Hjelp til kort
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål og andre nyttige tips om kort og pin-kode.
Mange lurer på
Sperre kort i nettbanken
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Finn kortet du ønsker å sperre, klikk på "Snarveier" og velg "Sperre kort".
Bekreft ved å klikke på "Sperre kort".
Sperre kort i mobilbanken
Gå til "Meg" og velg "Kort".
Trykk på kortet du ønsker å sperre.
Bekreft ved å trykke på knappen til høyre for Sperr kort.
Sperre kort
Er kortet ditt tapt må det sperres umiddelbart.
Du kan sperre kortet selv i nettbanken eller mobilbanken. Alternativt kan du starte en chat med oss, eller ringe oss på 915 04800.
Åpne sperret kort i nettbanken
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Finn kortet du ønsker å åpne, klikk på "Snarveier" og velg "Åpne kort".
Bekreft ved å klikke på "Åpne kort".
Åpne sperret kort i mobilbanken
Gå til "Meg" og velg "Kort".
Trykk på kortet du ønsker å åpne.
Trykk på knappen til høyre for Sperr kort.
Åpne sperret kort
Har du funnet igjen kortet ditt, kan du åpne sperren i nettbanken eller mobilbanken.
Merk at det er ikke mulig å åpne sperren som følge av tyveri eller reklamasjon. Har du allerede bestilt nytt kort er det ikke mulig å fjerne sperren.
Du kan sperre eller åpne kortet ditt i nettbanken og mobilbanken.
Har du fornyet kortet ditt, kan du se status på bestillingen i mobilbanken.
Klikk på "Meg" ➡ "Kort" og velg aktuelt kort.
Kortet ditt er gyldig til og med siste dag i den utløpsmåneden som står på kortet.
For eksempel vil utløpsdato 08/22 si at du kan bruke kortet til og med 31.08.22.
Vi sender automatisk ut nytt kort i god tid før denne datoen, og du bør senest ha mottatt kortet 30 dager før.
Dersom du ikke har mottatt kortet ditt i tide, kan du logge inn i nettbanken og starte en ny chat så vil en rådgiver hjelpe deg.
Har du selv bestilt nytt bankkort, vil du normalt motta kortet i løpet av en til to uker. Du bruker ditt gamle kort helt til du begynner å ta i bruk det nye.
Erstatte eksisterende kort i nettbanken
Logg inn ved help av lenken under.
Finn kortet du ønsker å erstatte.
Klikk på "Snarveier" og velg erstatte kort.
Les informasjonen og bekreft ved å klikke "Erstatt kort".
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke.
Kortet du har, kan du bruke helt til du begynner å ta i bruk det nye. Du beholder samme PIN-kode.
Bestille nytt kort i nettbanken
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Bestille kort".
Velg hva du ønsker å bestille fra listen.
Følg stegene og bekreft bestillingen.
Bestille eller erstatte kort i nettbank
Erstatte kort i mobilbank
Logg inn i Mobilbank-appen.
Gå til "Meg", velg "Kort" og trykk på "Bestill nytt kort".
Finn kortet du ønsker å erstatte, trykk på "Snarveier" og velg "Erstatt kort".
Les gjennom informasjonen og bekreft ved å klikke "Erstatt kort".
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke.
Kortet du har, kan du bruke helt til du begynner å ta i bruk det nye. Du beholder samme PIN-kode.
Du kan erstatte kortet ditt innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
I nettbanken kan du også bestille et ekstra bankkort eller bankkort til en konto du ikke har kort på fra før.
Går kortet ditt snart ut på dato, trenger du ikke gjøre noe. Vi sender automatisk nytt kort i posten i god tid før utløpsdato.
Vise PIN i nettbank
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Velg kortet du ønsker å vise PIN-koden til.
Fyll inn informasjonen du blir bedt om og bekreft med BankID.
PIN-koden vises i 30 sekunder.
Vise PIN i mobilbank
Logg inn i Mobilbank-appen.
Gå til "Meg", velg "Kort", og trykk på "Vis PIN-kode på kort".
Finn kortet du ønsker å vise PIN-koden til, trykk på "Snarveier" og velg "Vis PIN-kode".
Fyll inn informasjonen du blir bedt om og bekreft med BankID.
