Prisen på 200 000 kroner er én av tre priser som ble delt ut på festivalens åpningsdag.
- Allerede som ganske ung ble Strønen lagt merke til som en fremragende utøver på sitt instrument, og han markerte seg snart både som bandleder og som komponist, skriver juryen i sin begrunnelse, som videre vektlegger trommeslagerens store musikalske spenn, fra frie, ekspressive sammenhenger til lyriske pianotrioer, i tillegg til et omfattende virke som sjangeroverskridende komponist.
Siden endt utdannelse fra Jazzlinja på NTNU i Trondheim har Thomas Strønen utviklet seg til å bli en ettertraktet musiker både innen- og utenlands, og har flere innspillinger for de anerkjente plateselskapene ECM og Rune Grammofon på samvittigheten.
Av nyere prosjekter har han gjort seg bemerket med sin egen gruppe «Time Is A Blind Guide», en trio med Ayumi Tanaka og Marthe Lea og et besnærende samarbeid med Snah fra Motorpsycho.
Gjennom sitt arbeid som underviser på Musikkhøgskolen i Oslo er Thomas Strønen blitt en viktig skikkelse for unge, utforskende trommeslagere og perkusjonister, noe juryen også tok med seg i betraktningene rundt årets tildeling.
Musikerprisen har blitt delt ut på Kongsberg i mange år, og deles i år ut i samarbeid med DNB som samarbeidspartner. Prisen gis til musikere som har gjort seg bemerket først og fremst i kraft av sitt håndverk, men som også har et tydelig og egenartet musikalsk uttrykk, og en evne til å sette spor i norsk musikkliv. Fjorårets pris ble tildelt pianist Anja Lauvdal.
På årets Kongsberg Jazzfestival spiller prisvinneren to konserter, en med Tuva Syvertsen og Ole Morten Vågan og en med kvartetten Parish. I festivalens prisvinnertradisjon kommer han tilbake til festivalen også neste år.
- Vi gleder oss allerede til å ønske Thomas Strønen velkommen til festivalen i 2023, og ser stort frem til spennende musikalske prosjekter, sier festivalsjef Ragnhild Menes.
Stipendet er et nytt samarbeid mellom festivalen og DNB og skal være et utviklingsstipend på 100 000 kroner som skal gå til en utøver i etableringsfasen av karrieren, som har vist en betydelig vilje og kompromissløshet i å satse på eget kunstnerskap.
Gitarist, vokalist og komponist Oddrun Lilja Jonsdottir blir den første mottakeren av stipendet.
- Hennes ambisjoner om å markere seg internasjonalt, samtidig som hun ikke mister fotfestet i det nasjonale, kombinert med et enestående og personlig uttrykk med full kontroll over instrument og stemme, gjør henne til en selvfølgelig mottaker av #huninvesterer-stipendiet, skriver juryen, som har bestått av representanter fra Kongsberg jazzfestival og DNB.
Oddrun Lilja Jonsdottir har gjort seg bemerket i flere sammenhenger, både som soloartist og leder av eget band, og som bandmedlem med en åpen og sulten tilnærming til musikk fra alle verdens hjørner, i samspill med musikere som Bugge Wesseltoft og Paal Nilssen-Love. Hennes utgivelse av verket «Marble» høstet strålende kritikker med terningkast 6 i Dagsavisen, florerte på lister over årets beste album og ble i tillegg nominert til prisen «Årets verk» av Norsk Komponistforening.
- Gjennom det nye #huninvesterer-stipendet ønsker DNB og Kongsberg Jazzfestival sammen å fokusere på kapitalgapet mellom kvinner og menn som vi ser både innenfor privatøkonomi, men også i musikkbransjen, sier Aina Lemoen Lunde, markedsdirektør i DNB.
Dette er også i tråd med festivalens arbeid med å forbedre kjønnsbalansen og mangfoldet i bransjen, og festivalen forpliktet seg i 2021 til Key Change. #huninvesterer-stipendet skal bidra til å sette en tydelig dagsorden på dette, og prisen deles ut på Bebop & Business, næringslivets, kulturens og politikkens møteplass under jazzfestivalen.