Hjelp til konto
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål og andre nyttige tips om konto og disposisjonsforhold.
Mange lurer på
Avslutte brukskonto
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Velg brukskontoen du ønsker å avslutte.
Har du avtaler knyttet til kontoen må disse avsluttes først. Vent så 2 virkedager før du avslutter selve kontoen.
Følg stegene.
Avslutte sparekonto
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Velg sparekontoen du ønsker å avslutte.
Følg stegene.
Leietaker skal få utbetalt beløpet
Hvis leietaker skal få utbetalt depositumsbeløpet i sin helhet, er det i utgangspunktet kun utleier som trenger å avslutte depositumskontoen.
Pengene utbetales til leietaker fortløpende etter at utleier har bedt om frigivelse.
Unntaket er hvis leietaker har depositumskonto som eneste konto i DNB. Da vil kontoen kun bli frigitt, og leietaker må fylle inn et eget skjema som viser hvilken konto depositumsbeløpet skal overføres til. For å få tilgang til dette skjemaet, må leietaker ta kontakt med oss på chat eller telefon 915 04800.
Utleier kan avslutte depositumskontoen innlogget i nettbanken ved help av lenken under.
Velg "Avslutte konto" og deretter "Avslutte depositumskonto".
Fyll inn skjemaet.
Jeg er leietaker
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Velg "Avslutte depositumskonto".
Fyll inn skjemaet.
Jeg er utleier
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Velg "Avslutte depositumskonto".
Fyll inn skjemaet.
Utleier har krav i beløpet
Hvis utleier har krav i depositumsbeløpet og leietaker er enig i kravet, må begge sende inn avslutningsskjemaet for depositum.
Jeg er leietaker
Logg inn i nettbanken.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Avslutte konto".
Velg "Avslutte depositumskonto".
Fyll inn skjemaet.
Det er viktig at følgende informasjon fylles inn:
- Depositumskontonummer
- Dato for avsluttet leieforhold
- Fordeling av depositumsbeløpet
- Kontonummer for eventuell utbetaling av depositumsbeløpet til leietaker
Banken sender skriftlig varselbrev til motparten med frist.
Jeg er utleier
Logg inn i nettbanken.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Avslutte konto".
Velg "Avslutte depositumskonto".
Fyll inn skjemaet.
Det er viktig at følgene informasjon fylles inn:
- Depositumskontonummer
- Dato for avsluttet leieforhold
- Skyldig beløp, skyldig forfalt husleiebeløp og periode det gjelder for
- Utleiers kontonummer for innbetaling av husleie
- Kontonummer for utbetaling av krav til utleier
Banken sender skriftlig varselbrev til motparten med frist.
Leietaker og utleier er uenige
Hvis dere er uenige i fordelingen av depositumsbeløpet, må begge sende inn avslutningsskjema for depositum.
Avslutte depositumskonto
Hvordan skal depositumsbeløpet fordeles:
Avslutte en annen konto
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Fra listen velger du kontoen du ønsker å avslutte.
Har du avtaler knyttet til kontoen må disse avsluttes først. Vent så 2 virkedager før du avslutter selve kontoen.
Følg stegene.
Du kan selv enkelt avslutte en konto i nettbanken.
Jeg vil avslutte en:
Åpne brukskonto
Logg inn i nettbanken.
Gå til Dagligbank og lån og velg Åpne ny konto.
Velg Brukskonto fra listen og klikk Åpne Brukskonto.
Følg stegene.
Åpne sparekonto
Logg inn i nettbanken.
Gå til Dagligbank og lån og velg Åpne ny konto.
Velg Sparekonto fra listen og klikk Åpne Sparekonto.
Følg stegene.
Åpne depositumskonto
For å åpne en depositumskonto må leietaker og utleier være kunde i DNB.
Det koster 500 kroner å opprette kontoen i nettbanken og 1250 kroner på bankkontor. Etableringskostnadene skal betales av utleier dersom ikke annet er avtalt.
