Hjelp til forsikring
Her finner du alt du trenger å vite om skade- og personalforsikring
skadeforsikring
Slik gjør du det
Du kan enkelt melde skade her
Etter at du har kjøpt en eller flere forsikringer vil disse være synlig i bedriftsnettbanken.
Der kan du se forsikringsoversikt, avtalenummer og forsikringsbevis.
For å se dine faktura har vi laget en egen forsikringsportal med en oversikt over dine forsikringer og forsikringsdokumenter.
Logg inn med personnummer og bankID for å se bedriften du er knyttet opp til.
Slik finner du faktura i forsikringsportalen (1:09 min)
For å endre forsikringene dine kan du skrive til oss fra forsikringssidene i bedriftsnettbanken.
For å avslutte kan du skrive til oss fra forsikringssidene i bedriftsnettbanken.
Her forklarer du årsaken til oppsigelsen. Vi må vite årsaken da det har innvirkning på oppsigelsestiden.
Skal du bytte forsikringsselskap?
Da vil det nye selskapet sende oppsigelse på vegne av deg.
For kjøretøy gjelder egne regler.
Spørsmål og svar
For å endre betalingsfrekvens på dine forsikringer må du ta kontakt med oss, forfallsdato må være mellom 15. og 25. i måneden hvis du har avtalegiro, hvis du har EHF eller brevfaktura er det ingen begrensninger.
Vi er tilgjengelig på telefon 915 04800 på hverdager kl. 08.00-16.00. Du kan også skrive til oss fra forsikringssidene i bedriftsnettbanken.
Klager eller reklamasjon på skadeoppgjør, kan du sende oss dette via e-post eller via post til adressen:
Fremtind Forsikring v/Klageservice
Boks 778 Sentrum
0106 Oslo
Dersom du ikke er enig i vår vurdering av klagen, kan du ta saken videre til Finansklagenemnda.
Purringer må betales før eller ved forfallsdato, for å unngå at forsikringen blir sagt opp.
Dersom bedriften eksempelvis har kjøretøy uten forsikring, vil bedriften få dagsgebyr per dag/per kjøretøy fra Trafikkforsikringsforeningen
Hvis dere ikke har betalt purringen og forsikringen har gått til etterkrav, må dere betale inn etterkravet og ta kontakt med en av våre rådgivere på telefon 915 04800. Forsikringene startes ikke automatisk opp ved innbetalt etterkrav.
I samarbeid med Fremtind forsikring har vi utviklet en portal for dine bedriftsforsikringer.
I forsikringsportalen får du:
- Full forsikringsoversikt
- Alle dine faktura
- Oversikt over forsikringsdokumenter
Spørsmål og svar om fornyelse
Forsikringsavtaler fornyes en gang hvert år. Når forsikringene fornyes vil du motta et forsikringsbevis med oppdaterte priser og vilkår.
Som regel blir prisene justert opp i tråd med indeksreguleringer, men skadestatistikken for ditt område, aldersgruppe, objekttype og lignende kan gjøre at prisendringen avviker fra indeksreguleringen.
Om forsikringen nå omfatter mer enn tidligere vil også det gi utslag på prisen.
Prisjusteringene varierer mellom 5-15 prosent for de ulike produktene og hva som gjelder din bedrift spesifikt, får du oversikt over i fornyelsespapirene.
Indeks er en felles justering for alle skadeforsikringsselskaper. Indeksen tar høyde for inflasjonen i samfunnet og ivaretar skadeutbetalingene.
Forsikringene indeksregulerer slik i 2022:
- Bolig -og næringsbygg 4%
- Eiendeler 2,1%
- Reiseforsikring 4,3%
- Øvrige produkter indeksreguleres ikke.
Vi har de seneste årene opplevd økt antall skader, særlig tilknyttet vann- og brann, og vi har høyere skadeutbetalinger enn tidligere. På bakgrunn av dette samt den uvanlig store prisøkningen på materialer, er det foretatt nødvendige prisjusteringer for å håndtere økte skadeutbetalinger. Fornyelsesbetingelsene består av indeksregulering og generelle prisøkninger.
Ansvarsforsikring dekker erstatningskrav som kommer fra en skadelidt tredjepart. Kravet rettes etter at skaden er utbedret av skadelidte eller dennes forsikringsselskap. Økning i lønnskostnader kombinert med prisøkning på råvarer gjør at kravene som utbetales øker, og vil sannsynligvis fortsette å øke. Ovennevnte reflekterer seg direkte i skadeutviklingen på ansvar og det er derfor foretatt nødvendige prisjusteringer for å kunne håndtere fremtidige skadeutbetalinger.
