Priser og vilkår for verdipapirhandel
Her finner du en oversikt alle betingelser knyttet til verdipapirhandel gjennom DNB Markets
Priser og betingelser på alle våre tjenester
Dine plikter og rettigheter som kunde
Forklaring av risiko ved ulik handel
Vilkår for handel med DNB Markets
Generelle vilkår for alle kunder som handler med DNB Markets.
Vilkår for aksjehandel online
Avtale for netthandel av finansielle instrumenter for ikke-profesjonelle kunder.
Aksjehandel - priser, vilkår og lister
For å kunne inngå avtalen om elektronisk handel av finansielle instrumenter må du være nettbankkunde i DNB.
En avtale om elektronisk handel (aksjehandel på internett) anses som inngått når du har gjennomført prosedyren for avtaleinngåelse på Internett. For bedriftskunder anses avtalen også inngått ved at tjenesteavtalen undertegnes. Avtaleinngåelsen bekreftes av DNB Markets i begge tilfeller ved at du som kunde får tilgang til tjenesten. Du bekrefter avtaleinngåelsen ved pålogging med etablert passord under dnb.no.
Når du handler med aksjer må du betale kurtasje når du kjøper eller selger. Alle våre kunder får gratis sanntidskurser fra Oslo Børs, men ønsker du sanntidskurser på utenlandske børser må du abonnere på det.
Prislister aksjehandel (kurtasje)
Priser på abonnement sanntidskurser
Kort sammendrag av vilkårene finner du under. Hele vilkårsteksten kan du lese her.
Sammendrag generelle vilkår
Som bruker av våre tjenester på nett må du være klar over at innholdet på våre nettsider ikke er å anse som en anmodning eller anbefaling om konkrete investeringer eller om å involvere seg i konkrete økonomiske transaksjoner.
Relevant, konkret og profesjonell rådgivning bør alltid skaffes til veie før en investeringsbeslutning tas. Innholdet på våre nettsider kan ikke danne grunnlag for slike beslutninger.
Som aksjehandelskunde på nett må du være klar over at investeringer og handler i finansielle instrumenter og i beslektede instrumenter er forbundet med risiko for tap. Alle handler eller beslutninger som du måtte gjennomføre, skjer etter egen avgjørelse og du vil selv helt ut være ansvarlig for beslutningene.
DNB påtar seg intet ansvar for at informasjonen på DNBs nettsider er korrekt, fullstendig eller tilgjengelig.
Informasjonen kan være mangelfull eller unøyaktig. Dessuten er det slik at DNB får levert informasjon fra ulike underleverandører. Feil eller mangler kan oppstå ved formidling av denne type informasjon, både teknisk, kvalitativt og kvantitativt. Bruker kan dermed ikke holde DNBs informasjonsleverandører eller andre kilder ansvarlige for mangler ved eller bruk av informasjonen på DNBs nettsider. Informasjonen vil ofte være med forsinkelse og ikke i sanntid.
Her finner du kostnader knyttet til handel med aksjederivater som indeksopsjoner, forwards, futures og swaps.
I prislisten får du en oversikt over standardpriser på forvaltningstjenester av utenlandske verdipapirer tilbudt av DNB Markets.
Click on the link below to get to the list of execution venues and brokers used by DNB Markets, a part of DNB Bank ASA
Klikk på lenken under for å få opp liste over hvilke verdipapirer vi tilbyr gjennom vår Systematiske Internaliserer (SI).
Click on the link below to get to the list of equity instruments you may buy through our Systematic Internaliser (SI)
Sales order
If you want to sell shares and do not have an online account, please fill in this form and return it together with a selling order and your settlement instructions (IBAN & BIC/SWIFT). Send it all to our registrars department by postage mail, to:
DNB Bank ASA
Verdipapirservice/KI
Postboks 1600 Sentrum
0021 OSLO
Norway
If you are a client who previously have identified yourself, please send sales order directly to either FAX: +47 24 05 02 52 or aksje-fax@dnb.no
Relevant informasjon for alle kunder
Verdipapirhandelloven stiller krav til oss som verdipapirforetak om å inngå en kundeavtale med deg som kunde før handel i finansielle instrumenter kan foretas. Vi er også pålagt krav til hvordan vi skal opptre overfor deg som kunde ut fra din profil, og må derfor hente inn opplysninger om deg. (kundeklassifisering).
Hvilken informasjon om deg trenger vi?
