Akkurat nå:

Kunder blir oppringt og får SMS fra svindlere

Får du telefon og kanskje bekreftelse på SMS om at det er fra DNB? Oppgi aldri BankID eller annen sensitiv informasjon!

ADVARER: - Dette er phishing, altså metoder som svindlere bruker for å få deg til å oppgi info som de kan misbruke, sier Terje A. Fjeldvær. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 25. nov 2021
Artikkelen er flere år gammel

DNB er kjent med at kunder nå blir kontaktet av bedragere som utgir seg for å være fra DNB og kanskje later som de er i kontakt med IT-avdelingen.

Hvis du ikke vil oppgi BankID eller engangspassord sender de en forfalsket SMS som en bekreftelse på at henvendelsen er fra DNB for å få deg til å ringe tilbake. Gjør du det, kommer du til bedrageren som igjen ber deg oppgi BankID-passord eller engangskode. Hensikten er få tak i pengene dine.

Vær oppmerksom på at SMS-en fra svindlerne kan legge seg sammen med andre reelle SMS-er som du har fått fra banken. Så bra er forfalskningen! Derfor er det lett å bli lurt.

- Men kun kriminelle ber deg oppgi BankID-passord eller engangskode, for denne typen informasjon skal du ikke dele med noen. Banken spør derfor aldri etter slikt, sier DNBs bedrageriekspert, Terje A. Fjeldvær.

Han er jevnlig ute og advarer mot denne typen svindel, såkalt phishing, fordi stadig flere utsettes for dette via telefon, SMS, Whatsapp eller Messenger.

Politiet i Tønsberg advarte nylig også mot denne typen svindel etter at en eldre dame hadde blitt lurt og svindlet for 50.000 kroner.

Ha som utgangspunkt at dette sannsynligvis er svindel
Terje A. Fjeldvær

Dette er svindel

DNB er kjent med at flere den site tiden også har mottatt SMS-er eller andre meldinger – tilsynelatende fra banken – med lenke til en side hvor du skal bekrefte identitet ved å legge inn personnummer, kortnummer og/eller BankID.

Tidligere mottok flere en lignende SMS – tilsynelatende fra banken – om at DNB ID er sperret + lenke til en side for de skulle oppgi  BankID. 

Andre har mottatt meldinger på WhatsApp som tilsynelatende var fra en sønn eller datter som trengte hjelp til å få betalt en vare eller tjeneste. Meldingen hadde lenke til en side hvor de skulle oppgi BankID.

La deg ikke lure

La deg altså ikke lure av at en person du kjenner er nevnt i meldingen. Eller av at den kommer fra en du kjenner som "bare" har byttet telefonnummer. Eller at de oppgir å være fra DNB eller en annen kjent bedrift. Telefonnummeret kan ofte ligne.

I tillegg har flere personer blitt kontaktet på Messenger av en av sine kontakter med beskjed om at de har vunnet en gevinst, men at de må oppgi en kode som de får på SMS og oppgi kortdetaljer. Koden som de får på SMS er en kode som kan brukes til å endre passord på Facebook slik at de kriminelle kan ta over kontrollen på Facebook-kontoen til ofrene.

Det har også vært en økning i saker hvor svindlere ringer og utgir seg for å være politi. Svindlerne forfalsker nummeret de ringer fra, slik at det skal se ut som de ringer fra politiet, og sier at det har skjedd noe med kontoen som kan løses ved at de gir fra seg informasjon om BankIDen sin.

Og for en tid tilbake fikk flere jobbsøkere SMS – tilsynelatende fra DNB hvor de hadde søkt jobb – med påfølgende oppringning på telefon om at de måtte godkjenne med (les oppgi) BankID for å komme videre i prosessen. 

Svindlerne er rett og slett ute etter å få ta i pengene dine
Terje A. Fjeldvær

Alt dette er phishing

- Alt dette er ulike former phishing. Dette er en metode som svindlere bruker i ulike former for å få deg til å oppgi BankID og annen sensitiv informasjon som de kan misbruke. Svindlerne er rett og slett ute etter å få ta i pengene dine, sier Fjeldvær.

Han presiserer at ingen ekte firmaer eller etater – verken banken, politiet, mobiloperatører, BankID/Vipps eller andre – vil ringe deg for å spørre om dette.

- Hvis noen spør om noe rundt din BankID bør du umiddelbart legge på, råder bedragerieksperten.

Mange treffes av denne typen svindel

Både kvinner og menn, unge og eldre, er utsatt.

- Phishing er den bedrageriformen hvor vi ser størst spredning i alder blant ofrene. Denne svindelen treffer mange, men svindlerne er kyniske og går ofte etter dem med lav digital kompetanse, erfarer han.

I løpet av årets ni første måneder avdekket banken nærmere 1.800 meldinger fra folk kunder som var blitt utsatt for dette og lurt til å gi fra seg fortrolig informasjon. Langt flere har nok mottatt slike meldinger, men uten å gi fra seg informasjon,

- Totalt sett er tapene som følge av dette på cirka 5 millioner kroner, men skadepotensialet er langt høyere da de kriminelle vil forsøke å overføre alle pengene som finnes i et offer sin besittelse, sier Fjeldvær.

Ta kontakt med banken hvis du er usikker

Han sier at det er lett å bli lurt fordi de kriminelle stadig blir flinkere og mer utspekulerte. Ved hjelp av ny teknologi forfalsker de bedre og skriver bedre norsk.

- Kjenn derfor alltid på om innholdet virker logisk og ta kontakt med banken, eller den som tilsynelatende er avsender, hvis du er usikker. Ha som utgangspunkt at dette sannsynligvis er svindel, sier Fjeldvær.

Hvis meldingen faktisk kommer fra banken eller bedriften som den tilsynelatende er sendt fra, så skal du – istedenfor å bruke lenken du har fått tilsendt – kunne logge deg inn på bedriftens nettsted eller nettbank og finne den samme infoen der.

- Gjør heller det, for da reduserer du risikoen for å trykke på en falsk lenke, sier Fjeldvær.