Forandringen i måten å handle på har skapt utfordringer for de tradisjonelle butikkene i Kina, men samtidig enorme muligheter for de som klarer å tilpasse seg millenniumsgenerasjonens krav og handlemønster.
Alibaba har vært en av fondet DNB Global Emerging Markets sine største posisjoner i en årrekke, og er et av selskapene som i aller størst grad har bidratt til å endre forbruksmønsteret i Kina.
Online-salget gjennom plattformene til Alibaba er nå større enn summen av alle tilsvarende amerikanske selskaper. For å gi et inntrykk av størrelsen, kan en se på handelstallene til Alibaba på «Single's Day». 11. november hvert år feirer kineserne
«Single's Day». Dette er den store handelsdagen i Kina, og bare på denne dagen ble det i 2018 handlet for over 30 milliarder dollar hos Alibaba bare i Kina. Dette er tre ganger så mye som det totale Black Friday- og Cyber Monday-salget i USA og dette inkluderer Amazon og eBay. Veksten de siste årene har vært formidalbel noe du kan se av grafen under.

Et annet selskap som har taklet utfordringen med netthandel er Anta Sports. 75 % av kinsesiske konsumenter kjøper i dag sportsprodukter på nettet, og Anta er den ledende sportsleverandøren i Kina. Netthandelen forventes å utgjøre en stadig økende andel av det totale salget til selskapet. Fondet har også her i lengre tid vært investor.
Veksten i netthandel er forventet å øke sterkt i Asia de kommende årene, og DNB Global Emerging Markets har posisjonert porteføljen sin mot selskaper som leder an og drar nytte av denne utviklingen.
* «电子商务彻底改变了零售业 *» E-handel har revolusjonert detaljhandelene - Google translate
Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, porteføljens/fondets risikoeksponering samt de kostnader som er forbundet med tegning, forvaltningen og innløsning. Avkastningen kan i perioder bli negativ som følge av kurstap. Kilde: DNB Asset Management AS.