Hjelp til bedriftsnettbank
Her finner du det du trenger for å få mest mulig ut av bedriftsnettbanken
Mange lurer på
Legge til ny bruker
Hvis du har administratortilgang i nettbanken, kan du selv opprette ny bruker. Du ser hvem som er administrator til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
Slik legger du til ny bruker (1:01 min)
Slik gjør du det:
Administrator logger inn i bedriftsnettbanken
Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Ny, endre, slette bruker
Her får du fire valg. Huk av for "Jeg er administrator og vil opprette en ny bruker"
Legg inn fødselsnummer, navn på brukeren og din kontaktinformasjon
Ferdig, ny bruker er nå opprettet!
Merk! Dersom brukeren du prøver å legge til ikke er legitimert i DNB får du beskjed om dette og vil bli rutet til et annet skjema for bestilling av legitimering. Når brukeren har fullført legitimering, kan du følge stegene over.
Endre brukerrolle
Når brukeren er opprettet av administrator kan du be om at personen skal få rolle som administrator og/eller bestiller.
Slik endrer du bruker (1:27 min)
Slik gjør du det:
Gå til Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Ny, endre, slette bruker
Huk deretter av for "Jeg vil at en bruker skal få administrator/bestiller-tilgang (krever signatur)"
Skriv inn bruker-ID til den du ønsker å endre, og fyll ut resten av skjemaet.
Tips! Dersom du ikke vet hva bruker-IDen er, så kan du finne denne ved å klikke på Administrasjon i hovedmenyen og gå til "Bruker" under administrer
Vi anbefaler at du velger signering med BankID for en raskere prosess.
Du vil motta en kvittering med hva du har bestilt, og avtalen sendes til deg for eSignering, vanligvis innen én virkedag.
Merk: Alle kan forespørre denne endringen (selv en bruker), men endringen krever signatur i henhold til firmaattest (Brønnøysund).
Rettigheter til konto
Administrator kan tildele rettigheter til konto for brukere.
Slik tildeler du rettigheter i nettbanken (1:13 min)
Ønsker du kun å endre for én bruker?
- Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Rettigheter velger du Kontoer
- Skriv inn bruker-ID eller navn og klikk på "Søk"
Ønsker du å endre flere personer sine rettigheter på en konto?
- Klikk på Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Rettigheter velger du Kontoer
- Velg kontoen du ønsker å endre rettigheter for og klikk på "Søk"
- Du vil så kunne endre rettighetene for alle brukere
Tips: Hvis du ikke får endret på rettighetene til en bruker, sjekk om du har huket av for "Alle brukere - Alle rettigheter". For å endre på dette, gå til menyvalget Administrasjon. Under fanen Administrer, velg Bruker. Her kan du fjerne haken for "Alle brukere – Alle rettigheter" og klikke på Lagre.
Når denne haken er fjernet kan du tildele rettigheter til brukere.
Regnskapsfører
Fullmakt er nødvendig hvis du skal gi eller få tilgang til en konto i et annet selskap. Du kan velge om det kun skal gis innsyn i konto, eller om kontoen skal være belastbar i en annen nettbank.
Slik gir du fullmakter i nettbanken (0:52 min)
Slik gjør du det:
Velg Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Gi/Få kontofullmakt
Fyll ut informasjon om fullmaktshaver eller fullmaktsgiver, kontoene selskapet skal ha fullmakt til og hvilke rettigheter som skal inngå i fullmakten
Vi anbefaler at du signerer med BankID for en raskere prosess
eSignering sendes ut etter en virkedag. Fullmakten vil være klar én virkedag etter signeringen er fullført
Tips! Hvis du skal gi fullmakt, men ikke har bedriftsnettbank så må den andre parten bestille dette fra sin nettbank.
