Hjelp til innlogging og BankID
Her finner du det du trenger å vite om pålogging i bedriftsnettbanken
Mange lurer på
BankID
Du kan logge inn med BankID på to måter. Du bytter mellom de to metodene ved å klikke på "Velg annen BankID".
Med kodebrikke:
- Skriv inn engangskoden på 6 siffer fra kodebrikken
- Skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Med BankID-app:
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger må du selv åpne appen
- Godkjenn forespørselen i appen
- Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Du kan bytte mellom de to metodene ved å klikke på "Velg annen BankID".
BankID på mobil
Slik logger du inn med BankID på mobil:
Skriv inn ditt mobiltelefonnummer på 8 siffer
Sammenlign referansen i nettleseren med den som fremkommer på telefonen din
Tast inn din egenvalgte ID-pin på 4-8 siffer
Merk: Fra og med 1. september 2022 vil BankID på mobil gradvis fases ut og erstattes med en BankID-app.
Uten BankID
Slik gjør du det:
Velg innloggingen "Uten BankID"
Skriv inn engangskode (seks siffer) fra kodebrikken
Du blir nå logget inn
Husk at du også kan benytte deg av BankID og BankID på mobil fra annen bank for å logge inn i bedriftsnettbanken.
Har du ikke BankID, eller BankID på mobil kan du bestille dette her
Det finnes flere måter å logge inn i nett- og mobilbanken på.
Felles for dem alle: du starter med å klikke på "logg inn" øverst til høyre på siden. Skriv inn din bruker-ID som består av to bokstaver og fem tall (eksempel: TB12345). Klikk "logg inn".
Deretter velger du ønsket innloggingsmetode. Du kan velge mellom BankID, BankID på mobil og uten BankID.
Slik logger du inn i nettbanken (1:27 min)
Velg hvilken påloggingsmetode du benytter:
BankID fra DNB
Hvis du har andre påloggingsmuligheter (for eksempel BankID på mobil), kan du logge deg inn i din private nettbank og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Skriv inn ditt f ødselsnummer (11 siffer) og velg BankID på mobil eller uten BankID (kodebrikke + personlig kode)
Gå til hovedmenyen og velg Innstillinger - BankID - Nytt passord
Følg fremgangsmåten for å få tilsendt engangspassord på SMS
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kan du ta kontakt med oss på 915 04800.
BankID fra en annen bank
Bruker du BankID fra annen bank må du kontakte banken som har utstedt din BankID. De vil kunne hjelpe deg med å endre passord.
Først trenger vi å vite om du har BankID fra DNB eller en annen bank.
Finn ut hvor du har BankID-avtale under "Min BankID" på BankID.no
Glemt bruker-ID
Dersom du ikke husker din bruker-ID kan du logge inn med ditt fødselsnummer og BankID fra hvilken som helst norsk bank.
Skriv inn ditt fødselsnummer (11 siffer) og velg BankID eller BankID på mobil.
Når du har logget inn i den private nettbanken kan du trykke på "Nettbank Bedrift" under navnet ditt på høyre side.
Du er nå inne i bedriftsnettbanken. Her finner du din bruker-ID til høyre på forsiden.
Ikke fått bruker-ID
Har du ikke mottatt bruker-ID for bedriftsnettbanken, men du er meldt inn som ny bruker/administrator, kan du logge inn med ditt fødsels- og personnummer og BankID fra hvilken som helst norsk bank.
Skriv inn ditt fødselsnummer (11 siffer) og velg BankID eller BankID på mobil.
Når du har logget inn i den private nettbanken, klikk "Nettbank Bedrift" på høyre side.
Du er nå inne i bedriftsnettbanken. Her finner du din bruker-ID til høyre på forsiden. Denne kan du bruke når du skal logge inn neste gang.
Velg det som passer:
Bestill BankID
Har du ikke BankID kan du bestille dette her
For å bestille BankID i DNB må du ha et norsk fødselsnummer og være legitimert med pass.
Merk: Fra og med 1. september 2022 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil. Erstatningen er BankID-app.
Uten BankID
Innlogging uten BankID fungerer kun med kodebrikke fra DNB.
Slik gjør du det:
Velg innloggingen "Uten BankID"
Skriv inn engangskode (seks siffer) fra kodebrikken
Vi faser ut bedriftskodebrikkene og ønsker at du logger inn i bedriftsnettbanken med din private BankID kodebrikke, eller BankID-app. Dette gjør innloggingen enklere og mer fleksibel for deg som bruker.
Husk! Har du BankID fra en annen bank vil du også kunne bruke denne i DNB sin nettbank.
