Hjelp til forsikring
Vil du melde inn skade eller sykdom? Eller endre på forsikringene dine?
Se eller endre forsikringene dine
Du finner en oversikt over forsikringene dine ved å logge inn på mine sider i nett- og mobilbanken.
Der kan du blant annet kjøpe flere forsikringer, melde skade og se forsikringsbevis og -vilkår. I mobilbanken kan du dessuten gjøre endringer på forsikringene dine, som for eksempel endre dine opplysninger, justere kjørelengde på bilen din, se egenandeler og tilleggsdekninger, og se dine forsikringstilbud.
Finner du ikke forsikringene dine i forsikringsoversikten i mobilbanken? Det kan være flere ulike grunner til det:
- Forsikringer gjennom kort, kundeprogram, arbeidsgiver, DNB Liv eller forbund vil ikke nødvendigvis vises i forsikringsoversikten i mobilbanken.
- Vi kan ikke vise forsikringer du har sammen med andre. For å se disse, må den som står som eier av forsikringen logge inn.
- Er du bedriftskunde, må du logge inn på våre bedriftssider for å se forsikringer du har via din bedrift.
Du finner en oversikt over forsikringene dine ved å logge inn på mine sider i nett- og mobilbanken. Der kan du også laste ned forsikringsbevis.
Finner du ikke forsikringene dine i forsikringsoversikten i mobilbanken? Det kan være flere ulike grunner til det:
- Forsikringer gjennom kort, kundeprogram, arbeidsgiver, DNB Liv eller forbund vil ikke nødvendigvis vises i forsikringsoversikten i mobilbanken.
- Vi kan ikke vise forsikringer du har sammen med andre. For å se disse, må den som står som eier av forsikringen logge inn.
- Er du bedriftskunde, må du logge inn på våre bedriftssider for å se forsikringer du har via din bedrift.
Den enkleste måten å endre eller justere forsikringene dine på er å ta i bruk mobilbanken.
I mobilbanken finner du forsikringene dine i "meg"-fanen, og du kan navigere deg videre til forsikringsoversikten hvor du har full kontroll. Du kan blant annet se hva du har forsikret, finne vilkår og dekninger, kjøpe forsikringer og se dine forsikringstilbud, sjekke dine opplysninger og hva du betaler, og gjøre endringer eller melde skade på forsikringene dine.
I forsikringsoversikten du finner i mobilbanken kan du enkelt endre dine opplysninger, som adresse, mobilnummer og e-post.
Den raskeste måten å si opp en forsikring på er å ta i bruk mobilbanken. I forsikringsoversikten du finner i mobilbanken kan du avslutte de ulike forsikringene dine selv ved å gå til "meg"-fanen for deretter å velge forsikringsoversikten. Når du har gjort det får du en oversikt over forsikringene dine og kan gjøre endringer, kjøpe ny forsikring eller avslutte en forsikring.
Ikke alle forsikringer lar seg avslutte på nett, men du kan alltids ta kontakt med oss på kundeservice for hjelp.
For bil og kjøretøy er det spesielle regler å ta hensyn til. Reiseforsikring kan avsluttes ved hovedforfall.
Har du byttet forsikringsselskap, må det nye forsikringsselskapet sende oppsigelse på vegne av deg.
Det er viktig å vite hvilke forsikringer du har, og hvilke du trenger. Du kan være dobbeltforsikret hvis du har flere forsikringer som dekker samme behov.
Mange er dobbeltforsikret uten å være klar over det. Det kan være fordi man er dekket gjennom familiens forsikringer, ulike medlemskap eller av arbeidsgiver. Derfor er det lurt å gjennomgå forsikringene dine for å unngå å betale for dekninger du kanskje allerede har.
Du får oversikt over dine forsikringer i mobil- og nettbanken. Du kan også kontakte en rådgiver for å få hjelp til å samle forsikringene du trenger og få rabatt på det du betaler, eller du kan sette deg inn i hvordan du unngår å bli dobbeltforsikret.
Melde skade eller spørsmål om skader
Reiseforsikingen kan hjelpe deg hvis du har behov for akutt hjelp i forbindelse med sykdom på reise. Vår alarmsentral heter SOS International, som er tilgjengelige alle dager, døgnet rundt. De hjelper deg å finne lege og sykehus, og tar hånd om alt det praktiske.
Du kan også kontakte SOS International på telefon +47 22 96 50 45
Med kjøretøyforsikring hos oss, kan du få rask veihjelp ved små og store problemer du har på veien. For eksempel ved punktering, hvis du er tom for drivstoff eller strøm, får motorstopp eller ved utforkjøring.
Du kan også ring (+47) 915 04818. Det er åpent 24 timer i døgnet.
Dersom huset eller hytta di har brannskader eller bygningskader, kan du melde dette umiddelbart til oss på telefon 915 04818.
Snakk med en dyrlege på nett. Har du dyreforsikring dekkes gratis videosamtale med veterinær hos FirstVet ved skade eller sykdom.
Med mobilen tilgjengelig, kan du være trygg på at du får hjelp dersom noe skulle skje, enten du er hjemme eller på tur. FirstVet er nemlig åpent alle dager i uka, hele døgnet.
Skadeforsikring er forsikring av dine verdier, som eiendeler og ting. Eksempler på dette er bil og kjøretøy, bolig og innbo, kjæledyr, verdisaker, i tillegg til reiseforsikring.
Forsikringer hos oss leveres av Fremtind. Når du melder skade på nett, tas du derfor til Fremtind sine nettsider for DNB-kunder.
Trenger du hjelp med en gang?
Medisinsk telefon er en gratis tjeneste for deg som har barneforsikring, forsikring for kritisk sykdom eller behandlingsforsikring i DNB.
Erfarne sykepleiere hjelper deg med det du måtte lure på om sykdom og helse. Ved behov vil sykepleier henvise deg til en videosamtale med lege. Tjenesten kan brukes av deg som er forsikret, din partner/samboer og barn som bor hjemme.
Tjenesten leveres av Dr.Dropin og er tilgjengelig hele året, til alle døgnets tider.
Ring medisinsk telefon på 21 02 55 77
Enkelte personforsikringer har også tilgang til psykolog og krisepsykolog.
Personforsikring er forsikringer som gir deg og din familie økonomisk trygghet hvis noe skulle skje med helsen din, for eksempel om din arbeidsevne begrenses eller ved død.
Vil du snakke med helsepersonell med en gang?
Når du skal bruke forsikringen i Mastercard Upgrade, melder du skade så snart som mulig til leverandør av forsikringen via telefon +47 67 55 25 00, e-post dnbkort@crawco.no eller brev til følgende adresse:
DNB Bank Kredittkort Claims, Crawford and Company, Postboks 133, 1300 Sandvika.
