Antihvitvasking og antiterrorfinansiering
Antihvitvasking og antiterrorfinansiering (AML)
Vi er forpliktet til å kjenne og foreta risikoklassifisering av kundene våre. For at du skal kunne bli kunde hos oss, må vi derfor behandle en rekke personopplysninger om deg. Vi stiller flere spørsmål, og vi krever dokumentasjon, eksempelvis identifikasjonspapir, kontaktinformasjon, statsborgerskap og fødeland. Du må oppgi hva som er formålet med kundeforholdet hos oss, og du må også svare på spørsmål om relasjon til politisk eksponerte personer (PEP).
For å sikre korrekt oppfølging av kunder vil vi vurdere om det er behov for en forsterket oppfølging. Enkelte kunder vil derfor markeres med et behov for forsterket oppfølging, basert på noen forhåndsdefinerte kriterier.
Vi er videre pålagt å ha elektroniske overvåkningssystemer for å avdekke forhold som kan indikere hvitvasking og terrorfinansiering, inkludert å risikolassifisere deg som kunde. Det enkelte foretak i DNB behandler personopplysninger om egne kunder dersom det kommer varsler fra det elektroniske overvåkningssystemet, inkludert sanksjonsvarsler og PEP-varsler.
Som del av kundeforholdet er vi er forpliktet til å screene kunder og transaksjoner mot sanksjonslister fra FN, EU og OFAC. Vi screener også kunder for å avdekke om kunden eller andre aktører i kundeforholdet er PEP eller nærstående til PEP. Vi må også identifisere om kunden, representanter og disponenter er reelle rettighetshavere etter hvitvaskingsloven.
Dersom vi avdekker noe mistenkelig i løpet av kundeforholdets varighet, har vi undersøkelsesplikt som vi følger opp og eventuelt rapporterer til Økokrim.
Du kan lese mer utfyllende informasjon om arbeidet vi gjør for å forhindre hvitvasking- og terrorfinansiering ved å følge lenken her.
DNB Livsforsikring AS samt de enkelte konsernselskapene der kunden har kundeforholdet sitt, er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.
Formålet med behandlingen av personopplysninger er å etterleve regelverket for antihvitvasking- og terrorfinansiering ved kundeetablering og underveis i kundeforholdet.
Det rettslige grunnlaget vårt er hvitvaskingsloven med tilhørende forskrifter samt sanksjonsregelverket.
- Identifikasjonsinformasjon
- Kontaktopplysninger
- Relasjonsopplysninger
- Finansielle opplysninger
Vi er forpliktet til å lagre opplysninger som behandles i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven som hovedregel i 5 år etter at kundeforholdet opphørte, eller en enkeltstående transaksjon er gjennomført.
Lagringstiden er 10 år dersom kundeforholdet ved avslutning var underlagt forsterkede kundetiltak, eller transaksjonen ble underlagt forsterkede kundetiltak.
Vi har plikt til å utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter og andre rapporteringspliktige. Vi vil også kunne dele opplysninger med andre rapporteringspliktige foretak i konsernet når det foreligger rett eller plikt til det.
Det enkelte foretaket vil utveksle informasjon om våre konsernfelles kunder til andre selskaper i DNB-konsernet, både innenfor EU/EØS og til tredjeland. Konsernforetakene er behandlingsansvarlige ved mottak av slike opplysninger.
Når vi samler inn og behandler opplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernregelverket. Dette gjelder blant annet en rett til innsyn, dataportabilitet, retting av eventuelle feil og at vi av eget tiltak må slette opplysninger som ikke lenger er nødvendig for formålet. Vi vil alltid vurdere din protest mot behandling av personopplysninger, og følge opp din reservasjon mot direkte markedsføring.
Les om hvordan du kan bruke dine personvernrettigheter på vår personvernside under "Disse rettighetene har du".