DNBs mobilbank feirer ett år:
Funksjonen "Pengebruk" vil deg en mye mer detaljert innsikt over hva du faktisk bruker penger på.
Mobilbanken til DNB feiret ett år tirsdag 14. januar, og bursdagsbarnet har fått mange flere venner enn "foreldrene" kunne håpet på.
- Den gamle mobilbanken hadde 6-700.000 brukere, og vi hadde et mål om å få 800.000 med den nye. Det syntes vi selv var i overkant hårete, så det er klart vi er fornøyde og stolte over å klare en million, sier en av "foreldrene", Olav Færevik Gulbrandsen, leder for digitale kanaler.
Hvor mange norske apper kan man si det samme om?
For rett før jul startet feiringen hos teamet som gir mobilbanken stadig mer funksjonalitet. Da rundet mobilbanken én million brukere.
Ettåringen vokser raskt, og gjennom hyppige oppdateringer har den også har utviklet seg i et rasende tempo. Ny funksjonalitet har kommet til gjennom hele året; en god blanding av salgsløsninger, selvbetjeningsløsninger og andre nyttige ting.
- I den gamle appen hadde vi tre oppdateringer på fire år. Nå har vi kommet med nye ting hver eneste måned siden lanseringen, og det synes vi er litt kult, sier den andre "forelderen", produkteier Oscar Nordström.
Det kom (og i år kommer det flere) en rekke funksjoner til DNBs mobilbank i fjor. Under er bare noen eksempler:
I anledning ettårsjubileet har funksjonaliteten "Pengebruk" kommet, som er akkurat det. En bevisstgjøring av hva du faktisk bruker penger på. Her kan du få en månedsvis eller årsbasert (helt tilbake til 2017) oversikt over hvor du legger igjen pengene dine. Det er fordelt på forskjellige kategorier som "Dagligvarer", "Kjøretøy", og, den sikkert mange er ekstra nysgjerrig på, "Restaurant og uteliv". Disse, som for eksempel "Dagligvarer", er så igjen fordelt på underkategorier som "Mat og husholdning" og "Polvarer". Dermed kan du få det helt nøyaktige beløpet på akkurat hvor mye du la igjen på Vinmonopolet i fjor. Hvis du vil.
Konserndirektør for personmarked i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, er "eier" av mobilbanken, og er også veldig stolt over hva Olav og Oscar og utviklerne i DNB har fått til.
- Det er imponerende at mobilbanken har fått til så mange brukere på så kort tid. Over én million bruker på under ett år. Hvor mange norske apper kan man si det samme om?
Konserndirektøren har en klar ambisjon om at mobilbanken skal være den foretrukne hverdagsbanken for kundene til DNB.
- Med Pengebruk gjør vi det enda enklere å få full oversikt over egen økonomi, og ikke minst se hvor man har et sparepotensial. Oppdateringen som slippes i dag er bare starten, og fremover til funksjonen bli enda mer detaljert og tilpasset kundes forbruksmønster.