665 utsatt for phishing siste 8 måneder:

Pass på – mange blir lurt til å oppgi sensitiv informasjon

Svindelmetoden fortsetter å øke i omfang. Bare i løpet av årets to første måneder ble 243 DNB-kunder utsatt for phishing.

PHISHING BLIR ANMELDT: DNB og bankens bedrageriekspert, Terje A. Fjeldvær, anmeldte nylig 422 phishingangrep til politiet. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 2 min lesetid
Publisert 19. mar 2021
Artikkelen er flere år gammel

Ifølge bedrageriekspert i DNB, Terje A. Fjeldvær, endrer de kriminelle stadig metodene sine og utnytter ny teknologi og nye løsninger for å lure folk.  

- Forfalskningene ser nå mer ekte ut enn før. I tillegg er angrepene automatisert, slik at flere blir utsatt for dem. Derfor er det lett å la seg lure, fastslår han.

PHISHING VIA SMS: Dette er eksempel på en falsk SMS sendt fra kriminelle. Ofte er den også sendt fra et nummer som ligner DNBs, så vær på vakt! Foto: DNB

Se opp for gode forfalskninger

Han snakker da om SMS-er eller e-poster som ser ut til å være fra banken, samt falske nettsider. Eller falske artikler og annonser i sosiale medier, fortrinnsvis Facebook, Instagram, Linkedin eller Twitter.

De kriminelle trenger denne informasjonen for å få tak i pengene dine
Terje A. Fjeldvær

- Blir du bedt om å oppgi BankID eller annen personlig informasjon når du klikker på en lenke, eller du blir bedt om å gjøre det på telefon, ikke gjør det! Da er det sannsynligvis forsøk på svindel. De kriminelle trenger denne informasjonen for å få tak i pengene dine, sier han.

Anmeldes til Kripos

DNB anmelder massebedragerier mot kunder til politiet. Banken anmeldte nylig 422 phishingangrep fra andre halvår i fjor. I den samme anmeldelsen ble 15 muldyr i Norge identifisert. Dette er personer som videresender svarte penger (les hvitvasker) til kriminelle bakmenn mot betaling.

De kriminelle utnytter koronasituasjonen
Terje A. Fjeldvær

Fjeldvær mener at pandemien med økt digitalisering og flere som sitter alene, har endret kriminalitetsbildet. Antall bedrageriforsøk økte kraftig gjennom fjoråret, og flere kriminelle miljøer går nå over til sosial manipulasjon som metode.

- De kriminelle utnytter koronasituasjonen og bruker tid på å finne folks sårbarheter. Alle kan bli lurt hvis angrepet treffer riktig, sier han.

Stor økning i antall svindelsaker

Totalt sett ble DNBs kunder i fjor forsøkt svindlet for 1,4 milliarder kroner, en økning på ca. 200 millioner fra året før. Dette skjedde gjennom totalt 5043 svindelforsøk, det vil si 25 prosent flere enn i 2019. Det meste av dette var phishingangrep og investeringssvindel via falske nettsider.

Over 80 prosent ble avverget

Kampen mot de kriminelle er ressurskrevende, men den lønner seg. Av potensiell svindel på 1,4 milliarder kroner mot banken og bankens kunder i fjor, ble 1,2 milliarder reddet av DNBs totale innsats mot bedragerier. Det vil si at 82 prosent av forsøkene ble avverget.

For mange i DNB er involvert i arbeidet mot økonomisk kriminalitet.

- Vi jobber jevnt og trutt mot de kriminelle. Ofte i samarbeid med politiet og andre bedrifter, opplyser Fjeldvær.

Mens selv om de klarer å forhindre mange forsøk, er det fortsatt altfor mye svindel. 

- Svindelmengden øker fortsatt. Og siden de kriminelle hele tiden bruker ny teknologi, må vi også hele tiden fornye oss i kampen mot dem, konstaterer Fjeldvær.