Vi må innhente informasjon om du er profesjonell eller ikke-profesjonell, og om du har erfaring og kunnskap med finans. Vi må også avklare din finansielle posisjon, hvilket investeringsformål du har og din risikoprofil. Innhentet informasjon skal sikre at du får tilpasset rådgivning.
Er du nettbankkunde Privat eller Bedrift?
Har du nettbank i DNB ber vi deg vennligst om å logge inn (innlogging oppe til høyre) og registrere dine egne data slik at vi får en profil på deg.
Går til vår kundeavtaleside for å registrere data
Fordelen ved å registrere en kundeavtale elektronisk er at handel raskt kan komme i gang. Ved å gjøre dette online slipper du å fylle inn papirdokumenter, signere og returnere per post.
Du kan også registrere kundedata uten innlogging
Hvis du er Privatkunde eller Bedriftskunde uten nettbank må du fylle ut skjema for dette, printe ut og returnere oss.
Her finner du dokumentasjon og avtaler som gjelder ved et kundeforhold med oss enten du er privatkunde, profesjonell eller handler på vegne av en bedrift.
Pålagt rapportering, MiFID II, ordreutførelse
Alle verdipapirforetak er pålagt å klassifisere sine kunder. Kundekategoriene er henholdsvis:
- Ikke-profesjonell kunde (herunder privatpersoner)
- Profesjonell kunde
- Kvalifisert motpart
Her kan du lese mer om kundeklassifisering og de ulike kategoriene.
Prislister
Alle våre prislister ligger i bunnen av denne siden.
Du skal vite hva du betaler for
MiFID II-regelverket som trådte i kraft 3. januar 2018 medførte strengere krav til banker og meglerhus for å beskytte deg som kunde. Dette innebærer blant annet økt transparens og informasjon rundt kostnader.
Hensikten med nye krav er å sikre at du som kunde forstår og får oversikt de totale kostnadene forbundet med de finansielle produktene og tjenestene som benyttes, samt hvordan kostnader påvirker avkastning på investeringen.
Du finner ytterligere informasjon om priser og kostnader knyttet til våre produkter her:
- Aksjehandel og aktuelle tilleggstjenester
- Obligasjonshandel (1)
- Rente-, valuta- og råvarederivater (1)
(1) Du kan lese om dette under overskriften Valuta, renter og råvarer lenger ned på siden.
MERK: Informasjonen du finner om priser er generiske beskrivelser og eksempler. En kundes spesifikke kostnader kan avvike fra dette. For informasjon om kostnader knyttet til spesifikke handler ta kontakt med din kontaktperson i DNB Markets. Kunder som handler aksjer via dnb.no får oversikt over total kostnad for handel i handelsløsningen.
Sammensatte investeringsprodukter (Packaged Retail and Insurance-based Investment Products) er omfattet av regelverket om nøkkelinformasjonsdokument (PRIIPs regelverket). Dette regelverket innebærer at banker og meglerhus skal tilgjengeliggjøre dokumenter med nøkkelinformasjon om produktene de tilbyr ikke-profesjonelle kunder. Nøkkelinformasjonsdokumentene skal blant annet inneholde beskrivelse av kostnadene knyttet til produktene.
DNBs nøkkelinformasjonsdokumenter finnes på denne siden du er nå.
Du vil motta en årlig oversikt
Med de nye MIFID II-kravene skal kunder som har et løpende kundeforhold til DNB motta en årlig kostnadsrapport. Denne rapporten vil bli sendt til kunder ved årsskiftet, med oversikt over alle kostnader knyttet til kundens handler i løpet av foregående år. Kunder vil motta denne rapporten første gang i starten av året, med kostnadsoversikt for foregående år.
Alle som ønsker å investere i finansielle instrumenter bør sette seg godt inn i hvordan produkter og tjenester er skrudd sammen, og hvilken risiko det innebærer å handle med dem.
Klikk her for en gjennomgang av ulike produkter og tjenester.