Det kan være flere årsaker til hvorfor du ikke har tilgang i nettbanken. Velg det som passer deg:
Logg inn i privat nettbank for å endre personlig passord, dette gjelder kun dersom du har din BankID i DNB
Logg inn Uten BankID med kodebrikke
Velg Innstillinger og Endre personlig passord
BankID
Du kan logge inn med BankID på to måter. Du kan bytte mellom de to metodene ved å klikke på "Velg annen BankID".
Med kodebrikke:
- Skriv inn engangskoden på 6 siffer fra kodebrikken
- Skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Med BankID-app:
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger må du selv åpne appen
- Godkjenn forespørselen i appen
- Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Uten BankID
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra DNB.
Slik gjør du det:
Velg innloggingen "Uten BankID"
Skriv inn engangskode (seks siffer) fra kodebrikken
Husk at du også kan benytte deg av BankID fra annen bank for å logge inn i bedriftsnettbanken.
Glemt bruker-ID
Dersom du har glemt eller ikke vet hva din bruker-ID er kan du logge inn i den private nettbanken og bytte over til bedriftsnettbanken. Merk at dette kun er mulig når du har logget inn med BankID.
Knappen for å bytte mellom nettbanker finner du i høyre kolonne når du er innlogget i den private nettbanken.
Slik finner du din bruker-ID:
Trykk på "Logg inn" øverst til høyre. Skriv inn ditt fødselsnummer (11 siffer)
Velg innloggingsmetoden BankID og logg inn
Trykk på knappen "Nettbank Bedrift". Den finner du i høyre kolonne når du er innlogget i den private nettbanken
Du er nå innlogget i bedriftsnettbanken og finner din bruker-ID til høyre på forsiden under navnet ditt. Den består av to bokstaver og fem siffer (for eksempel TB12345)
For å logge inn i bedriftsnettbanken, trenger du din bruker-ID (to bokstaver og fem siffer) og din BankID fra hvilken som helst norsk bank. Har du ikke BankID, må du benytte egen kodebrikke fra DNB.
Velg hvilken påloggingsmetode du benytter:
Dersom du har glemt eller ikke vet hva din bruker-ID er kan du logge inn i den private nettbanken og bytte over til bedriftsnettbanken. Knappen finner du i høyre kolonne når du er innlogget i den private nettbanken.
Merk at dette kun er mulig når du har logget inn med BankID.
Slik finner du din bruker-ID:
Trykk på "Logg inn" øverst til høyre. Skriv inn ditt fødselsnummer (11 siffer)
Velg innloggingsmetoden BankID og logg inn
Trykk på knappen "Nettbank Bedrift". Den finner du i høyre kolonne når du er innlogget i den private nettbanken
Du er nå innlogget i bedriftsnettbanken og finner din bruker-ID til høyre på forsiden under navnet ditt. Den består av to bokstaver og fem siffer (for eksempel TB12345)
Bilag
Slik finner du bilag (2:43 min)
Slik gjør du det:
Klikk på Konto i hovedmenyen. Under fanen Kontoinformasjon velger du Ny kontoinformasjon / Siste transaksjoner
Velg aktuell konto og dato, og klikk på "Vis oversikt"
Finn den aktuelle betalingen og klikk på forstørrelsesglasset under Bilag
Jeg finner ikke årsoppgaven
Hvis du ikke finner årsoppgaven for den aktuelle kontoen, kontakt administrator i nettbanken din. Oversikt over administratorer finner du til høyre på startsiden i bedriftsnettbanken.
Tips! Årsoppgaver produseres kun dersom opptjente renter er mer enn 1 kr. Vi anbefaler at du benytter siste kontoutskrift. Denne viser også saldo og opptjente renter slik som årsoppgaven.
Årsoppgave for konto
Slik finner du årsoppgave for konto:
Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv
Velg meldingstype Kontoutskrift/Årsoppgave
Velg kontonummer, periode og klikk på "Hent meldinger"
I arkivet i nettbanken finner du årsoppgave for inntil 10 år tilbake i tid.
Årsoppgave for lån
Det er kun administrator i bedriftsnettbanken som kan hente ut årsoppgave for lån. Du ser hvem som er administrator til høyre på startsiden i nettbanken.
Slik finner du årsoppgave for lån:
Klikk på informasjonsknappen (i) øverst til høyre i nettbanken og velg Arkiv
Velg meldingstype Årsoppgave
Velg organisasjonsnummer, periode og klikk "Hent meldinger"
I arkivet finner du årsoppgaver for inntil 10 år tilbake i tid.
Kredittkort - DNB Corporate Mastercard
Årsoppgaven produseres kun til kortholdere med personlig ansvar og som har aktivert delbetalingsmulighet. Årsoppgaven sendes per post til kortholder.
For spørsmål, ta kontakt med DNB Corporate Mastercard på tlf: 21015001 eller e-post: kundeservice@corporatemastercard.no
Innskuddspensjon/yrkespensjon - DNB Liv
Informasjon hentes fra kundeportalen til DNB Liv via Andre tjenester - Pensjon og personalforsikring - Administrer avtaler. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i løpet av uke 4.
Slik gjør du det:
Velg Rapporter på venstre side i menyen, velg Type rapport og klikk på Fakturahistorikk/Kontoutdrag.
Velg ønsket format og tidsintervall
Klikk Lag rapport
NB! Portalen er kun tilgjengelig for deg med pensjon eller personalforsikring hos oss. Har du spørsmål, eller mangler du tilgang kan du kontakte DNB Liv på 915 04800 (kl. 8-18)
Factoring
Årsoppgaven for factoring sendes per post og er ikke tilgjengelig i nettbanken.
Aksjehandel/VPS
Alle brukere kan hente årsoppgaven under Andre tjenester - Investortjenester - Postkasse. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i løpet av uke 8.
Har du ikke tilgang?
Administrator kan hente årsoppgaven via Arkiv - Årsoppgave. Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i løpet av uke 3.
Ligger ikke utskriftene her, sendes de per post så snart de er produsert.
Garantier
Disse årsoppgavene blir tilgjengelig i arkivet i nettbanken i løpet av uke 4.
Ligger ikke utskriftene her, sendes de per post så snart de er produsert.
NB! Årsoppgaven er kun tilgjengelig for administrator. Du ser hvem som er administrator til høyre på forsiden av nettbanken.
Kontoer i andre land
Land utenfor Norge som produserer årsoppgaver sender disse ut per post.
Trenger du hjelp med utenlandske kontoer finner du kontaktinformasjon her:
Reiseforsikring
Årsoppgaven for reiseforsikring sendes per post og er ikke tilgjengelig i nettbanken.
Andre årsoppgaver
Årsoppgave
Slik finner du årsoppgave (1:28)
Nyttig informasjon:
- Årsoppgaver produseres kun dersom opptjente renter er mer enn 1 kr. Dersom opptjente renter er under 1 kr kan du benytte siste kontoutskrift. Denne viser også saldo og opptjente renter slik som årsoppgaven
- Det produseres IKKE årsoppgaver på underkontoer i ett konsernkontosystem. Det er kun toppkonto det regnes renter på av banken og da kun denne det sendes årsoppgave på
- Det er kun norske kontoer man finner årsoppgave på i nettbanken
Velg hvilken årsoppgave du ser etter:
Kontoutskrift
Kontoutskrifter finner du i bedriftsnettbanken under Konto - Kontoutskrift.
Ønsker du eldre kontoutskrifter finner du inntil 10 år tilbake i tid under Betaling - Innbetaling - Arkiv.
Registrert betaling
Når du har registrert en utbetaling i nettbanken finner du disse ved å gå til menyvalget Betaling og klikk på Betalingsoversikt. Her finner du registrerte betalinger som ligger til forfall.
Slik finner du en oversikt over utbetalinger (2:35 min)
Slik gjør du det:
Velg konto fra nedtrekksliste
Legg inn ønskede søkekriterier
Klikk på «Søk»
Tips: Hvis du lar søkekriteriene stå blanke og klikker på "Søk" vil du få opp alle betalinger som ligger til forfall.
