Antihvitvasking og antiterrorfinansiering
Antihvitvasking og antiterrorfinansiering (AML)
Vi er forpliktet til å kjenne og foreta risikoklassifisering av kundene våre. For at du skal kunne bli kunde hos oss, må vi derfor behandle en rekke personopplysninger om deg. Vi stiller flere spørsmål, og vi krever dokumentasjon, eksempelvis identifikasjonspapir, kontaktinformasjon, statsborgerskap og fødeland. Opplysninger om adressen din henter vi fra Bisnode/Folkeregisteret. Du må oppgi hva som er formålet med kundeforholdet hos oss, og du må også svare på spørsmål om relasjon til politisk eksponerte personer (PEP).
For å sikre korrekt oppfølging av kundene våre vil vi vurdere om det er behov for en forsterket oppfølging. Enkelte kunder vil derfor markeres med et behov for forsterket oppfølging, basert på noen forhåndsdefinerte kriterier.
Vi er videre pålagt å ha elektroniske overvåkningssystemer for å avdekke forhold som kan indikere hvitvasking og terrorfinansiering, inkludert å risikolassifisere deg som kunde. Det enkelte foretak i DNB behandler personopplysninger om egne kunder dersom det kommer varsler fra det elektroniske overvåkningssystemet, inkludert varsler knyttet til tjenesten Kontant i Butikk, sanksjonsvarsler og PEP-varsler.
Som del av kundeforholdet er vi er forpliktet til å screene kunder og transaksjoner mot sanksjonslister fra FN, EU og OFAC. Vi screener også kunder for å avdekke om kunden eller andre aktører i kundeforholdet er PEP eller nærstående til PEP. Vi må også identifisere om kunden, representanter og disponenter er reelle rettighetshavere etter hvitvaskingsloven.
Dersom vi avdekker noe mistenkelig i løpet av kundeforholdets varighet, har vi undersøkelsesplikt som vi følger opp og eventuelt rapporterer til Økokrim.
Du kan lese mer utfyllende informasjon om arbeidet vi gjør for å forhindre hvitvasking- og terrorfinansiering ved å følge lenken her.
DNB Bank ASA samt de enkelte konsernselskapene der kunden har kundeforholdet sitt, er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Dersom du ikke allerede er kunde i DNB, vil det kunne være et delt behandlingsansvar mellom DNB Bank ASA og DNB Boligkreditt AS ved kundeetablering av boliglån.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å etterleve regelverket for antihvitvasking- og terrorfinansiering ved kundeetablering og underveis i kundeforholdet.
Det rettslige grunnlaget vårt er hvitvaskingsloven med tilhørende forskrifter samt sanksjonsregelverket.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi er forpliktet til å lagre opplysninger som behandles i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven som hovedregel i 5 år etter at kundeforholdet opphørte, eller en enkeltstående transaksjon er gjennomført.
Lagringstiden er 10 år dersom kundeforholdet ved avslutning var underlagt forsterkede kundetiltak, eller transaksjonen ble underlagt forsterkede kundetiltak.
Vi har plikt til å utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og andre rapporteringspliktige. Vi vil også kunne dele opplysninger med andre rapporteringspliktige foretak i konsernet når det foreligger rett eller plikt til det.
Det enkelte foretaket vil utveksle informasjon om våre konsernfelles kunder til andre selskaper i DNB-konsernet, både innenfor EU/EØS og til tredjeland. Konsernforetakene er behandlingsansvarlige ved mottak av slike opplysninger
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Hindre økonomisk kriminalitet
Vi arbeider systematisk for å forhindre at produktene og tjenestene våre benyttes til kriminell aktivitet. For at vi skal kunne forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedrageri og andre straffbare handlinger mot banken og deg som kunde, må vi behandle personopplysninger.
Bedragerier og andre straffbare handlinger utført mot oss og kundene våre, er ofte vanskelig å avdekke. Det tar ofte lang tid før slike handlinger avdekkes, eller at det i det hele tatt oppstår mistanker. Det er tydelig fastsatt i dagens bankkonsesjon at bankene har adgang til å behandle personopplysninger med et slikt formål. Vi er også lovpålagt å ha løsninger for monitorering for enkelte former for bedrageri.
Vi har av den grunn tilgang til personopplysninger som allerede er samlet inn fra deg som kunde i den utstrekning det er nødvendig, for å avdekke, anmelde eller forhindre økonomisk kriminalitet. Vi understreker at personopplysninger som gjenbrukes i slike saker, er strengt tilgangsbegrenset.
DNB Bank ASA er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere økonomisk bedrageri og andre straffbare handlinger mot oss og deg som kunde.
Det rettslige grunnlaget er en kombinasjon av berettiget interesse, å verne kundenes vitale interesser og for å oppfylle en lovpålagt plikt. Vi har en berettiget interesse i å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere andre straffbare handlinger mot banken eller et annet selskap i konsernet.
Behandlingen har også den hensikten å beskytte kunden mot tap, og er slik sett nødvendig for å verne kundens vitale interesse.
Betalingsdirektivet pålegger oss å ha løsninger for monitorering for å avdekke bedrageri.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsinformasjon
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer personopplysninger i minst 5 år av hensyn til myndighetenes saksbehandlingstid fra mottak av anmeldelser til rettskraftig avgjørelse foreligger.
Vi har plikt til å utlevere personopplysninger til politiet ved en eventuell utleveringsbegjæring.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".