Som kunde må du kjenne til at:
- handel med finansielle instrumenter skjer på egen risiko
- du må selv sette deg nøye inn i DNB Markets' alminnelige forretningsvilkår før handel med finansielle instrumenter begynner og annen relevant informasjon om det aktuelle finansielle instrumentet og dets egenskaper og risiko
- du må kontrollere sluttseddel omgående og reklamere straks ved eventuelle feil
- du har selv ansvaret for å overvåke verdiendringer på de finansielle instrumenter du har posisjoner i
- Du må selv løpende vurdere dine investeringer og foreta de endringer som er nødvendig for å tilpasse disse til din investeringsstrategi og risikoprofil
Med mindre annet er skriftlig avtalt mellom DNB Markets og deg som kunde skal de spesielle forretningsvilkår som er satt ned i "Rammeavtalen" gjelde ved handel i valuta og finansielle instrumenter, samt avtale om opsjon, termin og swap (bytteavtale) på renter, valuta, finansielle instrumenter, indekser og råvarer, herunder avtale om finansielle instrumenter som til enhver tid omfattes av verdipapirhandelloven § 2-2 (1) nr 1 og 4.
DNB vil for hver kontrakt som inngås om handel oversende kunden en bekreftelse.
Rammeavtalen skal, dersom annet ikke er avtalt, gjelde for kontrakter som allerede er inngått, og kontrakter som blir inngått i fremtiden.
Her finner du den komplette rammeavtalen (spesielle forretningsvilkår)
Retningslinjene for ordreutførelse er basert på kravene i MiFID II og definerer beste utførelse, beskriver ulike typer ordre og handelsplasser, og spesifiserer hvordan DNB har organisert sin handel med finansielle instrumenter for å levere beste utførelse til våre kunder.
Her får du en fullstendig beskrivelse av ordreutførelse i DNB Markets.
Pålagt rapportering, MiFID II, ordreutførelse
DNB Markets skal alltid søke å få til best mulig ordreutførelse for ikke-profesjonelle kunder. Beste utførelse innebærer ikke at DNB Markets kan garantere beste pris på hver enkelt ordre, men at DNB alltid vil gjøre sitt beste basert på gjeldende;
Retningslinjer for ordreutførelse ikke-profesjonelle - en oppsummering og
Retningslinjer for ordreutførelse (komplett versjon).
Som et ledd i å ivareta kundenes interesser har DNB Markets kartlagt potensielle interessekonflikter og iverksatt tiltak og rutiner for å motvirke at konflikter skal oppstå. Dersom konflikter likevel skulle oppstå har vi rutiner for å håndtere disse.
Her finner du en oppsummering av de viktigste områdene du som kunde bør kjenne til.
Verdipapirloven regulerer vår virksomhet og sikrer kundenes interesser. Lovens formål er å legge til rette for en sikker, ordnet og effektiv handel med verdipapirer. På Lovdata finner du den komplette Verdipapirhandelloven.
Denne forskriften gir utfyllende bestemmelser til Lov om verdipapirhandel. Verdipapirforskriften finner du i sin helhet på Lovdata.
MiFID II er et EU-direktiv innført i 2018. Reglene i direktivet sier at alle juridiske enheter (f eks aksjeselskap, fond, pensjonskasser, stiftelser, organisasjoner mv) som handler finansielle instrumenter (eks omsettelige verdipapirer, som aksjer/obligasjoner, og derivater, både børsnoterte og OTC) skal ha en egen "LEI". LEI står for Legal Entity Identifyer.
Enheter som ikke har LEI vil ikke kunne handle finansielle instrumenter med DNB Markets.
European Markets Infrastructure Regulation (EMIR) er et EU-regelverk som skal bidra til økt stabilitet i europeiske derivatmarkeder.
EMIR påvirker selskaper som handler med derivater gjennom krav til rapportering, clearing og krav til implementering av visse risikoreduserende tiltak.
Privatpersoner, kommuner, stater og overnasjonale organisasjoner er unntatt fra regelverket.
I henhold til EUs regelverk SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation), på norsk kalt Offentliggjøringsforordningen, som er tatt inn i norsk lov om bærekraftig finans, skal finansmarkedsdeltakere og finansrådgivere integrere ikke bare alle relevante finansielle risikoer i sin investeringsrådgivning, men også alle relevante bærekraftrisikoer som kan ha en relevant vesentlig negativ innvirkning på avkastningen på en investering eller et råd, og fortløpende vurdere disse.
DNB Markets er en del av DNB Bank ASA, som har konsesjon som verdipapirforetak. DNB Markets yter investeringsrådgivning i finansielle instrumenter og er i henhold til lov om bærekraftig finans definert som en finansrådgiver. Finansrådgivere skal publisere en redegjørelse or hvordan bærekraftsrisiko er integrert i sin investeringsrådgivning.
