Investor i et av fondene DNB Næringseiendom forvalter
Behandling av opplysninger om deg som investor.
DNB Næringseiendom har konsesjon som forvalter av alternative investeringsfond (AIF). Vi forvalter eiendomsfondene DNB Scandinavian Property Fund og DNB Eiendomsfond Core Plus.
Du finner informasjon om eiendomsfondene her.
Les mer om hvordan vi behandler opplysninger knyttet til deg som investor nedenfor:
Kjøp, salg og forvaltning av andeler i eiendomsfond
For at du som investor eller kontaktperson for investor skal kunne tegne andeler i et alternativt investeringsfond som forvaltes av DNB Næringseiendom AS, må vi innhente og registrere ditt fulle navn, fødselsnummer og andre opplysninger om deg.
Vi samler inn opplysninger direkte fra deg, DNB Asset Management eller DNB Private Banking, dersom du har tegnet andeler via DNB Asset Management eller Private Banking.
Fondsavtalen din, kundeopplysninger om deg og eventuelle utbetalinger og transaksjoner ved kjøp av fond lagres i andelseierregisteret vårt.
Vi behandler opplysninger for å sikre at din investering til enhver tid er avstemt og korrekt, og at vi rapporterer riktig innhold til riktig tid, både til deg som kunde og til offentlige myndigheter. Dette innebærer at vi årlig gir deg en oversikt over kostnader i forbindelse med handel i fond siste året, herunder en kostnadsrapport.
Det er lagt til grunn at til det enkelte eiendomsfond har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til fondet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby, følge opp og levere fondsandeler knyttet til de fondene DNB Næringseiendom forvalter.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen er å kunne oppfylle avtalen vi har med deg. Dersom du er en kontaktperson for kunden vår, har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Den berettigete interessen vår er å tilby, følge opp og levere fondsandeler til kunden som du er kontaktperson for.
Vi har en rettslig forpliktelse til å gjennomføre en årlig rapportering til kundene våre med formål om å styrke kundebeskyttelsen og fremme åpenhet rundt kostnader knyttet til andeler i Alternative investeringsfond.
- Identitetsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Skattetilhørlighet
- Relasjonsopplysninger
Vi lagrer personopplysninger i 13 år etter avsluttet avtaleforhold, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Som følge av rapporteringsplikten vår, kan vi utlevere personopplysningene dine til offentlige myndigheter, registre og andre som har lovhjemmel til å kreve slike opplysninger.
Vi benytter databehandler til registrering av investorinformasjon.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Markedsføring av fond
Vi behandler personopplysninger knyttet til markedsføring av våre eiendomsfond.
Som investor kan du være representant for et selskap eller en privatperson. Opplysningene vi behandler er typisk knyttet til din identitet eller kontaktperson hos leverandøren. Vi samler inn opplysningene direkte fra deg eller fra selskapet du tilhører, våre interne systemer og offentlige registre.
Vi trenger opplysningene for å kunne ta kontakt med deg og følge opp en mulig investering i eiendomsfond.
Det er lagt til grunn at til de ulike eiendomsfond har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å tilby fondsandeler knyttet til de fondene vi forvalter.
Det rettslige grunnlaget for behandlingen er berettiget interesse knyttet til salg av andeler i eiendomsfond.
Dersom du er en kontaktperson for kunden vår, har vi en berettiget interesse i å behandle personopplysningene dine. Den berettigete interessen vår er å tilby, følge opp og levere fondsandeler til kunden som du er kontaktperson for.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer personopplysninger i våre interne systemer i ett år etter at kontakten med deg er avsluttet.
For markedsaktiviteter knyttet til løpende kundeforhold lagrer vi opplysningene om deg i 13 år etter at kontrakten er avsluttet, i samsvar med lovfestet foreldelsesfrist.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kundearrangementer og eventer
Vi behandler personopplysninger når vi inviterer kunden av det enkelte selskap under forvaltning til et fysisk eller digitalt arrangement. Dette gjør vi for at du som kunde skal nyte godt av en fordel vi tilbyr, møte likesinnede og få tilbud om inspirerende arrangementer.
