Tekniske problemer gjør at mange kunder i DNB opplever at penger som skulle kommet på konto mandag fortsatt ikke er plass.
Problemet rammer både bedrifts- og personkunder som skulle fått gjennomført transaksjoner som for eksempel betalinger, overføringer og lønn/feriepenger fra andre banker til DNB.
- Vi har problemer med en større betalingsfil som skulle vært kjørt igjennom våre systemer mandag morgen. Det oppstår feil som gjør at transaksjonene ikke går igjennom. Problemene gjelder kun disse transaksjonene, andre overføringer mandag og tirsdag har gått uten problemer. Vi har jobbet i hele går og igjennom natten med å rette opp feilen, men dessverre har vi enda ikke klart å finne en løsning, sier Maria Ervik Løvold, leder for teknologi og service i DNB.
Transaksjonsfilen inneholder også oppgjør for betalinger og overførsler fra Vipps fra helgen 12-14. juni. Kunder vil derfor oppleve at beløp som er mottatt som vennebetaling fra konto i andre banker ikke er tilgjengelig. Pengene vil bli tilgjengelig på konto så snart feilen er rettet.
- Vi beklager på det sterkeste til alle som er rammet, og har full forståelse for at det kan skape vansker når pengene ikke kommer på konto slik de skal. DNB gjør alt vi kan for å rette opp i problemene slik at våre kunder kan få overført pengene så raskt som mulig, legger hun til. .
DNBs spesialister jobber parallelt i flere ulike «spor» for å finne en løsning så raskt som mulig. I mellomtiden vil banken fortsette å holde kundene våre orientert om status på Facebook, Dnb.no og i media. Dersom problemene vedvarer vil kundene også bli varslet på andre måter.
- Vi har iverksatt tiltak for at kunder som er rammet av problemene kan få hjelp. De som har et akutt behov kan ta kontakt med vårt kundesenter, sier Løvold.