Ønsker du å sperre din BankID? Les mer
Hjelp til bruk av nett- og mobilbank
Er innlogging trøblete eller lurer du på noe?
Mange lurer på
Appen gir null respons
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din.
Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen.
Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Får ikke app som et alternativ
Du må velge BankID (ikke BankID på mobil) når du skal logge inn med appen.
Logger du inn med BankID-app for første gang, må du velge app som metode.
Klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode.
Velg ønsket kodeapp i listen.
Dette valget huskes til neste gang.
Trykk deg videre og følg instruksjonene på mobilen din.
Jeg har fått ny telefon
Du kan enkelt flytte BankID-app til din nye telefon.
Last ned BankID-app på ny telefon.
Aktiver BankID-app på ny telefon med BankID-appen på din gamle telefon.
Nå er BankID-appen klar på din nye telefon.
Har du ikke tilgang til din gamle telefon, må du aktivere appen med BankID.
BankID-app
Jeg har problemer med:
Glemt mitt personlige passord
Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID, kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Før du logger inn kan du sjekke ut denne veiledningen:
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Klikk på "Nytt passord" og følg stegene.
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
BankID er sperret
Dersom du har din fire-sifrede personlige kode kan du logge inn i nettbanken ved å benytte metoden "Uten BankID".
Klikk på "Nytt passord" og følg stegene.
Får du ikke logget inn, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Problemer med passordet
Kodebrikken er sperret
Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Kodebrikken er mistet eller tom for strøm
Du kan bestille en ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og starte en chat med oss, eller ved å benytte vårt bestillingsskjema.
Får du ikke logget inn kan du ta kontakt med oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Den gamle kodebrikken slutter å virke kort tid etter du har bestilt en ny. Gamle kodebrikker kan kastes i elretur.
Problemer med kodebrikken
BankID
Jeg har problemer med:
Personlig kode
Har du glemt din personlig kode, og har mulighet til å logge inn i nettbanken på en annen måte, kan du lage en ny personlig kode selv.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Lag en ny personlig kode, og bekreft endringen.
Din nye personlig kode er klar til bruk etter neste innlogging.
Får du ikke logget inn kan du ringe oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Kodebrikken er sperret
Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Kodebrikken er mistet eller tom for strøm
Du kan bestille en ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og starte en chat med oss, eller ved å benytte vårt bestillingsskjema.
Får du ikke logget inn kan du ta kontakt med oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Den gamle kodebrikken slutter å virke kort tid etter du har bestilt en ny. Gamle kodebrikker kan kastes i elretur.
Problemer med kodebrikken
Uten BankID
Jeg har problemer med:
Logget inn før
Hva prøver du å logge inn med?
Aldri logget inn før
Du må ha nettbankavtale for å kunne logge inn.
I nettbanken får du full oversikt over egen økonomi, og du kan utføre banktjenester raskt og enkelt. Når du bestiller nettbankavtale får også tilgang til vår mobilbank.
Det kan være flere årsaker til at du ikke får logget inn. Har du:
Sjekk om du bruker riktig kodebrikke
Du kan enkelt sjekke om du bruker riktig kodebrikke:
Start en innlogging ved å skrive inn fødselsnummeret ditt.
Velg metode "BankID" eller "Uten BankID".
Klikk på "Riktig kodebrikke?".
Skriv inn ditt mobilnummer og klikk "Send SMS".
Sammenlign de siste sifrene på baksiden, med en SMS vi sender til deg.
BID 1439
Feil BID 1439 oppstår vanligvis fordi man taster feil engangskode for mange ganger. Det kan for eksempel skje hvis du:
- Har flere banker og benytter feil kodebrikke når du skal logge inn.
- Har flere banker og benytter feil BankID når du skal logge inn. Du må velge hvilken BankID du skal bruke når du logger inn.
- Bruker en annen/feil kodebrikke enn din egen.
Løsning
Har du fått kodebrikken sperret, må du ta kontakt med oss. Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Slik sjekker du om du bruker riktig kodebrikke:
BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1
Disse feilkodene betyr vanligvis dårlig/ustabil internettforbindelse ved bruk av BankID.