PIN-koden vises i 30 sekunder.
PIN-kode til kort er tilgjengelig i den mindreåriges nettbank ved å gå til Dagligbank og lån - Vise PIN-kode.
Har du ikke tilgang til egen nettbank? Ring oss på 915 04800 eller logg deg inn og start en ny chat i nettbanken, så hjelper vi dere.
Du finner PIN-koden din innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
Har bankkortet ditt blitt sperret fordi du har tastet PIN-kode fire ganger feil, må du vente minst 24 timer før du forsøker å bruke kortet ditt på nytt.
Har du fått ditt Mastercard midlertidig sperret grunnet feil PIN-kode, må du kontakte oss.
Betale inn ekstra på Mastercardet i nettbanken
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Mine lån og kredittkort".
Klikk på tannhjulet ved siden av Mastercardet ditt og velg "Ekstra innbetaling".
Skriv inn ønsket beløp og bekreft overføringen.
Betale inn ekstra på Mastercardet i mobilbanken
Logg inn i Mobilbank-appen.
Trykk på Mastercardet ditt i kontooversikten.
Trykk på "Ekstra innbetaling".
Skriv inn ønsket beløp og bekreft overføringen.
Du kan betale inn ekstra på Mastercardet innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
Har du en ukjent transaksjon på kortet ditt, er det viktig at du først sperrer kortet. Du kan sperre kortet selv i nett- eller mobilbanken, eller ringe oss på (+47) 915 04800.
Deretter må du reklamere på den ukjente transaksjonen. Det gjør du ved å fylle ut reklamasjonsskjemaet i nettbanken din.
Sjekk at beløpet du skal reklamere på er bokført (ikke reservert) på din konto.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Gå til "Dagligbank og lån" og "Mine kort".
Klikk på "Start klage eller se status" og deretter "Jeg ønsker å starte en ny kortreklamasjon".
Følg stegene.
Reklamasjonsavdelingen vil ta kontakt med deg så fort de har startet behandling av saken din.
Kontaktløs betaling med kort har blitt den dominerende betalingsmåten for norske forbrukere i fysiske butikker, og vi forstår at noen også ønsker å betale kontaktløst med mobilen.
Vi tilbyr i dag Google Pay, Samsung Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay.
Mange lurer på hvorfor vi har valgt å ikke tilby Apple Pay. Les mer om hvorfor.
Når du handler med Visa eller Mastercard på nett kan du bli spurt om å oppgi CVV2/CVC2-kode sammen med kortnummer og utløpsdato på kortet ditt.
Koden er de tre siste sifrene som er trykket i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt.
Slik gjør du det
Hold kortet inntil betalingsterminalen.
Sett kortet inn i terminalen.
Tast inn PIN-kode.
Du kan nå bruke kortet ditt til kontaktløs betaling.
Du som kontoeier må først registrere disponenten på kontoen.
- Logg inn i nettbanken.
- Gå til Dagligbank og lån.
- Klikk på Disponenter.
- Velg kontoen disponenten skal ha tilgang til.
- Klikk Ny disponent.
- Følg stegene.
Når disponenten er registrert, kan du bestille kort til disponenten. Disponenten kan også bestille kortet selv, ved å logge inn i sin egen nettbank.
- Gå til Dagligbank og lån.
- Velg Bestille kort.
- Klikk på Bestille nytt/ekstra bankkort.
Kortavtalen sendes til elektronisk signering i nettbanken til begge parter.
Hvis ikke begge har BankID blir avtalen sendt per post.
Har bankkortet ditt blitt sperret fordi du har tastet PIN-kode fire ganger feil, må du vente minst 24 timer før du forsøker å bruke kortet ditt på nytt.
Har du fått ditt Mastercard midlertidig sperret grunnet feil PIN-kode, må du kontakte oss.
Er du usikker på om du husker PIN-koden din, kan du finne den innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
Vise PIN i nettbank
- Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Vise PIN-kode".
- Velg kortet du ønsker å vise PIN-koden til.
- Fyll inn informasjonen du blir bedt om og bekreft med BankID.
Vise PIN i mobilbank
- Gå til "Meg", velg "Kort", og trykk på "Vis PIN-kode på kort".