Mange har reiseforsikring i kortet eller kundeprogrammet sitt. Har du for eksempel betalt reisens transportkostnad med kredittkortet, får du reiseforsikring med på kjøpet.
Forsikringer hos oss leveres av Fremtind. Når du melder skade på nett, tas du derfor til Fremtind sine nettsider for DNB-kunder.
Har du Mastercard Upgrade og skal bruke denne forsikringen?
Skadeforsikring er forsikring av verdier, som eiendeler og ting. Eksempler på dette er bil og kjøretøy, bygning, verktøy, i tillegg til reiseforsikring.
Personforsikring er forsikringer som gir deg og din familie økonomisk trygghet hvis noe skulle skje med helsen din, for eksempel om din arbeidsevne begrenses eller ved død.
Har du forsikring gjennom arbeidsgiver som du ønsker å bruke? Da melder du skade ved å bruke jobbens forsikring.
Trenger å bruke forsikringen din? Du kan enkelt melde skade på det du eier, samt uhell og sykdom for deg og dine på nett. Du kan også raskt melde skade i forsikringsoversikten du finner i mobilbanken.
Velg forsikringen du skal bruke
Du kan enkelt sjekke status på skadesakene dine på nett ved å logge inn til mine forsikringer i nett- eller mobilbanken. I tillegg kan du se tidligere skadesaker og når som helst åpne en sak igjen, ved å laste opp nye vedlegg eller sende oss en melding.
I mobilbanken finner du raskt skadesakene dine i forsikringsoversikten. I nettleseren din kan du logge inn hos Fremtind, som er vår leverandør av forsikringer, og få samme oversikt der.
Det tar som regel 1-3 virkedager fra saken er ferdig behandlet til du får oppgjøret utbetalt til din konto.
Hvor mye penger som blir tilbakebetalt kommer blant annet an på hvor høy egenandel du har, om du har bonusfordeler, grunnlaget for erstatning, eventuelt aldersfradrag og våre rabattavtaler med ulike leverandører. Dette får du tilbakemelding på fra skadeoppgjøret.
Tiden det tar å behandle en meldt skadesak varierer. Blant annet for ut fra hvilken forsikring du bruker og hva som har skjedd.
Noen hendelser tar naturligvis lenger tid å behandle enn andre, men du får som regel svar innen kort tid dersom du har samlet all nødvendig informasjon og dokumentasjon når du rapporterer saken.
Du vil få beskjed når din sak er ferdig behandlet, eller om det trengs ytterligere informasjon for å ferdigbehandle saken. Du kan også følge status på skadesaken i mobilbanken eller på nett ved å logge inn hos Fremtind, som er vår leverandør av forsikringer.
Reiseforsikingen kan hjelpe deg hvis du har behov for akutt hjelp i forbindelse med sykdom på reise. Vår alarmsentral heter SOS International, som er tilgjengelige alle dager, døgnet rundt. De hjelper deg å finne lege og sykehus, og tar hånd om alt det praktiske.
Du kan også kontakte SOS International på telefon +47 22 96 50 45
Med kjøretøyforsikring hos oss, kan du få rask veihjelp ved små og store problemer du har på veien. For eksempel ved punktering, hvis du er tom for drivstoff eller strøm, får motorstopp eller ved utforkjøring.
Du kan også ring (+47) 915 04818. Det er åpent 24 timer i døgnet.
Dersom huset eller hytta di har brannskader eller bygningskader, kan du melde dette umiddelbart til oss på telefon 915 04818.
Snakk med en dyrlege på nett. Har du dyreforsikring dekkes gratis videosamtale med veterinær hos FirstVet ved skade eller sykdom.
Med mobilen tilgjengelig, kan du være trygg på at du får hjelp dersom noe skulle skje, enten du er hjemme eller på tur. FirstVet er nemlig åpent alle dager i uka, hele døgnet.
Medisinsk telefon er en gratis tjeneste for deg som har barneforsikring, forsikring for kritisk sykdom eller behandlingsforsikring i DNB.
Erfarne sykepleiere hjelper deg med det du måtte lure på om sykdom og helse. Ved behov vil sykepleier henvise deg til en videosamtale med lege. Tjenesten kan brukes av deg som er forsikret, din partner/samboer og barn som bor hjemme.
Tjenesten leveres av Dr.Dropin og er tilgjengelig hele året, til alle døgnets tider.
Ring medisinsk telefon på 21 02 55 77
Enkelte personforsikringer har også tilgang til psykolog og krisepsykolog.
Bruk fordelene i forsikringene dine til å få øyeblikkelig hjelp.
Spørsmål og svar ved skade
Når du har meldt skade, vil vi behandle den så raskt som mulig. Du vil motta en bekreftelse på at vi har mottatt din skademelding. Mangler vi noe fra deg, hører du fra oss. Vi kontakter deg uansett så snart vi har sett på saken din.
Du kan i tillegg følge status på skadesaken ved å logge inn til mine forsikringer i nett- eller mobilbanken.
Når du har meldt skade, vil vi behandle den så raskt som mulig. Ofte vil du kunne få svar umiddelbart. Hvis du ikke får svar med en gang, er vanlig behandlingstid rundt tre arbeidsdager.
I perioder hvor det kommer mange saker på en gang, for eksempel ved flom som gir store ødeleggelser for mange personer, vil behandlingstiden kunne være noe lenger enn vanlig.
Saker som blir meldt på nett, via våre nettsider eller mobilbanken, prioriteres.
Slik sikrer du deg før uværet kommer
- Få alle løse eiendeler i hus, og hvis det ikke går bør du binde det fast.
- Ta inn eller sikre trampoline slik at ikke den blåser vekk i stormen.
- Sjekk og forsterk fortøyninger. Flytt eventuelt båten til annet sted som ikke er så utsatt.
- Sjekk at det ikke er løse taksteiner. Rens takrenner for blader osv. Har huset flatt tak må alle sluk være åpne.
- Lukk alle vinduer – både i kjellere og på loft. Se etter muligheter for å lede overflatevann vekk fra bygninger.
- Tenk på hvor du parkerer bilen og hvor campingvogna er plassert. Hold dem unna store trær og lignende.
- Sørg for å ha lommelykter lett tilgjengelig hvis strømmen går, og husk batteri. Hvis du er helt avhengig av strømforsyning hele tiden – sørg for å få på plass strømaggregat i tide.
Hva bør du gjøre når uværet kommer?
- Hold deg inne.
- Følge råd fra beredskapsmyndigheter.
- Om du MÅ kjøre, følg råd fra Statens Vegvesen og sjekk veimeldinger (175.no).
- Følge råd og sjekk status fra transportaktører.
- Behov for beredskap skal vurderes fortløpende av beredskapsaktører.
