Levere produkter og tjenester
Konto og betalingstjenester
Vi behandler personopplysninger når du oppretter konto og inngår avtale om betalingstjenester hos oss. Dette gjør vi for å kunne behandle faktura, gjennomføre betalingstransaksjoner på dine kontoer og oppfylle andre tjenester som du har knyttet til din konto etter avtale med oss eller tredjepart.
Opplysningene henter vi direkte fra deg, fra våre interne systemer, kredittopplysningsforetak og andre offentlig registre. Vi må bekrefte identiteten din etter hvitvaskingsregelverket.
Hvis du har fullmakt som disponent for noen andres konto er det kontoeier selv som registrerer opplysningene om deg.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere konto og betalingstjenester. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
Dersom du er bedriftskunde, har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Den berettigete interessen vår er å tilby, følge opp og levere konto og betalingstjenester til bedriften du er kontaktperson for.
Vi er ansvarlige for å etterleve lovpålagte rapporteringsplikter og forhindre hvitvasking og terrorfinansiering som del av hele kundeforholdet for å oppfylle våre rettslige forpliktelser.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
- For bedriftskonto behandles opplysninger om den som oppretter konto eller representerer bedriften.
Vi lagrer opplysningene i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Hvis du sender en nettsøknad, vil vi oppbevare opplysninger om deg i 95 dager etter søknadsdato selv om det ikke inngås en avtale.
Vi viderebehandler opplysningene vi samler inn om deg når du inngår avtale om konto- og betalingstjenester til flere andre formål.
Du kan lese mer om disse behandlingene under: antihvitvasking og antiterrorfinansiering, markedsføring, utvikling og optimalisering av produkter og tjenester, statistikk og sikre kontroll, rapportering og analyse.
Vi benytter databehandlere i tilknytning til våre betalingsløsninger- og skytjenester.
Vi kan i henhold til vår rapporteringsplikt utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og registre.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kredittkort og forbrukslån (usikret kreditt)
Vi behandler personopplysninger når du søker om kredittkort og forbrukslån hos oss. For å avgjøre din søknad, innhenter vi opplysninger fra deg direkte og fra tredjeparter. I tillegg søker vi opp opplysninger fra kunderegisteret vårt. Skatteetatens registre, Gjeldsregisteret og kredittopplysningsforetak er tredjepartene som vi henter opplysninger fra om inntekt, forbruksgjeld og betalingsanmerkninger.
Vi benytter et dataprogram som analyserer personopplysningene og gir deg en kredittscore og et prisforslag. Kredittscore er et tall som angir hvor sannsynlig det er at du vil betale tilbake lånet. Basert på din kredittscore og om du blant annet har uoppgjorte krav hos oss, betalingsanmerkninger, for lav inntekt, for stort lån, eller en kombinasjon av disse, vil vi treffe en automatisk avgjørelse ved å tilby avtale og pris, eller gi avslag på din søknad.
For å administrere en inngått avtale behandler vi opplysninger blant annet for utbetaling, nedbetaling, fakturering og for å informere om renteendringer og følge opp eventuelt mislighold ved misbruk av produktet. Dersom du har valgt å tjene opp SAS Eurobonus poeng ved bruk av kredittkortet, behandler vi dine løpende transaksjoner for å beregne ekstrapoeng og eventuelle statuspoeng. Dersom et mislighold har endt i tap, er vi lovpålagt å lagre visse personopplysninger om deg til framtidige kredittvurderinger.
Under vår administrering av mislighold vil vi forsøke å komme i dialog med deg om en minnelig løsning ved f.eks. å tilby refinansiering. Vi kan inndrive bankens krav ved hjelp av et eksternt inkassobyrå, eller selge porteføljen og utlevere opplysninger om misligholdt kreditt eller lån.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Vi kan beslutte å selge lånet eller kreditten til inkassoforetaket om vi ikke oppnår å få et misligholdt lån eller kreditt tilbake til avtalt tilstand. Inkassoforetaket vil da overta retten til å inndrive kravet og ha behandlingsansvar for opplysningene som de mottar fra DNB til dette formålet. Se Personvern - trygg personverdata | Intrum Norge her og Personvernerklæring - Kredinor her.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere produkter til deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg og oppfylle lovkrav knyttet til utlånsvirksomhet. Dersom du er medlem av en fagforening som gir deg bankfordeler, behandler vi opplysninger om ditt fagforeningsmedlemskap på grunnlag av ditt tidligere inngåtte samtykke til fagforeningsfordeler.