SFTR er en forordning fra EU/ESMA som trådte i kraft januar 2016. Regelverkets formål er å redusere systemrisiko i markedet for verdipapirfinansieringstransaksjoner (SFTer) gjennom økt gjennomsiktighet og overvåkning.
SFTR-forordningen tilsvarer i stor grad EMIR-forordningen for derivatmarkedet.
Et sentralt formål med forordningen er å skaffe myndighetene informasjon om risiko knyttet til bruk av SFTer gjennom rapportering av SFTer til transaksjonsregistre.
Vi har skrevet et sammendrag av DNB Markets allokeringsprinsipper (policy) for våre engelsktalende kunder. For norsktalende kunder vises til retningslinjer for utførelse og alminnelige forretningsvilkår.
----
The standard procedures and principles included in the Allocation Policy (the Policy) are intended to ensure that the allocation processes conducted by DNB Markets comply with the applicable legal requirements, and that commercial and reputational risks are handled properly.
PRIIPS og KID - investorbeskyttelse
Intensjonen bak innføringen av PRIIPS-regelverket er å øke graden av investorbeskyttelse gjennom økt transparens og harmonisering av regelverk på tvers av ulike produkttyper og distribusjonskanaler. PRIIPS er en forkortelse for packaged retail insurance and investment products.
Reglene kommer til anvendelse for produkter som «provides investment opportunities to retail investors» der beløp som skal betales tilbake vil variere med utvikling i referansepris eller av utviklingen i underliggende aktiva som ikke er direkte eid av investor. Med retail investor menes ikke-profesjonell investor slik det følger av MiFID-definisjonen.
Det skilles ikke mellom anvendelsesområder for produktene, slik at produkter ment for både investerings- og sikringsformål er underlagt reglene. Reglene gjelder for både produsenter, distributører og selgere av PRIIPS.
Som verktøy for å nå målene for PRIIPS er det i regelverket etablert et rammeverk for nøkkelinformasjon om produktet kalt Key Information Document (KID). KID er et tresiders dokument som blant annet skal beskrive produktets egenskaper, risikofaktorer, kostnader samt potensiell gevinst og tap.
KID skal utarbeides av produsenten av produktet på de(t) offisielle språk i landene hvor produktet selges. Distributører og selgere av PRIIPS er ansvarlige for at investorer får tilgang til KID. KID skal være adskilt fra produktets markedsføringsmateriale.
PRIIPS-regelverket trådte i kraft I EU fra og med januar 2018. Relevante EU-dokumenter:
«Regulation on Key Information Documents for packaged and insurance-based investment products»,
Nøkkelinformasjon på produkter og tjenester tilbudt av DNB Markets
Vi har samlet alle våre "Key Information Documents" (KID) om pakketerte produkter og tjenester på en side.
Alle verdipapirforetak skal som hovedregel være medlem av Verdipapirforetakenes sikringsfond, jf. verdipapirhandelloven, § 9-38.
Nærmere om hvem som er pliktig til å være medlem går fram av forskrift til verdipapirhandelloven (verdipapirforskriften §§ 9-40, 9-41).
DNB Markets er medlem.
Verdipapirtjenester - avtaler
Les den fullstendige avtaleteksten mellom DNB Bank ASA og kunder ved avtale om investortjenester knyttet til finansielle instrumenter her.
Dersom du ønsker å handel utenlandske aksjer eller verdipapirer i vår aksjehandel online, må du sette deg inn i vilkårene for slik handel.
Vilkårene står oppgitt i Forvalteravtalen for handel med utenlandske verdipapirer, her.
Avtalen beskriver kort fortalt partenes rettigheter og plikter på det forvaltningsmessige området i forbindelse med levering og betaling ved kundens elektroniske salg og kjøp, Forvalter opptrer ikke som megler, investeringsrådgiver, aktiv forvalter, oppgjørssentral mv. under avtalen.
Dersom du ønsker å handle utenlandske aksjer eller verdipapirer ved hjelp av en (fysisk) megler, må du sette deg inn i vilkårene for slik handel.
Vilkårene står oppgitt i Forvalteravtalen for utenlandshandel med megler her.
Avtalen beskriver partenes rettigheter og plikter på det forvaltningsmessige området i forbindelse med kundens salg og kjøp via aksjemegler ansatt i DNB Markets.
Valuta, renter og råvarer - vilkår for handel
Alle grensekryssende transaksjoner rapporteres til Skatteetaten
Valutaregisterloven pålegger banker og finansinstitusjoner å rapportere alle grensekryssende transaksjoner til Skatteetaten. Rapporteringskravet gjelder både bedriftskunder og personkunder.
Betalinger med beløp tilsvarende mer enn NOK 100.000 (i utenlandsk valuta eller norske kroner), krever i tillegg informasjon om hva beløpet gjelder. Denne tilleggsinformasjonen rapporteres ved at du supplerer transaksjonen med en betalingsartkode, se lenke nedenfor. I nettbanken er betalingsartkodene gjort tilgjengelig via egen rullegardin. I tillegg til betalingsartkode må du i en kort tekst oppgi hva overførselen gjelder.
Kunder som oversender filer til banken må sørge for at slike overførsler til utlandet er i samsvar med regelverket for rapporteringen til Skatteetaten.
Dette gjelder følgende transaksjoner:
- Alle overførsler til eller fra utlandet
- Kortbruk i utlandet (enkelttransaksjoner over NOK 25.000 rapporteres enkeltvis)
- Kjøp og salg av utenlandske sedler som overstiger NOK 5.000
- Utenlandske utstedte kort som benyttes i Norge vil også bli rapportert til valutaregisteret etter de samme retningslinjer.
Mer informasjon om loven og betalingskoder finner du på følgende nettsider:
Prising av rente-, valuta og råvarederivater
Alle rente-, valuta- og råvarederivater handles ved forespørsel om priskvotering (request for quote/RFQ). Når DNB handler slike derivater med profesjonelle og ikke-profesjonelle kunder vil DNB opptre som prinsipal. Det innebærer at DNB er kundens motpart
DNB vil kvotere (stille) en pris, bestående av en markedsbasert bid og/ eller ask pris med tillegg av en margin. I vår pris, vil den inkluderte marginen dekke bankens kostnader knyttet til markedsrisiko, motpartsrisiko, finansiering, kapitalkrav, operasjonelle kostnader, skatter og avgifter, omsetning på markedsplasser, clearing, oppgjørskostnader og bankens fortjeneste
Marginen vil variere fra kunde til kunde og fra instrument til instrument avhengig av blant annet transaksjonens størrelse og løpetid, den motpartsrisiko kunden representerer, likviditet i det relevante markedet, samt historisk og forventet omsetning, inkludert handelsadferd, for hver enkelt kunde
Prising av obligasjoner og sertifikater
Obligasjoner og sertifikater handles ved forespørsel om priskvotering (request for quote/RFQ). Når DNB handler slike produkter med profesjonelle og ikke-profesjonelle kunder vil DNB opptre som prinsipal. Det innebærer at DNB er kundens motpart
DNB vil kvotere (stille) en pris, bestående av en markedsbasert bid og/ eller ask pris med tillegg av en margin.
I vår pris, vil den inkluderte marginen dekke bankens kostnader knyttet til markedsrisiko, motpartsrisiko, finansiering, kapitalkrav, operasjonelle kostnader, skatter og avgifter, omsetning på markedsplasser, clearing, oppgjørskostnader og bankens fortjeneste
Marginen vil variere fra kunde til kunde og fra instrument til instrument avhengig av blant annet transaksjonens størrelse og løpetid, den motpartsrisiko kunden representerer, likviditet i det relevante markedet, samt historisk og forventet omsetning, inkludert handelsadferd, for hver enkelt kunde
Margin på et Investment Grade obligasjonslån vil typisk tilsvare 0,005%-0,05% per år. For eksempel vil 0,01% margin per år for et obligasjonslån med 3 års løpetid gi en kostnad på ca. 0,03% av pålydende beløp
For High Yield obligasjoner vil marginen typisk ligge på 0,125%-0,25% av pålydende beløp
Marginen kan avvike fra disse marginintervallene, for eksempel ved handel i obligasjoner som omsettes sjelden, i urolige markeder og ved andre hendelser som kan ha påvirkning på prising av obligasjonslån, både markeds-, sektor og selskapsspesifikt
Vi har samlet alle nøkkeldokumenter (Key Information Documents) på våre rente- og valutaderivater på en egen side. Du finner dem her.
Disse vilkårene finnes kun på engelsk. her kan du lese disse.
Click here to read our General terms and conditions for indirect clearing - Exchange Traded Derivatives marketplaces outside Norway
Diverse informasjon og klageinstanser
Her finner du standard oppgjørsinstruksjoner (SSI) for betalinger til DNB Bank ASAs ulike filialer. Blant annet adresser, kontonumre, SWIFT og BIC.