- Finn kortet du ønsker å vise PIN-koden til, trykk på "Snarveier" og velg "Vis PIN-kode".
- Fyll inn informasjonen du blir bedt om og bekreft med BankID.
PIN-koden vises i 30 sekunder.
Du trenger ikke gjøre noe. Vi sender deg automatisk et nytt kort i posten i god tid før utløpsdato.
Kortet ditt er gyldig til og med siste dag i den utløpsmåneden som står på kortet.
Du kan se utløpsdatoen på framsiden av kortet ditt. Står det for eksempel 03/19 betyr det at du kan bruke kortet til og med 31. mars 2019.
Dersom du ikke har mottatt kortet ditt i tide, kan du logge inn i nettbanken og starte en ny chat så vil en rådgiver hjelpe deg.
Du mottar det nye kortet senest 30 dager før kortet ditt utløper.
Når du handler med kortet ditt undersøkes det om det er dekning på konto, og beløpet du handler for reserveres.
Ditt disponible beløp blir nedjustert, mens bokført saldo forblir uendret.
Når transaksjonen belastes din konto blir saldo redusert og reservasjonene slettes.
Har du oppdaget ukjente trekk på konto og mistenker svindel, må kortet ditt sperres.
Spørsmål og svar
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en til to uker. Du bruker ditt gamle kort helt til du begynner å ta i bruk det nye.
Har du fornyet kortet ditt, kan du se status på bestillingen i mobilbanken.
Klikk på "Meg" ➡ "Kort" og velg aktuelt kort.
Vi oppdaterer adressen din direkte i fra Folkeregisteret en gang i uka.
Mer at du må ha samme adresse hos Posten Norge dersom du for eksempel skal motta nytt kort i posten.
Har du behov for å legge inn en midlertidig kontaktadresse, kan du gjøre dette i nettbanken under Innstillinger - Adresse og telefonnummer.
Årsprisen for ditt bankkort belastes kontoen din første virkedag i nytt kalenderår, det vil si i begynnelsen av januar.
Bestiller du nytt bankkort i løpet av året vil du ikke belastes full årspris, men en redusert pris som gjelder for resten av året. Redusert årspris belastes påfølgende måned av bestilling av kort.
Har du flere bankkort?
Husk at du må betale årspris for alle, også tilleggskort.
Hvis du ikke lenger har behov for alle, ta kontakt med oss på chat eller telefon 915 04800, så hjelper vi deg med å melde ut de du ikke bruker. Da sparer du kostnader.
Når du har endret navnet ditt og det er registrert hos oss, må du ta kontakt med kundesenteret vårt for å få riktig pregenavn på nytt kort.
Du kan ringe oss på telefon 91504800, starte en chat via nettbanken eller sende oss en melding fra nettbanken under Dagligbank og lån – Postkasse.
Du finner beløpsgrensen for bruk av kort i prislisten.
Ja, dersom du har kundeprogram har du samme PIN-kode på alle kortene dine.
Disponibel saldo viser hva du har på konto til enhver tid og er alltid oppdatert med alle transaksjoner på konto, også de reserverte.
Bokført saldo oppdateres derimot kun én gang i døgnet. Har du brukt Visa-kortet ditt, for eksempel i utlandet, kan det ta litt lenger tid før beløpet blir bokført. Etter bokføring vil detaljer om brukerstedet vises.
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke. Du bruker ditt gamle kort helt til du begynner å ta i bruk det nye.
Det er viktig at du sperret kortet ditt. Kontakt oss hvis du har behov for nødkontanter*.
*Det vil tilkomme pris hos tredjepart
BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge.
Kort tilknyttet brukskontoen din, har BankAxept implementert i kortet.
Med BankAxept godkjennes betalingen i sanntid ved bruk av chip, tæpping eller på mobiltelefon. Transaksjonen kobles opp mot brukerens bank, for å kontrollere autentiseringen og at det faktisk er dekning på kontoen. Om alt er som det skal, trekkes pengene umiddelbart fra kortholders konto.
Bankterminalen du skal betale med må ha online forbindelse. Det betyr kontakt mellom kortet og kontoen i det betalingen skjer. Er terminalen offline, vil ikke kortet virke.
Dette fordi pengene blir trukket direkte fra konto, og banken må bekrefte at det er dekning.