Utført betaling
Når betalingen er utført vil disse legge seg under Historikk. Alternativt kan du gå til menyvalget Betaling og velge Utførte betalinger. Her finner du betalinger fra inntil 2 år tilbake i tid.
Slik finner du en oversikt over utbetalinger (2:35 min)
Slik gjør du det:
Velg konto fra nedtrekksliste
Legg inn ønskede søkekriterier
Klikk på «Søk»
Tips: Ønsker du å søke for en lengre periode enn 1 måned, velg avansert søk slik at du kan legge inn datointervall. Merk at du kun får søkt på 3 måneder av gangen.
Oversikt over utbetalinger
Gjelder det en registrert eller utført utbetaling?
Velg det du ønsker å finne:
Kom i gang
For å logge inn i bedriftsnettbanken trenger du din bruker-ID (to bokstaver og fem siffer) og din BankID.
Har du ikke BankID må du benytte en egen kodebrikke som du mottar noen dager etter du har fått bekreftelse på at det er blitt sendt til deg.
Slik gjør du det:
- Klikk på "Logg inn" i høyre hjørne
- Skriv inn din bruker-ID
- Velg om du vil benytte BankID med kodebrikke eller Uten BankID og følg instruksjonene
Når du er innlogget:
Ser du kontoene dine når du har logget inn, er alt klart til bruk.
Hvis ikke kontoene vises må du gi tilganger. Velg Administrasjon i menyen, deretter Administrer bruker. Velg bruker og gi tilganger som brukeren skal ha. Når du klikker Lagre får brukeren umiddelbart tilgang til kontoene.
Om du ikke ser kontoene dine ved første gangs innlogging, må du gi tilgang.
I nettbanken velger du først Administrasjon, deretter Administrer bruker.
Velg Bruker og gi deretter tilganger som brukeren skal ha, f.eks "se" eller "registrere".
Når du klikker Lagre får brukeren umiddelbart tilgang til kontoene.
Her kan du se en kort video som forklarer hvordan du gjør det:
Dette gjør du ved førstegangs innlogging (2:26)
Er du ikke kunde?
For å få bedriftsnettbank i DNB må du først bli bedriftkunde. Du får automatisk nettbank når du blir kunde.
Bruker-ID for pålogging
Du vil få en bruker-ID som består av to bokstaver og fem siffer, f.eks. TB71000. Denne kan du logge inn med.
Er du bedriftskunde, men mangler bedriftsnettbank?
Bedriftsnettbank gir deg et tydeligere skille mellom dine private kontoer og bedriftskontoene dine.
Du kan tilpasse enkelte sider i bedriftsnettbanken slik at det passer deg og ditt bruk.
Sidene Kontooversikt og Siste transaksjoner/Ny kontoinformasjon kan du tilpasse ved å:
- Klikke deg inn på den aktuelle siden
- Velg Tilpass siden øverst i bildet. Her kan du fjerne, legge til og endre rekkefølge på kolonner
Du får også gjort ulike tilpasninger i nettbanken ved å gå til Administrasjon - Mine innstillinger.
Slik tilpasser du nettbanken (2:30 min)
Hva kan du få varslinger om?
- Saldo
- Innbetaling
- Manglende dekning
- Manglende godkjenning
- Saldo til fast tid
- Saldo over/under valgt grense
- Utbetaling
- Utbetaling av lønn
- Forhåndsvarsling om innbetaling (SWIFT)
Slik gjør du det:
Trykk på knappen under for å logge inn og aktivere varslinger direkte i nettbanken.
Er du allerede inne i nettbanken kan du klikke på Administrasjon i hovedmenyen. Under Kjøp og bestill klikker du på Varslingstjenester.
Slik aktiverer du varslingstjenester (1:52 min)
Brukerroller, rettigheter og fullmakt
Hvis du har administratortilgang i nettbanken, kan du selv opprette ny bruker.
