- De beste løsningene skapes sammen med kundene

Bankens drevne tech-miljø løste tre caser basert på innsikt fra tre ulike typer kunder, for å lage fremtidens nettbankopplevelse.

HACKATON: Gründer Bjørn Myreze og hans kundekontakt i DNB, Truls Pettersen. Foto: Apriil / DNB
Lesetid 6 min lesetid
Publisert 16. nov 2021
Artikkelen er flere år gammel

– DNB, I love you! Lovordene runget fra gründer Bjørn Myreze, da DNB inviterte til hackathon forrige uke. Nå håper divisjonsleder Kjersti Høklingen at hackathonet vil skape store, positive ringvirkninger.

Myreze-gründeren var nemlig selv til stede på selve finalen av det to dagers lange hackathonet, som gikk av stabelen i DNBs lokaler sist uke. At man løste konkrete caser fra et konsern, en oppstarts- og vekstbedrift, fikk suksessgründeren til å se stjerner. Smilet ble enda større da han så prototypen på en nettbankløsning basert på innsikt fra Myreze. 

- Jeg elsker merkevaren 

- Jeg kan med hånden på hjertet si at DNB er den første banken som har sett meg, både som person og som bedrift, fastslår Myreze som forteller at hans forhold til banken strekker seg langt tilbake: 

- Faktisk helt til den første gangen de virkelig satset på nettbanken for mange, mange år siden. Da var jeg en ung nerd, og jeg husker at DNB hadde den feteste nettbanken i Norge. Jeg elsker merkevaren deres, men jeg har ønsket meg mer funksjonalitet og brukervennlighet i nettbanken, slik at jeg kan elske dem like mye i fremtiden også, bedyrer han. 

GOD KJEMI: Bjørn Myrezes kundekontakt i DNB, Truls Pettersen, stiller alltid opp for sin bedriftskunde. Foto: Apriil / DNB

– Det er hos kunden svaret ligger

Og det er på grunn av slike kundeønsker at divisjonen Teknologi og digitale kanaler i Corporate banking, ledet av Kjersti Høklingen, valgte å stå over tørre powerpointer og lange middager til fordel for et hackaton når hun samlet gjengen sin.  

– Det er hos kunden svaret ligger. Vi har alltid behovet til kunden i tankene først, og på et slikt hackathon trener vi oss på å sette oss inn i kundens behov både empatisk og operativt. Hvor ligger sårbarheten? Hva blir fordelen om vi gjør sånn eller sånn? Og for å finne ut disse tingene må vi snakke med kunden, forklarer Høklingen og får støtte fra plassjef, Marianne Wik Sætre. 

– Det er utrolig viktig at vi får innblikk i hva kundene faktisk trenger. Kundene vi valgte ut for dette hackathonet har ulike behov, så det at vi hele tiden er nysgjerrige på hva kundene faktisk trenger og mener om både de løsningene vi har, og hvilke forbedringsområder de har, er utrolig viktig. 

KUNDEN I FOKUS: - Det er hos kunden svaret ligger, sier Kjersti Høklingen, leder for divisjonen Teknologi og digitale kanaler. Foto: DNB

Hadde ventet 701 dager på å møtes

Basert på en videosnutt der oppstartsselskapet Bygr, vekstselskapet Myreze og konsernkunden Frydenbø fortalte om sine behov og utfordringer, fikk seks grupper på 15 til 21 personer i oppgave å løse et konkret case for en av bedriftene og presentere løsningen og hvordan den ville blitt seende ut. Metoden ligger tett opp til hvordan DNB til daglig jobber – i krysningspunktet finans og teknologi – men med et hackathon blir prosessen og metodikkene oppskalert og effektivisert. At man endelig fikk møtt gode kolleger fra Oslo, som man kun hadde truffet digitalt de siste to årene, tilførte en ny dimensjon til opplegget, ifølge Høklingen. 

- Vi hadde faktisk ventet 701 dager på å møtes, så dette er en samling vi har gledet oss lenge til. I ettertid håper jeg vi sitter igjen med konkrete ideer og kundeløsninger vi kan videreutvikle og ta ut til kundene våre..

ENDELIG KUNNE DE MØTES: Teknologer, produktansvarlige, designere og konseptutviklere jobbet tverrfaglig for å utvikle fremtidens nettbankopplevelse. Foto: Apriil / DNB

Kastet seg ut i lederansvar

 Alle bransjer, men spesielt finansbransjen, har blitt utfordret av store endringer på teknologisiden de siste årene. 

- Du og jeg som kunder har mye større forventninger til at løsningene i banken er digitale, og man sammenligner brukeropplevelsen med det man gjør på Facebook, Google eller andre big tech. I dag bruker vi en måned på prosjekter vi tidligere ville brukt to år på. Måten vi jobber på skal være i verdensklasse, slår Høklingen fast. 