Kortet kan brukes i betalingsterminaler og minibanker merket med BankAxept (kun i Norge) og Visa.
Bankkort uten legitimasjon
Nasjonalt ID-kort ble lansert 30.november 2020, noe som gir våre kunder et sikrere alternativ for å legitimere seg.
En sikker utstedelse av pass og nasjonalt ID-kort er viktig for å nå målet om at en person kun skal ha én identitet i Norge.
Dette er et viktig kriminalitetsforebyggende tiltak, og bidrar til å forebygge ID-misbruk og annen alvorlig kriminalitet.
Nå som ID-kort er på plass, vil du kunne bruke dette som legitimasjon. Derfor vil vi ikke lenger tilby debetkort med bilde-ID.
- Nasjonalt ID-kort er like sikkert som det norske passet, og det er bare politiet som utsteder kortet.
- Nasjonalt ID-kort med reiserett kan brukes som legitimasjon og som et reisedokument når du skal reise til EU/EØS-landene og Sveits.
Mer informasjon og pris finner du på politiet sine sider.
Den legitimasjonen du har på ditt nåværende bankkort varer frem til utløp av kortet. Utløpsdato står på forsiden og/eller baksiden. Du har da tid frem til dette med å skaffe deg annen legitimasjon, om du ønsker.
Bestill time hos Politiet, for ID-kort (og/eller Pass).
Kort, valuta, netthandel og uttak
Nei, vi har ingen regionsperre på kortene våre og du vil kunne bruke kortet uansett hvor du befinner deg i verden.
Vi vil råde deg til å velge belastning i lokal valuta ved bruk av kortet i utlandet, selv om brukerstedet spør om du vil ha beløpet i norske kroner.
Visa/Mastercard omregner valutabeløpet til norske kroner etter dagsaktuell kurs tillagt 1,95 %. Brukerstedet bestemmer selv hvilke omregningskurs de skal benytte for norske kroner, og er som oftest dyrere enn banken.
Når du handler med Visa eller Mastercard på nett kan du bli spurt om å oppgi CVV2/CVC2-kode sammen med kortnummer og utløpsdato på kortet ditt.
Koden er de tre siste sifrene som er trykket i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt.
Våre kortholdere er beskyttet med betalingsløsningene Verified by Visa og Mastercard SecureCode.
Løsningene er utviklet for tryggere handel på internett og benytter din BankID for legitimering.
Du vil kjenne igjen BankID-bildet fra innloggingen i din nettbank.
I prislisten finner du beløpsgrensen for uttak i minibank, og informasjon om hvor mye det koster å ta ut penger.
Mastercard
I nettbanken kan du både redusere kredittgrensen din, og søke om kredittforhøyelse.
Redusere kredittgrense
- Gå til "Dagligbank og lån".
- Velg "Redusere kredittgrense".
Søke om kredittforhøyelse
- Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Mine lån og kredittkort".
- Klikk på tannhjulet ved siden av Mastercardet ditt og velg "Øke kredittgrense".
Fyll inn skjemaet.
Med eFaktura til Mastercard mottar du faktura elektronisk i nettbanken. Du unngår fakturagebyr på 39 kr. per måned, og kan enkelt endre beløp og godkjenne i nettbanken.
For å kunne motta eFaktura, må du aktivere Alltid eFaktura. Du vil da automatisk få eFaktura fra alle som tilbyr dette.
Du aktiverer Alltid eFaktura i nettbanken din under Dagligbank og lån - eFaktura.
Du finner eFakturaen i nettbanken under Dagligbank og lån - Betalingsoversikt.
Der kan eFakturaen åpnes for mer informasjon, og før godkjenning kan du endre beløp, trekkonto og dato.
Minste månedlige beløp er 3% av utestående saldo, minimum 200 kroner.
Dersom du ønsker å betale inn et større beløp, kan du endre beløpet selv når du mottar fakturaen.
Godkjenn deretter fakturaen.
Du kan overføre til Mastercardet innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
Overføre i nettbanken
- Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Overfør egne kontoer".
- Velg Mastercardet ditt som Til-konto.
- Skriv inn ønsket beløp.
- Hvis du ønsker kan du også endre dato og legge til en kommentar.
