Kriminelle tar ikke sommerferie
De kriminelle har vært like aktive denne sommeren som i fjor. Til sammen ble kunder forsøkt svindlet for over 50 millioner kroner.
Det melder sikkerhetsmiljøene i DNB, som jobber med å avdekke og avverge bedragerier.
Mens sommeren i fjor var dominert av phishing- og safe account-svindel, har banken i år merket et oppsving i vishing-saker.
DNB-kunde Dag Bygland Christiansen (70) hadde nettopp solgt bil og trodde derfor tekstmeldingen fra Vegvesenet var ekte. Han bekreftet med BankID og fødselsnummer slik han ble bedt om, og det kunne fort ha resultert i at kontoen hans ble tappet for nesten 500.000 kroner. Heldigvis klarte DNB å stoppe transaksjonen før den gikk ut av banken.
Nå er mennene som sto bak Vegvesen-svindelen tatt. Økokrim har ifølge NRK tiltalt to personer fra Romania, som de mener står bak bedrageriene.
– Før bedragerne ble pågrepet, ble flere av DNBs kunder utsatt for denne typen svindel, opplyser leder for Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebastian Takle.
Både banker, Posten, politiet, DHL, Vegvesenet og andre bedrifter og etater blir misbrukt i svindel. De som henvender seg er altså ikke alltid dem de utgir seg for å være. Derfor bør du ta direkte kontakt med avsender hvis du er usikker på om henvendelsen er ekte eller ikke.
Som nevnt advarte DNB og politiet nylig om vishing. De kriminelle ringer og utgir seg for å være Økokrim eller bankens sikkerhetsavdeling, med en beskjed om at bankkontoen deres er hacket. Kort tid etter kommer bedragerne hjem til offeret for å hente BankID og bankkort som en del av «etterforskningen» mens de i realiteten tapper offerets kontoer for penger.
Dette er i seg selv ikke en ny metode, men svindelen har eskalert og blitt farligere. I Sverige har denne typen svindel til og med resultert i to dødsfall.
Her har politiet samlet flere eksempler på svindelforsøk der politiet blir misbrukt som avsender
Financial Cyber Crime Center i DNB driver bedrageriforebyggende tiltak. I 2023 ble det totalt sett utført bedrageriforsøk for 1.811 millioner kroner mot banken og bankens kunder, og denne enheten klarte å forhindre 85 prosent av dette.
– 1,8 milliarder er et svimlende høyt tall som få klarer å relatere seg til, men bak hver krone er det et menneske som blir lurt eller forsøkt lurt fra seg penger, og i mange tilfeller kan det oppleves som personlige tragedier, sier Takle.
Selv om noen bedragerne blir tatt, er det flust av andre bedragere. Svindelforsøk i ulike former øker i omfang.
Takle er tydelig på at alle kan bli lurt av dagens profesjonelle bedragere. Både unge og eldre blir lurt, og de som blir lurt er ikke dumme.
Relatert artikkel: – Du kan ikke stole på noen
– De kriminelle spiller ofte på faktiske hendelser i den enkeltes liv før de stjeler pengene deres – eller de får dem til å tro at de er i kontakt med politiet, banken eller personer de har en relasjon eller tillit til, sier Takle.
– Med ingen banker, politi, andre offentlig etater eller seriøse bedrifter vil be om BankID-en din. Den skal du aldri oppgi til noen. Du skal heller ikke legge inn den eller annen sensitiv informasjon på en nettside som er lenket opp i en e-post eller SMS, presiserer han.
Takle ber samtidig alle sette seg inn i og være obs på disse svindelmetodene, som mange utsettes for nå:
Spoofing – bedragere kontakter deg på SMS eller e-post fra kjente aktører
Slik lures du til å overføre penger til en «sikker bankkonto»
Pengemuldyr – du blir lurt til å bruke kontoen din til hvitvasking
Informasjonen og beskrivelsen av svindelmetodene ovenfor er hentet fra nettsiden svindel.no, som Finans Norge og bankene står bak. Nettsiden er laget for at flere skal kunne lære seg selvforsvar mot svindel.