Veiledningen du finner under er beregnet for selskap (corporation) som er endelige mottakere av utbetalinger fra amerikanske selskap, og som må fylle ut skjeam W8 BEN-E.
DNB Bank ASA er pålagt gjennom amerikansk lovgivning å innhente skjema W8 BEN-E – «Certificate of Status of Beneficial Owner for United States Tax Withholding and Reporting (Entities)» fra investorer som har, eller har hatt amerikanske verdipapirer:
Her finner dere veiledning for utfylling av skjema W8 BEN-E (PDF)
På denne siden finner du våre "Best Execution" rapporter.
Vi i DNB Markets uttrykker av og til vår mening om markeder eller verdipapirer. Dette er ikke å regne som anbefalinger. I ulike media tar vi derfor i tråd med lover og regler forbehold om nettopp det.
Det er med hjemmel i verdipapirlovens $10-16 inngått avtale om at følgende foretak skal opptre som tilknyttet agent til DNB Bank ASA:
DNB Forsikring ASA
Folke Bernadottes vei 40
5147 Fyllingsdalen
Org.nr. 914 782 007
På lenken under finner du DNB Bank ASAs sist oppdaterte grunnprospekt (2019). Prospektet er i henhold til EU's Kommisjonsforordning nr 809/2004 (PDF)
Her finner du vilkår som gjelder depotbevis (NDR) som DNB har utstedt og er kontofører for i Euronext Securities Oslo:
Ved uenigheter knyttet til DNB Markets’ produkter og tjenester bes du først henvende deg til din kontaktperson i DNB Markets.
Dersom uenigheter ikke løses i all minnelighet, enten gjennom korrigering av feil eller etter ytterligere utfyllende opplysninger, henstiller vi til at det sendes en skriftlig klage. Compliance-avdelingen er ansvarlig for å behandle skriftlige kundeklager.
Skriftlig klage kan sendes per brev til:
DNB Bank ASA v/ Compliance Markets
Postboks 1600 Sentrum
0021 Oslo
eller med e-post til compliance.aha@dnb.no
Ved mottak av kundeklager vil DNB Markets skriftlig bekrefte mottak av denne. Bekreftelsen vil samtidig indikere forventet behandlingstid for klagen.
Innkommende klager registreres i tråd med Finanstilsynets retningslinjer for klagebehandling. Alle klager skal analyseres for å avdekke potensielle systemiske problemer og eventuell juridisk eller operasjonell risiko.
Klager gjennomgås nøye for å sikre at eventuelle potensielle interessekonflikter er identifisert og håndtert.
Responstid for klager vil variere avhengig av klagens natur og kompleksitet.
Vi vil gjøre oppmerksom på at klager kan få sin klage vurdert av Finansklagenemda og/eller Etisk Råd hos Verdipapirforetakenes Forbund.
Important information for U.S investors
Under finner du The U.S Patriot Act innført i USA , vi gjengir denne i forbindelse med vår virksomhet der:
U.S CUSTOMER IDENTIFICATION PROGRAM NOTICE
IMPORTANT INFORMATION ABOUT PROCEDURES FOR OPENING A NEW ACCOUNT
To aid the United States government in the battle against the funding of terrorism and money laundering, federal law requires all financial institutions to obtain, verify and record information that identifies each individual and/or entity that engage in business with our bank, as a prerequisite to doing such business.
Forms of identification to be provided to DNB Bank, upon request, as a means of identifying, may be, but not limited to, proof of physical address (excluding PO Boxes), U.S. Taxpayer or foreign identification number, government identification documents, Certificate of Good Standing for U.S. corporations or a certified copy of its Articles of Incorporation.
Under gjengir vi The U.S Special Measures innført for finansforetak i USA i forbindelse med vår virksomhet der:
U.S. Special Measures – Financial institutions
Pursuant to U.S. regulations issued under Section 311 of the USA PATRIOT Act, DNB Bank ASA New York Branch is prohibited from establishing, maintaining, administering, managing or engaging in a correspondent banking relationship, such as an account for or on behalf of all of the following entities (each a Section 311 entity): Commercial Bank of Syria, including Syrian Lebanese Commercial Bank, FBME Bank Ltd, Bank of Dandong and any banking institution in Burma, also known as Myanmar (permitted under administrative exception), any banking institution in Democratic People’s Republic of Korea (North Korea), or any banking institution in the Islamic Republic of Iran (Iran).