Når man fører sammen forretning og teknologi skjer det magi!
Marianne Wiik Sætre

Hun er ekstra stolt over det gode samarbeidet og engasjementet som ble vist i løpet av de to, hektiske dagene på hackathonet. 

- Veldig stolt. Vi var spente fordi vi ikke har arrangert et hackathon i så stort format før. Så det var veldig morsomt å se hvordan de store teamene utøvde samarbeid, og at noen kastet seg ut i lederansvar uten trening. Den yngste som tok på seg lederansvar var Siri på 24 år som skulle lede en gjeng på 21 kolleger som hadde mye mer erfaring enn henne, men hun utførte med glans og jeg er veldig stolt, sier Høklingen og legger til: 

- Med tanke på at vi har mange ulike profiler i teamene der noen er introvert, andre ekstrovert, noen liker å ta mye plass og noen synes det er skummelt, er det å skape psykologisk trygghet viktig, og det føler jeg at jeg har sett disse to dagene. Folk har blomstret, energiene har økt og noen ganger gått over i frustrasjon og videre til kjempebegeistring for løsningene man kom opp med. Det har vært utrolig gøy å komme opp og se seg rundt i de ulike rommene hvor de jobbet med casene. 

PLASSJEF: Marianne Wiik Sætre på hackaton. Foto: Apriil / DNB

En av de største arbeidsgiverne på tech i Bergen

 Det var alt fra de fremste tech-hodene, til de mest drevne kundekontaktene, arkitekter, frontend- og backendutviklere som var samlet i grupperommene rundt om på DNB-huset i Solheimsviken, et episenter for teknologi, kreativitet og nyskapning i Bergen. Her er DNB en del av et større økosystem, og det er på dette huset alle bankens elleve forretningsområder er samlet under ett tak. Det satt de perfekte rammene for å jobbe på tvers av forretningsmiljø og fagfelt. 

 - På kontoret i Bergen er vi 230 personer som jobber med teknologi på tvers av de ulike forretningsmiljøene, dette gjør oss til en av de største arbeidsgiverne innenfor tech i Bergen, og det er vi stolte av. Det at vi klarer å bygge opp og bevare et så fremoverlent tech-miljø, er helt avgjørende for å møte kundens behov, men også for å samhandle med de ulike områdene i banken, understreker plassjef, Marianne Wik Sætre. 

 Hun er glad for at de flotte lokalene i innovasjonsdistriktet blir brukt nøyaktig slik det var meningen at de skulle brukes. 

- Jeg synes det er veldig kjekt at vi bruker disse lokalene til et slikt arrangement. Visjonen med bygget var å skape samhandling på tvers, bryte ned siloer og at høyrehånden ser hva venstrehånden gjør. I tillegg får vi ulik kompetanse og perspektiver inn i problemløsningen. Når man fører sammen forretning og teknologi skjer det magi! 

SOLHEIMSVIKEN: På DNB-kontoret i Bergen er bankens elleve forretningsområder samlet under ett tak. Foto: Apriil / DNB

-  Banken muliggjør drømmer

I DNBs divisjon Digitale kanaler i Corporate banking handler mye av arbeidshverdagen om å jobbe i kryssfaglige team for å sammen komme fram til de beste løsningene for kundene. På hackathonet gjør man akkurat det samme, bare at prosessen er snevret inn med en tidsramme på to dager. 

- Det skaper en arena hvor man blir enda bedre kjent med kolleger og deres måte å jobbe på. Forretningsfolkene må forstå hvordan en utvikler har det i hverdagen for å kunne klare å snakke det samme språket. Prosesser som et hackathon gir en sterk forståelse av hva som funker, og har et læringsperspektiv på hvordan alle disse delelementene i arbeidshverdagen fungerer, sier Tom Lehrmann, leder for digitale kanaler og en av ildsjelene bak årets hackaton. 

 Bjørn Myreze sier seg enig og mener alle banker burde la kunden være en del av løsningene. 

- Jeg tror det er uendelig viktig med direkte feedback fra kundene, og jeg elsker at DNB tar dette på alvor.  

Andre ganger er bordet snudd. Han forteller varmt om den gangen DNB var en del av hans løsning. Løsningen som reddet selskapet. 

-  DNB har reddet meg to ganger. Under korona havnet selskapet i en dipp der alt kunne vært tapt. Uten DNB hadde vi gått under. Første gangen var det så drøyt at jeg satset hus og hjem, men DNB har trodd på oss, og gjort det mulig for oss å følge våre drømmer.  

SELFIETIME! Selfietime! Kjersti Høklingen og Bjørn Myreze tok seg tid til en liten selfie etter casepresentasjonene. Foto: Apriil / DNB