Organiserte kriminelle lurer nykommere
Banken har i det siste sett flere saker hvor organiserte kriminelle utnytter spesielt sårbare grupper, for eksempel nykommere. De tar opp forbrukslån i deres navn og stikker av med pengene.
- Sakene er svært alvorlige og har elementer av menneskehandel, sier bedrageriekspert i DNB, Terje A. Fjeldvær.
Digitaliseringen og globaliseringen har gjort massebedragerier enklere å gjennomføre, og bedragerne blir stadig mer profesjonelle.
De har ingen skrupler
- De opptrer profesjonelt, spiller hjelpsomme, forfalsker godt og henvender seg ofte til spesielt sårbare grupper, sier Fjeldvær.
Han ramser opp: Nykommere i Norge. Eldre. Ensomme.
- De kriminelle har ingen skrupler overfor disse gruppene, sier han.
Banken anmeldte nylig låneopptak i navnet til 13 ulike personer, alle nykommere i Norge. De kriminelle hadde tilbudt ofrene hjelp med å få lån da disse menneskene ikke fikk lån på vanlig måte. Videre fikk de kriminelle tak i nok informasjon til at de kunne utgi seg for å være de svindlede personene, brukte forfalskede dokumenter og klarte å ta opp lån i deres navn. Siden stakk de av med pengene.
Fjeldvær kjenner til at to gjerningsmenn står bak alle disse 13 sakene, samt flere andre forhold.
- Vi mener de har gjort det samme med andre mennesker i andre banker også, sier bedragerieksperten.
Nykommere som har fått oppholdstillatelse i Norge har gjerne BankID, men kvalifiserer kanskje ikke til å få tatt opp lån før de har etablert seg og har jobb.
Når noen sier de vil hjelpe økonomisk, så er hensikten ofte å berike seg selv
- Når noen vil hjelpe dem til å få tatt opp lån, så er det så klart det kan være fristende å slå til. Men de som skulle hjelpe, lurte dem. De brukte de samme forfalskede dokumentene på alle sakene og stakk deretter av til Øst-Europa, opplyser Fjeldvær.
Han legger til at nykommere bør advares mot å gå utenom det vanlige banksystemet hvis de trenger lån.
- Når noen sier de vil hjelpe økonomisk, så er hensikten ofte å berike seg selv, erfarer bedragerieksperten.
Risikoen for å bli utsatt for bedragerier er ifølge DNBs trusselvurderinger høy og økende. Fjeldvær har flere ganger advart om at kriminelle bruker stadig nye metoder for å lure til seg BankID og annen sensitiv informasjon som de kan misbruke.
- De fleste passer godt på fysiske ting som nøkler, pass og lommebok, men altfor mange lar seg lure til å gi fra seg BankID og andre sensitive opplysninger som kan brukes til å bedra dem, sier han.
Ingen med rent mel i posen vil be deg om å oppgi BankID-en din
– Du skal aldri gi fra deg BankID-en din, ikke til noen, ikke bilde av passet heller. Men på utspekulert vis får de folk til å sende bilde av pass og oppgi BankID, erfarer Fjeldvær.
- BankID-en din er personlig. Du har skrevet under på at du ikke skal gi den fra deg. Derfor vil ingen med rent mel i posen finne på å be deg om å oppgi den, poengterer han.
Ifølge Fjeldvær bruker de kriminelle nå ofte følgende fremgangsmåter:
De sender en e-post eller SMS som etterligner en kjent merkevare som Netflix, Skatteetaten, banken din eller andre for å få deg til å oppgi informasjon de kan bruke til å svindle deg. Det kan være kortinformasjon og/eller BankID-kode og -passord.
Les også denne saken på DNB Nyheter: