feilmeldingen om du prøver å betale fra skattetrekkskontoen til en annen konto enn Skatteetaten sin.
Det kan være flere årsaker til at du får feil når du skal sende filer i bedriftsnettbanken. Årsaken til hvorfor det feiler kan du finne under Filoverføring - Status innsendte filer.
Der vil det stå om filen er avvist eller enkeltoppdrag.
Velg det som passer:
Det er ikke lengre mulighet til å bruke Java når du skal sende og hente filer. Du må istedenfor bruke Ny sende filer manuelt og Hente filer manuelt.
Feilmelding i regnskapssystemet
Når du sender filer som går direkte fra regnskapssystemet til nettbanken vil du også få feilmeldingen i regnskapssystemet.
Om du får en feilmelding som sier at du ikke har rettigheter til å godkjenne må du sjekke om du har rettigheter til å registrere og godkjenne betalinger på den kontoen i bedriftsnettbanken.
Dette gjelder kun for regnskapsgodkjente betalinger (RGB).
Det må være registrert like mange godkjennere i regnskapssystemet som det er på kontoen i nettbanken. Hvis det er to godkjennere på konto i nettbanken og bare en godkjenner i regnskapssystemet så vil ikke betalingen bli utført.
Dette gjelder kun for regnskapsgodkjente betalinger (RGB).
Tips: Det er ikke alle regnskapssystemer som har støtte for to godkjennere på regnskapsgodkjente betalinger. Er du usikker på om ditt regnskapssystem har det, anbefaler vi å ta kontakt med ditt system.
Mange lurer på
Du må ha en innbetalingsavtale for å kunne fakturere med KID.
Innbetalingsavtalen kan du bestille i nettbanken under Filoverføring - Fakturere med KID eller digitalt fra ERP systemet om de har mulighet for det.
Forskjellige ERP systemer kan ha støtte for ulike avtaler og forskjellige måter å bestille på. Er du usikker på dette må du gjerne kontakte oss på chat eller på telefon.
Tips
For å vite hvor mange siffer du kan ha i KID nummeret og hvordan du får KID på faktura må du kontakte ditt ERP system.
Med en innbetalingavtale vil du oppleve at du ikke ser navn på avsender på kontoutskriften, kun sumposter. Informasjon om hvem som har innbetalt ligger i filen som du enten henter i nettbanken eller direkte i ditt ERP system. Finner du ikke informasjon om avsender kan du prøve dette:
Om du henter filer i nettbanken, importerer disse i et ERP system og har mistet filen, kan du bestille filen på nytt under Filoverføring - Bestille filer. Husk å velge riktig filformat.
Om filen blir sendt direkte til ERP systemet ditt og du ikke finner informasjon der, kan du ta kontakt med oss for hjelp til å sende filen på nytt. Om ERP systemet ditt har en liste over innbetalinger som ikke har blitt bilagsført kan du også sjekke denne.
Om du har opplysninger som hvilken KID som er brukt eller hvilket kontonummer det er betalt fra kan du bruke Arkiv Nets for å finne bilag. Se Arkiv Nets under for mer informasjon.
Tips
Vi kan ikke opplyse hvem som har betalt på telefon, chat eller e-post. Om du ikke finner informasjonen i nettbanken, kan du ta kontakt med oss for å bestille dette for 100 kr.
Med Arkiv Nets kan du søke opp bilag på betalinger som for eksempel har kommet inn med feil KID.
Du finner Arkiv Nets i nettbanken under Betaling - Innbetaling - Arkiv Nets.
Start en chat med oss når du er logget inn i bedriftsnettbanken så legger vi Arkiv Nets opp for deg om du ikke har tilgang fra før.
Tips
Det er ikke mulig å søke på beløpet på sumposten i Arkiv Nets fordi man må søke på en enkelt transaksjon med for eksempel KID nummer eller avsenders kontonummer. Har du ikke denne informasjonen kan du bestille en transaksjonsliste til 100 kr per måned ved å kontakte oss.
Med tvungen KID vil det ikke være mulig å betale til din konto uten at det blir brukt et KID nummer.
Ta kontakt med oss på chat eller e-post fra innlogget nettbank og be om tvungen KID.
Endringen vil være aktiv normalt etter 2-3 virkedager.