Utleier bestiller depositumskontoen i nettbanken sin ved å gå til Dagligbank og lån og velge Åpne konto.
Velg så Åpne depositumskonto.
Fyll inn skjemaet og last opp leiekontrakten.
Kontoavtalen bli sendt til elektronisk signering i nettbanken til både utleier og leietaker.
0 til 18 år > Barnas Sparekonto
Dersom vi ikke har riktig norsk fødselsattest på barnet fra før, vil du få spørsmål om å laste opp denne (bildefil eller pdf). Det er derfor viktig at du har dette lagret og lett tilgjengelig på din PC før du starter bestillingen.
Logg inn i nettbanken.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Åpne ny konto".
Velg "Barnas Sparekonto" fra listen.
Les informasjonen og klikk på "Åpne Barnas Sparekonto".
Fyll inn skjemaet.
6 til 12 år > Mitt Første kort
Er ikke barnet kunde i DNB fra før, må du enten ha norsk fødselsattest, bekreftelse på foreldreansvar eller vergebekreftelse/fosterhjemavtale lagret og lett tilgjengelig på din PC før du starter bestillingen.
Logg inn i nettbanken.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Bestille kort".
Velg "Mitt Første kort" fra listen.
Les informasjonen og klikk på "Bestill Mitt Første kort"
Fyll inn skjemaet.
13 til 18 år > Ungdomskortet
Er ikke barnet kunde i DNB fra før, må du enten ha norsk fødselsattest, bekreftelse på foreldreansvar eller vergebekreftelse/fosterhjemavtale lagret og lett tilgjengelig på din PC før du starter bestillingen.
Logg inn i nettbanken.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Bestille kort".
Velg "Ungdomskortet" fra listen.
Les informasjonen og klikk på "Bestill Ungdomskortet".
Fyll inn skjemaet.
Bli kunde uten BankID
Hvis vergene/foreldrene ikke har mulighet til å signere med BankID, må etableringen skje ved å fylle ut følgende skjema:
Konto til barn og ungdom
Foreldre kan raskt og enkelt etablere et kundeforhold til barn og ungdom ved bruk av BankID, her og nå.
Er dere to foreldre, må begge være kunde i DNB for å kunne opprette kundeforholdet til barnet.
Åpne en felles konto
En av dere kan åpne en ny konto i nettbanken og deretter gjøre den andre til disponent på kontoen. Dette forutsetter at begge er kunde i DNB.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Åpne ny konto".
Når kontoen er opprettet kan du som kontoeier opprette den andre personen som disponent på kontoen.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Disponenter".
Finn frem til kontoen du opprettet og velg "Ny disponent".
Følg stegene.
Åpne en annen konto
Logg inn i nettbanken.
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Åpne ny konto".
Velg kontoen du ønsker å åpne fra listen.
Følg stegene.
Du kan selv enkelt åpne en konto i nettbanken.
Jeg vil åpne en:
Overføre i nettbank
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Velg sparekontoen i nedtrekksmenyen.
Velg Til-konto og skriv inn beløp.
Velg eventuelt en annen dato. Du kan også legge til en kommentar hvis du ønsker.
Bekreft overføringen.
Overføre i mobilbank
Gå til "Betalinger" og trykk på "Overfør".
Skriv inn beløp.
Velg sparekontoen som Fra-konto.
Velg ønsket Til-konto.
Velg eventuelt en annen dato for overføringen. Du kan også legge til en kommentar hvis du ønsker.
Bekreft overføringen.
Tips! I kontooversikten kan du dra Sparekontoen og slippe den over den kontoen du ønsker å overføre til.
Fra sparekonto til en annen konto
Du kan overføre fra sparekontoen til en av dine andre kontoer, i både nettbanken og mobilbanken.
Det er ingen uttaksbegrensning på en ordinær sparekonto.
Overføre i nettbank
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Overføre egne kontoer".
Velg brukskontoen som Fra-konto.
Velg sparekontoen som Til-konto og skriv inn beløp.
