DNB og politiet roper varsku om farlig svindelmetode

En eldre kvinne endte opp i Dubai mens kontoen hennes ble tappet. Det så DNB, som reagerte fort og varslet politiet.

CYBER CRIME-SJEF I DNB: – Vi monitorerer, og her reagerte vi fort da vi så flere uregelmessigheter både i kontobevegelser og andre indikatorer. Foto: Stig B. Fiksdal
Lesetid 3 min lesetid
Publisert 07. jun 2024
Artikkelen er flere år gammel

– Her reagerte vi fort da vi så flere uregelmessigheter, sier leder av Financial Cyber Crime Center i DNB, Sebsatian Takle. 

Farligere svindelmetoder truer Norges eldre. De kriminelle ringer og utgir seg for å være Økokrim eller bankens sikkerhetsavdeling, med en beskjed om at bankkontoen deres er hacket. Kort tid etter kommer bedragerne hjem til offeret for å hente BankID og bankkort som en del av «etterforskningen» mens de i realiteten tapper offerets kontoer for penger.

Dette er i seg selv ikke en ny metode, men svindelen har eskalert og blitt farligere. I Sverige har denne typen svindel til og med resultert i to dødsfall.

Ofrene er enslige eldre kvinner

I Norge har banken i løpet av få måneder registrert et 20-talls tilfeller av slik svindel. Derfor ser DNB grunn til å rope varsku.

– Frem til nå virker det som at svindlerne ser seg ut eldre kvinner, ofte enker uten barn, men man skal ikke se bort ifra at andre personer også kan være utsatt, sier Sebastian Takle i Financial Cyber Crime Center i DNB.

Eldre dame ble lurt med til Dubai og svindlet

I et spesielt grovt tilfelle i april endte en eldre Asker-kvinne opp i Dubai i nærmere to uker mens flere millioner kroner forsvant ut fra kontoene hennes. 

– Hun er nå godt ivaretatt, har fått pengene tilbake og har det etter forholdene bra, sier Takle.

I godt samarbeid med DNB, Utenriksdepartementet og politiet i Dubai sikret politiet at den eldre damen kom seg trygt til ambassaden i Abu Dhabi og hjem til Norge kort tid etter det.

– De to siktede mennene ble pågrepet ved ankomst til Norge og siktet for grovt bedrageri og frihetsberøvelse, opplyser politiinspektør Grete Metlid i Oslo politidistrikt.

Her kan du lese vårt intervju med offeret

Slik passer DNB på kundene og pengene deres

– I Dubai-saken reagerte vi fort da vi så flere uregelmessigheter både i kontobevegelser og andre indikatorer vi har. Vi kontaktet kunden og forsto fort at noe var veldig galt, at de kriminelle fremdeles var hjemme hos henne eller at hun var tatt med til et annet sted. Da varslet vi politiet, som tok aksjon med en gang, forteller Takle.

Politiet og DNB har følgene tips:
  • Kontakt politiet på 112 dersom noen henvender seg på døren og sier de er fra politiet og at de trenger din BankID, dine bankkort eller din mobiltelefon.
  • Kontakt banken din umiddelbart om du mistenker at du kan ha blitt utsatt for bedrageri eller du har gitt fra deg opplysninger du tror andre kan bruke for å få tilgang til pengene dine
  • Legg gjerne på samtalen dersom henvendelsen du får kjennes ubehagelig, stressende eller merkelig. Legg ALLTID på dersom du blir bedt om å oppgi BankID.
  • Aldri gi fra deg BankID-informasjon til politiet eller banken, eller overfør penger på oppfordring fra andre. Banken eller politiet vil aldri be deg om dette.
  • Vær oppmerksom på at politiets og bankens telefonnummer kan misbrukes, slik at det kan se ut som at det er disse aktørene som ringer
  • Kontakt det offisielle nummeret til banken hvis du er i tvil, ikke ring tilbake på et nummer du har fått oppgitt av de som ringer deg.