Versjon 1.8 - 28.11.17
1. OM TJENESTENVipps er en betalingstjeneste levert av Vipps AS («Vipps», «vi» eller «oss») som kan lastes ned som en applikasjon (app) til mobiltelefoner. Du finner mer informasjon om Vipps og hva du kan bruke Vipps til på www.vipps.no.
2. AVTALEINNGÅELSE
2.1 Avtalen og parter
Denne avtalen består av vilkårene i dette dokumentet og Vipps Personvernpolicy (felles benevnt «Avtalen»). I tillegg til vilkårene i Avtalen, gjelder også de til enhver tid relevante bestemmelsene som følger av i norsk lov for øvrig. Partene i Avtalen er deg som kunde og Vipps AS, Dronning Eufemias gate 42, 0191 Oslo, org.nr. 918 713 867.
2.2 Hva må til for å kunne bruke Vipps
Alle vilkårene under må være oppfylt for at du kan bruke Vipps:
- Du må ha et kontoforhold i en norsk bank.
- Du må ha minst ett debet- eller kredittkort utstedt av en norsk bank, og angi et kontonummer for utgående og innkommende betalinger (en «Pengekilde»). Du kan tilknytte flere alternative Pengekilder til Vipps.
- Du må ha en mobiltelefon med et norsk telefonnummer. Tjenesten støtter ikke skjerming av hemmelig nummer. Dersom du har hemmelig nummer, kan du ikke bruke Vipps.
- Vipps fungerer på telefoner med iOS og Android.
- Du må ha en e-postadresse.
- Du må være over 15 år. Er du mellom 15 og 18 år kan du bare overføre beløp du selv har rådighet over.
- Du må ha gjort deg kjent med og akseptert denne Avtalen.
- Vipps må godkjenne deg som bruker. Mer detaljert informasjon om hvilke mobiltelefoner og hvilke betalingskort du kan bruke sammen med Vipps finner du på www.vipps.no.
3.1 Hva du kan bruke Vipps til
Vipps er en betalingsløsning som gjør at du blant annet kan betale i butikker, på internett og i applikasjoner der du ser Vippssymbolet. Du kan overføre penger til lag, foreninger og organisasjoner, og du kan motta og overføre penger til andre personer. Du kan også se og betale regninger med tjenesten Vipps Faktura.
3.2 Registrering, identifisering og beløpsgrenser
Før du begynner å bruke Vipps må du opprette en brukerprofil og identifisere deg. Ved første gangs registrering identifiserer du deg ved å fullføre registreringsprosedyren i Vipps. Vi vil verifisere din identitet blant annet ved automatisk oppslag mot Skatteetatens folkeregister.
Før du kan ta i bruk bankkonto som er registrert i Vipps som Pengekilde må du være identifisert med BankID. Vipps verifiserer at bankkonto eies av deg personlig før bankkontoen tillates som Pengekilde.
Vi har satt beløpsgrenser for bruk av Vipps på grunn av regler i hvitvaskingslovgivningen. Beløpsgrensene finner du i Vipps og på www.vipps.no. Når din bruk av Vipps overstiger disse beløpsgrensene, må du identifisere deg med BankID for å kunne fortsette å bruke Vipps. Du får beskjed i Vipps når det skjer. Hvis beløpsgrensene dine er nådd, vil du verken kunne motta eller sende penger i Vipps. Penger som er sendt deg vil bli refundert til avsender dersom du ikke identifiserer deg innen 3 dager fra pengene er sendt.
3.3 Logg inn med Vipps
Du kan logge deg inn med din Vipps profil hos brukersteder som benytter seg av funksjonaliteten ”Logg inn med Vipps” – en funksjon i Vipps for å fylle inn dine personopplysninger, slik at disse fylles ut automatisk i kundeprofilen din hos brukerstedet. Funksjonaliteten kan kun tas i bruk etter at du har godkjent at Vipps formidler følgende personopplysninger til brukerstedet:
- For- og etternavn
- Adresse
- E-post adresse registrert i din Vipps-profil
- Mobilnummer din Vipps-profil er knyttet til
- Fødselsdato
- Personnummer
Når du endrer adresse eller e-post adresse registrert i din Vipps-profil vil Vipps automatisk sende en oppdatering til brukerstedet.