Du ser hvem som er administrator til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
Slik gjør du det:
- Administrator logger inn i bedriftsnettbanken
- Gå til Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Ny, endre, slette bruker
- Her får du fire valg. Huk av for "Jeg er administrator og vil opprette en ny bruker"
- Legg inn fødselsnummer, navn på brukeren og din kontaktinformasjon
Merk! Dersom brukeren du prøver å legge til ikke er legitimert i DNB får du beskjed om dette og vil bli rutet til et annet skjema for bestilling av legitimering.
Når bruker har fullført legitimering, kan du følge stegene over.
Slik legger du til ny bruker (1:01 min)
Først må du legge til personen som en vanlig bruker, se punktet over "Legge til ny bruker".
Når brukeren er opprettet kan du be om at personen skal få rolle som administrator og/eller bestiller.
Slik gjør du det:
- Gå til Administrasjon i hovedmenyen. Under fanen Kjøp og bestill velger du Ny, endre, slette bruker
- Huk deretter av for "Jeg vil at en bruker skal få administrator/bestiller-tilgang (krever signatur)"
- Skriv inn bruker-ID til den du ønsker å endre.
- Når du har fullført skjemaet vil du motta en kvittering på hva du har bestilt og avtalen sendes ut til eSignering, normalt innen én virkedag
Tips: Hvis du ikke vet bruker-ID til den du skal endre finner du en liste over brukere ved å gå til Administrasjon - Administrer - Bruker.
Slik endrer du bruker (1:27 min)
Administrator i nettbanken kan slette en bruker i nettbanken:
- Gå til menyvalget Administrasjon og velg Ny, endre, slette bruker
- Velg "Jeg er administrator og vil slette en bruker"
- Oppgi bruker-ID for brukeren du vil slette og klikk på Fortsett
- Bekreft sletting ved å fullføre skjemaet
Tips: Hvis du ikke vet bruker-ID til den som skal slettes, finner du en liste over brukere ved å gå til menyvalget Administrasjon - Administrer - Bruker i nettbanken.
Husk å sjekke om brukeren som skal slettes også har et bedriftskort. Oversikt finner du i nettbanken ved å klikke på fanen Administrasjon - Administrer - Kort. Hvis kortet skal avsluttes kan du kontakte oss på chat/ epost i nettbanken, eller ved å ringe +47 915 04800 så hjelper vi deg.
Slik sletter du bruker (0:56 min)
Slik sletter du en administrator i nettbanken:
- Gå til menyvalget "Administrasjon" og velg "Ny, endre, slette bruker"
- Velg "Jeg vil slette eller endre en administrator (krever signatur)". Klikk "Fortsett".
- Oppgi så kontaktadresse på foretaket og kontaktinformasjon på kontaktpersonen. Velg "neste".
- I nedtrekksmenyen får du tre valg. Velg "slette bruker". Legg inn enten fødsels- og personnr til brukeren eller Bruker-IDen som de har oppgitt i nettbanken. Skriv inn fornavn og etternavn på brukeren.
- Endring av administrator krever signering i henhold til firmaattesten. Dette kan signeres med BankID.
- Huk av for at du har lest og akseptert vilkårene og klikk "neste". En oppsummering vil bli sendt til din e-post. Avtalen sendes så til signering, normalt innen én virkedag.
Tips: Hvis du ikke vet bruker-ID til den som skal slettes, finner du en liste over brukere ved å gå til menyvalget Administrasjon - Administrer - Bruker i nettbanken.
Husk! Sjekk om brukeren som skal slettes også har et bedriftskort. Administrator i nettbanken finner oversikt over hvem som har kort ved å klikke på fanen Administrasjon - Administrer - Kort. Hvis kortet skal avsluttes kan administrator/daglig leder eller prokurist kontakte oss på chat/epost i nettbanken, eller ved å ringe +47 915 04800 så hjelper vi deg.
