NAF råder deg til å velge riktig ladestolpe ellers kan du betale for effekt du ikke får.
I en pressemelding fra NAF kommer det fram at det ikke er lurt for alle elbileiere å bruke lynlader når du lader langs veien.
NAF skriver at på de fleste ladeplassene for elbiler finner du to typer lading:
Å velge sistnevnte alternativ er naturlig nok nesten alltid dyrere, noe som gjør at det kan koste deg ekstra – du kan nemlig betale for en effekt du ikke får.
NAF viser til tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som sier at det er hele 17 elbilmodeller i Norge som kun kan lade på maks 50 kW. Bruker du lynlading på disse bilene, får du altså ikke strøm noe raskere enn ved en hurtiglading, skriver NAF.
NAF sier også at de som eier elbiler som kan lade mellom 50 og 100 kW – her finnes det 11 modeller i Norge – bør bruke hurtiglader og ikke lynlader, da førstnevnte ikke går så veldig mye saktere og er det rimeligste ladealternativet på ladeplassen.
Bilmodell | Maksimal ladeeffekt | ||
---|---|---|---|
Seat Mii electric | 40 | ||
Skoda Citigo-e | 40 | ||
Volkswagen e-Golf | 40 | ||
Volkswagen e-Up | 40 | ||
Honda e | 46 | ||
BMW i3 | 49 | ||
Hyundai Ioniq (2020) | 50 | ||
Kia e-Soul | 50 | ||
Kia e-Soul Electric | 50 | ||
Lexus UX 300e | 50 | ||
Mazda MX-30 | 50 | ||
MINI Mini Cooper SE | 50 | ||
Nissan Leaf 39kWh | 50 | ||
Nissan Leaf (eldre versjon) | 50 | ||
Opel Ampera-e | 50 | ||
Renault Zoe | 50 | ||
Xpeng G3 | 50 | ||
Hyundai Ioniq (2016–2019) | 70 | ||
Maxus Euniq5 | 70 | ||
Maxus Euniq6 | 70 | ||
Hyundai Kona electric | 77 | ||
Kia e-Soul | 77 | ||
Kia e-Niro | 80 | ||
Fiat 500 | 85 | ||
MG MG5 | 87 | ||
Xpeng P7 | 90 | ||
MG Marvel R | 92 | ||
MG ZS EV | 92 |