Når du søker om boliglån, behandler vi opplysninger om din inntekt, gjeld og formue. Vi innhenter opplysninger direkte fra deg, fra våre interne systemer og fra offentlige registre.
Fra våre systemer henter vi informasjon om søknads, betalings og transaksjonshistorikk for lån, kreditt og kontoer som du har hos oss. Vi kan koble deg til Altinn for at Skatteetaten får ditt samtykke til å utlevere opplysninger om inntekt, gjeld og formue.
Vi kan også innhente oversikt fra Gjeldsregisteret over din usikrede gjeld, opplysninger om eiendomsinformasjon fra Kartverket, samt skattbar inntekt fra foregående år og betalingsanmerkninger fra kredittopplysningsforetak. Du mottar informasjon fra kredittopplysningsforetak når opplysningene er innhentet derfra. Vår behandling av nevnte opplysninger inngår i en automatisert risikovurderingsprosess.
Behandlingen er nødvendig for å følge både myndigheters krav og ivaretar vår egen berettigede interesse til styring av egen risiko og sikring av en sunn økonomi og betalingsevne hos våre kunder. I tillegg er vi lovpålagt å sikre oss mot hvitvasking og økonomisk kriminalitet. Dersom du protesterer mot vår behandling, kan vi ikke behandle din søknad om lån, men du har alltid rett til å korrigere opplysninger som er feil.
Når vi innvilger lån, er DNB rapporteringspliktig til myndigheter. Når vi avslår lån, registrerer vi dette hos oss for å kunne underrette om avslaget og eventuelt i ettertid kunne dokumentere forholdet. Registrerte opplysninger om et avslag kan få innvirkning på dine fremtidige søknader.
DNB Bank ASA (Banken) og DNB Boligkreditt AS (Boligkreditt) har felles behandlingsansvar for personopplysninger. Det betyr at dine opplysninger vil være tilgjengelige for både Banken og Boligkreditt i både søknadsprosessen og etter at lånet er etablert.
Banken og Boligkreditt plikter å etterkomme krav på retting av eventuelle feil og av eget tiltak slette opplysninger som ikke lenger er nødvendige. Banken plikter å vurdere protest mot behandling av personopplysninger og skal alltid etterkomme reservasjon mot direkte markedsføring. Boligkreditt har ikke markedsføring som formål ved behandling av personopplysninger.
Les om hvordan du kan utøve dine personvernrettigheter i vår personvernerklæring / "Hva er dine rettigheter" og kontaktopplysninger under "Spørsmål og klager".
DNBs personvernombud kan kontaktes på epostadresse personvernombudet@dnb.no eller per post: DNB, c/o Personvernombud, Postboks 1600 Sentrum, 0021 Oslo