Velg eventuelt en annen dato. Du kan også legge til en kommentar hvis du ønsker.
Bekreft overføringen.
Overføre i mobilbank
Gå til "Betalinger" og trykk på "Overfør".
Skriv inn beløp.
Velg brukskontoen som Fra-konto.
Velg sparekontoen som Til-konto.
Velg eventuelt en annen dato for overføringen. Du kan også legge til en kommentar hvis du ønsker.
Bekreft overføringen.
Tips! I kontooversikten kan du dra brukskontoen og slippe den over sparekontoen du ønsker å overføre til.
Fra brukskonto til sparekonto
Du kan overføre fra brukskonto til sparekonto i nettbanken og mobilbanken.
Du kan overføre mellom dine enge kontoer i både nettbanken og mobilbanken.
Jeg vil overføre:
Legge til ny disponent
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Velg "Ny disponent" ved siden av den aktuelle kontoen.
Følg stegene.
Slette disponent
Logg inn i nettbanken
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Disponenter".
Velg "Slett disponent" ved siden av den aktuelle kontoen.
Ikke-digital kunde
Bruker du ikke nettbank, kan du fylle ut skjema og sende til oss per post. Skjemaet signeres av kontoeier selv og bevitnes av to myndige personer. Vitnene kan ikke være ektefelle/samboer, foreldre til eller barn/barnebarn av disponent.
Du kan legge til eller fjerne en disponent på konto i nettbanken, så lenge du er over 18 år.
Du kan ha maks 5 disponenter per konto ved registrering i nettbanken.
Slik gjør du det
Du finner postkassen i PC-versjonen av nettbanken.
Logg deg inn og trykk på det grønne informasjonsikonet øverst til høyre.
Du kan enkelt bestille en bankbekreftelse/bankreferanse i nettbanken. En bankbekreftelse er en bekreftelse på eksempelvis kundeforhold, saldo og betalingserfaring.
- Bankbekreftelse bestilles i nettbanken.
- Behandlingstiden er ca. 3 virkedager (digitalt).
- Bekreftelsen kan sendes digitalt eller per post.
- Prisen for bankbekreftelse er 100 kroner.
Kontoutskrift får du tilsendt hver måned til postkassen i nettbanken din eller per post.
Kopi av eldre kontoutskrifter
- Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
- Gå til Dagligbank og lån og velg Arkiv.
- Velg kontoutskrift som meldingstype.
- Velg ønsket konto og måned/år.
Kvittering på betalinger
- Gå til Dagligbank og lån og velg Utførte betalinger.
- Du kan også finne den enkelte betalingen under Dagligbank og lån og Min økonomi.
Ønsker du kvittering på betalinger gjort med kort må du bruke kontoutskrift.
Er det en konto du ikke ønsker skal vises i nettbanken kan du velge å skjule den.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Huk av "Skjul" for den kontoen du ønsker å skjule.
Bekreft endringen.
Du som kontoeier må først registrere disponenten på kontoen.
- Logg inn ved hjelp av lenken under.
- Velg kontoen disponenten skal ha tilgang til og klikk Ny disponent. Følg stegene.
Når disponenten er registrert, kan du bestille kort til disponenten.
Disponenten kan også bestille kortet selv, ved å logge inn i sin egen nettbank.
- Gå til "Dagligbank og lån".
- Velg "Bestille kort"
- Klikk på "Bestille nytt/ekstra bankkort".
Kortavtalen sendes til elektronisk signering i nettbanken til begge parter.
Hvis ikke begge har BankID blir avtalen sendt per post.
Innlogget kan du enkelt bytte fra din private nettbank til bedriftsnettbanken.
Trykk på "Nettbank bedrift" oppe til høyre på siden.
Velg nettbankbruker og trykk "OK".
Spørsmål og svar
Du finner postkassen i PC-versjonen av nettbanken. Logg deg inn og trykk på det grønne informasjonsikonet øverst til høyre.
Ja, forutsetningen for å åpne depositumskonto er at begge parter er eller må bli kunder i DNB, og at man er over 18 år.