Det er lagt til grunn at det enkelte selskap under forvaltning har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å sende invitasjoner om kundearrangementer og kampanjer, samt å gjennomføre disse. Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysninger er berettiget interesse. Vår berettigede interesse er å kunne vise hvilke muligheter som kan være interessante og gunstige for kundene våre.
Dersom vi serverer mat, bestemmer du selv om du vil registrere allergi eller andre preferanser som du vil at vi skal ta hensyn til.
Dersom du takker ja til et arrangement, kan vi kontakte deg om arrangementet og dets innhold. Det er frivillig å gi en evaluering i etterkant.
- Kontaktopplysninger
- Særlig kategorier av personopplysninger (allergi)
Vi lagrer opplysningene i våre interne systemer i ett år etter at arrangementet er gjennomført.
Vi kan dele personopplysningene dine med eventbyråer som behandler personopplysninger for påmelding og administrasjon av deltakelse og betaling, samt gjennomføring og evaluering av arrangementet.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Antihvitvasking - og antiterrorfinansiering (AML)
Vi er forpliktet til å kjenne og foreta risikoklassifisering av kundene våre. For at du skal kunne bli kunde hos oss, må vi derfor behandle en rekke personopplysninger om deg. Vi stiller flere spørsmål, og vi krever dokumentasjon, eksempelvis identifikasjonspapir, kontaktinformasjon, statsborgerskap og fødeland. Opplysninger om adressen din henter vi fra Bisnode/Folkeregisteret. Du må oppgi hva som er formålet med kundeforholdet hos oss, og du må også svare på spørsmål om relasjon til politisk eksponerte personer (PEP).
For å sikre korrekt oppfølging av kundene våre vil vi vurdere om det er behov for en forsterket oppfølging. Enkelte kunder vil derfor markeres med et behov for forsterket oppfølging, basert på noen forhåndsdefinerte kriterier.
Vi er videre pålagt å ha elektroniske overvåkningssystemer for å avdekke forhold som kan indikere hvitvasking og terrorfinansiering, inkludert å risikolassifisere deg som kunde. Det enkelte foretak i DNB behandler personopplysninger om egne kunder dersom det kommer varsler fra det elektroniske overvåkningssystemet, inkludert varsler knyttet til tjenesten Kontant i Butikk, sanksjonsvarsler og PEP-varsler.
Som del av kundeforholdet er vi er forpliktet til å screene kunder og transaksjoner mot sanksjonslister fra FN, EU og OFAC. Vi screener også kunder for å avdekke om kunden eller andre aktører i kundeforholdet er PEP eller nærstående til PEP. Vi må også identifisere om kunden, representanter og disponenter er reelle rettighetshavere etter hvitvaskingsloven.
Dersom vi avdekker noe mistenkelig i løpet av kundeforholdets varighet, har vi undersøkelsesplikt som vi følger opp og eventuelt rapporterer til Økokrim.
Du kan lese mer utfyllende informasjon om arbeidet vi gjør for å forhindre hvitvasking- og terrorfinansiering ved å følge lenken her.
Det er lagt til grunn at det enkelte selskap under forvaltning har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å etterleve regelverket for antihvitvasking- og terrorfinansiering ved kundeetablering og underveis i kundeforholdet.
Det rettslige grunnlaget vårt er hvitvaskingsloven med tilhørende forskrifter samt sanksjonsregelverket.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi er forpliktet til å lagre opplysninger som behandles i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven som hovedregel i 5 år etter at kundeforholdet opphørte, eller en enkeltstående transaksjon er gjennomført.
Lagringstiden er 10 år dersom kundeforholdet ved avslutning var underlagt forsterkede kundetiltak, eller transaksjonen ble underlagt forsterkede kundetiltak.
Vi har plikt til å utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og andre rapporteringspliktige. Vi vil også kunne dele opplysninger med andre rapporteringspliktige foretak i konsernet når det foreligger rett eller plikt til det.
