DNB går for ny løsning for kontanttjenester

DNB har valgt å inngå avtale med BankAxept og Vipps om en ny løsning for kontanttjenester i dagligvarebutikker. Løsningen blir tilgjengelig i løpet av våren 2020.

NY LØSNING I DAGLIGVAREBUTIKKER: - Vi ønsker å gjøre kontanthåndtering enkelt, trygt og tilgjengelig for alle, sier personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 4 min lesetid
Publisert 18. feb 2020
Artikkelen er flere år gammel

Som kommunisert i april 2019, har DNB valgt å inngå avtale med BankAxept og Vipps om ny løsning for kontanttjenester i dagligvarebutikker.

DNBs valg innebærer at bankens avtale med Posten vil utløpe, hvor endelig sluttdato blir 30. juni. Enkle banktjenester i regi av DNB vil ikke være tilgjengelig i Postens distribusjonsnett etter denne datoen. Unntaket er DNBs banktjenester gjennom landpostbud som videreføres ut året.

Slik blir DNBs kontanttilbud fremover

Den nye løsningen «Kontanttjenester i butikk» vil ved oppstart ved våren være tilgjengelig i over 1400 KIWI- og Meny-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker-butikker. I tillegg vil DNB fortsatt være fysisk til stede landet rundt med sine 57 bankkontorer. Bedriftskunder kan benytte den nye løsningen med kontanter i butikk, nattsafe eller bestille tjenester av Loomis / Nokas.

- Med «Kontanttjenester i butikk» kan kundene på en enkel måte sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes betalingsterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og pinkode. Det gjør det tryggere for kundene samtidig som det er vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarkedet i DNB.

Cirka 98 prosent av befolkningen vil ved lansering bo i en kommune med tilgang til minst én «Kontanttjenester i butikk». Trolig vil antall butikker og banker som kobler seg på løsningen øke.

- Vi ønsker å gjøre kontanthåndtering enkelt, trygt og tilgjengelig for alle. Med lanseringen av «Kontanttjenester i butikk» i NorgesGruppens butikker, er vi på god vei. Foreløpig er løsningen kun tilgjengelig for DNBs kunder, men vi håper og tror at flere banker og butikker vil koble seg på løsningen fremover, sier Ida Snarli, ansvarlig for «Kontanttjenester i butikk» i Vipps og BankAxept.

Tilbud for kunder som ikke er digitale

Selv om bruken av kontanter i hverdagen stadig faller og samfunnet blir mer digitalisert, er det fortsatt en del bankkunder som benytter kontanter.

- Vi mener det er viktig å legge til rette for at kundene kan ta hånd om sin egen økonomi. Dette gjelder også kunder som ikke har mulighet til å benytte digitale banktjenester. Gjennom konseptet «Bank uten internett» tilbyr vi derfor brevgiro, avtalegiro, kontofon, kontoutskrift i posten, telegiro og SMS-tjenester, sier Spiten.

DNB har også opprettet et direktenummer der ikke-digitale kunder kan komme til en kunderådgiver som kan hjelpe dem.