Er ikke leietaker eksisterende kunde, kan han/hun bli kunde med BankID fra sin hovedbankforbindelse.
Disponenten vil få tilgang til å betale fra kontoen, og se transaksjoner (kontoutskrifter m.m.), også for tiden før han ble disponent.
For å registrere deg som verge må du ha en vergeoppnevnelse fra Fylkesmannen. Vergeerklæringen lastes opp elektronisk i bestillingsskjemaet.
I ulike livsfaser kan det oppstå behov for å få hjelp. Ved å være disponent på konto kan du logge deg inn i din egen nettbank med egen BankID og betale regninger fra kontoer du disponerer.
Konto til barn og ungdom
Foreldre kan raskt og enkelt etablere et kundeforhold til barn og ungdom ved bruk av BankID, her og nå.
Er dere to foreldre, må begge være kunde i DNB for å kunne opprette kundeforholdet til barnet.
0 til 18 år - Barnas Sparekonto
- Logg inn ved hjelp av lenken nederst.
- Velg "Barnas Sparekonto" fra listen.
- Les informasjonen og klikk på "Åpne Barnas Sparekonto".
6 til 12 år - Barnekort
- Logg inn ved hjelp av lenken nederst.
- Velg "Barnekort" fra listen.
- Les informasjonen og klikk på "Bestill Mitt Første kort"
13 til 17 år -Ungdomskortet
- Logg inn ved hjelp av lenken nederst.
- Velg "Ungdomskortet" fra listen.
- Les informasjonen og klikk på "Bestill Ungdomskortet".
Fyll inn skjemaet.
Hos oss kan barn som har fylt 6 år få et gratis bankkort.
Kort til barn bestilles fra vergens nettbank.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Velg hvilket kort som skal bestilles, les informasjonen og fyll ut skjemaet.
Når bestilling er fullført av den ene vergen, så vil den andre vergen finne avtalen til signering i sin nettbank under "Mine oppgaver".
Barnets foreldre/verger kan bestille BankID for ungdom mellom 12 og 17 år i nettbanken. Det forutsetter at barnet er legitimert med pass.
Begge verger må sende inn skjema fra sin nettbank. Logg inn ved hjelp av lenken under.
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Følg stegene.
Spørsmål og svar
Hos oss kan barn som har fylt 6 år få et bankkort.
Barnets verger må være legitimert med pass i banken. I tillegg må det lastes opp et bilde av barnets fødselsattest (norsk) eller Bekreftelse på foreldreansvar ved bestilling.
Ja, barnet og begge foreldrene må være kunde i DNB for å opprette kundeforhold til barnet.
Kontakt oss
Kundeservice privat
Ring oss på +47 915 04800
Åpningstider
Billån
Nye billån - Ring +47 24 06 20 25
Tilgjengelig på telefon:
Mandag - fredag 08:00-21:00
Lørdag 09:00-17:00
Kundeservice billån - Ring +47 915 06 202
Tilgjengelig på telefon:
Mandag - fredag 08:00-16:00
Kundeservice sparing
Ring oss på 915 04800
Mandag - fredag 08:00-16:30
Avtal møte med oss
Du kan booke tid for rådgivning på lån og forsikring på våre bankkontor.
Spør vår chatbot
Chatboten vår Aino svarer på spørsmål hele døgnet.
Åpner du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du mulighet til å chatte med en rådgiver i kundesenterets åpningstider.
Varsel om kritikkverdige forhold
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler (lover, forskrifter osv.), DNBs skriftlige etiske retningslinjer (Code of Conduct) eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet.
For deg som er døv eller hørselshemmet
Vi er tilgjengelig gjennom digitale tjenester som chat og kontaktskjema i innlogget nettbank, i tillegg til SMS-tjenester.
Dersom dette er tjenester som ikke kan benyttes, kan vi kontaktes på telefon gjennom Teksttelefon 149 (Telenor) Bildetolketjeneste (Nav), og via møtebestillingsskjemaet ovenfor.