- Vis forsiktighet ved ferdsel i strandsona og på sjøen.
- Pass på deg selv – når takstein og bygningsplater flakser i vinden, er det tryggest å ikke bevege seg.
Som huseier er du pliktig til å gjøre forebyggende tiltak mot naturskader som er sannsynlige der du bor.
Slik forebygger du flomskader
- Sørg for at avløp og kummer er åpne slik at vannet har fritt leide.
- Se til at nærliggende bekker ikke er demmet opp av hageavfall, kvister eller andre gjenstander.
- Rydd hagen for møbler, løse materialer, grill og gjenstander som kan bli tatt av vannet.
- Er det fare for at vann kan komme inn i kjeller eller garasje, bør gjenstander løftes opp fra gulvet. Sett ting i hyller, reoler og plastbokser som tåler vann, og fjern kostbare gjenstander fra kjeller eller underetasje. Fjern løse tepper og annet løst gulvbelegg.
- Hold dører og vinduer til kjeller og loft lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
- Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter. Ved storflom kan det bli iverksatt tiltak fra myndighetene.
- Avtal med naboer eller venner om å gjøre tiltak og holde øye med huset ditt dersom du ikke er hjemme.
Slik begrenser du flomskader hvis du allerede er rammet
- Vann leder strøm og kan føre til kortslutninger og/eller berøringsfare (overledning). Slå av sikringer for den etasjen som har vært oversvømt.
- Varmtvannsbereder og elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
- Det er viktig at du tar vare på ting du ønsker erstatning for. I mange tilfeller sender forsikringsselskapet en takstmann eller en samarbeidspartner for å vurdere eller utbedre skadene. Ta også bilder eller film av skadene. Disse kan brukes til å vurdere erstatningssummen.
Hva forsikringen dekker, avhenger av hvilken forsikring du har og hva som har skjedd. Se vilkårene for din forsikring for svar på hva forsikringen dekker og hva forsikringen ikke dekker. Vilkårene dine, forsikringsbevis og produktinformasjon finner du ved å logge inn til mine forsikringer i nettbanken og i mobilbanken.
Egenandel er det beløpet du må betale selv, når du bruker forsikringen din. Hvor mye du må betale i egenandel, avhenger av hvilken forsikring du har og hvilken egenandel du valgte da du kjøpte forsikringen. Noen forsikringer har dessuten forskjellige egenandeler avhengig av hva som har skjedd.
Som hovedregel trenger du ikke å betale egenandel hvis det er en motpart som erkjenner ansvar for skaden.
Du kan se hvilken egenandel du har ved å logge inn til mine forsikringer i nett- eller mobilbanken.
Tiden det tar å behandle en meldt skadesak varierer. Blant annet for ut fra hvilken forsikring du bruker og hva som har skjedd.
Noen hendelser tar naturligvis lenger tid å behandle enn andre, men du får som regel svar innen kort tid dersom du har samlet all nødvendig informasjon og dokumentasjon når du rapporterer saken.
I oppgjøret blir vi enige om utbetaling og reparasjon eller gjenoppføring. Når saken din er ferdig behandlet og du skal få utbetalt skadeoppgjør, tar det vanligvis 2-3 virkedager til du har pengene på konto.
Du kan alltids åpne en avsluttet sak ved å besvare den eller ved laste opp ny dokumentasjon i skadesaken din. Du finner skadesaken din i forsikringsoversikten i mobilbanken og ved å logge inn hos Fremtind.
Er du uenig i skadeoppgjøret fra Fremtind, kan du klage på det. Klagen skjer skriftlig, men før du skriver den, anbefaler vi at du snakker med skadebehandler for å oppklare eventuelle misforståelser eller feil.
Skal du klage på skadeoppgjøret er det viktig å få frem hvorfor du er uenig i avgjørelsen og eventuelt legge ved ny dokumentasjon. Klage behandles normalt innen 3-14 virkedager. Du vil få beskjed om forventet behandlingstid, og få svar så snart som mulig.
Spørsmål og svar om faktura og betaling
Du oppretter eFaktura og Avtalegiro i nett- og mobilbanken.
Når du betaler en regning til noen som tilbyr AvtaleGiro, vil du få spørsmål om du vil inngå avtale om AvtaleGiro. Da velger du ja til det, s å vil neste faktura komme som AvtaleGiro.
Du kan også la oss opprette eFaktura-avtaler automatisk ved å slå på funksjonen "alltid eFaktura" i nett- eller mobilbanken.
Skal du opprette avtaler manuelt, bruker du KID-nummeret du finner på fakturaen din for å gjøre det.
Du vil kunne motta faktura i posten når den blir produsert før AvtaleGiro eller eFaktura er registrert hos oss. Betal fakturaen du mottar per post og så vil du fra neste faktura kunne betale digitalt.
Mottar du din neste faktura som brev, tar du kontakt med oss for hjelp.
Når du velger månedlig betaling beregnes de syv første månedlige beløpene til 30 dager. De resterende fem månedene av året beregnes til 31 dager. Til sammen utgjør dette et år på 365 dager. De månedene med færre dager vil naturligvis ha et litt lavere beløp på fakturaen enn månedene med flere dager, men totalen utgjør likevel ett år, som er 365 dager.
Husk også at du faktureres forskuddsvis. Første faktura etter at du har kjøpt forsikring inneholder derfor ofte en lengre periode enn en vanlig måned for å inkludere den resterende delen av måneden du kjøpte forsikringen sammen med neste måned. Dette vil være spesifisert i fakturaen du mottar.
Enkelte kjøretøy du forsikrer blir hyppigere brukt avhengig av sesong. Prisen på forsikringen varierer derfor med sesong for disse, såkalt sesongvariert pris.
Dette gjelder blant annet for motorsykkel, moped, snøscooter, båt og vannscooter.
Opphører forsikringen utenom hovedforfall avregnes prisen for hvilket tidsrom forsikringen har vært i kraft. Prisen regnes ut fra en tabell som du finner i din forsikringsavtale.
Du finner fakturaene dine ved å logge inn til mine forsikringer i nett- og mobilbanken. Der får du oversikt over alle forsikringene dine og hva de koster. Du kan også endre hvor ofte du vil betale for forsikringene dine: velg mellom månedlig, kvartalsvis, halvårlig eller årlig betaling.
Først må du betale all gjeld du har i forbindelse med manglende betaling av forsikring. I tillegg må du betale eventuelt inkasso.
Når du har betalt det du skylder, må du kontakte oss. Forsikringene dine gjenopptas ikke automatisk når de er blitt avsluttet som følge av manglende betaling.
Du finner fakturaene dine ved å logge inn til mine forsikringer i nett- og mobilbanken. Der får du oversikt over alle forsikringene dine og hva de koster. Du kan også endre hvor ofte du vil betale for forsikringene dine: velg mellom månedlig, kvartalsvis, halvårlig eller årlig betaling.
