Nå kan du endre BankID-passord i appen

DNB har åpnet for selvbetjening i BankID-appen. Det betyr at du både kan aktivere den og endre personlig passord i appen.

KLARE TIL Å HJELPE: Torkil Ruud, Erika Jermakova, Simona Anna Cane (stående) og de andre på kundesenteret er klare til å hjelpe hvis du har spørsmål. Foto: Raitis Dinka
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 28. feb 2025
Artikkelen er flere år gammel

Forutsetningen er at du har en aktivert BankID-app, samt at appen er oppdatert til siste versjon. Skal du bruke ID-sjekk må du også være over 18 år og ha norsk pass eller norsk nasjonalt ID-kort. 

Dette er ID-sjekk

ID-sjekk er noen steg du må igjennom i BankID-appen for å verifisere at du er du. Sett av litt tid og finn fram pass eller nasjonalt ID-kort, så kan du sette i gang.

Slik endrer du passord i appen

De vanligste årsakene til at kunder trenger å endre personlig BankID-passord er at de har glemt det de hadde – eller at de ønsker å lage seg et nytt og tryggere / sterkere passord. 

Vil du endre passord i BankID-appen ved bruk av ID-sjekk, klikk deg inn på denne bruksanvisningen for å se hvordan du gjør det steg for steg. Her finner du også tips til hvordan lage gode passord som også er lette å huske.

Slik endrer du passordet på gamlemåten

Du kan endre BankID-passord ved innlogging i nettbank hvis du husker det gamle passordet. Det gjør du ved å trykke på «Meny» og deretter «Endre BankID-passordet». Så må du godkjenne med BankID-appen eller kodebrikke og legge inn gammelt passord før du får mulighet til å lage nytt. 

Husker du ikke passordet, eller er en av dem som ikke kan eller vil bruke ID-sjekk, kan du også endre passord i nettbanken (fullversjonen) ved å logge inn med fødselsnummer og velge «Uten BankID» som innloggingsmetode, se illustrasjonen nedenfor. Det betyr at du må bruke din firesifrede personlig kode og koden fra kodebrikken. Så må du gi inn på «innstillinger» og velge «BankID» for å kunne få tilsendt et nytt BankID-passord. Du vil da få tilsendt et engangspassord på SMS, som du kan logge deg inn med og lage deg et nytt personlig passord.

Foto: DNB

Personlig kode og personlig passord

Vær klar over at personlig kode og personlig passord er to forskjellige ting:

BankID består av et personlig passord som du enten bruker i BankID-appen eller sammen med kodebrikken, så dette trenger du hvis du skal bruke BankID. I nettbanken kan du også logge deg inn uten BankID. Da trenger du din firesifrede personlige kode og kodebrikken. Å logge seg inn på denne måten kan være et alternativ for alle hvis BankID mot formodning ikke skulle fungere der og da.

Trenger du ny kodebrikke?

Er du en av dem som fortsatt ønsker eller trenger kodebrikken, men som ikke finner den eller har en som ikke lenger fungerer? Bestill ny her

Har du spørsmål om BankID, kan du finne svar her

BankID er fortsatt vanligste årsak til at kundene søker hjelp hos kundesenteret

– BankID og pålogging får vi fortsatt mange spørsmål om. Mange vet ikke at de nå kan fikse ting selv i BankID-appen ved hjelp av ID-sjekk, sier leder for avdeling hverdagsbank på DNBs kundesenter, Torkil Ruud.

Kundene vil ofte ha hjelp til å endre/lage nytt personlig passord eller til å aktivere BankID-appen, gjerne fordi de har glemt passordet, ikke finner kodebrikken eller fordi kodebrikken ikke virker lenger.

Har du spørsmål om BankID, kan du finne svar her

Stadig flere fikser dette i BankID-appen

Selv om mange fortsatt kontakt med banken om dette, er det nå stadig flere som endrer / lager nytt passord og aktiverer appen i BankID-appen. Uten hjelp fra banken, uten å huske det gamle passordet og uten kodebrikke. 

Dette har skjedd etter at DNB nylig åpnet for bruk av selvbetjente løsninger i BankID-appen:

  • Halvparten av kundene som har aktivert BankID-appen, har gjort det direkte i BankID-appen ved hjelp av ID-sjekk
  • Halvparten dem som har endret passord, har gjort det direkte i BankID-appen ved hjelp av ID-sjekk