The regulations also require us to notify you that you may not provide the above listed entities or their subsidiaries with access to the correspondent account you currently hold with us. In the event that we become aware that a Section 311 entity or any subsidiary is indirectly utilizing such correspondent account, we will be obliged to undertake the appropriate actions to prevent such access, including, where necessary, terminating your account.
Under gjengir vi The U.S Unlawful Internet Gambling RegGG innført i USA i forbindelse med vår virksomhet der:
U.S Unlawful Internet Gambling RegGG
Notice to All Customers Regarding the Unlawful Internet Gambling Enforcement Act (UIGEA) of 2006
The Unlawful Internet Gambling Act (UIGEA) of 2006 prohibits DNB Bank ASA, New York Branch from processing restricted transactions through your business account. Restricted transactions are transactions in which a person accepts credit, funds, instruments or other proceeds from another person in connection with unlawful Internet gambling.
The UIGEA, signed into law in 2006, prohibits any person engaged in the business of betting or wagering (as defined in the Act) from knowingly accepting payments in connection with the participation of another person in unlawful Internet gambling. The United States Department of the Treasury and the Federal Reserve Board has issued a joint final rule, Regulation GG, to implement this Act.
As defined in Regulation GG, unlawful Internet gambling means to place, receive or otherwise knowingly transmit a bet or wager by any means which involves the use, at least in part, of the Internet where such bet or wager is unlawful under any applicable Federal or State law in the State or Tribal lands in which the bet or wager is initiated, received or otherwise made.
As a customer of DNB Bank ASA, New York Branch, these restricted transactions are prohibited from being processed through your account or banking relationship with us. If you do engage in an internet gambling business and open a new account with us, we will ask that you provide evidence of your legal capacity to do so.
Customer Identification Program Notice
Important Information about Procedures for Opening a New Account
To aid the United States government in the battle against the funding of terrorism and money laundering, federal law requires all financial institutions to obtain, verify and record information that identifies each individual and entity that engages in business with DNB Markets, Inc, as a prerequisite to doing such business.
Forms of identification to be provided to DNB Markets, Inc, as a means of identifying, may be, but are not limited to, proof of physical address (excluding PO Boxes), US taxpayer or foreign identification number, government identification documents, certificate of good standing for US corporations or articles of incorporation.
SEC Rule 606 Report
In accordance with U.S. Securities and Exchange Rule 606, DNB Markets, Inc. is required to report statistical information about our routing practices for non-directed orders in U.S. exchanged-listed securities and options.
DNB Markets, Inc. routes all non-directed customer orders directly to Goldman Sachs & Co, Inc.
The current Goldman Sachs & Co. SEC Rule 606 Report can be found at:
http://www2.goldmansachs.com/compliance/Rule606/
DNB Markets, Inc. does not accept payment for order flow from any securities exchange, or other trading venue.
DNB Markets, Inc. has developed a Business Continuity Plan ("BCP") on how we will respond to events that significantly disrupt our business. Since the timing and impact of disasters and disruptions is unpredictable, we will have to be flexible in responding to actual events as they occur. With that in mind, we are providing you with this information on our business continuity plan.
Contacting Us – In the event of a significant business disruption, if you cannot contact us through our main number +1 (212) 551-9800, you should contact one of our sales and trading staff:
Gianmarco Formichella:
- Tel: 646 725 3937
- E-mail: gianmarco.formichella@dnb.no
- E-mail: gman-dnb@bloomberg.net
John Parker
- Tel: 907 769 7415
- E-mail: john.parker@dnb.no
- E-mail: jparker.dnb@bloomberg.net
Jim Cirenza
- Tel: 917 769 7380
- E-mail: james.cirenza@dnb.no
- E-mail: jcirenza2@bloomberg.net
Ellen Kettle
- Tel: 347 439 0572
- E-mail: ellen.kettle@dnb.no
- E-mail: ekettle2@bloomberg.net
Our Business Continuity Plan
We plan to quickly recover and resume business operations after a significant business disruption and respond by safeguarding our employees and property, making a financial and operational assessment, protecting the firm’s books and records, and allowing our customers to transact business. In short, our business continuity plan is designed to permit our firm to resume operations as quickly as possible, given the scope and severity of the significant business disruption.
Our Business Continuity Plan addresses: data back up and recovery; all mission critical systems; financial and operational assessments; alternative communications with customers, employees, and regulators; alternate physical location of employees; critical supplier, contractor, bank and counter-party impact; regulatory reporting; and assuring our customers prompt access to their funds and securities if we are unable to continue our business.
