Ladetabben som kan koste deg dyrt

NAF råder deg til å velge riktig ladestolpe ellers kan du betale for effekt du ikke får.

LADE LANGS VEIEN? NAF råder deg til å velge riktig ladestolpe ellers kan du betale for effekt du ikke får. Foto: Eleonora Skaugvolldal Strzelecki
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 13. sep 2022
Artikkelen er flere år gammel

I en pressemelding fra NAF kommer det fram at det ikke er lurt for alle elbileiere å bruke lynlader når du lader langs veien. 

NAF skriver at på de fleste ladeplassene for elbiler finner du to typer lading:

  • Hurtiglading som er ladere som gir en effekt på 50 kilowatt (kW)
  • Lynlading som gir en effekt på 150 kW eller høyere

Å velge sistnevnte alternativ er naturlig nok nesten alltid dyrere, noe som gjør at det kan koste deg ekstra – du kan nemlig betale for en effekt du ikke får. 

Kjenn din bils makskapasitet

NAF viser til tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som sier at det er hele 17 elbilmodeller i Norge som kun kan lade på maks 50 kW. Bruker du lynlading på disse bilene, får du altså ikke strøm noe raskere enn ved en hurtiglading, skriver NAF. 

NAF sier også at de som eier elbiler som kan lade mellom 50 og 100 kW – her finnes det 11 modeller i Norge – bør bruke hurtiglader og ikke lynlader, da førstnevnte ikke går så veldig mye saktere og er det rimeligste ladealternativet på ladeplassen. 

Her er oversikten over modeller og maksimal ladeeffekt (*)

Bilmodell Maksimal ladeeffekt
Seat Mii electric 40
Skoda Citigo-e 40
Volkswagen e-Golf 40
Volkswagen e-Up 40
Honda e 46
BMW i3 49
Hyundai Ioniq (2020) 50
Kia e-Soul  50
Kia e-Soul Electric 50
Lexus UX 300e 50
Mazda MX-30 50
MINI Mini Cooper SE 50
Nissan Leaf 39kWh 50
Nissan Leaf (eldre versjon) 50
Opel Ampera-e 50
Renault Zoe 50
Xpeng G3 50
Hyundai Ioniq (2016–2019) 70
Maxus Euniq5  70
Maxus Euniq6 70
Hyundai Kona electric 77
Kia e-Soul  77
Kia e-Niro  80
Fiat 500 85
MG MG5 87
Xpeng P7 90
MG Marvel R 92
MG ZS EV 92    

(*) Tall er hentet fra OFV og NAF