Privatøkonomi er på barnas agenda. Opplæringsprogrammet Lærepenger ble brukt nesten tre ganger så mye i 2020 som året før.
Astri E. Iversen Ringås er en av lærerne som har brukt Lærepenger i fjernundervisningen av klassen sin.
Hun er lærer på på Frydenlund barneskole på Elverum. I perioden skolen var koronastengt i fjor vår, hadde hun ansvaret for 31 elever på 5. trinn.
Å bruke Lærepenger var en fin måte å ha kontakt med elevene på
- Til og med de tøffeste guttene likte dette opplæringsprogrammet. Å bruke Lærepenger i fjernundervisningen var også en fin måte å ha kontakt med elevene på, sier Astri.
Hvordan har du brukt opplegget?
- Da elevene ikke var på skolen lagert jeg hver uke digitale dagsplaner. I matte la jeg ved en link som gikk rett til det kapittelet – eller modulen – på Lærepenger.no som jeg ville elevene skulle gå inn på. Jeg ba dem få med seg innholdet og løse oppgavene, fordi jeg senre ville teste hva de har fått med seg.
Hun la også opp til at elevene skulle bruke kunnskapen fra Lærepenger i norskfaget.
- Elevene fikk samtidig en oppgave i norsk hvor de de brukte både Visit Norway og Lærepenger. Oppgaven gikk ut på å legge opp en plan for en norgesferie: Hvor de ville reise og hvorfor. Da måtte de også ta hensyn til økonomi, hvor mye penger de hadde og hva ting kostet.
Dermed fikk elevene brukt kunnskapen de tilegnet seg fra Lærepenger også i norskoppgaven.
Elevene synes også at programlederne i filmene er kule
Hvordan har responsen vært?
- Elevene har sagt at dette var gøy. De fikk variasjon i hverdagen. Det var en ny måte å lære på. De synes også at programlederne i filmene er kule. Jeg tipper at elevene har fått med seg mye. I denne alderen suger de til seg kunnskap.
De vet mer om å bruke penger enn hvordan de kommer inn
La du merke til om elevene fikk noen aha-opplevelser?
- Ja, hva som skal til for at penger kommer inn! I denne alderen vet de mer om å bruke penger enn hvordan de kommer inn.
Hvordan traff innholdet målgruppen?
- Jeg så gjennom innholdet på forhånd og tenkte med en gang at dette opplegget ville passe elevgruppen min. I femte klasse er elevene 10 og 11 år, og innholdet er ikke for vanskelig for dem.
Kommer du til å bruke Lærepenger mer?
- Ja, tok dette opp igjen i klasserommet når jeg etter hvert hadde elevene foran meg igjen. Da fikk jeg et bedre inntrykk av hvordan de reagerer og tenker. De fikk et godt utgangspunkt for å kunne snakke og lære mer om privatøkonomi når vi var tilbake på skolen, sier hun.
Opplæringsprogrammet i privatøkonomi for barn, Lærepenger, er utviklet av DNB og består av to sett morsomme og interaktive filmer. Det ene filmsettet er tilpasset barn i barneskolealder, det andre barn i ungdomsskolealder. Hvert kapittel avsluttes med en enkel “flervalgseksamen».
Programlederne i filmene er barn på samme alder som målgruppen.
I 2020 brukte cirka like mange barn i barneskolealdre som i ungdomsskolealdrer brukt programmet. Totalt sett gjennomgikk de nesten 60.000 kapitler, nesten tre ganger så mange som året før.
Sjef for personmarkedet i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, gleder seg over at flere barn får innføring i privatøkonomi.
- Jeg håper at enda flere lærere vil gjøre som Astri og bruke Lærepenger til å gi barna en morsom og alderstilpasset innføring i alt fra sparing til forbruk og lån. Som bank erfarer vi at de som tilegner seg økonomisk forståelse og sunt pengevett tidlig, får en ordnet privatøkonomi senere i livet.
Bankens forbrukerøkonom og tidligere programleder for "Luksusfellen" på TV3, Silje Sandmæl, erfarer det samme:
De som havner i luksusfellen, har lav kunnskap om privatøkonomi
- Et fellestrekk for de som havner i økonomisk uføre, er lav kunnskap om privatøkonomi. Derfor er det viktig at flest mulig lærer privatøkonomi allerede som barn: At det lønner seg å spare, at det koster å låne, hva renter er og at penger må tjenes før de kan brukes, mener hun.