Phishing – styr unna falske meldinger og e-poster
Aldri oppgi BankID, passord eller annen sensitiv informasjon.
Hva er phishing?
Phishing (fisking etter personlig informasjon) er en vanlig metode svindlere bruker for å lure til seg informasjon som for eksempel brukernavn, passord, kredittkortnummer og andre sensitive opplysninger.
Phishing-metoder
Phishing skjer ofte i form av at du blir ringt eller får tilsendt en SMS, e-post eller en melding på en annen tjeneste, der avsender vil lure deg til å klikke på et vedlegg eller en lenke til et nettsted. Målet er å svindle til seg din informasjon. Det finnes også falske nettsider, artikler, konkurranser, og kontoer på sosiale medier som også kan lure deg inn på falske nettsteder.
Avsender vil forsøke å fremstå troverdig. Det er ikke uvanlig at avsender etterlikner DNB, BankID, forsikringsselskap, kollegaer og andre bedrifter eller troverdige kilder. Ofte brukes nummer, nettsteder og navn som likner noe du kjenner fra før.
Vær oppmerksom på at meldinger fra svindlere kan blande seg sammen med andre reelle meldinger du mottar. Det er gode forfalskninger – men ikke la deg lure.
Aldri oppgi BankID eller passord
Blir du ringt, eller får en SMS eller e-post fra noen som utgir seg fra å være fra banken? Del aldri din BankID eller ditt passord. DNB vil ikke be deg oppgi denne informasjonen.
Har du mottatt falsk e-post eller SMS?
Det er ikke uvanlig å bli utsatt for phishing-forsøk. Mange av angrepene er automatisert, slik at de skal nå ut til så mange som mulig. Her er noen råd til deg som har mottatt forsøk på phishing.
Hvis du har mottatt e-post/SMS, men ikke klikket på en lenke
Slett e-posten eller SMS-en, uten å trykke på lenken. Ignorer innholdet. Så lenge du følger dette rådet er du trygg.
Hvis du har mottatt e-post/SMS og klikket på en lenke
Det er en risiko for at du har blitt utsatt for et dataangrep. Det er ikke nok å slette eventuelle programmer som har blitt lastet ned som følge av dette. Du må også resette til fabrikkinnstilling. Er du usikker på hvordan du gjør det, bør du kontakte noen kyndige som tilbyr teknisk støtte, for eksempel der du kjøpte telefonen eller PC-en din.
Hvis du har klikket på en lenke og logget inn eller gitt fra deg informasjon
Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har blitt lurt. Husk at du i tillegg kan sperre kortet ditt i nett- og mobilbanken, eller ved å ringe oss på 915 04800.
Gå til dnb.no
Svindlere som benytter phishing er oftest ute etter pengene dine. Får du beskjed om å logge inn eller ta kontakt, går du via dnb.no og ikke via en lenke du får tilsendt.
Usikker? Ta kontakt
Svindlerne blir stadig flinkere til å forfalske meldinger og utforme innhold. Er du usikker på om du har fått en reell melding fra DNB, tar du kontakt med oss først.
Phishing kommer i mange former
SMS
E-post
Meldingstjenester
Telefonsamtaler
Sosiale medier
Nettsteder
Slik avslører du phishing-forsøk
- Sjekk avsenders e-postadresse. De fleste seriøse selskaper har egne mailadresser, ikke nettbaserte e-postklienter som alle kan benytte seg av.
- Undersøk lenker for å unngå å havne på falske nettsteder. Det finnes ulike metoder for å gjøre dette på, men på PC kan du holde musepekeren over lenker og knapper for å se hvor de fører før du klikker på dem.
- Dårlig språk i meldingen er en gjenganger. Se etter skrivefeil og uvanlige ordvalg.
- Generisk språk: fordi meldingen ofte sendes til svært mange mottakere, brukes som regel et generisk språk som ikke treffer deg spesielt bra.
- Vedlegg som skal åpnes. Stoler du ikke på avsender, åpner du ikke vedlegg.
- Avsender krever hurtig handling, for eksempel fordi du må hindre at noen trenger inn på kontoen din eller at din BankID er sperret og må åpnes igjen.
- I tvil? Kontakt selskapet via nettsidene, ikke ved å klikke på en lenke du har fått tilsendt.
Utsatt for svindel?
Hvis svindlere har fått tilgang til dine verdier, må du handle raskt.