Løsning
Vi anbefaler at du:
- Prøver på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
- Sjekker om nettet går tregt. Husk at faktisk båndbredde ikke er det samme som den nettleverandøren din oppgir.
- Prøver å slå av eller trekke ut strømmen på modem/ruter. Du bør også starte datamaskin eller nettbrett på nytt.
Får du fortsatt slike feilkoder bør du ta kontakt med din nettleverandør.
BID 5000
Feilkode BID 5000 kan oppstå når du prøver å logge inn med BankID. Dette betyr ofte at nettleseren du benytter blokkerer tredjeparts informasjonskapsler («cookies»).
Løsning
For å løse problemet kan du:
- Logge inn Uten BankID
- Bruke Mobilbanken vår
- Prøve en annen nettleser
Feilmeldinger som starter med BID
C131 og C293
Denne feilmeldingen oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på ditt mobilnummer. Det betyr at forrige handling fortsatt foregår.
Løsning
Vi anbefaler at du venter noen minutter, og prøver igjen.
C161
Denne feilen kan bety at:
- din BankID på mobil er slettet.
Løsning
Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke fra DNB. Vi anbefaler at du laster ned BankID-appen som har erstattet BankID på mobil.
- din BankID på mobil er slettet.
BankID på mobil er avviklet,
Logg inn i nettbanken med kodebrikke eller last ned BankID-appen.
C302
Vi får ikke kontakt med mobiltelefonen din.
Løsning
Har du husket å oppheve tastelåsen? Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.
C325
Betyr vanligvis at mobiloperatøren din har problemer. Det kan også bety at det allerede kjøres en prosess på mobiltelefonen din.
Løsning
Vi anbefaler at du venter noen minutter, og prøver igjen. Slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.
Feilmeldinger som starter med C
Viktig melding:
BankID på mobil er erstattet av BankID-app.
BankID-app er et digitalt alternativ til kodebrikken som gjør innlogging med BankID enda enklere og tryggere.
Under finner du forklaring på feilmeldingene vi får mest spørsmål om:
eSignere som kunde i DNB
Med BankID kan du elektronisk signere avtaler, dokumenter, kontrakter og lignende.
(Tid 2:40)
Logg inn i nettbanken med BankID eller BankID på mobil.
Klikk på knappen til venstre for Logg ut og velg Mine oppgaver.
For å signere med BankID trenger du ditt personlige BankID/nettbank passord og kodebrikke, eller ditt personlige BankID/nettbank passord og BankID på mobil.
Du kan bytte signeringsmetode ved å klikke på Velg annen BankID
Signerte oppgaver finner du igjen i arkiv.
Har du glemt ditt ditt personlige BankID/nettbank passord?
eSignere som kunde i annen bank
Du kan logge deg inn med BankID eller BankID på mobil fra annen bank og signere dokumenter, kontrakter og lignende.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Skriv inn ditt fødselsnummer.
Velg BankID eller BankID på mobil og logg inn.
Klikk på knappen til venstre for Logg ut og velg Mine oppgaver.
Signer avtalen.
Jeg skal eSignere som:
(Tid 2:40)
Android
Trykk på appveksler nede til høyre eller venstre avhengig av telefon (knappen er kun tilgjengelig og synlig når skjermen er aktiv).
Programmene lukkes ved å sveipe de opp eller til siden.
Du kan også velge "Lukk alle" for å lukke alle kjørende programmer.
iPhone
Dobbeltklikk på Hjem-knappen på forsiden av telefon for å vise appveksler.
Har du en nyere telefon, uten Hjem-knapp, sveiper du opp fra bunnen til midten av skjermen.
Sveip programmene opp eller ned for å avslutte.
Windows
Hold inne pilen nede til venstre på skjermen (knappen er kun tilgjengelig og synlig når skjermen er aktiv) for å vise appveksler.
Sveip programmene ned eller trykk på krysset oppe til høyre for å lukke gjeldende app.
Lukke programmer
Har du mange programmer som kjører samtidig, kan du prøve å lukke alle programmene og se om det løser problemet.
Jeg har:
Start Google Play Butikk, gå til menyen øverst til høyre (tre streker).