Hovedforfall er datoen forsikringsavtalene dine fornyes, og dette skjer én gang i året. Når du kjøper en forsikring, gjelder vanligvis avtalen for ett år. Forsikringen fornyes som regel automatisk når det har gått et år, på datoen for hovedforfallet. Husk at selv om forsikringen gjelder for et år, så er du ikke låst til avtalen. Du kan si opp, flytte eller endre forsikringen underveis, for eksempel om dine forsikringsbehov endrer seg.
Du finner datoen for hovedforfall for dine forsikringer ved å logge inn til mine forsikringer i nett- eller mobilbanken. Se deretter etter forsikringsperioden for forsikringene dine for å se når hovedforfallet er – den er markert med "gyldig til".
Ved hovedforfall kan forsikringsselskapet endre priser og vilkår, men du vil få informasjon om dette i fornyelsesdokumentene.
Ved å logge inn til mine forsikringer i nett- og mobilbanken får du oversikt over dine fakturaer og hva de inneholder. Du kan også se status på fakturaen din: om den er betalt eller ikke.
Trekkdato kan endres ved å ta kontakt med oss.
Hvis du oppdager en feil på fakturaen fra oss, kan du ta kontakt med kundeservice. Beskriv hva som er feil, om det er feil i beløpet, dekningsperiode eller andre detaljer som ikke stemmer.
bil og andre kjøretøy
Gjør endringer på forsikringen din
Du finner en oversikt over forsikringene dine ved å logge inn på mine sider i nett- og mobilbanken.
Der kan du blant annet kjøpe flere forsikringer, melde skade og se forsikringsbevis og -vilkår. I mobilbanken kan du dessuten gjøre endringer på forsikringene dine.
Finner du ikke forsikringene dine i nett- og mobilbanken? Det kan være flere ulike grunner til det:
- Forsikringer gjennom kort, kundeprogram, arbeidsgiver, DNB Liv eller forbund vil ikke nødvendigvis vises i forsikringsoversikten i mobilbanken.
- Vi kan ikke vise forsikringer du har sammen med andre. For å se disse, må den som står som eier av forsikringen logge inn.
Du kan enkelt justere årlig kjørelengde på bil- eller kjøretøyforsikringen din selv i mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg forsikringen du ønsker å justere kjørelengde på.
Velg så "Endre kjørelengde". Du vil se ulike kjørelengder du kan velge mellom. Velg den som passer deg.
Når du har valgt ny kjørelengde får du så valget om å se ny pris på bilforsikringen din.
Bekreft endret kjørelengde og ny pris.
Registrerte kjøretøy må ha ansvarsforsikring. Ansvarsforsikringen dekker skader som blir påført andre personer, eiendelene eller eiendommen deres. Siden forsikringen er lovpålagt, kan du ikke uten videre avslutte forsikringen selv.
Det er mange situasjoner du uansett ikke trenger å avslutte forsikringen selv:
- Dersom du selger eller vraker kjøretøyet, avslutter vi automatisk forsikringen din.
- Når du avregistrerer et kjøretøy som kun har ansvarsforsikring, avslutter vi forsikringen for deg.
- Når du avregistrerer som har en kasko-dekning blir forsikringen automatisk overført til en rimeligere lagringsforsikring. Ønsker du ikke dette, kan du etter avregistrering avslutte forsikringen din selv i forsikringsoversikten du finner i mobilbanken eller ved å kontakte oss.
- Har du byttet forsikringsselskap, får vi beskjed fra det nye selskapet ditt som flytter forsikringen din for deg. Du trenger derfor ikke å gjøre noe selv for å avslutte forsikringen din hos oss.
Har du en leasingbil, må du likevel kontakte oss for å avslutte forsikringen din.
Når du skal kjøre bilen din i utlandet, anbefaler vi at du tar med deg grønt kort. Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis som viser at du har gyldig forsikring på bilen.
Du kan enkelt bestille grønt kort selv i mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg den forsikrede bilen du ønsker å bestille grønt kort til.
Du får så valget om å bestille grønt kort. Velg dato du skal reise, kortet er gyldig i tre måneder.
Få tilsendt grønt kort per brev eller e-post.
Du kan velge mellom fire dekninger når du kjøper bilforsikring: ansvar, delkasko, kasko og toppkasko. Du kan ikke bytte mellom disse dekningene selv etter at du har kjøpt forsikringen. Ønsker du råd eller hjelp, kan du ta kontakt med kundeservice.
Egenandel er beløpet du betaler når du bruker forsikringen etter en skade.
For kasko og toppkasko kan du velge mellom ulike egenandeler. Delkasko har en fast egenandel, mens ansvarsforsikring har ingen egenandel for det som dekkes av den.
I tillegg er det enkelte skader som har faste egenandeler utenom det du har valgt selv, som for eksempel veihjelp, skifte av glassrute, tyveri av ladekabel eller nøkkelforsikring.
Høyere egenandel gir lavere pris på forsikringen. Ta kontakt med oss hvis du ønsker å endre egenandelen på din toppkasko- eller kasko-dekning.
Tips
Egenandelen din finner du i forsikringsoversikten i mobilbanken. Logg inn, velg "meg" og "forsikring" før "forsikringsversikt". Der finner du dine kjøretøyforsikringer med all informasjon du trenger.
Hvis bilen skal kjøres av noen under 23 år, må vi få beskjed om dette, slik at forsikringen er gyldig hvis det skjer en skade.
Ved øvelseskjøring trenger du ikke å gjøre noen endringer. Det er ledsager som regnes som fører av bilen.
Ta kontakt med oss hvis du vil endre forsikringen din til å dekke sjåfører under 23 år.
Spørsmål og svar
Bilforsikringen din dekker bilen du har registrert forsikringen på, ikke leiebil du låner når du er på ferie i utlandet.
Hvis du har toppkasko dekkes leiebil ved erstatningsmessig skade på bilen du har forsikret i henhold til vilkårene.
Har du reiseforsikring hos oss, er du dekket for egenandelen ved skade på leiebil du leier på ferie i utlandet. Ved skader er det utleieselskapets forsikring som gjelder. Husk å sjekke dette nøye når du inngår leiekontrakten. Reiseforsikringen kan dekke egenandelen du har på leiebilen hvis noe skulle skje.
Hvis du har hatt tyveri eller innbrudd i bilen må du gjøre følgende:
- Meld fra til politiet: Ring politiet på 02800 og anmeld saken. Er du i utlandet, melder du i fra til lokalt politi.
- Meld skade til oss: Dette må du gjøre før du reparerer eventuelle skader. Hvis du har all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig når du kontakter oss, klarer vi ofte å løse saken med en gang.