BankID med kodebrikke eller app
Klikk Logg inn i høyre hjørne og fyll inn din bruker-ID (to bokstaver og fem siffer) for å komme direkte til bedriftsnettbanken
Glemt din bruker-ID? Da skriver du inn ditt fødselsnummer (11 siffer) og bytter fra privat nettbank til bedrift etter du har logget inn
Du kan logge inn med BankID på to måter. Velg "annen BankID" og deretter "BankID"
Skriv inn engangskoden på 6 siffer fra kodebrikken
Skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Klikk på pilen for å logge inn
Klikk Logg inn i høyre hjørne og fyll inn din bruker-ID (to bokstaver og fem siffer) for å komme direkte til bedriftsnettbanken.
Glemt din bruker-ID? Da skriver du inn ditt fødselsnummer (11 siffer) og bytter fra privat nettbank til bedrift etter du har logget inn
Du kan logge inn med BankID på to måter. Velg "annen BankID" og deretter "BankID-app"
Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. Har du ikke slått på varslinger, må du selv åpne appen
Godkjenn forespørselen i appen
Gå til innloggingsvinduet i nettbanken og skriv inn ditt personlige passord på minst 8 tegn
Klikk på pilen for å logge inn
Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID (for eksempel BankID på mobil), kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
BankID på mobil (fases ut, last ned app)
NB:
BankID på mobil fases ut til fordel for BankID-appen. Last ned appen og ta den i bruk allerede nå.
-
Klikk Logg inn i høyre hjørne og fyll inn din bruker-ID (to bokstaver og fem siffer) for å komme direkte til bedriftsnettbanken
Glemt din bruker-ID?
Da skriver du inn ditt fødselsnummer (11 siffer) og bytter fra privat nettbank til bedrift etter du har logget innVelg "BankID på mobil"
Skriv inn ditt mobiltelefonnummer på åtte siffer
Sammenlign referansen i nettleseren med den som fremkommer på telefonen din
Tast inn din egenvalgte ID-pin på 4-8 siffer
Du er nå logget inn
Opplever du feil når du skal starte aktivering på selve mobiltelefonen?
Har du byttet SIM-kort, mobil eller gjort endringer i ditt mobilabonnement?
Da må du opprette BankID på mobil på nytt.
Dersom du har BankID/BankID på mobil fra DNB kan du logge deg inn i den private nettbanken med fødselsnummer (11 siffer) og kodebrikke fra DNB eller BankID-app.
Gå til Innstillinger - BankID på mobil og følg instruksjonene på skjermen. Du får en SMS når opprettelsen er fullført og klar til bruk.
Tips
Fra og med 1. september 2022 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil. Erstatningen er BankID-app.
Bytte mellom nettbanker
Bytt mellom privat- og bedriftsnettbanken:
Logg inn ved å skrive inn ditt fødselsnummer (11 siffer) og velg BankID eller BankID på mobil
Når du har logget inn, velg "Nettbank bedrift/Bytt nettbank" til høyre på forsiden av nettbanken
Nå er du inne i bedriftsnettbanken.
Til høyre på forsiden ser du hva din bruker-ID er. Den består av to bokstaver og fem siffer, f.eks. CB12345
Slik bytter du mellom nettbanker (1:27 min)
Bytt mellom flere bedriftsnettbanker:
Logg inn ved å skrive inn din bruker-ID (to bokstaver og fem siffer, for eksempel CB12345). Du kan også bruke ditt fødselsnummer (11 siffer) og velg BankID eller BankID på mobil
Når du har logget inn finner du en knapp til høyre på forsiden av nettbanken hvor det står "Nettbank bedrift/Bytt nettbank"
Du kan nå enkelt bytte mellom enten privat- og bedriftsnettbanken eller flere bedriftsnettbanker dersom du har det
Slik bytter du mellom nettbanker (1:27 min)
Spørsmål og svar
Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID (for eksempel BankID på mobil), kan du logge deg inn i den private nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Logg inn for å lage nytt personlig passord
Se også gjerne denne veiledningen:
BankID nytt passord på SMS (PDF)
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter kan du ta kontakt oss på telefon 915 04800, så vil vi hjelpe deg.
Det kan være flere gunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Det kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikken eller at systemene er midlertidig utilgjengelig.
Slik oppdaterer du nettleseren:
Feil med kodebrikken?
Ring oss på 915 04800, så hjelper vi deg med å undersøke kodebrikken nærmere. Har du kodebrikke fra en annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den.
Spør chatboten Aino...
... hele døgnet, alle dager.
Aino hjelper tusenvis av kunder hver eneste uke.