Samfunnet er i ferd med å gå tilbake til et normalt aktivitetsnivå etter COVID. Dette fører til flere skader og skadeutbetalingene ved reparasjon har økt med inflasjonen. Med bakgrunn i denne skadeutviklingen gjør vi justeringer på våre priser. Fornyelsesbetingelsene består av verkstedsindeks og generelle prisøkninger.
personalforsikring
Mange lurer på
Har du ikke mulighet til å logge inn?
Da kan du fylle ut skjema manuelt.
Skjemaet finner du her:
Langtidssykdom (uførhet) (PDF)
Yrkesskade (PDF)
Fritidsskade og/eller kollektiv ulykke (PDF)
Dødsfall (PDF)
Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Ved langtidssykdom(uførhet), død, ulykke, yrkessykdom eller yrkesskade kan du melde dette i bedriftsnettbanken.
Slik gjør du det:
Logg inn og trykk på Personalforsikring
Trykk på Ansatte i avtalen
Huk av for hvilken ansatt det gjelder
Trykk på Meld hendelse
Velg type hendelse og klikk deg videre
Har du ikke mulighet til å logge inn?
Da kan du fylle ut skjema manuelt.
Skjema:
Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Meld inn ny ansatt
Du melder inn nyansatte i personalforsikringsavtalen via bedriftsnettbanken.
Har du ikke mulighet til å logge inn?
Da kan du fylle ut skjema manuelt.
Skjema:
Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Tilbud om fortsettelsesforsikring
I forbindelse med at et ansettelsesforhold opphører i bedriften, meldes den ansattes ut av forsikringsordningen. Forsikringen avsluttes 14 dager etter at den ansatte slutter i bedriften.
Dersom forsikringen i bedriften omfattet Annen sykdom og/eller Bedriftsgruppeliv og/eller Sykeavklaring og/eller Helseforsikring - kan den ansatte velge å videreføre disse. De må da betale dette selv.
Meld ut ansatt
Du melder ut ansatte i personalforsikringsavtalen via bedriftsnettbanken.
Ved nyansettelser eller om ansatte slutter kan du enkelt melde dette i bedriftsnettbanken.
Velg hva du ønsker å gjøre:
Dersom du ønsker du å avslutte bedriftens personalforsikring kan du sende oss dette skjema på e-post:pensjon.bedrift@dnb.no
Slik gjør du det
Portalen for pensjon og personalforsikringer finner du i bedriftsnettbanken.
Portalen gir et oversiktlig bilde over:
- Forsikringsavtaler
- Faktura
- Årlige kostnader
Portalen er også tilgjengelig på engelsk.
For å avslutte forsikringen kan du sende oss en epost.
Så hjelper vi deg videre i prosessen.
Å begunstige betyr å inngå en avtale om at forsikringsbeløp skal gå til andre enn en standardisert og lovpålagt arving.
Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Spørsmål og svar
Regjeringen har fastsatt endringer i forskrift om arbeid som utføres av ansatte hjemme. Endringene trådte i kraft 1. juli 2022.
Har du ansatte som jobber hjemmefra, er det viktig at dere følger bestemmelsene.
Ved disse tilfellene må du fylle ut skjema og sende oss via post:
Melding om tap av helseattest/lisens (PDF)
Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Alle forsikringsdekninger der erstatning utbetales til den ansatte skal fordelsbeskattes. Du mottar da en oversikt over oppgavepliktig beløp og må registrere beløpet på din ansattes lønnslipp.
Disse forsikringene skal ikke rapporteres på den ansatte:
- Yrkesskadeforsikring
- Sykelønn
- Sykeavbrudd
For å melde hendelse når den ansatte har fortsettelsesforsikring må den tidligere ansatte fylle ut skjema og sende oss via post:
Dødsfall ved Fortsettelsesforsikring (PDF)
Uførhet ved Fortsettelsesforsikring (PDF)
Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Ja, hvis dine ansatte har helseforsikring i DNB, er det mulig for familiemedlemmer å opprette en helseforsikring. Etablering forutsetter at familiemedlemmet har norsk fødselsnummer eller d-nummer.
Hvis dine ansatte ønsker et uforpliktende tilbud på helseforsikring for sine ektefelle/samboer og/eller barn, kan de fylle ut skjemaet nedenfor og sende det kryptert per e-post til personalforsikring@dnb.no eller per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Last ned det digitale reisekortet på mobilen din og få enkel tilgang til oss hvis du blir syk eller opplever en nødsituasjon på reise