Nå setter profesjonelle bedragere inn støtet:
Oppgi aldri personnummer og BankID til noen som tar kontakt på telefon, SMS, Messenger, WhatsApp eller e-post.
– Om henvendelsen virker aldri så profesjonell, tenk alltid på at det kan være bedragere i andre enden, sier leder for Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebastian Takle.
Et tilbud som er for godt til å være sant er som regel nettopp det. Takle mener det er grunn til å være ekstra på vakt nå når julehandelen setter inn for fullt.
– Da vil bedragere bombardere folk med henvendelser via telefon, SMS, Messenger, WhatsApp og falske nettsider, så vær på vakt. Unge og eldre er mest utsatt, advarer han.
Banken ser for eksempel akkurat nå en rekke svindelforsøk hvor folk oppfordres til å bekrefte informasjon og bankdetaljer for å få en pakke eller lignende.
– Dette er phishing, en metode svindlere bruker for å lure til seg sensitiv informasjon som de kan bruke til å få tak i pengene dine, forklarer han.
Antallet slike svindelforsøk økte i fjor økte med hele 512 prosent, ifølge tall fra DNBs årlige rapport om bedragerier.
Stadig flere blir altså utsatt for svindel, og bedragerne er blitt enda mer profesjonelle. Bedragerne får det også til å se ut som om de ringer fra troverdige telefonnumre.
– De kriminelle følger med på hvem du er og hva du gjør, og denne informasjonen bruker de til å lure deg. Vi ser at kvaliteten på phishing-angrepene har økt. De er blitt veldig gode på forfalskninger. Derfor blir langt flere svindlet, også normalt forsiktige personer, sier han.
Takle gir flere eksempler på slike svindelmetoder som "alle" nå utsettes for. Både unge og eldre er blitt lurt av disse metodene:
Hvis du mistenker at du er blitt lurt, anbefaler lederen for Financial Cyber Crime Center at du tar kontakt med banken din så fort som mulig.
DNB samarbeider med de andre bankene og politiet for å avdekke svindel, og det gir resultater. Sommeren 2021 ble for eksempel fire menn dømt til fengsel etter at de lurte 85 eldre til å gi fra seg personopplysninger og overførte store beløp til seg selv. Mange av de eldre menneskene hadde typiske gammeldagse navn som Olga. Etter at de fire svindlerne ble arrestert ble det nesten slutt på den såkalte Olga-svindelen.
Men bare nesten …
Senere har Haldis-ene blitt utsatt for lignende svindel.
Vest politidistrikt meldte nylig at personer som utgir seg for å være fra Økokrim, hadde ringt til flere Haldis-er og andre om at noen har prøvd å ta opp lån i deres navn. For å kunnes stoppe dette ba vedkommende om å få personnummeret og bankID-en deres.
Dette ligner på Olga-svindelen, som foregikk slik:
Denne kriminaliteten fikk betegnelsen Olga-svindel fordi svindlerne først og fremst gikk etter eldre damer som het Gerd, Anne, Sigrid, Olga eller lignende. Svindlerne sa til dem at forbrukslånet deres var klart til utbetaling.
Når «Olga» sa at hun ikke har søkt om noe lån, tilbød han å sette henne over til banken. Da ble hun satt til en medsvindler som fikk henne til å oppgi BankID-en sin, slik at de kunne tømme kontoen hennes.
De fleste Olga-ene som var DNB-kunder og fikk kontoen tømt, fikk erstattet tapet sitt fordi de var uskyldig utsatt for svindel. Egenandelen på svindelsaker er 12.000 kroner.
Relatert sak på NRK: Les også dette NRK-intervjuet med Sebastian Takle om hvem som svindler og hvordan de gjør det: Nordmenn står bak mange av disse svindlene