Hvis kreditt eller lån misligholdes, har vi en berettiget interesse i å behandle opplysninger for å gjenopprette tilstanden slik den skal være etter avtalen, eventuelt sikre at banken får ytelsene den har krav på, gjennom tvangsinndrivelse.
Det rettslige grunnlaget til eventuelt å selge porteføljen og utlevere opplysningene om uløst sak til inkassoforetak og eventuelt selge porteføljen, er vår berettigede interesse i å redusere risikoen for tap, frigjøre kapital og ressurser for oppfølging og administrasjon, og ha kontroll over vår portefølje.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
- Særlige kategorier av opplysninger (fagforeningsmedlemskap)
Vi lagrer opplysningene i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Hvis du sender en nettsøknad, vil vi oppbevare opplysninger om deg i 95 dager etter søknadsdato selv om det ikke inngås en avtale.
Vi lagrer misligholdssaker med tilhørende opplysninger opp til 4 år etter at saken er løst, i våre interne systemer. Deretter plasseres saken i skjermet status i 9 år som krever særskilt tilgang fra våre ansatte.
Vi viderebehandler opplysningene vi samler inn om deg når du inngår avtale om kredittkort og forbrukslån til flere andre formål.
Du kan lese mer om disse behandlingene under: antihvitvasking og antiterrorfinansiering, markedsføring,utvikling og optimalisering av produkter og tjenester, statistikk og sikre kontroll, rapportering og analyse.
For å inngå og administrere vår avtale med deg deler vi opplysninger med våre databehandlere som utfører kredittvurderings- og transaksjonstjenester på våre vegne. Vi benytter inkassobyrå til å bistå oss ved behov for oppfølging av kunden om misligholdt lån. Bistanden skjer på våre vegne.
Ved avtale om kredittkort deler vi opplysninger med våre samarbeidspartnere når du har meldt forsikringsskade eller -tap ved reise, samt ved din oppgradering av kredittkort med Mastercard Upgrade.
Om du oppgraderer til Master Upgrade sender vi melding til SAS EuroBonus om å knytte kredittkortet ditt til din SAS EuroBonus-konto. Se personvernerklæringen til SAS Eurobonus her.
Vi vil også sende melding til våre samarbeidspartnere ved oppgradering av SAGA kredittkort for å sikre din tilgang til LoungeKey. Se personvernerklæringen til Loungekey her. Dersom du som kredittkortkunde melder behov for nødkontanter når du er ute og reiser, vil vi dele opplysninger med vår samarbeidspartner som yter denne tjenesten ved stedet der du befinner deg.
Vi kan beslutte å selge lånet eller kreditten til inkassoforetaket om vi ikke oppnår å få det misligholdte lånet eller kreditten tilbake til avtalt tilstand. Inkassoforetaket vil da overta retten til å inndrive kravet og ha behandlingsansvar for opplysningene som de mottar fra DNB til dette formålet.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Siden behandlingen er basert på en automatisert avgjørelse, har du rett til å be om at en rådgiver ser på den hvis du har synspunkter og vil bestride avgjørelsen vår. Om du ikke opplever at rådgiver gir god nok vurdering av saken din, har du rett til å klage. Du finner informasjon om klageportalen vår ved å følge lenken.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Vi bruker automatiserte avgjørelser når du søker om kredittkort og forbrukslån i våre kanaler. Dette er utelukkende basert på opplysninger vi har om deg, uten menneskelig involvering.
Ved vurdering av om en søknad skal innvilges benytter vi et dataprogram som analyserer personopplysningene dine og gir deg en kredittscore og et prisforslag.
Kredittscore er et tall som angir hvor sannsynlig det er at du vil betale tilbake lånet. Basert på din kredittscore og om du blant annet har uoppgjorte krav hos oss, betalingsanmerkninger, for lav inntekt, for stort lån, eller en kombinasjon av disse, vil vi treffe en automatisert avgjørelse ved å tilby avtale og pris, eller gi avslag på din søknad. Du vil motta gjenpartsbrev når det gjøres kredittvurdering av deg, hvor du får informasjon om hvilke kredittopplysninger vi har mottatt.
Du kan alltid be om en manuell behandling av din søknad eller en forklaring på hva som ligger bak den automatiserte avgjørelsen og hvilke konsekvenser den har. Du kan også velge å bestride beslutningen.
Boliglån
Vi behandler personopplysninger når du søker om sikret lån med pant i fast eiendom, som hytte- bolig- og rammelån. Opplysningene henter vi direkte fra deg, fra våre interne systemer og offentlig registre. Vi kan også hente opplysninger fra Skatteetaten, Gjeldsregisteret og kredittopplysningsforetak.