4. PRISER
Ved bruk av Vipps kan det påløpe et transaksjonsgebyr. Informasjon om priser finner du på www.vipps.no under Spørsmål, Pris og beløpsgrenser. Dersom et transaksjonsgebyr påløper for et betalingsoppdrag, vil du se informasjon om dette i Vipps før du bekrefter betalingen.
Når du bruker et kredittkort som Pengekilde kan det påløpe kostnader for bruk av kredittkort dersom det følger av avtalen mellom deg og utstederen av kortet. Vipps yter ikke kreditt ved din bruk av Vipps.
5. BETALINGSOPPDRAG
5.1 Måter du kan betale med Vipps
Når du har bekreftet et betalingsoppdrag i Vipps gir du Vipps fullmakt til å gjennomføre betalingen på dine vegne. Du kan benytte Vipps til utgående betalinger på følgende måter:
- Betalingsoppdrag til privatpersoner
- Betalinger til bedrifter, lag og foreninger gjennom å søke opp mottakers profil
- Betalinger på nett og i app der Vipps kommer som betalingsalternativ
- Betalinger i fysisk butikk gjennom å opprette forbindelse med butikkens betalingsterminal
- Fakturabetalinger
5.2 Betalingsoppdrag til privatpersoner
Ved betalingsoppdrag til privatpersoner søker du opp mottakers telefonnummer eller navn fra din kontaktliste. Dersom mottakeren ikke er Vipps-bruker vil hen motta SMS om at du har utført betalingen og må registrere seg som Vipps-bruker for å kunne motta betalingen. Dersom mottakeren ikke tar i bruk Vipps innen den fristen som Vipps setter for dette, blir beløpet tilbakeført til deg.
Når du benytter Vipps for å betale til privatpersoner må du selv kontrollere at mobilnummeret du bruker er korrekt. Når du bruker Vipps til å betale en privatperson, vil ditt navn, telefonnummer og eventuelle meldinger du sender til mottakeren vises i mottakerens Vipps-app.
5.3 Vipps til bedrifter, lag og foreninger ved å søke opp profil
Når du bruker Vipps til å betale næringsdrivende, lag, foreninger eller veldedige organisasjoner ved å søke profilene deres opp i Vipps, må du selv kontrollere at mottakers profil stemmer overens med informasjonen du får på brukerstedet, før du bekrefter betalingen. Denne informasjonen er for eksempel mottakerens navn, unike ID-nummer og navn på salgsstedet. Dersom brukerstedet benytter tjenesten VippsGO, vil en oversikt over brukerstedets varer/tjenester være tilgjengelig i en egen meny på brukerstedets Vipps-profil. Informasjon om hvilke varer du velger sendes da til brukerstedet når du har gjennomført en samlet betaling.
Når du bruker Vipps på denne måten, vil ditt navn, beløp, siste fire sifre i ditt mobilnummer og eventuell melding vises for mottaker. For donasjoner til enkelte veldedige organisasjoner vil du få mulighet til å oppgi ditt fødselsnummer til mottaker, slik at din gave kan innrapporteres av organisasjonen til skattemyndighetene for å gi deg skattefradrag dersom du kvalifiserer til dette. Merk at det er organisasjonen, og ikke Vipps, som er ansvarlig for å rapportere inn din gave.
5.4 Vipps på nett og i app
Når du skal handle hos godkjente brukersteder på nettet eller i mobilapplikasjoner, vil Vipps være et betalingsalternativ på nettstedet/applikasjonen. Velger du å betale med Vipps, vil en dialog i Vipps angi beløp og mottaker, og du må bekrefte dette for å fullføre betalingen. Når du bruker Vipps på denne måten, vil vi formidle beløp og eventuell melding du skriver til mottaker sammen med en transaksjonsID.
Når du handler på nett eller i app, kan du hos noen brukersteder også benytte deg av «Vipps Hurtigkasse» – en funksjon i Vipps for å fylle inn dine personopplysninger, slik at disse fylles ut automatisk hos brukerstedet. Vipps Hurtigkassse kan kun tas i bruk etter at du har godkjent at Vipps formidler følgende personopplysninger til brukerstedet:
- For- og etternavn
- Adresse
- E-post adresse registrert i din Vipps-profil
- Mobilnummer din Vipps-profil er knyttet til
- Fødselsdato
- Personnummer
Vipps deler kun personopplysninger med brukerstedet etter at du har samtykket til informasjonsdelingen. Du kan se i Vipps under ”Innstillinger” hvilke brukersted du har delt informasjon med, og til enhver tid trekke tilbake tillatelsen. Funksjonen kan ikke lenger brukes etter at du har trukket tillatelsen tilbake.
5.5 Vipps i butikk
Ved betalinger i fysiske butikker som har klargjort sin betalingsterminal, kan du benytte Vipps til å betale kontaktløst. Etter å ha opprettet forbindelse med butikkens betalingsterminal ved å holde telefonen inntil terminalen, vil du motta betalingsforespørsel. For å godkjenne en betaling, låser du opp telefonen med din telefonkode eller fingeravtrykk, eller bruker Vipps PIN-kode dersom telefonen ikke er beskyttet med tastelås. For å kunne opprette forbindelse mellom terminal og telefonen din, trenger Vipps enkelte tilganger som er nærmere beskrevet i Vipps Personvernpolicy. Du kan deaktivere funksjonen for å betale med Vipps i butikk under Innstillinger i Vipps.
Hos noen fysiske butikker vil butikken kunne sende deg en Vipps på nett betalingsforespørsel (se punkt 5.4 Vipps på nett og i app) for en vare eller tjeneste fra sitt kassasystem.
5.6 Vipps Faktura
Dersom du aktiverer Vipps Faktura, vil du motta en elektronisk faktura med nødvendig betalingsinformasjon fra fakturautsteder i Vipps. Velger du å betale denne i Vipps, må du bekrefte fakturaen, og betalingen fullføres. Utsteder vil motta avstemmingsinformasjon om din betaling. Dersom du har aktivert push-varslinger i Vipps, vil du motta et varsel når du mottar en ny faktura. Du vil også motta varsel via SMS hvis du ikke har behandlet fakturaen din. Enkelte veldedige organisasjoner vil også få anledning til å sende deg forespørsler om donasjoner gjennom Vipps Faktura. Når du aktiverer Vipps Faktura, samtykker du til at Vipps kan informere Vipps Faktura-utstedere om at du er Vipps Faktura-bruker. Du samtykker også til at alle slike utstedere kan sende deg dine regninger i Vipps. Dersom du ikke betaler regningene du mottar i Vipps Faktura, vil tjenesten etter hvert skrus av automatisk. Du kan selv reaktivere den under innstillinger. Du er selv ansvarlig for å betale dine mottatte regninger på annen måte dersom du velger å ikke betale dem i Vipps Faktura.
5.7 Inngående betalinger og betalingsanmodninger
Du kan motta betalinger fra andre i Vipps. Du kan også bruke Vipps til å be om betaling fra en annen privatperson som bruker Vipps. Du kan bare gjøre dette dersom du har et avtalegrunnlag for en betalingsanmodning med den du sender den til. Misbruk av adgangen til å sende betalingsanmodninger vil anses ses som vesentlig mislighold av Avtalen, som gir Vipps rett til å avslutte din tilgang til Vipps.
5.8 Avvisning av betalingsoppdrag
Vi kan avvise et betalingsoppdrag dersom lovbestemte eller avtalefestede vilkår for å gjennomføre et betalingsoppdrag ikke er oppfylt. Vi vil for eksempel avvise oppdrag ved manglende dekning i Pengekilden samt ved mistanke om misbruk, bedrageri, hvitvasking av penger eller forsøk på noe av dette. Det er ikke tillatt å bruke Vipps som betaling for innsats for deltagelse i spill, veddemål eller annen form for gambling som er ulovlig i Norge, og ved mistanke om slik bruk vil Vipps avvise betalingsoppdraget. Ethvert misbruk som beskrevet i denne bestemmelsen eller mistanke om dette, kan ses som et vesentlig avtalebrudd som gir oss rett til å avslutte tilgangen din til Vipps og heve denne Avtalen, i henhold til punkt 6.5.
Hvis det er lovlig adgang til det, vil du motta informasjon om at betalingsoppdraget ditt er avvist, og hva du kan eventuelt gjøre for å rette forholdet slik at betalingen kan gjennomføres.
5.9 Refusjon
Dersom du betaler for en vare eller tjeneste med Vipps og etter avtale med selger, eller av en annen grunn skal få refundert pengene for kjøpet, vil beløpet refunderes til den Pengekilden du betalte med.
5.10 Feil ved betalingstransaksjoner
Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag i Vipps, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette. Dersom du mener at et betalingsoppdrag ikke er godkjent av deg, må du benytte klageadgangen som er beskrevet i punkt 5.12.
Dersom du har mottatt en betaling i Vipps på grunn av en feil fra Vipps, kan vi rette denne feilen ved å belaste Pengekilden din innen utløpet av tredje virkedag etter at feilen fant sted. For øvrig reguleres feilaktig godskriving eller belastning som skyldes Vipps' eget forhold av reglene i finansavtalelovens punkt 31 og punkt 32.
5.11 Vipps' ansvar ved betalingsoppdrag, kjøp av varer og tjenester og betaling av regninger
Vipps skal gjennomføre betaling i samsvar med det oppdraget du har lagt inn i Vipps. Dersom Vipps gjør en feil i forbindelse med utførelsen av oppdraget skal vi rette feilen, og dekke ditt tap med de begrensninger som følger av finansavtalelovens punkt 40, 41 og 42. Vipps kan ikke holdes ansvarlig for tap som skyldes omstendigheter utenfor vår kontroll, og som Vipps ikke kunne forutse eller unngå følgene av, se punkt 9.3. Feil eller forsinkelser som skyldes svikt i telenettet eller uforutsett svikt i andre systemer levert av tredjeparter og som er nødvendige for at Vipps fungerer, vil alltid regnes som slike omstendigheter.
Vipps er også ansvarlig for tap ved betalingstransaksjoner som skyldes betalinger du ikke har godkjent, dersom vilkårene for det er oppfylt etter finansavtalelovens punkt 35.
Vipps er ikke ansvarlig for feil du selv har gjort når du har lagt inn et betalingsoppdrag i Vipps, se punkt 6.1 og 5. For eksempel er Vipps ikke ansvarlig for feil mottaker, feil telefonnummer, feil beløp, eller lignende.
Vipps er uten ansvar for innholdet i Vipps-fakturaen og betalingskravet. Vipps har heller ingen innflytelse på hvilken person som fakturautsteder mener er adressat for kravet. Dersom du mener at vi er ansvarlig for feil ved et betalingsoppdrag, må du henvende deg til oss og reklamere i samsvar med punkt 5.12. Dersom du mener det er feil ved en regning du har mottatt i Vipps Faktura, må du kontakte utstederen av denne direkte.
Når du har gjennomført en betaling i Vipps, mottar du bekreftelse på betalingen i Vipps. Dersom du har kjøpt en vare eller tjeneste med Vipps, er selger selv ansvarlig for å gi deg kvittering på kjøpet. Bekreftelse for betalingen i Vipps er ikke en kvittering for kjøpet.
