Slik shoppet vi i Black Week

Elektronikk. Klær, sko og tilbehør. Hjem. Sport. Det var varer i disse kategoriene nordmenn brukte mest penger på i Black Week.

SER ADFERDSENDRING: – Nordmenn handler fortsatt mye, men trenden er klart nedadgående, konstaterer direktør for transaksjonsdata i DNB, Ine Oftedahl. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 1 min lesetid
Publisert 01. des 2022
Artikkelen er flere år gammel

Så mye utgjorde disse varene av totalhandelen gjennom årets sorte salgsuke:

Elektronikk: 30 prosent
Klær, sko og tilbehør: 26 prosent
Hjem: 25 prosent
Sport: 11 prosent

Det viser transaksjonsdata fra DNB-kunders kortbruk.

DNB har over 2 millioner personkunder. Derfor gir disse tallene en god indikasjon på nordmenns forbrukeradferd.

Ser adferdsendring

Dataene viser også at nordmenn brukte 5 prosent mindre penger i Black Week i år enn i fjor, men samtidig 9 prosent mer enn tilsvarende uke i 2019, som var det siste normalåret før pandemien. Beløpene er inflasjonsjustert.

– Nordmenn handler altså fortsatt mye, men trenden er klart nedadgående. Det viser også dataene fra kortbruken de siste månedene, sier direktør for transaksjonsdata i DNB, Ine Oftedahl.

De med høy inntekt utmerker seg

Det er nordmenn i den høyeste inntektsgruppen som totalt sett har redusert Black Week-forbruket mest.

– Noe av forklaringen ligger nok i at det er nettopp denne gruppen som tradisjonelt sett bruker mest penger i løpet av den nevnte uken, mener hun.

Totalt sett brukte nordmenn i den høyeste inntektsgruppen 80 prosent mer under årets Black Week enn dem i den lavest inntektsgruppen.                       

Les rapporten om nordmenns kortbruk i Black Week her