BankID-app
Digital innlogging og signering gjennom app
Enklere innlogging
En digital kodebrikke
Økt sikkerhet
Ta i bruk BankID-appen nå
Last ned BankID-app
Hva er BankID?
BankID er en personlig og elektronisk legitimasjon for sikker identifisering av deg på nett. BankID kan brukes som en påloggingsmulighet på de fleste offentlige nettsider, netthandel og signering av elektroniske dokumenter.
Dette må du huske på før du aktiverer BankID-appen
Du må ha en aktiv BankID-avtale for å kunne aktivere og bruke BankID-appen. Dette kan du sjekke ved å logge inn i nettbanken, gå til Innstillinger og Bank ID.
Får du opp "Informasjon om din BankID" betyr det at du har BankID fra før. Får du derimot opp Hva er BankID?, betyr dette at du ikke har aktiv BankID-avtale.
Der vil du samtidig ha mulighet til å kunne sette opp BankID ved å følge stegene videre. Finner du ikke ut av det selv, kan du ta kontakt med oss på chat eller telefon 915 04 800.
For å aktivere/bruke BankID-appen er det viktig at du husker ditt personlig passord.
Dette er det samme passordet som du bruker med kodebrikke og innloggingsalternativet BankID.
Passordet består av minimum åtte tegn. Dette er et passord du selv har opprettet.
Har du glemt passordet ditt, kan du lage nytt ved å logge inn i nettbanken, klikke på Innstillinger og Endre personlig passord. Finner du ikke ut av det selv, kan du ta kontakt med oss på innlogget chat eller telefon 915 04 800
Hvordan bruke BankID-appen
- Klikk Logg inn i høyre hjørne og fyll inn ditt fødselsnummer.
- Velg BankID.
- Har du ikke logget inn med BankID-app før, må du klikke på Velg annen BankID og deretter BankID-app.
- Valget huskes til neste gang.
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger, må du selv åpne appen.
- Godkjenn forespørselen i appen.
- Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn.
- Klikk på pilen for å logge inn.
Chatboten vår Aino svarer på spørsmål hele døgnet
- Chat med Aino
Hva gjør jeg hvis aktivering av BankID-appen feiler?
Utdatert versjon av BankID-appen kan henge igjen på telefonen. Slett derfor BankID-appen, reinstaller den og aktiver appen på nytt.
Dersom du i dag har fått nytt personlig passord, eller nylig opprettet BankID-avtale, anbefaler vi at du venter en dag før du prøver å aktivere BankID-appen på nytt.
Det er mulig å aktivere BankID-appen på to ulike måter:
- BankID med kodebrikke
- Aktiveringskoder
- Bytt standard nettleser på telefonen. Anbefalte nettlesere er Edge eller Google Chrome.
- Forsøk aktivering med bruk av annet nettverk, for eksempel Wifi eller mobildata.
- Skru av VPN og slett nettleserhistorikk.
Får du opp en side inne i appen som sier: vi trenger informasjon fra den gamle appen, URL not found eller 404 – Siden du leter etter finnes ikke, vil det si at du også har en gammel versjon av BankID-appen på din telefon.
Se i appbiblioteket/søkefunksjon på telefonen og slette alle BankID-apper. Når du har slettet samtlige BankID-apper på telefonen, kan du laste ned appen på nytt og starte aktiveringen.
For at du skal kunne aktivere BankID-appen med aktiveringskoder er det noen forutsetninger som må være på plass.
- Du må ha registret riktig telefonnummer og E-post hos oss
- Må ha godkjent eller oppdatert din kontaktinformasjon
- Kan ikke ha endret sin kontaktinformasjon siste 1 døgn
- Du må huske ditt personlig passord
OBS. Opplever du utfordringer med aktivering av BankID-app med aktiveringskoder til tross for at punktene over er oppfylt, benytt en annen aktiveringsmetode.
Spørsmål og svar om BankID-app
Nei, ikke kast kodebrikken selv om du nå kan bruke BankID-app. Du kan klare deg med appen i det daglige, men det er fortsatt lurt å ha kodebrikken i bakhånd. Du kan trenge kodebrikken hvis du skal aktivere Bank-ID app på nytt eller hvis du for eksempel mister mobilen.
Du kan kun ha BankID-appen aktivert på en enhet om gangen. Har du ny telefon må appen aktiveres på nytt.
For å aktivere BankID- appen på ny telefon må du laste den ned på den nye enheten, for så å aktivere den på nytt. Anbefaler at appen blir slettet fra gammel enhet før man igangsetter aktivering på ny telefon.
Har du BankID fra en annen bank, kan det være at denne banken ikke tilbyr appen enda.
Dersom du har din firesifrede personlige kode og kodebrikke kan du logge inn i nettbanken ved å benytte innloggingsmetoden Uten BankID. Klikk på Innstillinger, deretter Endre personlig passord og klikk på Nytt passord og følg stegene.
Får du ikke logget inn? Kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
For å flytte BankID-appen fra en annen bank, må du først slette appen på din telefon. Last den så ned på nytt og aktiver den deretter med BankID fra DNB når du får spørsmål om hvilken bank du ønsker å knytte appen til.
Merk: Opplever du vedvarende feil etter å ha slettet BankID-appen på telefonen, kan det være at den fortsatt er knyttet til BankID’en din hos den andre banken. Ta derfor kontakt med den andre banken slik at de sletter dette i sine systemer også.
BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk)
Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) i BankID-appen:
- Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din
- Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
- Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger
For deg som allerede har tatt i bruk appen:
- Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
- Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
- Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
For nye app-brukere:
- Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
- Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
- Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Ved å benytte deg av innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen, som samtidig ivaretar sikkerhet og personvern på en trygg måte.
Når du har aktivert biometri (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk) i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode.
I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt. Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen.
Dersom nettstedet du logger inn på har implementert biometri i sin løsning, vil du kunne fullføre innloggingen ved å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Tilbyr ikke nettstedet biometri fullfører du innloggingen med BankID-app med passord.
BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller.
Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene når utrullingen er ferdig, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet. Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp.
Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.
De aller fleste telefoner/nettbrett støtter BankID-app med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk), men du må ha iOS 14 / Android 7 eller nyere.
Har du en telefon/nettbrett med operativsystem iOS 12, iOS 13 eller Android 6, kan du fortsatt bruke BankID-appen, men du må da taste inn passord når du skal logge inn.
Nei, det er ikke et krav, men det anbefales fordi det vil gi en raskere, tryggere og totalt sett bedre brukeropplevelse.
For å deaktivere biometri i BankID-appen må du ta kontakt med kundeservice, tlf. 915 04800