Slik fungerer veihjelp:
- Vær trygg
Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken. Bruk varsellys og ta på deg refleksvest når du skal ut av bilen for å sette ut varseltrekant. - Bestill veihjelp
Bestill veihjelp på nett eller ring (+47) 915 04818. Det er åpent 24 timer i døgnet. - Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen.
Veihjelp er inkludert hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko, i hele Europa.
Du kan kontakte oss ved små og store problemer du har på veien. For eksempel ved punktering, hvis du er tom for drivstoff eller strøm, får motorstopp eller ved utforkjøring. Du mister ikke bonus ved bilberging.
Bilberger vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted vi har avtale med.
Hvis bilen må på verksted, må du melde inn skaden på kjøretøyet så raskt som mulig.
Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Ta vare på kvitteringene.
Det er mange måter å skade bilen på. Derfor er det viktig at du dokumenterer skadene ved å notere hva som har skjedd, hvor det skjedde og når. Ta gjerne bilder av skadene og omgivelsene.
Er dere flere involverte er det lurt om dere fyller ut skademeldingsskjema sammen. Det kan være avgjørende for å avklare ansvaret. Om du er involvert i en bilskade med en annen bil hvor motparten ikke er tilstede, legger du igjen din kontaktinformasjon eller kontakter eieren ved hjelp av Statens vegvesen.
Trenger du veihjelp, bestiller du det på nett eller ved å ringe (+47) 915 04818. Det er åpent 24 timer i døgnet.
Når du har all nødvendig dokumentasjon kan du melde skaden på på nett for hjelp.
Fått en liten skade?
Hvis du har fått en liten ripe, steinsprut eller liknende, har du som forsikringskunde i DNB rabatt på reparasjon gjennom MPS Bilskade.
Ja, du trenger ikke å gjøre endringer på bilforsikringen for å bruke bilen til å øvelseskjøre. Det er fordi det er den som er ledsager som regnes som fører av bilen.
Når du avregistrerer kjøretøyet ditt blir forsikringen din automatisk sagt opp hvis du har ansvarsdekning. Har du en kaskodekning, kan forsikringen automatisk bli overført til en rimeligere lagringsforsikring. Lagringsforsikring er en gunstig forsikring for kjøretøy som ikke er i bruk. For selv om det ikke er i bruk, kan skader skje. Ønsker du ikke en slik forsikring, kan du etter avregistrering avslutte forsikringen din selv i forsikringsoversikten du finner i mobilbanken eller ved å kontakte oss.
Hvis du skal bruke kjøretøyet igjen, må du påregistrere og forsikre det på nytt.
Trafikkforsikringsavgift er det som tidligere het veiavgift eller årsavgift. Det er en statelig avgift for kjøretøy som faktureres sammen med prisen på forsikringen din.
Når du vraker kjøretøyet ditt, får vi melding om det fra Statens Vegvesen. Da avsluttes forsikringen din automatisk, slik at du slipper å gjøre noe med forsikringen selv.
Har du solgt bilen din vil bilforsikringen automatisk avsluttes når du som selger leverer salgsmelding og Statens vegvesen registrerer eierskifte på bilen.
Hvis du kjører på et dyr, er det viktig å melde fra til politiet så snart som mulig. Ring politiet på telefon 02800. Politiet vil varsle viltnemnda, som tar hånd om skadde eller døde dyr.
Husk å sikre ulykkesstedet: Sett på varsellys, plasser kjøretøyet trygt for å unngå farlige situasjoner i trafikken, bruk refleksvest og sett ut varseltrekant.
Du kan markere stedet og hvor dyret eventuelt forsvant slik at viltnemnda finner fram. Du kan også ta et bilde av ulykkesstedet, som du kan dele med viltnemnda.
Husk at det er straffbart å ikke melde fra om påkjørsler av dyr. Det er ikke straffbart å kjøre på et dyr, men å unngå å melde fra kan straffes. Du får heller ikke bonustap på forsikringen din så lenge du melder fra om påkjørselen til politiet eller viltnemnda.
reise
Gjør endringer på forsikringen din
Du finner en oversikt over forsikringene dine ved å logge inn på mine sider i nett- og mobilbanken.
Der kan du blant annet kjøpe flere forsikringer, melde skade og se forsikringsbevis og -vilkår. I mobilbanken kan du dessuten gjøre endringer på forsikringene dine.
Finner du ikke forsikringene dine i nett- og mobilbanken? Det kan være flere ulike grunner til det:
- Forsikringer gjennom kort, kundeprogram, arbeidsgiver, DNB Liv eller forbund vil ikke nødvendigvis vises i forsikringsoversikten i mobilbanken.
- Vi kan ikke vise forsikringer du har sammen med andre. For å se disse, må den som står som eier av forsikringen logge inn.
Det er lurt å ha reisekortet lett tilgjengelig når du er på reise og trenger å bruke forsikringen din. Reisekortet er et bevis på at du har reiseforsikring, som kan være nyttig hvis du for eksempel skulle havne på sykehus i utlandet.
Du kan få reisekortet både fysisk og på mobilen.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg reiseforsikringen din.
Du vil nå se reisekortet ditt. Gå videre til reisekortet for å sende det til e-posten din eller for å skrive det ut.
Du kan endre dekningen for reiseforsikringen din til å gjelde kun deg selv eller for hele familien din i mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg reiseforsikringen din.
Du kan nå endre dekning fra å kun gjelde deg selv til å gjelde deg og familien din, eller omvendt.
Bekreft endret dekning og ny pris.
Du kan endre dekningen for reiseforsikringen din til å gjelde kun deg selv eller for hele familien din i mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg reiseforsikringen din.
Du kan nå endre antall reisedøgn du trenger per reise.
Bekreft endret dekning og ny pris.
Ved flyforsinkelse kan du få gratis tilgang til utvalgte flyplasslounger. Du må registrere flyvningen senest to timer før planlagt reise, og registreringskoden finner du i mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg reiseforsikringen din.
Se koden du bruker hos SmartDelay+ for loungetilgang ved flyforsinkelse.
Velg "Registrer" for å ta i bruk fordelen din.
Spørsmål og svar
Reiseforsikringen kan dekke kostnader og avbestilling av reiser for gravide med familie hvis det oppstår alvorlige og uventede komplikasjoner knyttet til graviditeten. Dekningen gjelder frem til uke 36 av svangerskapet.
Husk likevel at dersom du skal ut og fly, må du uansett sjekke med flyselskapet om du kan reise med de eller ikke. Mange flyselskaper har regler for gravide som skal fly, spesielt i de siste ukene før termin.
