Vær kritisk til informasjon du mottar digitalt, den kan lett forfalskes

Mange kriminelle vil forsøke å lure deg til å gi fra deg informasjon som kan brukes til å stjele dine penger eller identitet.

HOLD DET HEMMELIG: – Fødselsnummer er en nøkkel i ID-tyverier, forteller Terje Fjeldvær, leder DNBs avdeling for bedrageribekjempelse. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 8 min lesetid
Publisert 20. jun 2019
Artikkelen er flere år gammel

– Identitetstyveri er en alvorlig form for kriminalitet og er inngripende for den som rammes. Det kan ta lang tid og være krevende å rydde opp i, sier Terje Aleksander Fjeldvær, leder DNBs Financial Cyber Crime Center (FC3).

For første gang viser en undersøkelse fra politiet at nordmenn nå er mer redde for svindel på internett enn trafikkfarlige hendelser. ID-tyveri havner rett under disse to.

For nordmenn blir stadig mer digitale, og i en økende digitalisert hverdag er det viktig at man tar hensyn til hvordan informasjonen vi deler om oss selv blir behandlet.

NorSIS gjennomfører en årlig undersøkelse om nordmenn og digital sikkerhetskultur. Resultatene viser at flere i 2018 enn i 2015 mener de utsetter seg selv for risiko på nett. En økning i 15 prosentpoeng indikerer at dette er noe nordmenn er oppmerksomme på, og av rett grunn. En av de største risikoene på nett er identitetstyveri og 150.000 nordmenn har opplevd denne formen for kriminalitet siden 2016.

IT-banditter tar ikke ferie

1. Utvis varsomhet om hvor du oppgir personlig informasjon på Internett

Vær tilbakeholden med utlevering av personopplysninger til uvedkommende på Internett samt bedrifter du vet lite om. Ifølge Fjeldvær er det spesielt bruk av fødselsnummeret, BankID, passord, og lignende du bør være obs på.

– Fødselsnummer er en nøkkel i ID-tyverier. Vær svært bevisst på hvor du oppgir dette og hvordan du behandler det, særlig på Internett. Mange kriminelle sender falsk e-post og setter opp falske nettsider eller ringer for å tilegne seg andres personlige informasjon, som de kan misbruke. Dette er såkalt phishing.

Digital informasjon er lett å forfalske. Du bør ikke stole blindt på e-poster du mottar og lenkene som medfølger, men skriv heller inn adressen selv i nettleseren din om du blir bedt om å oppdatere kontaktinformasjonen i din bank, eller om du mottar lenker hvor det bes om annen informasjon.

Kortsvindel og hva du skal gjøre for å hindre det

IKKE FEST TIL NØKKELKNIPPEN: – Jeg har sett at folk fester kodebrikken sin på nøkkelknippet. Ikke gjør det, fraråder Lill Wenche Sandberg, fagansvarlig for kortreklamasjoner i DNB. Foto: Thomas Stefan Strzelecki

2. Vern om fødselsnummer og legitimasjoner

Å verne om fødselsnummeret er ikke alltid lett å huske på.

– I enkelte saker har noen vært stolt over å ha fått førerkort og har lagt ut bilde av det på Instagram. Da kan fødselsnummeret bli synlig og kriminelle kan utnytte situasjonen, forteller Fjeldvær.

I tillegg er det avgjørende å verne godt om legitimasjonspapirer, som førerkort, bankkort med bilde, pass, og elektroniske ID-er som BankID.

Ifølge Fagansvarlig for kortreklamasjoner i DNB, Lill Wenche Sandberg, er dette noe enkelte kan bli flinkere til.

– Jeg har sett at folk fester kodebrikken sin på nøkkelknippet. Dette fraråder jeg da denne er lett å miste eller stjele. Unngå også å gi samboeren eller venner tilgang til passord, pinkoder eller BankID, råder Sandberg.

Og minner samtidig om at phishing-metodene har blitt mer sofistikerte med årene.

– Generelt sett når det gjelder phishing, så har svindlerne blitt mye flinkere nå enn før. Det er ikke så mye Google Translate lengre. Så det kan være vanskelig for kundene våre å være kritiske nok til det som man mottar elektronisk. Det er også en utfordring at den generasjonen som vokser opp nå, faktisk er vokst opp med å dele alt i sosiale medier. Det må vi jo se konsekvenser av i framtiden.

De klassiske svindlene du skal være på vakt mot

3. Ha lås på postkassen

Det første og gjerne enkleste stedet en ID-tyv henter informasjon om deg er i postkassen din. Ikke gi den kriminelle denne muligheten.

– Ha lås på postkassen og tøm den hver dag, råder Sandberg.

4. Makuler papirer med sensitiv informasjon før det kastes

Makuler papirer med sensitiv og personlig informasjon før du kaster det.

– Ved å ha lås på postkassen og makulere papirer som inneholder sensitive opplysninger før det kastes, reduserer du risikoen for at noen kommer og stjeler informasjon som kan brukes til å stjele din ID, forteller Fjeldvær.

5. Sperr fødselsnummeret hos kredittsjekkselskapene

På denne måten tar du fra svindleren muligheten til å ta opp lån med din identitet. Dette får du gjort elektronisk hos et av de fire selskapene som har tillatelse av Datatilsynet til å kredittvurdere privatpersoner i Norge.

Faresignaler

Med disse tipsene kan du redusere sannsynligheten for at slik kriminalitet skjer deg. Har du likevel mistanke om at du har blitt utsatt for identitetstyveri? Her er faresignalene du bør se etter:

  • Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt
  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det
  • Du mottar varsel om adresseendring
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det
  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.
  • Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner

Flere gode råd finner du hos Nettvett.no.

Hva gjør du hvis du blir svindlet?

  • Varsle banken din så raskt som mulig
  • Sperr kortene dine og be om å få tilsendt nye.
  • Sperr kredittinformasjonen, slik at svindlerne ikke kan ta opp lån i ditt navn.
  • Endre passord på ulike tilganger.
  • Kontakt politi og anmeld svindelen.

Lill Wenche Sandberg, fagansvarlig for kortreklamasjoner i DNB.