Det enkelte foretaket vil utveksle informasjon om våre konsernfelles kunder til andre selskaper i DNB-konsernet, både innenfor EU/EØS og til tredjeland. Konsernforetakene er behandlingsansvarlige ved mottak av slike opplysninger
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kunde og markedsundersøkelser
Vi behandler personopplysninger i forbindelse med våre kunde- og markedsundersøkelser. Dette gjør vi ovenfor våre leietakere, investorer og kunder på våre kjøpesentre for å få tilbakemeldinger på hvordan du opplever kundeforholdet ditt hos oss, og for å få innspill til forbedring av tjenestene og produktene våre.
For å velge ut hvem vi skal sende kunde- og markedsundersøkelsene til gjenbruker vi personopplysninger fra våre interne systemer og fra våre digitale flater (apper og nettsider) som du benytter.
Det er alltid frivillig om du vil svare på undersøkelsene våre.
Det er lagt til grunn at det enkelte selskap under forvaltning har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å få tilbakemeldinger på hvordan du opplever kundeforholdet og produktene og tjenestene våre. Vi har en berettiget interesse for denne behandlingen av personopplysninger. Vår berettigete interesse er behovet for tilbakemelding slik at vi kan levere så gode tjenester som mulig.
Du har rett til å protestere mot behandlingen av personopplysninger For å protestere mot å være gjenstand for kunde- og markedsundersøkelser kan du kontakte servicesenteret i DNB Næringseiendom på epost, servicesenter@dnb.no.
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Demografiske opplysninger
- Digital adferdsinformasjon
Analysebyrået vi benytter som databehandler sletter kundelister automatisk etter 6 måneder.
Unntaksvis lagres filene i 24 måneder ved oppfølgingsundersøkelser som går over 2 år.
Vi benytter et analysebyrå som databehandler. Analysebyrået mottar personopplysninger fra oss for å gjennomføre kundeundersøkelser på våre vegne.
Vi benytter også ekstern leverandør (databehandler) til å utføre kundetilfredshetsundersøkelser hos våre investorer.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Kontroll, rapportering og analyse
Vi gjenbruker enkelte personopplysninger for å sikre god styring av virksomheten, og for å ha kontroll på alle dataene vi har. Personopplysninger kan inngå i summen av data vi behandler når vi skal kontrollere, analysere og rapportere tall for konsernet. Opplysninger som gjenbrukes, er blant annet kundenummer og tilhørende avtaleforhold.
For å sikre at vi har fullstendige og riktige data registrert i systemene våre vil vi behandle personopplysninger når vi kontrollerer og kvalitetssikrer data.
Personopplysninger anonymiseres og summeres for analyseformål, for eksempel for å vurdere lønnsomhet i produktene vi tilbyr, eller andre analyser vi trenger for å sikre god styring av virksomheten.
For å kunne rapportere regnskapet vårt slik vi er lovpålagt må vi blant annet inkludere alle betalinger som skjer gjennom systemene våre, deriblant alle kundetransaksjoner.
Vi rapporterer hvert år status på alle kunders kontoer i DNB til norske og internasjonale myndigheter for skatteformål. Vi er pålagt å rapportere opplysninger om kundenummer, navn, adresse og engasjementsoversikter.
DNB Næringseiendom AS er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å sikre kontroll av virksomheten og gjennomføre nødvendige analyser og pålagt finansiell rapportering.
Vi har en lovpålagt forpliktelse til å behandle personopplysningene dine for skatteformål.
Vi har en berettiget interesse i å kontrollere og kvalitetssikre personopplysningene som vi har lagret i våre systemer.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Finansielle opplysninger
Etter at analysene er utarbeidet, vil de ikke lenger inneholde identifiserbare personopplysninger.
Vi har plikt til å utlevere personopplysninger til norske og internasjonale skattemyndigheter.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Skatterapportering
Vi rapporterer hvert år status på alle kunders fondskontoer eller fondsbeholdninger til norske og internasjonale myndigheter for skatteformål. Vi er pålagt å rapportere opplysninger om kundenummer, navn, adresse og fondsbeholdninger.
Som følge av internasjonale avtaler om automatisk utveksling av skatteopplysninger, må vi i tillegg innhente og rapportere informasjon om hvilke land du som kunde har skattemessig tilhørighet til. Vi utleverer opplysningene til norske skattemyndigheter, som videreformidler dette til skattemyndighetene i de respektive landene hvor kontohaver eller reell rettighetshaver er skattemessig hjemmehørende. For høyrisikokunder vil dette også innebære innhenting av skattemelding. Rapporteringen gjennomføres årlig. Du kan lese mer om dette her.
