Svindlere går nå etter kvinner med navn som var populære for 80 år siden: Olga, Kari, Sigrid, Gerd, Ragnhild eller lignende. De får kvinnene til å oppgi BankID-en sin og tømmer deretter kontoen deres for penger.
– Kjenner du noen som passer til beskrivelsen – advar dem! oppfordrer leder for DNBs svindel- og bedrageriekspert, Terje Aleksander Fjeldvær.
Han legger til at også eldre menn blir utsatt for denne typen svindel, men kvinnene er i klart flertall.
– Svindlerne går hovedsakelig etter kvinner med navn som var populære for cirka 80 år siden, og som har mye penger i banken. De fleste som så langt er blitt utsatt for dette heter faktisk Olga, opplyser han.
Fjeldvær sier at alt tyder på at svindlerne er norske. De kjenner Norge, norske forhold og vet hvordan banken fungerer. Både banken og politiet er på saken.
– Vi jobber så fort vi kan, men det gjør også svindlerne, sier han.
• Får du en henvendelse du ikke hadde forventet eller tilbud om noe du ikke har bestilt, vær på vakt!
• Gi aldri fra deg BankID-en din. Den er personlig. Banken, andre seriøse bedrifter, politiet eller andre etater vil derfor aldri finne på å be deg om å oppgi den.
De ringer «Olga», utgir seg for å være fra et seriøst finansfirma, og sier at forbrukslånet hennes er klart til utbetaling. Når «Olga» sier at hun ikke har søkt om noe lån, så får hun til svar at hun i så fall må kontakte banken så fort som mulig hvis lånet ikke skal bli utbetalt. De tilbyr seg å sette henne over til banken. Det takker hun ja takk til. Hun forstår ikke at hun ikke blir satt over til banken, men til svindlerne.
Svindlere som får henne til å oppgi BankID-en sin.
Hvis du får en slik henvendelse, legg på!
BankID-en hennes bruker de til å logge seg inn i «Olgas» nettbank hvor de endrer mobilnummeret og postadressen hennes. Så overfører de penger ut fra kontoen og noen ganger oppretter de BankID på mobil i hennes navn, men med sitt eget telefonnummer.
Deretter er det fritt fram. Med BankID på mobil kan de tømme kontoene hennes – noe de også gjør. Banken jobber på spreng med å få satt en stopper for dette, men det er viktig at alle passer på og ikke gir fra seg BankID eller annen personlig informasjon.
– Hvis du får en slik henvendelse, legg på! Hvis du etterpå vil forsikre deg om hvorvidt dette var forsøk på svindel eller ikke, ring DNBs kundeservice for å høre om det du fikk opplyst stemmer eller ikke, råder Fjeldvær.
Han presiserer:
– Hvis du ønsker kontakt med banken, ring et nummer du kjenner fra før. Ikke la ukjente sette deg over. Da risikerer du å bli satt over til noen som vil deg vondt.
Les også denne saken: