DNB roper varsko:
Kundene og DNB ble i fjor forsøkt bedratt for hele 2,5 milliarder kroner, 39 prosent mer enn i 2023. Mye ble heldigvis stoppet.
Gjennom forebyggende tiltak klarte banken å stoppe 84 prosent av de 2,5 milliarder kronene fra å havne i hendene på kriminelle.
Dette kommer fram i rapporten «Finansiell trygghet – hvem kan du stole på?», som banken nylig offentliggjorde.
Relatert artikkel: Tillit utnyttes av både kriminelle og fremmede stater
DNB så også i fjor flest tilfeller av phishing og investeringsbedragerier. Phishing er når kriminelle forsøker å lure til seg BankID, koder eller annen sensitiv informasjon som de kan misbruke til å stjele pengene dine.
DNBs ekspert på bedrageribekjempelse, Sebastian Claydon Takle, gir følgende oppfordring:
– Klikk aldri på lenker i meldinger eller e-post. Legg ikke inn BankID-passord, koder eller annen sensitiv informasjon på sider du får opp. Du må aldri oppgi eller sende slik informasjon til noen. Ikke bilde av passet heller. Ingen seriøse aktører vil be om det, presiserer han.
Selv om det er flest tilfeller av phishing, er svindelbeløpene ofte større i investeringsbedragerier.
– Investeringsbedragerier skjer ofte gjennom sosial manipulering over tid, og beløpene totalt blir gjerne store, forklarer Takle.
En ny og alvorlig trend banken så i 2024, er bedrageri med fysisk oppmøte. DNB avdekket alvorlige tilfeller hvor bedragere oppsøkte ofrene hjemme og utga seg for å være fra banken eller politiet.
– Bedragerne utnyttet ofrenes store tillit til denne typen institusjoner, noe som førte til alvorlige økonomiske og psykiske konsekvenser for ofrene, forklarer Takle.
Han viser til at de kriminelle bruker stadig mer profesjonelle metoder.
– Vi ser en utvikling hvor kriminelle nettverk kombinerer ulike bedragerimodus og i større grad skreddersyr angrep mot enkeltpersoner og bedrifter, sier han.
Selv om det ikke er like mange svindeltilfeller mot bedrifter som mot privatpersoner, er bedrifter fremdeles mål for avanserte kriminelle miljøer. Og angrepssummene er ofte store. I fjor førte et tilfelle av direktørsvindel til en gevinst på 108 millioner kroner for kriminelle aktører.
– Det viser hvor viktig det er at ledere og bedriftsansatte er årvåkne og bevisste på at e-poster kan ha forfalsket avsender, og at personer og stemmer i video- eller teamsmøter kan være manipulerte, sier han.
Kort oppsummert registrerte DNB følgende nye bedrageritrender i 2024:
Les mer om disse trendene og hvordan bedrageriene foregår i rapporten: «Finansiell trygghet – hvem kan du stole på?»