Velg "Mine apper og spill".
Det søkes da etter tilgjengelig oppdateringer til dine installerte apper.
Du kan oppdatere utvalgte eller trykke på "Oppdater alle" øverst til høyre.
iPhone
Start App Store og trykk på konto-ikonet øverst til høyre.
Bla ned for å se tilgjengelige oppdateringer.
Du kan velge å oppdatere enkelte eller trykke "Oppdatere alle" øverst.
Windows
Start Windows Store og trykk på menyknappen øverst til venstre (tre streker).
Velge "Nedlastninger og oppdateringer".
Dersom tilgjengelige oppdateringer ikke starter automatisk trykker du på "Se etter oppdatering" og deretter pilen øverst til høyre.
Oppdatere appen
Er det lenge siden du har oppdatert appen, kan du prøve det og se om det løser problemet.
Jeg har:
Åpne Innstillinger.
Velg "Om telefonen" (nederst).
Trykk så på "Last ned oppdateringer manuelt" eller velg "Programvareoppdatering" og last ned.
Dersom det finnes en oppdatering tilgjengelig vil du nå få spørsmål om å laste ned og oppdatere telefonen.
iPhone
Åpne Innstillinger.
Velg "Generelt".
Trykk på "Oppdatering" for å se etter tilgjengelige oppdateringer til telefonen.
Windows
Åpne Innstillinger.
Gå videre til "Oppdatering og sikkerhet".
Trykk på "Telefonoppdatering" og deretter "Se etter oppdateringer".
Du får nå enten beskjed om at enheten er oppdatert eller at det finnes oppdatering tilgjengelig som du kan laste ned og installere.
Oppdatere telefonen
Er det lenge siden du har oppdatert telefonen, kan du prøve det og se om det løser problemet.
Jeg har:
Har du problemer med at en app, kan du prøve å lukke programmer, oppdatere appen, eller oppdatere telefonen.
Merk at veiledningene er basert på nyere versjoner av de ulike operativsystemene og kan avvike dersom du har en eldre telefon, samt at menyene kan variere hos de ulike produsentene.
Hvis du mistenker at noen har fått kjennskap til BankID passordet ditt bør du bytte passordet med det samme.
Dette kan du gjøre ved å logge inn i nettbanken, deretter velge Innstillinger – BankID – Nytt passord.
Der kan du også sperre BankID dersom du mistenker at noen har tatt kontroll over den.
Hvis du trenger øyeblikkelig hjelp med å sperre BankID kan du ringe oss på 915 04800 så hjelper vi deg.
Måter å logge inn på
Klikk Logg inn i høyre hjørne og fyll inn ditt fødselsnummer.
Velg BankID.
Har du ikke logget inn med BankID-app før, må du klikke på Velg annen BankID og deretter BankID-app.
Valget huskes til neste gang.
Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger, må du selv åpne appen.
Godkjenn forespørselen i appen.
Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn.
Klikk på pilen for å logge inn.
Har du glemt ditt personlige passord?
Klikk Logg inn i høyre hjørne og fyll inn ditt fødselsnummer.
Velg BankID.
Du kan logge inn med BankID på to måter. For å bytte mellom de to metodene, klikker du på Velg annen BankID.
Med kodebrikke:
- Skriv inn engangskoden på 6 siffer fra kodebrikken.
- Skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn.
Med BankID-app:
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger må du selv åpne appen.
- Godkjenn forespørselen i appen.
- Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn.
Klikk på pilen for å logge inn.
Har du glemt ditt personlige passord?
Slik lager du et nytt personlig passord for BankID 2:13 min
Klikk Logg inn nedenfor og fyll inn ditt fødselsnummer.
Skriv inn din personlige kode på 4 siffer i det øverste feltet.
Skriv inn engangskoden på 6 siffer fra kodebrikken i det neste feltet. Er du bedriftskunde skriver du inn de 6 første sifrene fra kodebrikken.
Klikk Logg inn.
Mangler du noe for å logge inn?
Husk at din gamle kodebrikke blir sperret når du bestiller ny.
