– Folk kom gående fra Nordstrand for å kjøpe skillings
Et markedsføringseksperiment ble til to vellykkede bedrifter. Nå driver hun både bollebedrift og kommunikasjonsbyrå
Nicoline Lysholm (32) hadde akkurat fått seg ny jobb da koronapandemien traff Norge. Hun ble permittert på ubestemt tid. Hva skulle hun gjøre nå? Det som da virket som skikkelig uflaks, ble istedenfor starten på et bakeeventyr og et kommunikasjonsbyrå.
"Konseptet 'Skillings fra Skillebekk' dukket plutselig opp i hodet mitt"
- Bygget sin egen merkevare
Norge stengte ned, og Nicoline fikk beskjed om at hun ble permittert. Nå hadde hun masse tid, men til å gjøre hva? Hun, som mange andre, begynte å bake brød. Nicoline, som egentlig aldri har vært så glad i å bake, kom så på en idé.
- Konseptet «Skillings fra Skillebekk» dukket plutselig opp i hodet mitt, sier hun.
Nicoline bodde da på Skillebekk vest i Oslo sentrum, og synes ordlyden var morsom.
Men det holdt ikke å bare bake boller, Nicoline ville bruke dette prosjektet til å bygge sin egen merkevare.
Bakte for hånd:
Nicoline brukte ikke kjøkkenmaskin for å elte bolledeigen, men gjorde alt for hånd.
Én uke med forberedelser
Nicoline brukte én uke på å finne den perfekte oppskriften på skillingsboller, lage profil med logo, ta kule bilder, og opprette instagramprofil som hun skulle bruke til salg og markedsføring.
- Jeg ville lage skikkelig digge boller, så jeg brukte mye tid på å finne riktig mengde av smør og sukker, hvor lenge de skulle elte, heve og steke, sier hun og legger til at hun brukte like mye energi på å lage en kul profil.
Slik finansierer du gründerdrømmen
Hvor mye trengs og hvordan får man tak i kapital?
Fem gode finansieringstipsVipps, var bollene solgt
Og det klarte hun.
Da Nicoline trykket «publiser» for første gang, fikk hun inn mange bestillinger. De første dagene fra venner og bekjente, men det tok ikke lang tid før ukjente også snappet opp Skillings på Skillebekk. Etter hvert kunne det ta mindre enn 5 minutter før bollene var utsolgt.
Slik fungerte det: Nicoline publiserte på instastory noen dager før hun hadde «bakedag» at man kunne bestille. De som ville ha svarte på instastoryen, deretter plukket de opp skillingene på Skillebekk og vipset riktig beløp.
– Det fungerte helt supert å bruke Vipps til dette. Det gjorde det veldig enkelt for både meg og de som betaler. Det er også veldig oversiktlig, sier hun.
Nicoline var spent på om folk fra andre steder i byen ville gidde å dra til Skillebekk for å plukke opp en bolle.
Men det gjorde de.
– Folk kom gående fra Nordstrand for å kjøpe Skillings. Det er litt gøy, sier hun.
Nicoline ville ha en profil som skilte seg ut. Hun gikk for rosa som en gjennomgående farge i markedsføringen.
Instagram-strategien
– Jeg ville at profilen til Skillings skulle skille seg litt ut fra typiske bakerier, forklarer hun.
– Også liker jeg å krydre profilen med litt humor.
Hun legger til at hun har vært heldig med å få god hjelp fra venner som er flinke med foto.
Nicoline brukte aldri penger på å spre instagramprofilen.
– Det gikk litt av seg selv. Mange delte bilder og tagget Skillings etter at de hadde kjøpt boller, sier hun.
I dag har instagram-profilen rundt 8200 følgere
Fra boller til kommunikasjonsbyrå
Det tok ikke lang tid før Nicoline fikk forespørsler fra bedrifter som ønsket hjelp til markedsføring.
– Det jeg synes har vært morsomt med Skillings, er det å skape min egen lille merkevare, sier hun.
Etter hvert fikk Nicoline så mange forespørsler at hun bestemte seg for å starte et eget kommunikasjonsbyrå. Hun fikk med seg en tidligere kollega, Agnes Hagen Frogner som er Art Director og grafisk designer, og nå driver de sammen kommunikasjonsbyrået Noe.
Skillings på kafé
Flere kaféer har begynt å selge skillingsbollene til Nicoline. Hun selger de ikke lenger hjemmefra.
Vil aldri slutte med Skillings
Nicoline har funnet et bakeri som nå baker bollene for henne, men hun holder fortsatt i alt annet.
– Jeg vil aldri slutte å utvikle Skillings, det gir meg så mye.
Gründeren hadde aldri sett for seg dette da hun ble permittert.
– Jeg er litt glad for at jeg ikke hadde så store forventninger da jeg startet Skillings. Siden det har vært et uhøytidelig prosjekt fra dag én, har jeg turt å teste ut ting og ikke begrenset meg så veldig i kommunikasjonen. Og det er jo kanskje det folk liker?
Skrevet av Agnete Bråtun, Innholdsprodusent i DNB Nyheter. Foto: Edvard Karijord