Kortsikkerhet
Gode råd for trygg bruk av kort.
Sikker bruk av bank- og kredittkort er viktig både til hverdags og på reise. Det finnes ulike typer svindelmetoder hvor falske, stjålne eller kopierte kort misbrukes. Heldigvis finnes det også mye som forhindrer at kortet ditt utsettes for svindel – og hjelp hvis du har vært uheldig.
Har du blitt utsatt for kortsvindel?
Er kortet ditt blitt svindlet eller stjålet, må du sperre det umiddelbart. Ikke vent med å se hva som skjer, det er bedre å sperre ett kort for mye enn for lite.
Du kan sperre kortet ditt i mobil- og nettbanken, eller ved å kontakte oss på 915 04800.
Reklamere på korttransaksjoner
Hvis du opplever problemer i forbindelse med kortet ditt, har du gode muligheter til å reklamere. Husk likevel at mange problemer først kan løses ved å kontakte leverandøren av varen eller tjenesten du har kjøpt.
Du kan for eksempel reklamere hvis du
- har ukjente transaksjoner på kortet
- er blitt dobbeltbelastet, belastet feil beløp eller etterbelastet
- ikke mottok penger fra minibanken
- ikke mottok varen eller tjenesten du har betalt for
- mottok feil vare eller tjeneste
- fikk falsk vare
- avbestiller et hotellrom eller reise innen fristen, men ikke får pengene dine tilbake
- har du oppdaget ukjente trekk fra din konto
Falske e-poster og SMS
Det er ikke uvanlig å bli utsatt for såkalte phishing-forsøk. Derfor er det nyttig å være klar over hvordan du selv kan unngå å have i fella.
Hvordan forebygge kortsvindel?
Alle kan falle for kortsvindel, men med enkle grep kan du gjøre hverdagen din litt tryggere.
Ikke handle og bruk kortet på utrygge nettsider
Hvis du vurderer å handle på en nettside som du ikke har handlet på før, bør du sjekke om den er trygg. En god start er å gjøre et raskt søk på internett, der du sjekker andres erfaringer med nettbutikken.
Husk at seriøse nettbutikker alltid har lovpålagt informasjon lett tilgjengelig, som for eksempel at de opplyser om adresse, e-post og organisasjonsnummer.
Du bør også legge merke til om språket på nettsiden er velformulert eller om det lider av å være dårlig oversatt. Dårlig språk er faresignal for falske nettsider, og du bør tenkte deg godt om før du handler.
Ikke glem at tilbud som åpenbart er altfor gode, gjerne med store rabatter som har kort varighet, ofte er for godt til å være sant.
Tips til trygg kortbruk
- PIN-kode og kort skal aldri oppbevares sammen.
- Lær deg PIN-koden utenat og aldri oppgi den til andre.
- Skjul alltid PIN-koden ved inntasting: det er ikke uvanlig at PIN-koden filmes i kombinasjon med tyveri av kortet.
- Ikke oppbevar alle kortene i samme lommebok.
- Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig.
- Vær skeptisk til ”gode hjelpere” ved uttak i minibank.
- Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsninger.
- Får du tilbud om gratis prøvepakker når du handler på nett, anbefaler vi at du leser vilkårene nøye før du takker ja. Sjekk gjerne hvordan du kan si opp avtalen og komme i kontakt med selskapet.
Skimming og kortsvindel
Skimming betyr kopiering av bankkort. Det innebærer at kortinformasjonen din blir stjålet slik at den kan misbrukes. Skimming kan gjøres på ulike måter, for eksempel i minibanker, ubemannede kortterminaler og ved bruk av falske kortterminaler.
I minibanker og ubemannede kortterminaler skjer dette ved at svindlere fester en liten kortleser over den reelle kortleseren. Den kan være veldig vanskelig å oppdage. I tillegg kan det være montert et nesten usynlig kamera for å fange opp PIN-koden din. Derfor bør du alltid skjule koden din, selv om du er alene.
Falske kortterminaler kan også være vanskelig å avsløre, men vær påpasselig: Får du beskjed om at en betalingsterminal ikke fungerer og du må betale et annet sted eller med en helt annerledes terminal, bør varsellampene dine blinke.