Slette administrator i nettbanken
Om du skal legge til en person uten norsk fødsels- og personnummer eller D-nummer, trenger vi at du gjør følgende:
1. Fyll ut skjema
Fyll ut tjenesteavtalen og signer i henhold til firmaattestOm person ikke allerede er legitimert i DNB, må det sendes inn signaturprøve og bekreftet kopi av ny brukers pass:
- Kopi av pass må være bekreftet av enten: Notarius publicus, politistasjon, advokat, revisor, eiendomsmegler eller bank- og finansinstutisjon
2. Returner skjemaet til oss:
Du kan velge om du vil sende det inn på e-post eller per post.
- E-post: Klikk på "Send e-post" til høyre når du er på forsiden i bedriftsnettbanken
- Post:
DNB Bank ASA
Drift Konto
Postboks 1600 Sentrum
0021 Oslo
For engelske skjemaer, se her for tjenesteavtale og her for signaturprøve
I bedriftsnettbanken har vi tre ulike roller. Merk at man kan ha flere roller i kombinasjon.
- Administrator: Kan opprette brukere og administratorer, tildele rettigheter og bestille nye tjenester for selskapet.
- Bestiller: Kan bestille nye tjenester og kontoer for selskapet.
- Bruker: Har lesetilgang og kan få flere rettigheter tildelt av en administrator.
Tips! Det er kun administrator som kan legge til brukere i bedriftsnettbanken.
Du ser hvem som er administrator til høyre på forsiden i bedriftsnettbanken.
Administrator kan i innlogget nettbank tildele rettigheter til andre brukere på kontoene.
Ønsker du kun å endre for én bruker?
- Gå til Administrasjon i hovedmenyen. Under Rettigheter velger du Kontoer
- Skriv inn bruker-ID eller navn og klikk Søk
Ønsker du å endre flere personer sine rettigheter på en konto?
- Gå til Administrasjon i hovedmenyen. Under Rettigheter velger du Kontoer
- Velg kontoen du ønsker å endre rettigheter for og klikk Søk
- Du vil så kunne endre rettighetene for alle brukere
Tips: Hvis du ikke får endret på rettighetene til en bruker, sjekk om det er huket av for "Alle brukere - Alle rettigheter". Den skal ikke være huket av.
For å endre på dette, gå til Administrasjon - Administrer - Bruker. Fjern haken for "Alle brukere – Alle rettigheter" og klikk Lagre.
Når denne haken er fjernet kan du tildele rettigheter til brukere.
Slik endrer du rettigheter på en bruker (1:13 min)
Fullmakt er nødvendig hvis du skal gi eller få tilgang til en konto i et annet selskap.
Du kan velge om det kun skal gis innsyn i konto, om kontoen skal være belastbar i en annen nettbank og om fullmaktshaver kan bestille tjenester og produkter.
Slik gjør du det:
- I hovedmenyen velger du Konto. Under fanen Kjøp og bestill velger du Gi/få kontofullmakt
- Fyll ut informasjon om fullmaktshaver eller fullmaktsgiver, kontoene selskapet skal ha fullmakt til og hvilke rettigheter som skal inngå i fullmakten
- Vi anbefaler at du signerer med BankID for en raskere prosess
eSignering sendes ut etter en virkedag. Fullmakten er klar en virkedag etter signeringen er fullført.
Tips! Hvis du skal gi fullmakt, men ikke har bedriftsnettbank så må den andre parten bestille dette fra sin nettbank.
Slik gir du fullmakter i nettbanken (0:52 min)
Innlogging
Du kan logge inn i nettbanken med kodebrikke eller BankID-app, fra hvilken som helst norsk bank.
Du kan velge mellom de to metodene ved å klikke på "Velg annen BankID".
BankID med kodebrikke
- Skriv inn engangskoden på 6 siffer fra kodebrikken
- Skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn (bokstaver og/eller siffer)
BankID-app
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger må du selv åpne appen
- Godkjenn forespørsel i appen
- Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn (bokstaver og/eller siffer)
Har du glemt ditt personlige passord?
