Nå setter profesjonelle bedragere inn støtet:

Unngå å bli svindlet i førjulsstresset

Oppgi aldri personnummer og BankID til noen som tar kontakt på telefon, SMS, Messenger, WhatsApp eller e-post.

SLIK TAR BEDRAGERE KONTAKT: Fått en uventet melding? Vær skeptisk! Tenk deg om. Avsender kan være en profesjonell bedrager selv om det ser ekte ut. Foto: Edvard Arntzen Karijord
Lesetid 5 min lesetid
Publisert 01. des 2022
Artikkelen er flere år gammel

– Om henvendelsen virker aldri så profesjonell, tenk alltid på at det kan være bedragere i andre enden, sier leder for Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebastian Takle.

Et tilbud som er for godt til å være sant er som regel nettopp det. Takle mener det er grunn til å være ekstra på vakt nå når julehandelen setter inn for fullt.

– Da vil bedragere bombardere folk med henvendelser via telefon, SMS, Messenger, WhatsApp og falske nettsider, så vær på vakt. Unge og eldre er mest utsatt, advarer han.

Sesong for pakkesvindel

Banken ser for eksempel akkurat nå en rekke svindelforsøk hvor folk oppfordres til å bekrefte informasjon og bankdetaljer for å få en pakke eller lignende.

– Dette er phishing, en metode svindlere bruker for å lure til seg sensitiv informasjon som de kan bruke til å få tak i pengene dine, forklarer han.

Antallet slike svindelforsøk økte i fjor økte med hele 512 prosent, ifølge tall fra DNBs årlige rapport om bedragerier.

ADVARER: – De kriminelle følger med på hvem du er og hva du gjør, sier leder for Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebastian Takle.

Følger med på hvem du er

Stadig flere blir altså utsatt for svindel, og bedragerne er blitt enda mer profesjonelle. Bedragerne får det også til å se ut som om de ringer fra troverdige telefonnumre. 

– De kriminelle følger med på hvem du er og hva du gjør, og denne informasjonen bruker de til å lure deg. Vi ser at kvaliteten på phishing-angrepene har økt. De er blitt veldig gode på forfalskninger. Derfor blir langt flere svindlet, også normalt forsiktige personer, sier han.

Også disse svindelmetodene må du passe deg for

Takle gir flere eksempler på slike svindelmetoder som "alle" nå utsettes for. Både unge og eldre er blitt lurt av disse metodene:

  • Svindlerne utgir seg for å være noen du kjenner for å få tak i mobilnummer, fødselsnummer, kortnummer eller BankID-en din.
  • Får du spørsmål på SMS, messenger, WhatsApp eller e-mail om å sende sensitiv informasjon, ikke gjør det selv om det kan se ut som om det er fra noen du kjenner. Tenk gjennom hvorfor denne personen skulle trenge denne informasjonen. Hvis det er tilsynelatende er fra noen du kjenner, kan du ta direkte kontakt med dem for sjekke.
  • Mange har fått melding om at de har vunnet en iPhone 14 Pro etter å ha svart på noen spørsmål. Dette er forsøk på svindel, så gjør ikke det svindlerne ber om. Slett meldingen. Får du melding om at du har vunnet noe, så er det som regel svindel.
  • Har du nettopp solgt bil og får en SMS med lenke fra Statens vegvesen, ikke gå inn på lenken. Svar ikke på det de spør om. Ingen seriøse aktører vil be om slik informasjon via SMS, messenger, WhatsApp eller e-mail.
  • Har du gjort endringer i Brønnøysundregistrene? Hvis du mottar en melding om at endringen mangler signatur, klikk ikke på lenken. Dette er også bedrageri.
  • Mange tror de har glemt å betale en regning når de får en SMS fra Kredinor om at du må gå inn på en lenke og sjekke inkassokrav. Som nevnt; ingen seriøse aktører vil sende slik info på denne måten. Dette er svindel.
  • Har du betalt en regning dobbelt, så må du ikke godkjenne med BankID for at du skal få pengene tilbake. Bare svindlere vil be deg gjøre dette.
  • Får du beskjed om at skattemeldingen er klar med en link du kan klikke deg inn på, er det også svindel. Skatteetaten sender ikke slike lenker. De ber deg gå inn på skatteetaten.no og logge deg inn der.
  • Får du SMS fra banken med lenke til en side hvor du skal bekrefte med BankID, er det svindel. Banken sender aldri lenker i til sider hvor du skal legge igjen informasjon eller bekrefte med BankID. 
  • Blir du kalt inn til et jobbintervju og må logge inn med BankID for å bekrefte avtalen, er det også svindel. 
  • Ser du artikler om kjendiser eller kjente som har tjent masse penger på investeringer og nå skal dele hemmeligheten om hvordan de har fått det til, skygg unna. Dette er forfalskninger og forsøk på å lure deg til å investere. 
  • Blir du oppringt av en hyggelig person som vil tilby deg å investere penger i ulike investeringsprodukter der de sier du kan tjene masse penger, legg på med en gang. 
  • Blir du ringt opp av "politiet" eller andre som sier at noen har tatt opp forbrukslån i ditt navn og at du må bekrefter noen detaljer før de kan stoppe dette, legg på med en gang. 

Dette gjør du hvis du blir lurt

Hvis du mistenker at du er blitt lurt, anbefaler lederen for Financial Cyber Crime Center at du tar kontakt med banken din så fort som mulig.

DNB jobber for å avdekke svindel

DNB samarbeider med de andre bankene og politiet for å avdekke svindel, og det gir resultater. Sommeren 2021 ble for eksempel fire menn dømt til fengsel etter at de lurte 85 eldre til å gi fra seg personopplysninger og overførte store beløp til seg selv. Mange av de eldre menneskene hadde typiske gammeldagse navn som Olga. Etter at de fire svindlerne ble arrestert ble det nesten slutt på den såkalte Olga-svindelen.

Men bare nesten …

Senere har Haldis-ene blitt utsatt for lignende svindel.

Vest politidistrikt meldte nylig at personer som utgir seg for å være fra Økokrim, hadde ringt til flere Haldis-er og andre om at noen har prøvd å ta opp lån i deres navn. For å kunnes stoppe dette ba vedkommende om å få personnummeret og bankID-en deres. 

Dette ligner på Olga-svindelen, som foregikk slik:

Denne kriminaliteten fikk betegnelsen Olga-svindel fordi svindlerne først og fremst gikk etter eldre damer som het Gerd, Anne, Sigrid, Olga eller lignende. Svindlerne sa til dem at forbrukslånet deres var klart til utbetaling.

Når «Olga» sa at hun ikke har søkt om noe lån, tilbød han å sette henne over til banken. Da ble hun satt til en medsvindler som fikk henne til å oppgi BankID-en sin, slik at de kunne tømme kontoen hennes.

De fleste Olga-ene som var DNB-kunder og fikk kontoen tømt, fikk erstattet tapet sitt fordi de var uskyldig utsatt for svindel. Egenandelen på svindelsaker er 12.000 kroner.

Relatert sak på NRK: Les også dette NRK-intervjuet med Sebastian Takle om hvem som svindler og hvordan de gjør det: Nordmenn står bak mange av disse svindlene