Husk at du kan be om en forhåndsvurdering av helsen din ved å kontakte vår partner SOS International på telefon +47 22 96 50 55 mellom kl. 13-15 eller ved å opprette en sak på deres nettsider.
Europeisk helsetrygdkort dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Skal du på reise i EØS-land eller Sveits, bør du ha med deg Europeisk helsetrygdkort.
Kortet utgis av Helfo, og gir deg et synlig bevis på du har rett på medisinsk behandling ved sykehus eller av lege som er i tilknytning til det offentlige helsetilbudet der du er, på samme linje som landets innbyggere.
Husk uansett å ha reiseforsikring i orden når du er på farten. Helsetilbudet i kan variere fra land til land, og du kan ikke forvente samme behandling som i Norge.
Bestill helsetrygdkortet på helsenorge.no
Reiseforsikringen dekker ikke utgifter til overnatting, avbestilling, transport, forsinkelser eller andre kostnader som følge av streik. Du må kontakte selskapet du har handlet hos for å få hjelp hvis du er påvirket av streik.
Streik i flyselskaper
Hvis det er streik i flyselskapet du reiser med, kan flyvninger bli innstilt eller forsinket. Du har likevel en rekke krav og rettigheter du kan rette mot flyselskapet. Kontakt selskapet du reiser med, så vil de hjelpe deg. Ofte vil du dessuten få en sms eller informasjon på annet vis som forteller deg hva du skal gjøre.
Det er viktig at du ikke avbestiller reisen din selv, da har du nemlig ikke lenger krav på refusjon.
Hvis flyet er innstilt har du krav på mat og overnatting hvis du trenger det, i tillegg til å få pengene tilbake eller endret reiserute for å komme fram til destinasjonen din.
Hvis flyet forsinket mer enn 2 timer har du krav på mat og overnatting hvis du trenger det. Er flyet forsinket mer enn 5 timer har du krav på pengene tilbake dersom forsinkelsen gjør at du ikke får reiset.
Visste du at med reiseforsikring hos oss kan du få tilgang på lounge ved flyforsinkelser?
Reiseforsikring dekker ikke utgifter i forbindelse med kansellert eller innstilt flyavgang.
Dersom flyselskapet kansellerer flyet ditt, har du likevel en del rettigheter overfor selskapet du har bestilt reisen din hos. Du har krav på full refusjon for reisen eller muligheten til å få ombooket reisen til et tidspunkt som passer for deg. I tillegg kan du ha krav på erstatning for økonomiske tap, som for eksempel betalt hotell, leiebil eller billetter du ikke får benyttet deg av. Alle krav rettes mot flyselskap eller reiseoperatør.
Reiseforsikringen dekker ikke kostnader i forbindelse med konkurs, som for eksempel avbestilling av flybilletter, hotell, arrangementer eller liknende.
Har du bestilt en pakkereise, kan du være dekket av Reisegarantifondet.
Du kan søke om refusjon hvis du har betalt reisen med kredittkortet ditt.
Har du mistet eller blitt frastjålet passet ditt mens du er på reise i utlandet, er det viktig at du melder fra om det så fort som mulig.
Start med å melde fra til det lokale politiet. Husk å få en kopi av anmeldelsen eller en kvittering fra politiet. Når passet ditt er meldt mistet eller stjålet, er det ikke lenger et gyldig reisedokument.
Deretter må du henvende deg til nærmeste norske ambassade eller konsulat for å søke om et midlertidig reisedokument slik at du kan reise hjem til Norge. Reisedokumentet er et slags nødpass og kalles også for passérbrev eller "Laissez-passer".
Skader på leiebil dekkes av forsikringen til utleieselskapet. Det er derfor viktig at du sjekker dette når du skal signere leiekontrakten. Ofte må du betale en egenandel ved skade. Denne egenandelen dekkes av reiseforsikringen din. Derfor trenger du ikke egen egenandelforsikring fra utleieselskapet, i tilfelle du får spørsmål om det. Egenandelforikringen du har i reiseforsikringen din gjelder også i Norge.
Forsikringen dekker ikke leiebil du har som følge av at egen bil er på verksted, i forbindelse med flytting eller hjemkjøring av varer, samt helårsleid bil, leasingbil eller leid bil via bilpool.
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Du kan melde saken med en gang eller når du kommer hjem.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket:
Meld fra på flyplassen
- Få en bekreftelse på at bagasjen din er forsinket – det kalles en PIR-rapport.
- Ta også vare på bagasjelappen du fikk da du sjekket inn.
Kjøp det du trenger
- Du kan handle klær og toalettsaker hvis bagasjen din er forsinket mer enn fire timer ved utreise.
- Du kan bruke inntil 5000 kr per person.
- Husk å ta vare på kvitteringene.
Meld skade og få erstatning
Meld saken for erstatning. Du kan også ringe oss hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp.
Reiseforsikringen dekker tap av bagasje for en ubegrenset samlet sum. Husk likevel at det er egne begrensninger for summen til enkeltgjenstander.
For at du skal få erstattet bagasjen din, kan årsaken til tap eller skade for eksempel skyldes:
- tap av eller skade på innsjekket bagasje
- tyveri
- ran
- trafikkuhell
- brann
- naturskade
Se utfyllende begrensninger og årsaker som dekkes i vilkårene til forsikringen din.
Blir du syk eller skadet på ferie i utlandet og har behov for hjelp, kontakter du vår døgnåpne alarmsentral SOS International på nett eller ringer +47 22 96 50 45.
De hjelper deg å finne lege og sykehus, og tar hånd om alt det praktiske. Det kan være lurt å lagre nummeret på telefonen din før avreise.
Har du andre utgifter i forbindelse med sykdom, ta vare på kvitteringer. Disse skal sendes inn sammen med skademelding.
Er flyet ditt mer enn én time forsinket, får du fri tilgang til flyplasslounge eller en utbetaling, med vår reiseforsikring. Alt du trenger å gjøre er å registrere flyvningen din og navn før du reiser.
Hvis du kommer for sent til fly, tog eller annen transport som du allerede har betalt for, eller hvis avgangen din er forsinket, kan du melde det med reiseforsikringen din.
Hvis forsinkelsen medfører en ekstra overnatting eller ekstra reiseutgifter – kan du få dette dekket.
Når jeg kommer for sent til transporten
Hvis du kommer for sent til avgang, kan du først ta kontakt med fly-, tog- eller busselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem, og be om en bekreftelse på forsinkelsen.
Ta også vare på kvitteringer for utlegg og billetter.
Meld sak til oss for erstatning når du kommer hjem eller hvis du trenger hjelp.
Når avgangen er forsinket
Hvis avgangen din er forsinket, tar du kontakt med transportselskapet – de kan ofte hjelpe deg der og da. Ta i tillegg vare på kvitteringer for eventuelle utlegg, billetter og en bekreftelse på forsinket transport.
