Bankintegrasjon
Spar tid! Integrer nettbanken med ditt regnskapssystem. Enklere blir det ikke.
Hva er bankintegrasjon?
Bankintegrasjon er en prosess der bedriften kobler sammen sitt regnskapssystem med bankkontoene sine for å automatisere og forenkle regnskapsprosessen.
Slik fungerer bankintegrasjon
En bankintegrasjon innebærer vanligvis å etablere en direkte dataforbindelse mellom regnskapssystemet og banken, som gir bedriften tilgang til transaksjonsinformasjon og saldo på kontoer.
Med bankintegrasjon kan din bedrift enkelt og raskt overføre transaksjonsdata fra bankkontoer til regnskapsprogrammet, uten å måtte manuelt legge inn informasjonen.
Hvorfor ta i bruk løsningen?
Bankintegrasjon kan bidra til å redusere feil i regnskapet, og spare tid og redusere kostnader ved manuelle oppgaver knyttet til utbetaling, regnskap og bokføring. Det hjelper bedriften å forbedre kontantstrømstyringen ved å gi saldoinformasjon og transaksjonsdata. Dette gir større forutsigbarhet på kontaktstrømmen og gir mulighet for å planlegge utbetalinger og investeringer på en effektiv måte.
Fordeler med integrasjon mellom bank og regnskapssystem
Kontroll og nøyaktighet i regnskapsføringen
Automatisk overføring og innhenting av data til/fra banken
Tidsbesparende
Automatisering av oppgaver du tidligere gjorde manuelt
Alltid oppdatert regnskap
Saldo og bankavstemming som gir bedre kontantsstyring
Reduserte kostnader
Spar tid og penger på feil som kan oppstå manuelt
Bedre sikkerhet
Reduser risiko for feil og beskytt økonomiske data
Skalerbarhet
Bankntegrasjon kan hjelpe bedriften til å vokse
Slik bestiller du bankintegrasjon
Merk! Du starter alltid bestillingen fra ditt regnskapsprogram.
Steg 1: Kom i gang
Du eller din regnskapsfører kan enkelt bestille bankintegrasjon. For å bestille bankintegrasjon må man ha bedriftskundeforhold med konto hos oss, og du kan bestille ved å velge enten A eller B:
- A) Har egen nettbank og din bruker har bestillerrettighet.
Be om å få bestillerfullmakt - B) Du er regnskapsfører og har bestillerfullmakt på klientens konto. Be om fullmakt
Steg 2: Ta i bruk løsningen
Bestillingen starter alltid i regnskapssystemet.
Nedenfor har vi listet opp alle regnskapssystemene som tilbyr digital bestilling av bankintegrasjon i samarbeid med DNB. Trykker du på lenkene kan du lese mer om bankintegrasjon med ditt regnskapssystem.
- 24SevenOffice
- Agendec
- Aritma
- Auzilium
- BilagSky
- BitPeople
- Centiga
- Cloud Booking fra Booktech AS
- CloudOffice
- Continia
- Cordel
- Datalex
- DNB Regnskap
- Fiken
- Hogia (kun betalinger og bankavstemming/kontoinformasjon)
- iizy (kun innbetalinger)
- KASE/Marathon
- Kommunion (kun innbetalinger)
- Luca
- Monitor
- Muleum
- NorKred (kun innbetalinger)
- OnProperty
- Pagero
- Poweroffice GO
- Proline
- Rambase
- Solibo (kun innbetalinger og AvtaleGiro)
- Sparebank1 Regnskap
- StyreWeb
- Sumango
- Tripletex
- Uni Micro (med Uni Economy og Uni Økonomi V3)
- Visma eAccounting
- Visma.net AutoPay (med Visma Business, Visma Global, Visma Lønn, Visma.net Financials, Visma.net Expense, Visma.net Payroll, Visma Enterprise, Visma DI, Visma Bluegarden, og Visma Control)
- Xledger
- Zirius
Ta kontakt med din ERP leverandør dersom de ikke tilbyr digital bestilling.
Steg 3: Følg bestillingsløpet i Tjenestebutikken til DNB
Fra regnskapssystemet blir du rutet til DNB sin Tjenestebutikk. Her bestiller du de tjenestene du ønsker og du vil få en kvittering når du har fullført bestillingen.
Nå er bankintegrasjonen på plass innen kort tid!
Spar tid! Gjør endringene selv.
Bankavstemming
Med tjenesten “Bankavstemming” mottar du digital kontoutskrift for automatisk avstemming mot bank. Du kan legge til eller fjerne kontoer som du vil ha kontoutskrift for.
Innbetalinger
Med tjenesten “Innbetalinger” får du detaljert informasjon om innbetalinger fra dine kunder for avstemming av kundereskontro. Du kan endre dine KID-alternativ, velge hvor ofte du vil ha informasjon og gjøre andre endringer. Du kan også slette avtaler du ikke trenger lenger.
Viktige ord
Teknisk guide
1 resultat
Fra Telepay til XML
Det nærmer seg slutten for filsending i Telepay-formatet. Innen 31.03.2024 skal alle betalingsfiler sendes i XML-format. Vi anbefaler derfor at dere så snart som mulig tar i bruk det nye formatet: ISO 20022 XML.
Er du usikker på om det er støtte for XML formatet i ditt regnskapssystem? Da må du kontakte din systemleverandør.
Legg en plan allerede i dag for hvordan dere skal komme over på XML-formatet. Enten må dere oppgradere ERP-systemet til en versjon som håndterer XML, eller så kan dere ta i bruk en konverteringstjeneste.
Har du spørsmål til bruk av XML-formatet i DNB? Ta gjerne kontakt med oss på 915 04800 for mer informasjon.
RGB - Teknisk dokumentasjon
Her har vi samlet teknisk dokumentasjon om løsningen Regnskapsgodkjente betalinger (RGB): RGB - Teknisk dokumentasjon (PDF)
Ønsker du support?
Vi har etablert et teknisk implementeringsteam for support. Send oss en e-post på tci@dnb.no
DFG (DNB File Gateway) - en SFTP (Sikker Fil Transport Protokoll)-løsning via DNB.
Løsningen er for bedrifter som ønsker å automatisere sin filoverføring. DFG gir deg mulighet til å sende og hente filer uten å logge deg inn i nettbanken.
All informasjon dere trenger finnes i dokumentet SFTP - How to get started (PDF) for spørsmål og implementering av dette.
Vi tilbyr følgende kommunikasjonsløsninger:
- sFTP
- Swiftnet Fileact
- EPeppol
For mer informasjon og skjema for etablering kan henvendelse sendes på e-post: betalingstjenester.bedrift@dnb.no
ISO 20022 XML
ISO 20022 XML er en internasjonal meldingsstandard for betalingsformidling som benyttes i grensesnittet mellom kunde og bank, og som i økende grad også mellom bankene nasjonalt og internasjonalt. Den nye standarden vil erstatte de gamle proprietære standardene innenfor hvert enkelt land. Fordelen for våre kunder og deres leverandører av ERP og treasury systemer er en standard som er tilnærmet lik fra bank til bank.
Test format og betalingstyper
Vi tilbyr våre kunder å benytte et valideringsverktøy som heter XMLdation. Med dette verktøyet kan du som utvikler løpende teste det formatet og de betalingstypene du jobber med.
- Ta kontakt med oss på tci@dnb.no for å få tildelt bruker og passord. Vi svarer deg innen neste arbeidsdag.