torsdag 13. februar 2025
Marmorsalen
Kl. 08:00
Velkommen/åpning
Generalsekretær Siri Nodland, Fundraising Norge, Eirik Skarsbø, WWF og Stortingsrepresentant Høyre Turid Kristensen, Familie- og kulturkomitéen
Kl. 08:30
The emotions business: The crux of Great Fundraising
CEO Alan Clayton, Revolutionise International Ltd
Alan will present a packed, high-energy session getting right to the crux, the core, ‘kjernen’ of Great Fundraising – the emotions business. He will present the academically researched background of ‘how the business of fundraising’ works in the context of the whole organisation and the sector. He will then take deeper dive into donor needs and use case studies to show how emotional power and differentiation can be achieved to enhance the value of any organisation.
Key take aways:
- The unique behaviors that drive growth at fundraising organisations.
- Inspiration and belief from case studies.
- Detailed insight into why emotional precision is at the absolute core of fundraising growth.
Kl 10.30 – 11.00 Pause
Kl. 10:00
KI i møte med fundraisere
Generalsekretær Malin Stensønes, Norske Kvinners Sanitetsforening
Kl 11.30 – 12.30 Lunsj
Kl. 11:30
Å velge eller ikke velge: Hva påvirker våre beslutninger?
Førsteamanuensis og konsulent Hilde Mobekk, OsloMet – storbyuniversitetet
Valg er en grunnleggende del av menneskelig atferd. Hver dag tar vi utallige beslutninger, fra de trivielle til de livsendrende. Men hva ligger egentlig til grunn for valgene våre? Hvorfor velger vi som vi gjør, og hvordan kan vi forstå og påvirke denne prosessen?
I dette foredraget vil vi utforske ulike faktorer som påvirker våre beslutninger, fra kognitive skjevheter til sosiale påvirkninger. Ved å forstå disse mekanismene kan vi bedre tilrettelegge for ulike målgrupper og oppnå utvikling og vekst.
Læringspunkter:
- Kunnskap om hva som påvirker valgene våre
- Innsikt i hvordan tilrettelegge for ulike målgrupper
Kl 13.15 – 13.45 Pause
Kl. 12:45
How to excel in digital fundraising
Grandmaster Digital SCMT Stefan Fagerström, 2XL
Stefan kommer att gå igenom och förklara några av de mest avgörande faktorerna (Keys to Success) som bidrar till framgångsrik digital insamling. Det handlar om strategi, kommunikation, medier och teknik. Den mest avgörande faktorn kan mycket väl överraska er! Ni kommer att få en djupare förståelse för vad som verkligen gör skillnad och hur ni kan bli ännu bättre på digital insamling.
Læringspunkter:
- Samspel och Samarbete ger framgång
- KPI-styrd budget och annonsering
- Vikten av Attributionsdata
Kl. 14:30-15:00 Pause
Kl. 14:00
Trender i Norge
Opinion
Kl. 15:30 - 15:45 Pause
Kl. 14:45
Hvordan skaper vi håp?
Pådriver Petter Gulli, 12YEARS
Noen mennesker inspirerer til håp og endring gjennom sitt mot, overbevisning og personlige historier. Men de fleste av oss er ikke Greta Thunberg eller Jenny Skavlan. Så hvordan kan alle vi andre inspirere folk rundt oss til å bli med på den store omstillingen Norge og verden trenger? Ganske enkelt ved å skape håp gjennom tre enkle byggeklosser: 3 til 1 argumentasjon, Imperfekt aktivisme og ved å slutte å juge om bærekraft.
Læringspunkter:
- Hvorfor vi må gi folk minst tre gode nyheter for hver dårlige
- Hvorfor imperfekt funker bedre enn perfekt når du skal få med deg folk
- Hvorfor den viktigste valutaen i omstillingen til en mer bærekraftig verden er tillit
Kl. 15:30
Mingling
Omrigg til middag
Kl. 16:30
Festmiddag med prisutdeling
Prisene som vil bli utdelt i år er:
- Årets fundraiser
- Årets frivillige innsamler
- Årets kampanje
Kl. 20:30 Slutt
Forstanderskapssalen
Kl. 11:30
Redd Barnas næringslivsråd – testing og læring med toppledere
Director Corporate Johan Lindelien Schwartz, Redd Barna
I vanskelige økonomiske tider er det utfordrende å få støtte fra bedrifter. De vil også helst gi når det passer dem, og til saker de selv velger. I Redd Barna erkjente vi at vi trengte eksperthjelp. Vi inviterte derfor åtte bedriftsledere, en politiker, samt Redd Barnas generalsekretær og styremedlemmer til å bli med i Redd Barnas næringslivsråd. De har samlet inn 3,7 millioner kroner og brukt sin verdifulle kunnskap og sine nettverk til å hjelpe oss med å nå ut til flere med våre budskap.
Læringspunkter:
- I sesjonen vil du høre hvordan Redd Barnas næringslivsråd ble etablert, og hvordan reisen har vært disse to årene.
- Du vil høre fra grunnleggeren i Redd Barna, og fra utvalgte medlemmer i næringslivsrådet om hvordan deres opplevelse av å sitte i rådet er.
Kl. 13:15 -13:45 Pause
Kl. 12:45
Lynsamtaler: Livsviktige næringslivssamarbeid
Hvelvet
Kl. 11:30
Case Arv – Frelsesarmeen
Kl. 13:15 - 13:45 Pause
Kl. 12:45
Mangfold og inkludering i fundraising
Digital strateg Mehwish Shahid Dar, Greenpeace
Vi lever i et turbulent og stadig skiftende samfunn. Det krever mer av oss som fundraisere og som kommunikatorer. Greenpeace jobber for mangfold og inkludering, og har stor tro på at man i fellesskap med andre kan skape endring. I dette foredraget ser vi nærmere på hvordan vi som bransje aktivt kan bruke ED&I (equity, diversity og inclusion)-prinsipper i fundraising for å nå ut til enda flere med budskapet vårt og etterstrebe å jobbe mer interseksjonelt for å skape positiv og rettferdig endring i samfunnet.
Læringspunkter:
- Intro til grunnleggende ED&I prinsipper
- Hvordan man praktisk kan ta i bruk disse
- Gjennomgang av ulike cases for læring