Du kan bestille ny kodebrikke via lenke nedenfor eller ved å logge deg inn i nettbanken og starte en chat med oss.
Får du ikke logget inn kan du ta kontakt med oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Tips
Skal du ha kodebrikken sendt utenlands? Husk at du da kan få et ekstra tollgebyr.
Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID, kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Slik lager du et nytt personlig passord for BankID 2:13 min
Du må ha nettbankavtale for å kunne logge inn. I nettbanken får du full oversikt over egen økonomi, og du kan utføre banktjenester raskt og enkelt. Når du bestiller nettbankavtale får også tilgang til vår mobilbank.
Kom i gang
BankID-app vil erstatte BankID på mobil.
Last ned BankID-app for iPhone eller BankID-app for Android. Du må ha iOS 12/ Android 6 eller nyere.
For å kunne bruke mobilbanken må du ha en nettbankavtale. Har du tilgang til nettbanken i dag, kan du hoppe over dette steget.
Søk etter "DNB Mobilbank" i Google Play eller App Store.
Last ned appen.
Åpne appen og trykk "Kom i gang".
Logg inn med BankID-app, kodebrikke eller Uten BankID.
Før du logger inn kan du sjekke ut denne veiledningen:
Logg inn i nettbanken med "Uten BankID"
Gå til "Innstillinger" og velg "BankID".
Les informasjonen og følg stegene.
BankID på mobil erstattes av BankID-app.
BankID-app er et digitalt alternativ til kodebrikken som gjør innlogging med BankID enda enklere og tryggere.
Spørsmål og svar
BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i, og som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider. BankID tilbys av bankene i Norge og er basert på en felles infrastruktur som er utviklet av banknæringen i felleskap.
Kan jeg ha flere BankID-er?
Du kan opprette BankID i alle banker der du har kundeforhold. Imidlertid så holder det med en BankID siden denne kan brukes på tvers av banker og brukersteder.
Din BankID er personlig
Din BankID er personlig og skal ikke overdras eller på annen måte overlates til eller brukes av andre enn deg. Passord, personlige koder og andre sikkerhetsprosedyrer må ikke røpes for noen, heller ikke overfor politiet, banken eller husstandsmedlemmer.
Hvis du mistenker at noen har fått kjennskap til BankID passordet ditt bør du bytte passordet med det samme.
Dette kan du gjøre ved å logge inn i nettbanken, deretter velge Innstillinger – BankID – Nytt passord. Der kan du også sperre BankID dersom du mistenker at noen har tatt kontroll over den.
Hvis du trenger øyeblikkelig hjelp med å sperre BankID kan du ringe oss på 915 04800 så hjelper vi deg.
BankID-app er et digitalt alternativ til kodebrikken som gjør innlogging med BankID enda enklere og tryggere.
En kodebrikke er en fysisk brikke du bruker sammen med ditt personlige passord eller din personlige kode, når du skal logge inn i nettbanken.
Et D-nummer er et midlertidig identitetsnummer som bestilles gjennom Skatteetaten.
Du trenger et norsk identitetsnummer (D-nummer eller fødselsnummer) for å bli kunde i DNB, men det er dessverre ikke mulig å få BankID med et D-nummer.
Du finner postkassen i PC-versjonen av nettbanken. Logg deg inn og trykk på det grønne informasjonsikonet øverst til høyre.
Se også
Betale og overføre
Her finner du hjelp og veiledning til våre betalingstjenester
Konto
Her finner du spørsmål, svar og tips om konto og disposisjonsforhold.
Kort
Hjelp og veiledning og andre nyttige tips om kort og pin-kode.
Bank uten internett
Her finner du beskrivelser av tjenester som ikke krever bruk av internett.
Kontakt oss
Kundeservice privat
Ring oss på +47 915 04800
Åpningstider
Spør vår chatbot
Chatboten vår Aino svarer på spørsmål hele døgnet.
Åpner du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du mulighet til å chatte med en rådgiver i kundesenterets åpningstider.
Varsel om kritikkverdige forhold
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler (lover, forskrifter osv.), DNBs skriftlige etiske retningslinjer (Code of Conduct) eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet.