Kundeservice
Kundeservice
Vi tilbyr kundeservice og svarer på henvendelser, både digitalt, via brev og telefon. I den forbindelse behandler vi personopplysninger. Du kan ringe inn til vårt kunde- og bedriftssenter eller ta kontakt via vår chat. Vi er også tilgjengelig på sosiale medier, hvor vi benytter et verktøy som samler inn henvendelser for å gjøre det enklere for vår kundeservice å løse forespørsler fra deg som kunde.
Dersom du ringer inn til vårt kunde- eller bedriftssenter, må vi behandle personopplysninger for å kunne hjelpe deg med å løse henvendelsen din. Dersom henvendelsen din handler om arbeidsuførhet eller skade, vil vi behandle helseopplysninger om deg.
Kunde- og bedriftsrådgiveren vil i disse tilfellene ha tilgang til opplysninger om ditt kundeforhold, dine produkter og dine grunnleggende personalia.
DNB Livsforsikring AS er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen er å tilby kundeservice, svare på henvendelser og gi råd i våre ulike kanaler.
Når vi tilbyr kundeservice til deg som privatkunde er det rettslige grunnlaget for behandlingen å kunne oppfylle avtalen vi har med deg. Dersom det er nødvendig å behandle helseopplysninger for å løse din kundehenvendelse, vil vi be om ditt muntlige samtykke.
Ved behandling av opplysninger mottatt fra din arbeidsgiver i forbindelse med en kollektiv avtale hvor du er medlem er det rettslige grunnlaget berettiget interesse. Vår berettige interesse er å kunne gi god informasjon og svare på kundehenvendelsene dine. Dersom vi mottar helseopplysninger i forbindelse med din kollektive avtale er behandlingsgrunnlaget av hensyn til viktige allmenne interesser. De viktige allmenne interessene er å sikre medlemmene sine pensjonsrettigheter og våre forpliktelser etter pensjonslovgivningen. Pensjon er et viktig samfunnsmessig gode som skal gi økonomisk og sosial trygghet.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Finansielle opplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Helseopplysninger (dersom din sak omhandler arbeidsuførhet eller skade)
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen.
Vi lagrer personopplysninger i chatlogger i 45 dager.
Vi lagrer opplysninger om at du har vært i kontakt med kundeservice i 5 år.
Vi deler opplysninger om deg med DNB Bank ASA som er vår databehandler og gjennomfører kundeservice på våre vegne
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".