Leder for DNB Næringseiendom:

- Nå handler alt om å være der for kunder i krise

Betalingsutsettelse, reduserte felleskostnader og endrede åpningstider.

STILLE: Det er så mye mennesker på norske kjøpesentre om dagen. Foto: NTB scanpix
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 20. mar 2020
Artikkelen er flere år gammel

Det er noen av tiltakene eierne av kjøpesentre gjør for å hjelpe butikkene gjennom krisen.

- Nå handler alt om å bidra til at våre kunder overlever en periode med lavere omsetning, og i denne omgang handler det om å redusere kostnader og gi betalingsutsettelse for å bidra til likviditet, sier Gro Kristin Boge, leder for DNB Næringseiendom.   

Store forskjeller

Koronakrisen rammer hardt. Kundene holder seg hjemme og besøker bare kjøpesentrene for raskt å gjøre helt nødvendige innkjøp. For mange bransjer er det alvorlig, men for noen handler det om å jobbe dag og natt for å ha nok varer i butikken.

- Det er store forskjeller på hvordan de ulike bransjene rammes. Vinmonopolet, dagligvarebutikkene og apotekene på kjøpesentrene har fortsatt god omsetning. Bokhandlere har også et godt salg av spill og bøker nå som en stor del av befolkningen må holde seg hjemme, mens for eksempel klesbutikker, restauranter og kafeer sliter. I tillegg har du de, blant annet frisørsalongene, som har fått et myndighetspålegg om å holde stengt. Derfor er vi nå i dialog med hver enkelt av kundene våre, med mål om å finne individuelle og gode løsninger, sier Boge.

Flere tiltak kan komme
Gro Kristin Boge

Har gjort viktige tilpasninger

- Alle de kriserammede kundene får nå mulighet til å utsette innbetalingen av husleien i tre måneder. I tillegg har vi redusert åpningstidene slik at butikkene kan holde åpent kun basert på ett skift. Samt redusert felles markeds- og driftskostnader. Dette er tiltak som monner og er gode bidrag for at kassa ikke skal bli helt tom, sier Boge.

Kan kommer mer

Nesten daglig kommer myndighetene med nye tiltak. Både for å redusere smitten og for å bidra til at bedrifter ikke må avvikle og sende ansatte ut i permitteringer og arbeidsledighet. DNB Næringseiendom følger situasjonen tett og vil så godt det la seg gjøre tilpasse seg den aktuelle situasjonen. 

- På våre kjøpesentre har vi både store og små bedrifter. Noen er en del av kjeder med profesjonelle eiere, mens andre er selvstendige hvor eierne er de samme som du treffer i butikken når du handler. Det sier seg selv at vi da ikke kan behandle alle på samme måte. De har rett og slett veldig ulike behov, sier Boge.

Varehandelen har lenge hatt svak lønnsomhet og de tiltakene myndighetene har iverksatt vurderes bare i begrenset grad å hjelpe de mindre bedriftene. 

- Flere tiltak kan komme. Det tar vi også hensyn til når vi vurderer hvordan vi kan bistå våre kunder. Til syvende og sist er det likevel den enkelte bedrifts ansvar å gjøre nødvendige grep når omsetningen går ned, sier Gro Kristin Boge i DNB Næringseiendom.

DNB Næringseiendom er en av Norges største private eiendomsforvaltere og driver innenfor kontor, handel og hotell i de største byene i Norge og Sverige. De forvalter eiendomsverdier på totalt 34,7 milliarder på vegne av DNB Livsforsikring og DNB Scandinavian Property fund.