Tips
Om du har tvungen KID på en konto og skal motta en innbetaling uten KID kan du ta kontakt med oss på chat eller telefon for en løsning.
Innbetaling total
Dette en innbetalingsavtale i XML format som tar med innbetaling med og uten KID og bankinterne transaksjoner. Disse filene kan kun leveres til et ERP system og ikke i nettbanken. Med innbetaling total er det mulig å få OCR filer i tillegg til et annet system om du skulle ha behov for det.
Bankinterne transaksjoner er betalinger mellom to DNB kontoer uten KID.
Trenger du en innbetalingsavtale i XML format hvor du kan hente filene i nettbanken, se "eGiro" et steg tilbake.
eGiro
Dette en innbetalingsavtale i XML format som tar med innbetaling med og uten KID, men ikke bankinterne transaksjoner. Bilag på bankinterne transaksjoner må hentes i nettbanken.
OCR
Dette er en innbetalingsavtale i Telepay format som kun inneholder innbetalinger med KID.
Innbetalingsavtaler
Det finnes tre forskjellige innbetalingsavtaler du kan ha på din konto i DNB. Hvilken avtale som passer best for deg avhenger av ditt behov og hva ditt ERP system har støtte for.
OCR og eGiro
For å kunne motta innbetalingsfiler til to ulike mottakere må hver av mottakerne ha en egen Nets kundeenhets ID. For eksempel kan den ene mottakeren være bedriftsnettbanken med DNB sin kundeenhets ID, hvor du henter filen og importerer den manuelt inn i systemet ditt. Den andre mottakeren kan for eksempel være et faktureringssystem med faktureringssystemet sin egen kundeenhets ID.
Ta kontakt med ditt ERP system for å få deres kundeenhets ID.
DNB sin kundeenhets ID for OCR er: 118125
DNB sin kundeenhets ID for eGiro er: 041616
Innbetaling total
Det er mulig å få innbetalingsfilene til forskjellige systemer så lenge systemet har en direkte integrasjon med DNB. Det er mulig å få OCR filer (kun KID) til nettbanken eller til et annet system med Nets kundeenhets ID.
Ønsker du å bestille OCR i tillegg, kan administrator i nettbanken ta kontakt med oss på chat for å bestille dette. Husk å ha kundeenhets IDen klar dersom OCR filen skal sendes rett til et ERP system.
Hvis du bruker forskjellige systemer, for eksempel et regnskapssystem og et faktureringssystem, er det mulig å få innbetalingsfilene til begge systemer.
utbetaling
Mange lurer på
Funksjonen Ny sende filer brukes når filer skal sendes til nettbanken. Når filen er sendt vil du finne status under Filoverføring - Status innsendte filer
Filer som er merket "Mottatt fil OK" vil ligge til godkjenning under Filoverføring - Godkjenne filer.
Filer må godkjennes før de legges i forfallsregisteret
Under Filoverføring - Godkjenne filer kan man se sum og detaljer på innsendte filer og godkjenne filer i henhold til brukertilganger og godkjenningsnivå brukeren har
Slik kan du bekrefte om kontoen er gyldig
Tjenesten for prevalidering av konto gir deg (eller et ERP-system på vegne av din bedrift) muligheten til å bekrefte at kontoen eksisterer og er klar til å motta penger. Den sjekker også om person eller bedrift eier en angitt konto.
Med den filbaserte løsningen kan du enkelt foreta spørringer på et større antall kontoer samtidig. Samme tjeneste tilbys også gjennom vårt prevalidering-API hvor du kan validere opp mot 10 kontoer samtidig.
Last ned
Prevalidering - teknisk guideSe også
ERP og integrasjoner
Bankintegrasjon, regnskapsfører og regnskapsgodkjente betalinger
Konto
Det du trenger å vite om tilganger, bilag/arkiv, åpne og avslutte konto
Betaling
Finn svar på det du lurer på om innbetalinger og betalingsløsninger
Utenlandsbetaling
Her er alt du trenger for å sende og motta utenlandsbetaling
Bedriftskort
Glemt PIN-kode? Her finner du svar på spørsmål om bedriftskort
Bedriftsnettbank
Nyttige tips og triks for å få mest mulig ut av bedriftsnettbanken