DNB offentliggjør ny rapport om bedragerier:
2021 ble året da svindlere klarte å utnytte ny teknologi fullt ut – og de fleste av oss utsettes nå for phishing og autoangrep.
Dette fremgår av DNBs ferske årsrapport om bedragerier i 2021.
Banken klarte å redde hele 734 av 920 millioner kroner som svindlere forsøkte å stjele fra bankens kunder i 2021. Dette til tross for at banken i fjor registrerte nesten 8.400 svindelsaker, 66 prosent flere svindelsaker enn i 2020.
Den sterke økningen i antallet svindelsaker mot bankens kunder gjennom pandemien, har altså fortsatt i 2021. Økningen i tidsrommet 2018 til 2020 var på hele 300 prosent fra normalåret 2019.
Vær alltid på vakt, og ta kontakt med banken så fort som mulig hvis du mistenker at du er blitt lurt
- Noe av økningen kan nok tilskrives bedre og mer nøyaktig rapportering, men faktumet er at antallet svindelsaker har eksplodert, fastslår fungerende leder for Financial cyber crime center i DNB, Sebastian Claydon Takle.
Han peker på at langt flere enn før lar seg lure av svindelmetoden phishing, hvor antallet svindeforsøk fjor økte med hele 512 prosent.
Takle forklarer hvorfor:
- Vi ser at kvaliteten på phishing-angrepene har økt. Derfor blir flere svindlet, også normalt forsiktige personer.
Han legger til:
- Svindlerne bruker nå antatt pålitelige kanaler som SMS, Messenger og WhatsApp til å manipulere folk. De bruker også falsk reklame i sosiale medier og på ulike nettsteder for å lokke til seg folk.
Ifølge årsrapporten anslår Europol at 33 prosent av alle organiserte kriminelle grupper som er involvert i hvitvasking, også er involvert i digital svindel.
Antall kriminelle grupper rettet mot norske bankkunder har steget fra 3 til 5 grupper før pandemien til mellom 15 og 20 grupper nå.
- Dette er profesjonelle kriminelle som kan klare å lure den mest forsiktige bankkunde. Vær derfor alltid på vakt, og ta kontakt med banken så fort som mulig hvis du mistenker at du er blitt svindlet eller lurt, oppfordrer Takle.