Når du har inngått en avtale, behandler vi opplysninger for å følge opp kundeforholdet, og registrere løpende nedbetaling av lånet. Vi behandler også opplysninger for å kunne hindre at du misbruker produktet, og for å forebygge og avdekke hvitvasking og terrorfinansiering. Du har mulighet til å sette ditt personlige preg på boliglånet ditt, ved å laste opp et foto av boligen din i din nett- og mobilbank. Du administrerer selv når du vil se, endre og slette foto.
For å ivareta vår økonomiske interesse vil vi i noen tilfeller overføre personopplysninger til et inkassobyrå. Dersom et mislighold har endt i tap, må vi lagre visse personopplysninger om deg til framtidige kredittvurderinger.
Kredittvurderingen som gjennomføres er automatisert, men basert på en modell som er forhåndsdefinert og styrt av oss. Dersom du har mistanke om feil vurdering, eller vil klage på vurderingen, kan du gjøre dette via klageportalen vår.
DNB Bank ASA og DNB Boligkreditt AS har et felles behandlingsansvar når du inngår avtale om sikret lån med pant i fast eiendom. Behandlingsansvaret til DNB Boligkreditt AS gjelder for låneprodukter med pant i fast Eiendom i Norge.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere produkter til deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
Dersom du er medlem av en fagforening som gir deg bankfordeler, behandler vi opplysninger om ditt fagforeningsmedlemskap med ditt samtykke.
Ved mislighold av lån har vi en berettiget interesse i å sende personopplysninger til inkassobyråer. Den berettigete interessen vår er å sikre bankens økonomiske rettigheter.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
- Særlige kategorier av opplysninger (fagforeningsmedlemskap)
- Bilde, dersom du laster opp dette i din nett- og mobilbank.
Vi lagrer opplysningene i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Hvis du sender en nettsøknad, vil vi oppbevare opplysninger om deg i 95 dager etter søknadsdato selv om det ikke inngås en avtale.
Vi lagrer misligholdssaker med tilhørende opplysninger opp til 4 år etter at saken er løst, i våre interne systemer. Deretter plasseres saken i skjermet status i 9 år som krever særskilt tilgang fra våre ansatte.
Vi viderebehandler opplysningene vi samler inn om deg når du inngår avtale om sikret lån til flere andre formål.
Du kan lese mer om disse behandlingene under: antihvitvasking og antiterrorfinansiering, markedsføring, utvikling og optimalisering av produkter og tjenester, statistikk og sikre kontroll, rapportering og analyse.
Vi benytter databehandlere som utfører panteverdi, kredittvurderingstjenester og transaksjonstjenester på våre vegne.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Gjenstandsfinansiering
Vi behandler personopplysninger når du som privatperson eller bedriftskunde søker om gjenstandsfinansiering til f.eks. bil, båt, anleggsmaskiner eller annen type utstyr. Produktene vil tilbyr er leie, lån, leasing og biladministrasjon med pant i objektet eller eiendomsrett til gjenstanden.
Opplysningene henter vi direkte fra deg, fra våre interne systemer, offentlige registre eller via våre samarbeidspartnere. Vi kan også hente opplysninger fra Skatteetaten og kredittopplysningsforetak.
Når du eller din bedrift har inngått en avtale, behandler vi personopplysninger for å følge opp kundeforholdet og registrere løpende nedbetaling av lånet eller betaling av leie.
Vi behandler også personopplysninger for å hindre misbruk av produktet og for å forhindre hvitvasking og terrorfinansiering.
For å ivareta vår økonomiske interesse, vil vi i noen tilfeller overføre personopplysninger til inkassobyrå som ivaretar en eventuell misligholdsprosess. Dersom et mislighold har endt i tap, lagrer vi visse personopplysninger om deg til fremtidige kredittvurderinger.
Kredittvurderingen som gjennomføres er delvis automatisert, men baseres på en modell som er forhåndsdefinert og styrt av oss. Dersom du har mistanke om feil vurdering, eller vil klage på vurderingen, kan du gjøre dette via klageportalen vår.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere produkter til deg.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å oppfylle avtalen vi har med deg. Dersom du er bedriftskunde, eller kontaktperson for en bedriftskunde har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Den berettigete interessen vår er å tilby, følge opp og levere tjenesten til bedriften du er kontaktperson for.