Når du kjøper varer eller tjenester, er det selger som er ansvarlig for eventuelle feil og mangler ved disse, og ikke Vipps. Vi påtar oss ikke noe ansvar for pengeinnsamlinger som du velger å overføre penger til gjennom Vipps.
5.12 Reklamasjon og tilbakeføring av beløp
Hvis du mener at Vipps har gjennomført en betaling du ikke har godkjent, må du melde fra (reklamere) til oss. Reglene for slike reklamasjoner er lovregulert i finansavtaleloven punkt 34 - punkt 37. Disse reglene kan oppsummeres slik:
- Du må beskytte kode som gir tilgang til å betale med Vipps. Hvis du blir oppmerksom på at uvedkommende har tilgang til å betale, eller på bruk du ikke har godkjent, må du snarest melde fra til oss.
- Vi må vise at betalingen er godkjent, korrekt registrert og bokført, og ikke rammet av teknisk svikt eller annen feil.
- Du kan kreve pengene tilbakeført til deg. Det må du gjøre så snart som mulig, og senest 13 måneder etter betalingen skjedde.
- Hvis du krever pengene tilbakeført, kan Vipps bringe saken inn for Finansklagenemnda eller en domstol.
- Selv om du ikke har godkjent betalingen kan du måtte dekke deler av tapet selv. Din egenandel er normalt 1 200 kroner dersom PIN-koden i Vipps er benyttet, men kan stige til inntil 12 000 kroner hvis du har vært grovt uaktsom.
Dersom du får tilbakeført penger etter disse reglene, kan Vipps likevel kunne kreve pengene tilbake igjen på et senere tidspunkt, dersom Vipps da kan sannsynliggjøre at det var du som godkjente betalingen.
Du er ikke ansvarlig for tap som oppstår etter at Vipps har fått beskjed og din Vipps-profil er sperret. Du hefter heller ikke for tap hvis du ikke har hatt mulighet til å sperre din Vipps på grunn av forhold hos Vipps.
6. DITT ANSVAR
6.1 Korrekte opplysninger
Du er ansvarlig for at de opplysningene du gir om deg selv er fullstendige, korrekte og oppdaterte. Dersom opplysningene dine endrer seg er det ditt ansvar å rette dette i Vipps. Det er ditt ansvar at du for eksempel oppgir riktig navn, adresse, epostadresse, telefonnummer, kortnummer og kontonummer.
Du er selv ansvarlig for å påse at mobilnummeret til mottaker er korrekt når du skal betale til en privatperson slik som beskrevet i punkt 5.1. Du er også ansvarlig for å påse at mottakers profil stemmer overens med informasjonen du får på brukerstedet, når du skal betale til en næringsdrivende, lag forening eller veldedig organisasjon, se punkt 5.1.
6.2 Personlig kode – PIN
Som del av registreringsprosedyren i Vipps jf. punkt 3.2, må du velge en personlig kode («PIN»). PIN må bestå av 4 siffer, og må ikke være lik andre PIN-koder du bruker, som for eksempel PIN-koden knyttet til din Pengekilde eller til din mobiltelefon. Vipps står fritt til å nekte bruk av visse tallkombinasjoner som PIN-koder.
Vipps er en tjeneste som utelukkende er til personlig bruk, og du må ikke overlate tilgang til din Vipps-applikasjon eller røpe din PIN-kode til andre. Det er ditt ansvar å påse at andre ikke får tilgang til din Vipps-applikasjon. Du skal ikke under noen omstendighet oppgi din PIN-kode eller andre sikkerhetsanordninger til noen, heller ikke til Vipps. Dersom noen utenforstående ber deg oppgi opplysninger som kan brukes til å skaffe seg adgang til Vipps, skal du anse dette som et forsøk på svindel, nekte å utlevere opplysningene, og melde forholdet til Vipps uten ugrunnet opphold. Det er ditt ansvar å varsle den aktuelle banken eller finansforetaket som din Pengekilde i Vipps er knyttet til.