Du kan melde sak til oss når du kommer hjem fra reise.
Gjør endringer på forsikringen din
Du finner en oversikt over både hus-, innbo- og hytteforsikring ved å logge inn på mine sider i nett- og mobilbanken.
Der kan du blant annet kjøpe flere forsikringer, melde skade og se forsikringsbevis og -vilkår. I mobilbanken kan du dessuten gjøre endringer på forsikringene dine.
Finner du ikke forsikringene dine i nett- og mobilbanken? Det kan være flere ulike grunner til det:
- Forsikringer gjennom kort, kundeprogram, arbeidsgiver, DNB Liv eller forbund vil ikke nødvendigvis vises i forsikringsoversikten i mobilbanken.
- Vi kan ikke vise forsikringer du har sammen med andre. For å se disse, må den som står som eier av forsikringen logge inn.
Hus- og hytteforsikring kan ikke endre adresse, du må bestille ny forsikring. Innboforsikring kan du endre gjeldende adresse på selv, men skal du flytte anbefaler vi at du venter med adresseendringen til du har flyttet til ny bolig og meldt dette til folkeregisteret. I flytteperioden dekker innboforsikringen både ny og tidligere bolig.
Du kan endre adressen registrert med innboforsikring i mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg innboforsikringen du vil gjøre endringer på.
Du blir bedt om å bekrefte dine opplysninger før du får mulighet til å endre adresse.
Du kan nå endre adresse.
Bekreft endret adresse og ny pris.
Hus- og hytteforsikring er ikke mulig å avslutte selv, men dersom du flytter en av disse til et annet selskap, får vi beskjed fra selskapet som overtar forsikringen. Da trenger du ikke å avslutte noe selv. Det samme gjelder om du flytter forsikring til oss.
Du kan avslutte innboforsikringen i mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg innboforsikringen du vil gjøre avslutte.
Du blir bedt om å bekrefte dine opplysninger før du får mulighet til å avslutte forsikringen.
Fortell oss hvorfor du ønsker å avslutte forsikringen, og avslutt forsikringen.
Samle forsikringene dine
Det er lurt å ha både innbo- og husforsikring i samme selskap. Da betaler du kun én egenandel og får et enklere oppgjør dersom boligen din utsettes for skade. Det samme rådet gjelder når du skal forsikre hytta.
Spørsmål og svar
Innboforsikring dekker tingene dine. Har du enebolig, tomannsbolig eller rekkehus får du erstattet ting du har i garasjen.
Bor du i leilighet, dekkes tyveri og hærverk i loft- og kjellerboder.
Har du felles garasje får du ikke erstattet tingene du har der.
Dekningssummen kan variere ut i fra hvilken forsikring du har. Sjekk vilkårene dine for hva som gjelder for din forsikring.
Hvis du har en vannlekkasje og vannskade, er det viktig å stoppe vannet og redde eiendeler så raskt som mulig.
Hvis huset eller hytta får vannskader som følge av en vannlekkasje, vil selve bygningen kunne dekkes av hus- eller hytteforsikringen din. Dette inkluderer tak, vegger, gulv og alt som er fastmontert, som for eksempel parkett, peis, varmepumpe, kjøkkeninnredning og varmtvannsbereder.
Skader på møbler og annet innbo vil derimot dekkes av innboforsikringen din.
Lekkasje fra tak
Hus- og hytteforsikring dekker skader som oppstår plutselig og uforutsett. Skader som skjer gradvis på grunn av manglende vedlikehold, regnes som skader som oppstår over tid og dekkes derfor ikke av forsikringen. For å være dekket mot følgeskader forårsaket av utett tak, må du ha toppdekning.
Vannlekkasje
Er det lekkasje fra vannrør, kan du stoppe lekkasjen ved å stenge vannet med hovedstoppekranen. Må du ha hjelp av rørlegger for å stoppe vannet, bør du skaffe det så raskt som mulig for å begrense skadeomfanget. Du bør også prøve å fjerne mest mulig av vannet og flytte gjenstander bort eller opp fra vannet, for å begrense skaden.
Dokumenter og meld skade
Det er nyttig å lage en liste over ting som er ødelagt og ha kvitteringer for eventuelle utgifter i forbindelse med hendelsen tilgjengelig. Ta vare på ting og dokumentasjon slik at de kan vurderes ved melding av skade.
Når du melder skade får du hjelp, og så hvis du trenger akutt hjelp. Du får praktiske råd gjennom skadeprosessen. Ikke start med reparasjoner før du har meldt i fra til oss – du vil få hjelp når du melder skade.
Hvor lang tid det tar før du får avklart hva som skjer videre, kommer an på skaden. Sm å skader behandles som regel raskere enn større skader. Ved behov sendes en takstinspektør eller håndverker til deg.
Hvis du bor i leilighet og det er skade på bygningen, må du melde fra til styret og borettslagets forsikringsselskap.
Hvis det ikke er nok varme i et rom eller det er kald trekk, kan vannrørene fryse. I verste fall sprekker de. Dette kan unngås ved å ha på litt varme i alle rom med vannrør, sørge for at det er isolert godt slik at du unngår kald trekk og kulde, samt stenge hovedstoppekran når du skal reise bort.
For å tine frosne rør, kan du prøve å stenge hovedstoppekranen og øke temperaturen i rom med vannrør. Du kan også hjelpe til litt ekstra med en hårføner. Vær forsiktig og skånsom og følg nøye med når du forsøker å tine frosne vannrør. Husk at det er fare for brann ved konsentrert varming.
Når vannet starter å renne, er røret tint. Fortsett å la vannet renne en stund slik at resten av isen i røret smelter. Sjekk også røret for lekkasjer.
Forventer du flom, kan du forebygge skader ved å
- rydde hagen for møbler, grill og andre løse ting.
- flytte ting opp fra gulv i bolig eller garasje, hvis du tror det kan komme vann inn der.
- lukke dører og vinduer til kjeller og loft – bruk sandsekker til å dekke til, hvis det er nødvendig.
Du kan se flomvarsel for hele landet på varmsom.no.
Det første du må gjøre hvis du er utsatt for flom er å sikre skadestedet. Kontakt nødetatene, om nødvendig. Flytt gjenstander bort eller opp fra vannet, skru av sikringer for å minimere faren for å få elektrisitet i vannet, og hold folk unna bygninger som kan rase.
Meld skade så raskt som mulig etter at skaden er oppdaget. Du vil få hjelp og praktiske råd.
Innboforsikring dekker ødelagt mat i fryser og kjøleskap på grunn av plutselig temperaturendring. Hvis fryseren er ødelagt på grunn av lukt fra matvarene, vil denne også kunne dekkes.
Ved storm bør du forsøke å begrense skadeomfanget.