Det er lagt til grunn at til de ulike eiendomsfond har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom i all hovedsak er databehandler.
For gjennomføring av skatterapportering etter FATCA og CRS regelverket har DNB Næringseiendom AS et selvstendig behandlingsansvar.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å bekjempe skatteunngåelse eller unndragelse av internasjonal skattekriminalitet.
Vi er lovpålagt etter verdipapirforskriften å rapportere status på alle kunders fondskontoer eller fondsbeholdninger til norske myndigheter. Vi er lovpålagt etter FATCA og CRS- regelverket å identifisere og årlig rapportere saldo/verdi på våre kunder som har skattemessig tilhørighet i et annet land enn der kontoen holdes.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsinformasjon
- Finansielle opplysninger
Vi lagrer personopplysninger i 13 år.
Ved internasjonal skatterapportering lagrer vi opplysninger i 5 år etter utløpet av året kundeforholdet ble rapportert til skattemyndighetene eller ny dokumentasjon er innhentet.
Vi benytter en ekstern leverandør (databehandler) til å oppbevare opplysningene om deg.
Vi har plikt til å utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og andre rapporteringspliktige.
Det enkelte foretaket vil utveksle informasjon om våre konsernfelles kunder til andre selskaper i DNB-konsernet, både innenfor EU/EØS og til tredjeland. .
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".
Forsvare rettskrav
Vi behandler personopplysninger for å hevde de kontraktsrettslige rettighetene våre, og for å beskytte omdømmet vårt og de økonomiske interessene våre.
Vi gjenbruker personopplysninger fra de interne systemene våre slik at vi kan behandle klager, tvister og rettslige prosesser for inndriving av krav eller andre tvistespørsmål. Hvilken type personopplysninger vi behandler, avhenger av DNB-advokatenes vurdering av hva som er nødvendig for å belyse den enkelte saken.
Under hele kundeforholdet ditt og etter at avtalen din opphører, er det nødvendig at vi lagrer og har tilgang til å gjenbruke personopplysninger om deg, i tilfelle det skulle oppstå en klage eller en rettslig tvist. Uten lagring av sakshistorikk vil det ikke være mulig for oss å håndtere klager, tvister og andre rettslige prosesser.
Vi har advokater internt i DNB som leverer advokattjenester til konsernet. DNB-advokatene behandler kun personopplysninger om kundene våre dersom det er relevant for saken de vurderer.
Det er lagt til grunn at det enkelte selskap under forvaltning har et selvstendig behandlingsansvar for personopplysninger knyttet til selskapet, mens DNB Næringseiendom AS i all hovedsak er databehandler.
DNB Næringseiendom er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger der DNB Næringseiendom er part i saken.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å hevde de kontraktsrettslige rettighetene våre, og beskytte omdømmet vårt og de økonomiske interessene våre. Vi har en berettiget interesse for denne behandlingen av personopplysninger. Den berettigede interessen vår er å ivareta DNBs økonomiske rettigheter etter avtalen med kunde.
Behandlingen skjer også på grunnlag av vår plikt til å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.
Vi har også en berettiget interesse i å kunne behandle personopplysninger for at advokatene skal kunne gi juridisk rådgivning.
Det er saksavhengig hvilke personopplysninger vi behandler for dette formålet.
Oppbevaringsbehovet knyttet til beskyttelse av egen rettsstilling, vil knytte seg til risikoen forbundet med produktet, samt de absolutte foreldelsesfristene, jf. foreldelsesloven.
Dersom foreldelsesfristen utløper, vil opplysningene kunne slettes for dette formålet. Dersom foreldelsesfristen brytes, må opplysningene oppbevares så lenge saken påløper og inntil 20 år etter sakens avslutning, i henhold til lovpålagt lagringsplikt for tvistesaker ført av advokat
Vi kan dele personopplysningene dine med domstoler, eksterne advokater/parter og offentlige myndigheter.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".