ID-tyveri
Få råd og tips til å verne om din egen identitet.
Hva er ID-tyveri?
Et ID-tyveri, eller identitetstyveri, er urettmessig bruk eller besittelse av annen persons navn eller identitet. ID-tyverier gjøres for å begå økonomisk svindel, bedrageri eller annen kriminalitet.
Hensikten kriminelle har med ID-tyveri er ofte økonomisk vinning. Det kan for eksempel være å kjøpe varer og tjenester, åpne bankkonto, eller å søke om kredittkort og lån.
Ulike typer ID og sensitive opplysninger
Det finnes mange typer informasjon kriminelle kan skaffe seg og utnytte på forskjellige vis. Felles for slik informasjon er at de kan knyttes til deg på en eller annen måte, som for eksempel personnummer, pass, bankkort, kontonummer, førerkort, signatur, passord og PIN-koder.
Sjekkliste for hva du bør gjøre ved ID-tyveri
Vær spesielt oppmerksom på posten din
Venter du på ID-papirer, bankkort, kodebrikke eller andre viktige ting i posten, men forsendelsen drar ut i tid? Ta en sjekk med avsender om når du kan forvente å motta posten – kanskje er den allerede på avveie.
Oppdag ID-tyveri før det er for sent
Jo tidligere du oppdager at din identitet er på avveie, jo bedre. Selv om skaden allerede er skjedd, kan du begrense den mye ved å fange opp mistenkelig aktivitet tidlig.
Ukjente betalinger og transaksjoner
Du bør undersøke alle transaksjoner og kjøp du ikke kjenner igjen. Bruk mobil- og nettbanken aktivt for å følge med på dine kontobevegelser. Det samme gjelder regninger du mottar.
Kjenn dine kredittsjekker
Mottar du kredittsjekk uten å vite hvorfor, skal du undersøke dette med selskapet som gjennomfører sjekken. Hvis ikke risikerer du at kriminelle tar lån i ditt navn.
Mistenkelig postgang
Har du mottatt bekreftelse om adresseendring du ikke har gjort, skal du undersøke det. Det er viktig at du mottar post adressert til deg for å unngå misbruk.
Mottar du fakturaer, kort eller annen post du ikke kjenner til, bør du også undersøke dette nærmere.
Hvordan unngå ID-tyveri
Det er noen enkle grep du selv kan ta for å forebygge identitetstyveri:
- Ha lås på postkassen: Det er enklere for kriminelle å få tak i personlige opplysninger fra, og gjøre falske bestillinger til, ulåste postkasser.
- Riv i stykker sensitive dokumenter før du kvitter deg med dem.
- Bruk Digipost så du kan sende og motta brev digitalt.
- Bruk sterke passord med minst åtte tegn og som inneholder tall, store og små bokstaver, og spesialtegn.
- Unngå å bruke samme passord til alt.
- Ikke del passord med noen, heller ikke dine nærmeste.
- Aktiver 2-trinns bekreftelse for innlogging til dine kontoer og profiler der du kan.
- Vit når dine bankkort utløper slik at du vet når du kan forvente å få nye i posten.
- Sjekk alltid kredittopplysninger som er gjort på deg, og kontakt bedrifter som har bedt om opplysninger du ikke forventer.
- Sperr kort du mister. Det er enkelt i mobil- og nettbank, eller ved å ringe oss.
- Bruk kredittkort: Smart kortbruk gir mange fordeler.
- Vær forsiktig med å ha alle kort ett sted.
- Skjul alltid PIN-koden når du betaler.
- Ikke la deg lure av phishing: Aldri oppgi informasjon til noen du ikke stoler på via telefon, meldinger eller e-post. Klikk heller aldri på lenker og vedlegg du ikke kan stole på.
Sikkerhet på nett
Ta hånd om verdiene dine før svindlerne gjør det.
Sikker bank fra A til Å
Hvert år utsettes nordmenn for tusenvis av svindelforsøk. Lær mer om hvordan vi sammen ivaretar din sikkerhet som bankkunde.