6.3 Mistet eller stjålet mobiltelefon
Dersom din mobiltelefon blir stjålet, mistet, eller du har mistanke om uberettiget bruk av Vipps, skal du melde forholdet til Vipps så snart som mulig. Når du har gitt slik melding vil Vipps sperre bruken av Vipps inntil videre.
6.4 Rettmessig bruk
Du kan ikke bruke Vipps i strid med gjeldende norsk lovgivning eller i strid med Avtalen. Skal du benytte Vipps i næringsvirksomhet eller for å kunne ta i mot betalinger til ditt lag, forening eller organisasjon, må du inngå en egen avtale om dette med Vipps. Bruk av Vipps med personlig profil i næringsvirksomhet anses som et vesentlig brudd på Avtalen som vil føre til sperring av din Vipps-profil.
Dersom du bruker Vipps på en måte som medfører risiko for hvitvasking av penger, for eksempel til kjøp og salg av Bitcoins, eller på en måte som oppleves som støtende eller sjikanerende for andre Vipps-brukere, for eksempel ved å sende upassende meldinger til andre brukere, kan Vipps sperre din Vipps-profil. Du kan ikke benytte Vipps på en mobiltelefon som er jailbreaket/rooted. Bruk av Vipps på en telefon som er modifisert på denne måten skaper risiko for misbruk av Vipps og kompromittering av opplysningene du legger inn i appen. Vipps vil derfor betrakte bruk av Vipps på en telefon som er jailbreaket/rooted som et alvorlig brudd på vilkårene for bruk av Vipps som betalingsinstrument, som har betydning for ditt ansvar som kunde i tilfelle misbruk med dette som årsak.
6.5 Konsekvenser av urettmessig bruk
Dersom Vipps har rimelig grunn til å tro at du bruker Vipps i strid med lov eller denne Avtalen har Vipps rett til å stanse din bruk av Vipps midlertidig. Dersom bruken ikke opphører, eller bruken utgjør et vesentlig brudd på Avtalen, har Vipps rett til å heve Avtalen. Vipps har ingen plikt til å varsle deg før heving finner sted, men vil bestrebe seg på å gi deg et slikt varsel og anledning til å rette forholdet dersom det er mulig.
6.6 Misbruk av Vipps
Du er ansvarlig for inntil 1 200 kroner for tap ved uautoriserte betalinger som skyldes bruk av et tapt eller stjålet betalingsinstrument dersom personlig sikkerhetsanordning er brukt. Det samme gjelder for betalingstransaksjoner som skyldes uberettiget tilegnelse av et betalingsinstrument dersom du har mislyktes i å beskytte nevnte personlige sikkerhetsanordning og denne er brukt.
Du svarer for inntil 12 000 kroner ved uautoriserte betalingstransaksjoner dersom tapet skyldes at du ved grov uaktsomhet har unnlatt å oppfylle en eller flere av dine forpliktelser i Avtalen. Dersom tapet skyldes at du ved grov uaktsomhet eller forsett har unnlatt å oppfylle forpliktelsene i Avtalen, skal du bære hele tapet. Det samme gjelder dersom tapet skyldes at du har opptrådt svikaktig.
Ditt ansvar etter dette punktet kan reduseres etter reglene i finansavtaleloven punkt 36 i tilfelle Vipps ikke oppfyller forsvarlige standarder og den uautoriserte bruken har sammenheng med dette.
6.7 Kundekontroll
Vipps har plikt etter hvitvaskingsregelverket til å gjennomføre kundekontroll ved etablering av ny kunde og mens du benytter Vipps. Dette kan inkludere undersøkelser om din bruk av Vipps. Hvis Vipps krever det, må du opplyse om din eller andres bruk av Vipps, eller gi oss andre opplysninger. Dersom du ikke gir oss de nødvendige opplysningene i forbindelse med vårt arbeid med kundekontroll, eller at tilfredsstillende kundekontroll ikke kan gjennomføres av andre grunner, kan Vipps heve Avtalen med øyeblikkelig virkning.