- Rydd hagen for møbler, grill og andre løse ting som kan bli tatt av stormen.
- Lukk alle vinduer og dører.
- Undersøk taket ditt for å se om det kan være løs takstein, takplater eller annet som vinden kan ta tak i.
- Utsatte deler av hus og bygg kan dekkes til med plater for ekstra sikring.
liv og helse
Gjør endringer på forsikringen din
Du finner en oversikt over forsikringene dine ved å logge inn på mine sider i nett- og mobilbanken.
Der kan du blant annet kjøpe flere forsikringer, melde skade og se forsikringsbevis og -vilkår. I mobilbanken kan du dessuten gjøre endringer på forsikringene dine.
Finner du ikke forsikringene dine i nett- og mobilbanken? Det kan være flere ulike grunner til det:
- Forsikringer gjennom kort, kundeprogram, arbeidsgiver, DNB Liv eller forbund vil ikke nødvendigvis vises i forsikringsoversikten i mobilbanken.
- Vi kan ikke vise forsikringer du har sammen med andre. For å se disse, må den som står som eier av forsikringen logge inn.
Du kan avslutte personforsikring i nett- og mobilbanken.
Logg inn i mobilbanken.
Velg "meg"-fanen i menyen og deretter "Forsikring".
Velg "Gå til forsikringsoversikt". Der vil du få oversikt over dine forsikringer hos oss og kunne gjøre endringer.
Velg personforsikringen du vil avslutte.
Du blir bedt om å bekrefte dine opplysninger før du får mulighet til å avslutte forsikringen.
Fortell oss hvorfor du ønsker å avslutte forsikringen, og avslutt forsikringen.
Å flytte personforsikring innebærer at du må kjøpe ny forsikring og derfor også oppgi dine helseopplysninger på nytt til nytt forsikringsselskap. Når du flytter en personforsikring kan helsevurderingen i det nye selskapet gi forbehold i forsikringen som du ikke hadde i forrige forsikringsselskap. I noen tilfeller kan du også få avslag på hele eller deler av forsikringen.
Dersom du får forbehold/reservasjoner eller avslag kan du ha rett til å gjenoppta forsikringen i forrige forsikringsselskap. Fristen for å gjenoppta forsikringen er seks måneder fra dagen du avsluttet forsikringen.
Forsikringen kan gjenopptas uten ny helsevurdering og karenstid, dersom:
- Forsikringen din i det tidligere selskapet har vært aktiv i minst tolv måneder
- Du har søkt om å flytte forsikringer med tilsvarende dekninger
- Du har fått reservasjoner, pristillegg eller avslag i det nye selskapet
- Du har signert avtale og fylt ut ny helseerklæring i det nye selskapet
- Ditt forrige selskap har tilsluttet seg Finans Norge sin Bransjeavtale om flytting
Ved gjenopptak må du betale for forsikringen tilbake til oppsigelsesdatoen. Disse reglene gjelder ikke kollektive personforsikringer og kollektive behandlingsforsikringer.
Hva er karenstid?
Karenstid betyr det samme som ventetid eller karantenetid. Det kan for eksempel være ventetid fra kjøpt forsikring til dens gyldighet, eller ventetiden fra en skadehendelse inntreffer til oppgjøret er klart og utbetales.
Reglene for karenstid er forskjellig fra forsikring til forsikring, og lengden karenstid kan variere.
Personforsikring er en kategori av forsikringer ment for å gi deg og familien din økonomisk trygghet dersom noe skulle skje med helsen din. Det finnes ulike personforsikringer, og livsforsikring er en type personforsikring som gir pengeutbetaling til etterlatte ved dødsfall.
Gjør endringer på forsikringen din
Du finner en oversikt over forsikringene dine ved å logge inn på mine sider i nett- og mobilbanken.
Der kan du blant annet kjøpe flere forsikringer, melde skade og se forsikringsbevis og -vilkår. I mobilbanken kan du dessuten gjøre endringer på forsikringene dine.
Finner du ikke forsikringene dine i nett- og mobilbanken? Det kan være flere ulike grunner til det:
- Forsikringer gjennom kort, kundeprogram, arbeidsgiver, DNB Liv eller forbund vil ikke nødvendigvis vises i forsikringsoversikten i mobilbanken.
- Vi kan ikke vise forsikringer du har sammen med andre. For å se disse, må den som står som eier av forsikringen logge inn.
Spørsmål og svar
Karenstid betyr det samme som ventetid eller karantenetid. Det kan for eksempel være ventetid fra kjøpt forsikring til dens gyldighet, eller ventetiden fra en skadehendelse inntreffer til oppgjøret er klart og utbetales.
Reglene for karenstid er forskjellig fra forsikring til forsikring, og lengden karenstid kan variere.
Du finner reglene for karenstid og når forsikringen din gjelder i vilkårene dine.
Når du kjører bil bør du plassere hunden i bur eller bruke spesielle seler for bruk i bil. En løs hund kan forstyrre fører av bilen, skape trafikkfarlige situasjoner og være en fare ved kollisjon.
Husk at du ikke må forlate hunden i bilen – det blir fort svært varmt og kan forårsake overoppheting.
Egenandelen er det du må betale selv, når du bruker forsikringen din. Jo høyere egenandel du velger når du kjøper forsikringen, jo billigere blir forsikringen.
Du velger egenandel selv når du kjøper hunde- eller katteforsikring. Du finner egenandelbeløpet ditt ved å logge deg inn i nett- og mobilbanken og se dine forsikringer.
Hvis du skal gi fra deg eller selge hunden eller katten din, må ny eier kjøpe egen forsikring.
Når du har dyreforsikring hos oss får du dekket gratis videosamtale med veterinær hos.
En samtale med veterinær online fungerer som en vanlig veterinærtime, men over video. Det eneste du trenger er en mobiltelefon, nettbrett eller PC med kamera.
Kontakt oss
Ring oss på 915 04800
Åpningstider for forsikring
Spør vår chatbot
Chatboten Aino svarer på spørsmål hele døgnet. Starter du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du snakke med en rådgiver i våre åpningstider.
Avtal møte på bankkontor
Du kan avtale møte for rådgivning om forsikring og andre banktjenester på våre bankkontor.
For deg som er døv eller hørselshemmet
Vi er tilgjengelig via møtebooking, og chat og kontaktskjema i nettbanken, i tillegg til SMS-tjenester.
Kan du ikke bruke tjenestene våre, kan vi kontaktes via Teksttelefon 149 (Telenor) og Bildetolktjeneste (Nav).
Varsel om kritikkverdige forhold
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler (lover, forskrifter osv.), DNBs skriftlige etiske retningslinjer (Code of Conduct) eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet. Varsle kritikkverdige forhold