Ved et evt mislighold av avtalen, har vi en berettiget interesse i å sende opplysninger til inkassobyrå. Den berettigede interessen vår er å sikre bankens økonomiske rettigheter.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Serie eller registreringsnummer
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer opplysningene i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Vi lagrer misligholdssaker med tilhørende opplysninger opp til 4 år etter at saken er løst, i våre interne systemer. Deretter plasseres saken i skjermet status i 9 år som krever særskilt tilgang fra våre ansatte.
Vi viderebehandler opplysningene vi samler inn om deg når du inngår avtale om sikret lån til flere andre formål.
Du kan lese mer om disse behandlingene under: antihvitvasking og antiterrorfinansiering, markedsføring, utvikling og optimalisering av produkter og tjenester,statistikk og sikre kontroll, rapportering og analyse.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Investeringstjenester
Vi behandler personopplysninger for å kunne tilby og yte våre investeringstjenester. Opplysningene henter vi direkte fra deg og fra våre interne systemer.
For å kunne tilby investeringsrådgivning og porteføljeforvaltning må vi også gjennomføre en egnethetsvurdering av deg. Det innebærer at vi blant annet må hente opplysninger om din arbeidserfaring, kunnskap, utdannelse, finansielle situasjon, herunder risikovillighet, risikoprofil og målsetting.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby og yte investeringstjenester til kundene våre. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg.
Vi er også rettslig forpliktet til å utføre en egnethetsvurdering av om den aktuelle investeringstjenesten og de finansielle instrumentene egner seg for kunden etter verdipapirhandelloven.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer opplysninger om investering og investeringsplaner i 13 år i systemene våre.
Vi viderebehandler opplysningene vi samler inn om deg når vi tilbyr og yter investeringstjenester til flere andre formål.
Du kan lese mer om disse behandlingene under: antihvitvasking og antiterrorfinansiering, markedsføring, utvikling og optimalisering av produkter og tjenester, statistikk og sikre kontroll, rapportering og analyse.
Vi benytter en software-leverandør som databehandler for behandling av personopplysninger.
Personopplysninger om deg kan i henhold til vår rapporteringsplikt, utleveres til offentlige myndigheter og registre og andre som har en lovhjemmel i å få utlevert personopplysningene.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Lydopptak og oppbevaring av elektronisk kommunikasjon
For å kunne yte våre investeringstjenester er vi lovpålagt å gjøre lydopptak av telefonsamtalene med deg og oppbevare elektronisk kommunikasjon. Det gjør vi når du som kunde får råd om lån, sparing, investering eller lignende tjenester. Vi vil gjøre opptak av alle samtaler som du har med våre rådgivere eller meklere, for eksempel i Markets og Private Banking.
DNB vil kunne lytte til samtaler og se på annen elektronisk kommunikasjon i kvalitetskontrolløyemed. All informasjon som er lydlogget, beskyttes med streng tilgangstyring og interne pålagte rutiner mot uautorisert innsyn.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å gjennomføre lydopptak av telefonsamtaler og lagre elektronisk kommunikasjon for å sikre nødvendig dokumentasjon av rådgivningen.
Vi er rettslig forpliktet til å foreta lydopptak av telefonsamtaler i henhold til verdipapirhandelloven.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Lydlogg
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer opptakene i fem år for å sikre korrekt dokumentasjon.
Vi benytter et programvareselskap som databehandler for behandlingen av personopplysninger. Databehandleren administrerer lydloggsystemet og gjør opptak av samtaler tilgjengelige på vegne av oss.
Vi kan bli lovpålagt å utlevere informasjon til offentlige myndigheter. I tillegg vil personopplysninger om deg kunne utleveres til Finansklagenemnda i forbindelse med behandling av klagesaker.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Avtale møte med rådgiver
Vi behandler personopplysninger når du avtaler møte med en av våre rådgiver i DNB. Dette gjør vi for at rådgiverne har mulighet til å søke og kontrollere din identitet i våre interne systemer og offentlige systemer og følge opp din henvendelse.
Vi innhenter kontaktopplysninger direkte fra deg i skjemaet du selv fyller ut, eller via vår samarbeidspartner hvis du har samtykket til dette. nnhenting av øvrige finansielle opplysninger skjer først i dialog med en rådgiver.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av opplysninger er å avtale møte med deg som person, slik at vi kan tilby og følge opp din henvendelse.
Det rettslige grunnlaget er å utføre et oppdrag på dine vegne, herunder en avtale som vi har med deg.
- Kontaktopplysninger
Vi lagrer opplysningene i 5 år etter registrering av dine kontaktopplysninger.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".