Overføre i mobilbanken
- Trykk på Mastercardet ditt i kontooversikten.
- Trykk på "Ekstra innbetaling".
- Skriv inn ønsket beløp.
- Hvis du ønsker kan du også endre dato og legge til en melding.
Tips! I kontooversikten kan du dra den kontoen du ønsker å betale fra, og slippe den over den Mastercardet.
Bekreft overføringen.
Spørsmål og svar
Supertilbud er eksklusive tilbud til deg med kundeprogram i DNB. Hver måned gir vi deg 20-30 % rabatt i kjente butikker og nettbutikker.
I DNB Mastercard er reiseforsikring inkludert, når minimum 50% av reisens transportkostnader er forhåndsbetale med kortet. Forsikringen dekker hele husstanden eller inntil tre medreisende.
Har du valgt forfallsdato den 15., vil du motta faktura på alt du har brukt kortet til i måneden før. Fakturaen produseres ca. 15 dager før forfall. Bruker du kortet dagen etter fakturering, oppnår du 45 rentefrie dager. Bruker du kortet dagen før, oppnår du 15 rentefrie dager.
Ønsker du å avslutte ditt Mastercard må du ta kontakt med oss på telefon eller via chat.
EuroBonus
For å bestille SAS EuroBonus-opptjening på ditt Mastercard må du være SAS EuroBonus-medlem.
Dersom du har et Mastercard merket FIRMA, kontakt oss på 915 04800 og vi vil hjelpe deg å komme i gang.
Logg inn i nettbanken, velg "Dagligbank og lån" og deretter "Mine kort".
Finn Mastercardet du ønsker å oppgradere, klikk på "Snarveier" og velg "Bestill Mastercard Upgrade".
Fyll inn skjemaet.
Poengopptjening starter først når DNB har registrert Mastercard Upgrade, senest dagen etter oppgradering.
Opptjente SAS EuroBonus Ekstrapoeng fremkommer på Mastercard fakturaen fra DNB.
I tillegg vil du se din totale SAS EuroBonus poengopptjening på SAS sine EuroBonus medlemssider og i SAS appen. Her vil poengene fremkomme under navnet «DNB Rewards».
Spørsmål og svar
Velkomstpoengene mottas først ved første varekjøp på kortet.
I tillegg til at du får Ekstrapoeng for alle kjøp hvor Mastercard benyttes i Norge og i utland, vil du ved bestilling av Mastercard SAS EuroBonus få en sum velkomstpoeng.
Ja, eventuelle tilleggskort tilknyttet hovedkort blir automatisk innmeldt og poengopptjening skjer også på tilleggskort. Poengopptjening på tilleggskort blir godskrevet hovedkortholders Mastercard-konto.
For å avslutte Mastercard Upgrade med din EuroBonusavtale er det fint om du logger inn og start en ny chat med rådgiver i nettbanken, eller ringer oss på 915 04800.
Kontakt oss
Kundeservice privat
Ring oss på +47 915 04800
Åpningstider
Billån
Nye billån - Ring +47 24 06 20 25
Tilgjengelig på telefon:
Mandag - fredag 08:00-21:00
Lørdag 09:00-17:00
Kundeservice billån - Ring +47 915 06 202
Tilgjengelig på telefon:
Mandag - fredag 08:00-16:00
Kundeservice sparing
Ring oss på 915 04800
Mandag - fredag 08:00-16:30
Avtal møte med oss
Du kan booke tid for rådgivning på lån og forsikring på våre bankkontor.
Spør vår chatbot
Chatboten vår Aino svarer på spørsmål hele døgnet.
Åpner du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du mulighet til å chatte med en rådgiver i kundesenterets åpningstider.
Varsel om kritikkverdige forhold
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler (lover, forskrifter osv.), DNBs skriftlige etiske retningslinjer (Code of Conduct) eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet.
For deg som er døv eller hørselshemmet
Vi er tilgjengelig gjennom digitale tjenester som chat og kontaktskjema i innlogget nettbank, i tillegg til SMS-tjenester.
Dersom dette er tjenester som ikke kan benyttes, kan vi kontaktes på telefon gjennom Teksttelefon 149 (Telenor) Bildetolketjeneste (Nav), og via møtebestillingsskjemaet ovenfor.