Hvordan teste, formulere og beskytte ideen din
Hva er en god ide?
Det er ingen fasit for hva som er en god idé, og de eneste som kan validere om ideen er god eller ikke er kundene.
En god forretningsidé kan være at du finner en ny måte å selge eller distribuere på, en ny målgruppe eller skaper en ny kundeopplevelse.
Den trenger ikke være innovativ og revolusjonerende. Fellesnevneren er at du løser et problem eller treffer et behov, og at noen er villig til å betale for det.
Løser ideen din et problem?
Når du prøver å finne ut om ideen din er god så er det greit å starte med problemet du løser.
Still deg selv følgende spørsmål:
- Hvor ofte oppstår problemet?
- Hvor intenst er problemet for dem det gjelder?
- Hvem løser du problemet for?
- Hvor mange har dette problemet?
Disse spørsmålene og de svarene du komme frem til, vil gi deg en pekepinn på omfanget og behovet for ideen din.
Hva er kjernen av ideen din?
For å avdekke dette kan du stille deg disse kontrollspørsmålene:
Hvem skal du selge til?
- Hvem er egentlig målgruppen for det du selger, og hvor stor er den?
Til hvilken pris?
- Prisen er ofte avgjørende for om noen velger å kjøpe et produkt. På dette stadiet er det smart at du gjør deg opp en mening om hvordan du skal prise produktet ditt.
Ønsker kunden det du selger?
- Du bør avdekke så tidlig som mulig om målgruppen ønsker det du skal selge. Kanskje er det små endringer som skal til for å øke verdien i ideen din. Det viktigste her er å teste.
Har du testet ideen din?
Er ideen din noe folk trenger og er villig til å betale for? Hvis du kan bør du teste ut ideen din.
Eksempler på dette kan være:
- Spørreundersøkelser
- Fokusgrupper
- Smaksprøver
- Testkunder
- Pop-up butikk
- Fagpersoner
- Folkefinansiering
- Kampanjer
- Event, åpen kveld eller lanseringsfest
- Facebookgruppe
Tanken her er å undersøke om det er interesse for din idé, og om du treffer målgruppen du ønsker.
Hva er en forretningsplan?
Forretningsplanen setter ideen din i system. Den skal ta for seg hvordan bedriften skal drives, hvor mye og hvordan du skal hente, tjene og investere penger med mer.
Forretningsplanen er mer enn en plan for banker, samarbeidspartnere og investorer, det skal være et styringsdokument for deg og bedriften.
Hva bør en forretningsplan inneholde?
Forretningsplanen din bør inneholde dette:
- Forretningsidé
- Forretningsmodell
- Marked
- Økonomi
- Finansiering
- Fremdriftsplan
- Organisering
Last ned mal for forretningsplan hos Altinn:
Business model canvas
Osterwalders Business Model Canvas (BMC) er en brukervennlig tilnærming når du lager en forretningsplan. Modellen består av ulike deler som hjelper deg å kartlegge kundene, hva din kjerneidé er, hvordan kapitalisere på det og hvordan du skal nå ut til kundene.