Bedragerne bruker nye metoder:
Igjen blir kunder blir oppringt av at bedragere som utgir seg for å jobbe i banken, et finansieringsselskap eller lignende.
Bedrageriekspert i DNB, Terje A. Fjeldvær, advarer om at disse bedragerne lyver for å få deg til å oppgi informasjon som de kan misbruke.
- Vær oppmerksom på at det gis mye falsk informasjon både i sosiale medier og av personer som tar kontakt på telefon. Vær derfor alltid kritisk til fremmede som tar kontakt. Kontroller gjerne informasjonen hvis du lurer, råder han.
Bedragere på telefon endrer og tilpasser det de sier etterhvert som folk blir oppmerksom på at det er svindel.
Tidligere har de for eksempel gått frem slik: Bedragerne ringte og sa at lånet du hadde søkt om var innvilget og klart til utbetaling. Når du benektet at du hadde søkt om lån, sa de at du måtte skynde deg å kontakte banken hvis pengene ikke skulle bli utbetalt. De tilbydde seg å sette deg over til DNB eller den aktuelle banken. Men det de gjorde var å setter deg over til en annen bedrager, en som forsøkte å lure deg til å oppgi BankID eller lignende.
- Den siste perioden har vi sett eksempler på at bedragere sier de ringer fra DNBs «sikkerhetsavdeling» eller «avdeling for bedrageribekjempelse» for å gjennomføre en spørreundersøkelse eller lignende. De ber deg så oppgi BankID-detaljer for å identifisere deg. Vi har også hørt eksempler på spørreundersøkelser knyttet til blant annet korona, forteller Fjeldvær.
Han presiserer at de som jobber med å bekjempe bedragerier mot bankens kunder ikke ringer rundt og foretar spørreundersøkelser.
- Og vi ber ikke om BankID-en din. Alt dette er forsøk på å lure fra deg pengene dine, fastslår han.
Om du er i tvil, ring bankens kundesenter på telefon 915 04 800.
Dette er varianter av såkalt Olga-svindel. DNB advarte mot denne typen svindel allerede i september i fjor og følger utviklingen nøye.
- Vi vet at andre bankers kunder igjen er utsatt og forbereder oss på at bedragerne kan slå til mot våre kunder også. Derfor ser vi grunn til å advare, sier DNBs bedrageriekspert.
Han gjør oppmerksom på at bedragerne ofte går etter eldre og de mest sårbare blant oss.
- Det er egentlig de samme bedragerimetodene som går igjen, men de kriminelle tilpasser seg hele tiden den aktuelle situasjonen som samfunnet er i, og bruker dette til å lure folk, erfarer Fjeldvær.
Risikoen for å bli utsatt for bedragerier er ifølge DNBs trusselvurderinger høy og økende. Fjeldvær har flere ganger advart om at kriminelle bruker stadig nye metoder for å lure til seg BankID og annen sensitiv informasjon, som de kan misbruke.
- De fleste passer godt på fysiske ting som nøkler, pass og lommebok, men altfor mange lar seg lure til å gi fra seg BankID og andre sensitive opplysninger, som kan brukes til å bedra dem, sier han.
Ingen med rent mel i posen vil be deg om å oppgi BankID-en din
- Du skal aldri gi fra deg BankID-en din, ikke til noen, ikke bilde av passet heller. Men på utspekulert vis får de folk til å sende bilde av pass og oppgi BankID, erfarer Fjeldvær.
- BankID-en din er personlig. Du har skrevet under på at du ikke skal gi den fra deg. Derfor vil ingen med rent mel i posen finne på å be deg om å oppgi den, poengterer han.
Hvis du tror at du er blitt lurt, bør du så fort som mulig reklamere til banken slik at saken kan bli vurdert og undersøkt.