7. ELEKTRONISK KOMMUNIKASJON
Ved å inngå denne Avtalen aksepterer du at Avtalen inngås på et elektronisk medium og at det samme gjelder for endringer i Avtalen. Du aksepterer at Vipps kan kommunisere med deg direkte i Vipps, til det telefonnummer du har oppgitt i Vipps eller på den e-postadressen du har oppgitt.
8. VIPPS PERSONVERNPOLICY
For at du skal kunne bruke Vipps, trenger vi å motta, bruke og lagre noen av dine personopplysninger. Det aller meste av dette er opplysninger som du selv oppgir i Vipps når du registrerer deg og som genereres når du bruker tjenesten. Vipps har laget en egen personvernpolicy for Vipps som du finner under «Cookies og Personvern» i menyen i Vipps. Vipps Personvernpolicy er en del av Avtalen.
9. GENERELLE BESTEMMELSER
9.1 Varighet og oppsigelse
Avtalen løper så lenge vi tilbyr Vipps. Vipps kan velge å avslutte Vipps med to måneders varsel. Vipps kan si opp Avtalen med deg på to måneders varsel. Dersom du har brutt Avtalen kan Vipps si den opp uten varsel.
Dersom du ønsker å si opp Avtalen kan du gjøre dette ved å kontakte oss. Merk at Avtalen fortsetter å gjelde selv om du sletter Vipps fra telefonen din. Dersom du ikke benytter Vipps over en periode på seks måneder, kan Vipps velge å deaktivere din Vipps-profil.
Du kan skru av funksjonen Vipps Faktura under innstillinger i Vipps. Dersom Vipps Faktura skrus av, vil du ikke lenger motta nye regninger her, men du vil fortsatt kunne se og betale ikke-forfalte regninger som allerede ligger i løsningen.
9.2 Endringer i Avtalen
De til enhver tid gjeldende vilkår i Avtalen vil være tilgjengelig i Vipps og på www.vipps.no. Endringer som ikke er til din fordel kan Vipps bare gjennomføre med to måneders varsel. Dersom du ikke ønsker å akseptere endringer i Avtalen må du si opp Avtalen og avslutte din bruk av Vipps. Dersom du bruker Vipps etter en endring av Avtalen anses endringene som vedtatt av deg. Endringer i registreringsprosedyrene for å ivareta lovkrav, sikkerhetskrav, eller for å hindre ulovlig aktivitet, kan Vipps gjennomføre uten varsel. Du kan når som helst kontakte oss og be om å få disse vilkårene oversendt på papir.
9.3 Midlertidig opphold av Avtalen
Vipps plikter etter denne Avtalen – herunder utbetalings- og belastningsplikt – opphører midlertidig dersom det inntrer omstendigheter utenfor vår kontroll og som vi ikke med rimelighet kunne forutse eller unngå følgene av og som umuliggjør oppfyllelsen av Avtalen. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt Vipps i eller i medhold av lov.
9.4 Kontakt med oss om Vipps
Uansett hva henvendelsen gjelder kan du kontakte oss for hjelp og informasjon på: www.vipps.no, eller på telefon. Melding om tap av mobiltelefon eller melding om sperring av Vipps skal skje på telefon.
9.5 Tvisteløsning
Denne Avtalen er styrt av norsk rett. I tilfelle en tvist hvor du er uenig med Vipps og vi ikke løser saken til din tilfredsstillelse, kan du bringe saken inn for Finansklagenemnda Bank. Henvendelser til Finansklagenemnda Bank rettes via klageskjema.finkn.no eller til sekretariatet i Finansklagenemnda, Postboks 53, Skøyen 0212 Oslo.
9.6 Konsesjoner og tilsyn
Vipps AS har konsesjon som betalingsforetak, og er underlagt tilsyn av Finanstilsynet, Postboks 1187 Sentrum, 0107 Oslo og Datatilsynet, Postboks 8177 Dep, 0034 Oslo.