Our affiliate, DNB Bank ASA, backs up our important records in a geographically separate area. While every emergency situation poses unique problems based on external factors, such as time of day and the severity of the disruption, we have been advised by our affiliate that its objective is to restore its own operations and be able to complete existing transactions and accept new transactions and payments within the time periods called for in its own Business Recovery Plan, which should in most cases be within 24 hours.
Varying Disruptions
Significant business disruptions can vary in their scope, such as only our firm, a single building housing our firm, the business district where our firm is located, the city where we are located, or the whole region. Within each of these areas, the severity of the disruption can also vary from minimal to severe. In a disruption to only our firm or a building housing our firm, we will transfer our operations to a local site when needed and expect to recover and resume business within twenty-four hours. In a disruption affecting our business district, city, or region, we will transfer our operations to a site outside of the affected area, and recover and resume business within twenty-four hours. In either situation, we plan to continue in business, transfer operations to our clearing firm if necessary, and notify you through our customer emergency number, how to contact us. If the significant business disruption is so severe that it prevents us from remaining in business, we will assure our customer’s prompt access to their funds and securities.
Do you need more information?
Please contact DNB Markets at 30 Hudson Yards, New York, New York 10001; telephone 212-681-3800; or e-mail compliance.marketsinc@dnb.no.
Securities products and services offered by DNB Markets, Inc, Member
Investments are subject to risk and fluctuation in value. Past performance is no guarantee of future returns.
DNB Bank ASA Disclaimer:
The information on this website (the “Content”) has been prepared by DNB Bank ASA (“DNB”), a Norwegian bank organized under the laws of the Kingdom of Norway (the “Bank”), for information purposes only. The Content shall not be used for any unlawful or unauthorized purposes. The Bank, its affiliates, and any third-party providers, as well as their directors, officers, shareholders, employees or agents (individually, each a “DNB Party”; collectively, “DNB Parties”) do not guarantee the accuracy, completeness, timeliness or availability of the Content. DNB Parties are not responsible for any errors or omissions, regardless of the cause, nor for the results obtained from the use of the Content, nor for the security or maintenance of any data input by the user. The Content is provided on an “as is” basis. DNB PARTIES DISCLAIM ANY AND ALL EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, ANY WARRANTIES OF MERCHANTABILITY OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE OR USE, FREEDOM FROM BUGS, SOFTWARE ERRORS OR DEFECTS, THAT THE CONTENT’S FUNCTIONING WILL BE UNINTERRUPTED OR THAT THE CONTENT WILL OPERATE WITH ANY SOFTWARE OR HARDWARE CONFIGURATION. In no event shall DNB Parties be liable to any party for any direct, indirect, incidental, exemplary, compensatory, punitive, special or consequential damages, costs, expenses, legal fees, or losses (including, without limitation, lost income or lost profits and opportunity costs) in connection with any use of the content, even if advised of the possibility of such damages. DNB Parties assume no obligation to update the Content in any form or format. The Content should not be relied on and is not a substitute for the skill, judgment and experience of the user, its management, employees, advisors and/or clients when making investment and other business decisions. No DNB Party is acting as fiduciary or investment advisor in connection with the dissemination of the Content. While The Bank has obtained information from sources it believes to be reliable, no DNB Party has performed an audit of, nor accepts any duty of due diligence or independent verification of, any information it receives. DNB keeps certain activities of its business units separate from each other, in order to preserve the independence and objectivity of their respective activities. As a result, certain business units of DNB may have information that is not available to other DNB business units.
Prislister
Kurtasje aksjehandel
Priser på aksjehandel og andre tilknyttede tjenester, personer og bedrifter
Verdipapirtjenester
Priser for VPS-konto og andre verdipapirtjenester for personer og bedrifter
Sanntidskurser
Abonnementspriser på sanntidskurser på nett.
Aksjederivathandel
Kostnader ved handel av ulike aksjebaserte derivater
Infront by DNB
Abonnementspriser finner du på produktsiden
Verdipapirfinansiering (gearing)
Pris på lån med sikkerhet i verdipapirer
Avgifter internasjonal handel
Gebyr som påløper ved handel på utenlandske børser
Prising av obligasjoner
Obligasjoner handles ved forespørsel om priskvotering. Se produktsiden.
Kontoførertjenester
Prislister for norske selskaper registrert i Euronext Securites Oslo (VPS)