Nå får DNBs forbrukerøkonom Silje Sandmæl konkurranse fra en skjeggete mann om å gi råd til Ola og Kari. Banken lanserer Yngvar Ugland som Norges første forbrukerteknolog.
Mens Sandmæl lenge har vært forbrukernes talsperson når det gjelder økonomispørsmål, blir Ugland nå forbrukernes mann på teknologispørsmål. Forbrukerteknologen vil være oppdatert på nye teknologiske løsninger og produkter, og dele sitt (ofte subjektive) syn på hvilke muligheter og utfordringer disse løsningene byr på.
Ugland er primus motor for innovasjonsarbeidet ellers i banken og forfortsetter samtidig i jobben som leder for NewTechLab. DNB samarbeider med og blir inspirert av flere gründerbedrifter, og motiverer i tillegg til medarbeiderdrevet innovasjon i egen virksomhet.
Jeg skal forstå forbrukerne, være kreativ og se mulighetene og utfordringene som ny teknologi gir dem.
- Det interne innovasjonsarbeidet handler mye om det samme som jeg skal gjøre som forbrukerteknolog; å forstå forbrukerne, være kreativ og se mulighetene og utfordringene som ny teknologi gir.
På arrangementer, møteplasser og gjennom innlegg og artikler på DNB Nyheter og i media ellers, vil han nå kunne gi forbrukerne råd og innspill om aktuelle temaer som mange er opptatte av, for eksempel om de bør slette Facebook-profilen sin.
Det vi ennå ikke vet så mye om er prisen du betaler over tid, om det er mulig å bli «glemt».
- Jobben som forbrukerteknolog gir meg den uavhengigheten jeg trenger for å kunne dele mine perspektiver på teknologiske temaer og produkter som også DNB må forholde seg til. Og det selv om produktene eller teknologien ikke tilbys av DNB. For eksempel spørsmål om de bør være på sosiale medier eller ikke.
Ja, bør egentlig folk slette Facebook-profilen sin?
- Det må folk ta stilling til selv, men de må være klar over at Facebook ikke bare er et sosiale medier-selskap; det er enda mer et teknologiselskap og aller mest et dataselskap. Facebook får vite så mye om deg at de kan tilby deg innhold og underholdning som er skreddersydd, og det liker du kanskje. Det vi ennå ikke vet så mye om er prisen du betaler over tid, om det er mulig en dag å bli «glemt». Jeg savner et tydelig svar på dette fra Facebook og lignende aktører. Dette er noe folk bør utfordre dem på, mener han.
Yngvar vil også dele sin vurdering av store teknologinyheter. Han peker på at mange teknologieksperter ofte blir revet med og snakker med store ord om nye teknologiers potensial. De overser at enkelte teknologier aldri lever opp til hypen og at de har mindre nedslagsfelt enn hva markedsføringen skulle tilsi.
- Ikke minst lar være mange å nevne at teknologien også kan ha negative konsekvenser – enten det er snakk om at personlige data blir utnyttet av selskaper eller at teknologien blir en distraksjon fra viktigere ting i hverdagen.
Slik vurderinger gjør teamet hans i NewTechLab hele tiden. De vurderer fortløpende om ny teknologi kan brukes til å lage enklere og bedre produkter for bankens kunder. Eksempel på vellykkede løsninger som banken har utviklet ved hjelp av ny teknologi er Vipps og den digitale løsningen for å skanne pass, «IDmee».
- De fleste kunders bankhverdag er blitt enklere fordi vi som bank har tatt i bruk ny teknologi. De tenger ikke lenger å gå i banken; de kan gjøre det meste fra mobilen sin. Men må Berit på 75 år skaffe seg siste utgave av iPhone fordi hun skal bruke mobilbank? Nei, det må hun ikke. Det trenger heller ikke Ola på 15 år – og ikke jeg heller, mener forbrukerteknologen.
Yngvar Ugland (44) er utdannet sivilingeniør i matematikk ved NTN. Før han begynte i DNB for tre år siden jobbet han i Microsoft over en lengre periode. Han har også erfaring fra ulike oppstartsbedrifter og Fintech-selskaper.