Slik kan du beskytte deg på nett
Ta hånd om verdiene dine før svindlerne gjør det.
Tips til hvordan du kan øke din digitale sikkerhet
Sensitiv informasjon som kontoinformasjon, passord, personnummer og koder til BankID og nettbank må du aldri oppgi over telefon, SMS eller e-post. Denne typen informasjon vil nemlig verken banken eller andre seriøse aktør be deg om.
Mottar du en uvanlig eller mistenkelig e-post eller SMS, ikke klikk på lenker eller åpne vedlegg, men slett den umiddelbart.
Har du klikket på lenken og fylt ut sensitiv informasjon? Da må du sperre kortet ditt omgående og å ta kontakt med banken.
Husk at både BankID, kodebrikke og passord er personlige og skal aldri deles med noen.
Bruk så avanserte passord som mulig. Vel så viktig er det å bytte passord til e-post, nettjenester og sosiale medier ofte, og alltid når tjenesten ber deg om det.
Ikke bruk de samme passordene flere steder.
I tillegg anbefales at du aktiverer totrinnsbekreftelse, som en ekstra sikkerhet når du logger inn på for eksempel e-post eller sosiale medier.
Kjenner du til og holder deg oppdatert på svindlernes stadig mer avanserte og kreative metoder, minsker risikoen betraktelig for at du skal bli deres neste offer. Kunnskap styrker dermed din digitale trygghet og bidrar til at du kan beskytte deg selv og dine midler. Få oversikten over de mest utbredte svindelmetodene her.
For å redusere sjansen for at du opplever misbruk av dine midler og opplysninger er det viktigere enn noensinne at banken kjenner deg. Vi trenger å vite at du faktisk er du, og hva som er riktig informasjon om deg akkurat nå.
Sørg derfor for at banken alltid har oppdaterte kundeopplysninger om deg. Har du ikke gjort dette på en stund, kan det lønne seg å oppdatere din informasjon nå.
Utsatt for svindel?
Hvis svindlere har fått tilgang til dine verdier, bør du handle raskt.