Dersom du har andre påloggingsmetoder kan du logge inn og lage nytt BankID-passord i den private nettbanken.
Har du ikke andre påloggingsmuligheter kan du ringe oss på telefon 915 04800.
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra DNB. Vi faser ut bedriftskodebrikken, og anbefaler derfor at du bruker BankID.
Uten BankID
Skriv inn engangskoden (6 siffer) fra kodebrikken.
Har du allerede kundeforhold i DNB kan du bytte mellom privat og bedriftsnettbank når du er innlogget.
Det vil kun være mulig å bytte mellom nettbanker hvis du har logget inn med BankID. Din private BankID kan være fra DNB eller fra hvilken som helst norsk bank.
Bytte mellom nettbanker
Bruk knappen "Bytt nettbank/Nettbank bedrift" i høyre kolonne når du er innlogget i nettbanken.
Du vil få opp alle dine kundeforhold og vil kunne bytte mellom disse.
Ofte brukte funksjoner
Kontoinformasjon finner du via forsiden eller ved å gå via menyvalget Konto - Ny kontoinformasjon
Du må aktivt gjøre et søk for å få frem informasjon. Velg den perioden du vil ha informasjon om og klikk på Søk
Slik finner du siste transaksjoner (2:08 min)
Skal du se på flere kontoer samtidig, velg Konto - Ny Kontooversikt
Kontoutskrifter finner du ved å gå på menyvalget Konto - Kontoutskrift
Her finner du også årsoppgaver og bedriftskortoppgaver
Fra menyvalget Betaling kan du velge mellom flere betalingstyper. For eksempel innlandsbetalinger, utlandsbetalinger og internoverføringer
Alle betalinger i nettbanken må godkjennes. Dette kan gjøres med en gang ved å klikke Registrer og godkjenn.
Klikker du på Registrer-knappen må betalingen godkjennes senere før den blir betalt
Utbetalinger finner du ved å velge menyvalget Betaling og Betalingsoversikt. Her kan du søke på forfall eller historikk
- Forfall vil vise betalinger som ikke er utført.
- Historikk viser betalinger som er utført eller har blitt kansellert.
Husk å klikke Søk for å få opp betalingene
Slik finner du en oversikt over utbetalinger (2:35 min)
Trenger du flere kontoer kan du åpne vanlig bedriftskonto, skattetrekkskonto, plasseringskonto og andre typer kontoer direkte i bedriftsnettbanken. Kontoene får du tilgang til med en gang
Konto åpnes i nettbanken ved å velge Konto - Åpne konto
Du kan også bestille andre produkter og tjenester direkte når du er innlogget i nettbanken
NB: Det er kun en bruker med bestillerrettigheter som får åpnet en konto
Slik åpner du konto (1:05 min)
Spørsmål og svar
Når du har logget deg inn i bedriftsnettbanken ser du din bruker-ID til høyre på forsiden.
Får du ikke logget deg inn i bedriftsnettbanken kan du bytte nettbank fra privat til bedrift. Se veiledning øverst på denne siden ved å klikke på "Jeg vet ikke hva min bruker-ID er"
Har du nylig fått bedriftsnettbank, har vi sendt deg informasjon om din bruker-ID på e-post.
Når du har logget deg inn i nettbanken ser du dine administratorer til høyre på forsiden. Dersom du har flere administratorer, vil kun 5 vises i listen.
Det er kun mulig å bytte mellom nettbanker når du har logget inn med BankID. Din private BankID kan være fra DNB eller fra hvilken som helst norsk bank.
Du kan logge inn hos oss med BankID fra hvilken som helst annen norsk bank.
Vi anbefaler at du alltid logger inn med BankID for å få mest mulig ut av bedriftsnettbanken. Hvis du ikke har BankID fra før kan du bestille BankID fra oss DNB.